Jump to content

Ekspansjonstest .308 BILDER


LeivVidar

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Når blir Fusion testet? Poffet 3 hjort med denne i fjor, men hadde gjennomskyting på alle tre, så det hadde vært morro å se hvordan den ser ut :)

 

Som sagt så har jeg enda ikke fått tak i Fusion. Og jeg orker heller ikke kjøpe en pakke selv for å teste ei kule eller to, men jeg har en kompis som skal komme å lade hos meg i neste uke og han brukte fusion i fjor så jeg skal høre om han har noe igjen.

 

Xprez: Joda, vi har kommet oss vel på plass. "Nedtakbar" ladebenk har jeg fått laget meg til å bruke på kjøkkenbordet (Stødig som F!) så det er are litt sånn småpjusk igjen.

Link to comment
Share on other sites

 

Xprez: Joda, vi har kommet oss vel på plass. "Nedtakbar" ladebenk har jeg fått laget meg til å bruke på kjøkkenbordet (Stødig som F!) så det er are litt sånn småpjusk igjen.

 

Ja, men det er bra! Ladebenk må til! Personlig så hater jeg å flytte. Er nesten det verste jeg vet! :D

 

Si nå ifra dersom du ønsker at jeg skal sende i vei noen kuler.

Link to comment
Share on other sites

Mine to favoritter til nå: 165 A-frame og 180 grs Rhino!

Har testet nedre ekspansjonsgrense for 165 grs A-frame og 180 grs Rhino. Ladet Rhino ned til V0= 650 m/s og A-Frame til V0= 670 m/s. Deretter skjøt jeg i våte telefonkataloger på 100 meter. Rhino'en (Til høyre) tilsvarer et skudd på ca 270 meter (med V0=790 m/s) og A-Frame'en (Til venstre) tilsvarer et skudd på 300 meter (med V0= 820 m/s)

 

27072009043q.jpg

 

Samme kuler skutt på 10 meter. (Ny lot Rhino enn den jeg har prøvd før) A-F var noe svakt ladet (770 m/s)

18072009023.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvilke kuler har du som jeg ikke har prøvd? Accubond? Hornad GMX? E-Tip?

 

de jeg kommer på i farta som jeg har:

 

150 Nosler bal tip

168 Nosler bal tip

180 Nosler bal tip

150 Federal fusion (bare kulene)

150 Nosler E-tip

220 Hornady RN

180 Hornady SST

180 S&B SP

160 Hornady FTX

95 Hornady XTP

110 SIerra HP Varminter (husker ikke helt navnet her, det er ikke den høyeksplosive varianten, men den med blyspiss fremfor mantel)

 

SKal en tur i ladebua å jobbe litt seinere, så skal se over alle kulene da.

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke trådstarter blir "sint og sur" for at jeg sendte så mange kuler....... :roll:

 

Neida, går sikkert bra :shock: hehe, men det blir vel en skikkelig jobb å skille alle kulene. E-tip'en skal gå greit, men resten da :shock: uff, har vel en jobb foran meg. Du kan ikke sende meg et par-trehundre telefonkataloger også da??? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men det er bra du tar det på strak arm. ;)

 

Neida, det blir veldig enkelt å skille kulene, da jeg har pakket dem inn separat, med egen lapp for hver type. Telefonkataloger er det nok verre med. ;) Du skal ha kulene i morgen, de gikk i posten i går... ;)

Link to comment
Share on other sites

Du kunne ikke sendt meg noen flere kuler?? :lol: Fikk eska, ikke konvolutten, men ESKA med kuler idag! Kjøss my ræv så masse kuler. Var nesten som å åpne ei eske godteri som barn :mrgreen: Ser at jeg har en jobb foran meg, men noen av kulene har jeg testet før da. Blir nok å begyne med E-tip, Accubond, Mega og Balistic tip.. Men du har jo sendt meg noen pistolkuler :?: Va faan :?: Kan jeg bruke dem i 308'en? Tipper det ikke b.ir mye igjen av dem i 1000 m/s 8)

Link to comment
Share on other sites

He he. Kan godt sende deg ei eske til jeg da! :lol:

 

Joda, du kan nok bruke de XTP kulene fra hornady i .308. Jeg bruker dem, men har ikke fått testet dem ang ekspansjon, sårkanal osv.... De er presise i min rifle. Skremmer de lett opp i 1000 ms... :D

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg oppdatert med 208 grs A-Max

Et nytt lass med kuler står for testing. Har begynt å lade opp de jeg skal ta med meg neste gang på banen:

06082009054.jpg

Fra venstre:

150 grs Accubond, 150 grs E-Tip, 150 grs Ball.Tip, 150 grs Lapua Mega og 180 grs Hornady Interlock, også kalt Forbedret Elite

Link to comment
Share on other sites

Foresten, den 150 BT som du testet nå sist, hvordan var "sårkanalen" i avisene?

 

Det ble "ka-boom" i forhold til premiumkuler. Avisbiter lå strødd rundt omkring :wink: Syns det var litt varmintpreg over den kanskje selv om den var litt svakt ladet. Den på 125 grs skal jeg få opp i 100 m/s mer så den blir nok den siste kula jeg prøver i avisdungen jeg har samlet opp nå

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg laget en tabell over resultatet med alle data så det blir litt lettere å sammenligne. Dette har vært en helve*** jobb og nå føler jeg at jeg ikke gidder mer :mrgreen: Har vært gøy og lærerikt, men nå er det nok for denne gang. Har vel testet mye av det beste på markedet nå i tillegg. Jeg må bare si TAKK til alle som har bidratt med kuler, uten dere hadde dette aldri gått an å utføre. Og til alle dere som savner test av FUSION: Jeg skal gjøre det jeg kan for å få tak i en patron eller to! Burde igrunn være fullt mulig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk skal du ha! :D Du har gjort en kjempejobb! :D

 

Beklager at jeg ikke har fått sendt avgårde fusion kuler, men har vært og jaktet havert i Lofoten de siste dagene. Skal se om jeg finner dem i furtebua....

 

Når du evt. får tak i, kan ikke du teste den 160 grainern fra Hornady (merket med "FTX" -> Flex Tip) også med det samme?

 

Igjen, takk for en kjempefin jobb!

Link to comment
Share on other sites

Takk for flott arbeid!

Dette er noko som interesserer meg, nettopp difor sende eg fleire kuler :D

 

Ikkje for å vera kritisk ,men tabellen blir litt misvisande. Einkelte av dei første kulene testa du både på 5 og 100 meter. Andre kuler testa du på 50-100 meter. I tabellen blir desse første kulene oppgitt kun med resultata får 5 meter. Dette gjer ikkje samanlikninga heilt rettferdig.

 

Eit eksempel er 180grs Speer Hot Cor som separerte på 5 meter,men gav eit heilt OK resultat på 100m for ei konvensjonell kule- restvekt 132grs - 73% 772m/s .Faktisk hadde den høgre restvekt enn Hornady Interlock 180grs som du testa på 70m - restvekt 123grs -68% 745m/s. No hadde Speer kula litt høgre utgangshastigheit,men i og med at holdet var lengre så vart forutsetningane ganske like.

 

Da blir samanlikninga litt skeiv når du berre tar med resultatet for 5m avstand for Speer kula.

 

Sidan du berre har med 1 resultat for kvar kule i tabelen så burde du berre ta med det som er mest samanliknbart.

 

Den som les heile testen ser jo lett dette, tabellen er jo ikkje berre ei grei oppsumering,men og ein kortversjon for dei som ikkje les alt.

 

Men som sagt takk for godt arbeid,! Sjølv om slike testar ikkje er nokon endelig fasit så gir dei eit brukbart bilde til alle dei som lurer på dette med kuler.

Restvektprosenten er forresten feil på nokre kuler i tabellen, spesiellt for Nosler Accubond .Prosenten skal vere 76% ikkje 86%.

 

PS! Stort sett alle resultat var som eg hadde forventa på bakgrunn av det eg visste frå før av.

Men veltinga ev einkelte blyfrie kuler i låg kulevekt var litt urovekkande. Jørund Lien har påpeikt faren for dette tidlegare ,men då for tyngre kuler, nettopp derfor anbefalte han å gå ned i kulevekt med slike kuler.

 

Ellers var det litt overraskande at SSH separerte på kort hold,men den er ei rimelig bonded kule så sånt kan vel skje. Min eigen erfaring er at den er minst like bra som Fusion i "katalogskyting". Og på hjortejakt har eg berre positiv erfaring med den.

Ellers bekrefta dei konvensjonelle kulene at sjølv om dei er hakket under premiumkuler så er det fortsatt "godt brukande".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veldig bra at noen gidder slikt!Morsom lesning,selv om det ikke var så mange overraskelser,bortsett fra Hammerhead da..Veldig lærerikt for de som er ferske!Er vel 16 år siden jeg skjøt i vått papir første gang,men like moro å lese om slikt enda.Moro å se at mine favoritter i flere kaliber gjør det bra som vanlig!Mega og Accubond,vi trenger egentlig ikke andre kuler i Norge etter min mening..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I siste Jeger er det testa ein del fabrikkammo i 308win. Mellom anna Federal Fusion 180grs ,Sako Super Hammerhead 180grs og Barnes TSX 150 grs(heimeladd for samanlikningas skuld)) . Også nye Norma Ekspress. Bladet er ikkje kommen i salg enno difor kjem eg ikkje med noko tal her.

Vil berre ta med det positive at dei aller fleste patronene holdt oppgitt hastigheit og vel så det. Dette kan sjølvsagt ha med rifla å gjere,men i dei fleste andre testar eg har sett så er ofte tala oppgitt frå produsent høgre enn det som blir testa.

 

Kulene blei skotne i våte telefonkatalogar/avispapir på 20m.

Link to comment
Share on other sites

Mega og Accubond,vi trenger egentlig ikke andre kuler i Norge etter min mening..

 

Eller TSX og A-frame, eller Interbond og Rihno, eller woodleigh og GMX .....? :wink:

Er vel greit at folk har litt å velge i. Kulevalg i dag er vel i større grad en smaksak fremfor noe annet :) Man velger den kula man har best trua på. Veldig få av premiumkulene i dag er dårlige kuler.

Er ganske sikker på at om Partizan Nova Grom til 3,50,- hadde navnet Barnes eller Swift, hadde nok mange flere brukt den også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Mega og Accubond,vi trenger egentlig ikke andre kuler i Norge etter min mening..

 

Hei

Eg har no brukt Accubond på hjort i år.

5 dyr er ingen fasit men en god begynnelse.

150grain Accubond åpner veldig raskt etter min mening.

Store hull på innslags sida, sjølv etter kun å ha vore i kontakt med ribben.

Mykje blodslag.

 

44 grain N140 er ingen max ladning.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har no brukt Accubond på hjort i år.

5 dyr er ingen fasit men en god begynnelse.

150grain Accubond åpner veldig raskt etter min mening.

Store hull på innslags sida, sjølv etter kun å ha vore i kontakt med ribben.

Mykje blodslag.

 

44 grain N140 er ingen max ladning.

 

Kan tipse deg om 165 grs. woodleigh. Har omtrent 10 dyr som grunnlag til vurdering på, og jeg må si at denne kula liker jeg. Har funnet igjen ei kule. Satt i skinnet etter å ha gått gjennom en grov bukkenakke. Flott sopp. Jeg har fått fine slakt og effekten har vært upåklagelig. Kula er ladet til vel 800 m/s i skogsrifla (kortere løp) og vel 820 m/s i posteringsrifla.

Største diameter: 20,5 mm

Lengde: 12 mm

Restvekt 139 grs (ca. 84 %)

DSCn02154.jpg

DSCn02156.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...