Jump to content

Ekspansjonstest .308 BILDER


LeivVidar

Recommended Posts

Jeg liker veldig godt å teste kuler så jeg har tenkt å legge opp til en "liten stortest" der det vil bli målt inntregning, restvekt, ekspansjonsdiameter og utgangshastighet på kula. Testen vil bli gjort i våte tlfkataloger og verktøyet vil bli en Chrony kronograf og en Howa 1500 i 308win

Kulene jeg har tenkt å teste er:

Woodleigh PP 180 grs (Har selv)

Barnes TSX 150 grs (Har selv)

Hornady RN 180 grs (Har selv)

Barnes Tipped-TSX 150 grs (Har selv)

Swift A-Frame (OK)

Rhino Solid Shank 180 grs (Takk Hjortejeger)

Oppdatert med nye kuler:

180 grs Hornady Interbond (takk Vest)

180 grs Sako Hammerhead (takk Vest)

180 grs Speer Magtip (takk Vest)

165 grs Woodleigh PP (Takk Mork)

180 grs Speer Hot-Core (takk Vest)

150 grs Nosler E-Tip

150 grs Nosler Accubond

180 grs Nosler Accubond

208 grs Hornady A-Max

220 grs Hornady Interlock

180 grs Hornady Interlock

150 grs Lapua Mega

 

I tillegg har jeg noen kuler som allerede er testet:

Lapua Naturalis 170grs LR

Norma Oryx 180 & 200 grs

Norma Alaska 180 grs

Hornady Interbond 165 grs

Lapua Mega 185 grs

Nosler Partition 180 grs

285 grs Lapua Mega fra 9,3x64 (V0 770 m/s)

 

Jeg hadde tenkt å poste resultatet i denne tråden. Grunnen til at jeg har satt spørsmålstegn bak Swift og Rhino er at disse kulene har jeg ikke. Det er veldi lite aktuelt å kjøpe 2 pakker med rådyre kuler bare for å teste et par av hver pakke, så derfor, hvis noen har noen Swift 165 eller 180 grs og Rhino 165 eller 180 grs til overs, så send meg en PM så kjøper jeg gjerne noen stk.

Tirsdag 2/6-2009

Da har jeg vært en tur på banen. Fikk testet ekspansjon, inntregning og restvekt på noen kuler. Det var et helsikes drittvær da jeg kom fram, men bestemte meg for at jeg gadd ikke å vente på bedre vær, så chronyen greide ikke lese hastigheten på ei kule. Kronografen sto 4 meter fra munning og telefonktalogene 4 meter fra kronografen. Testen ble en liten del hardere enn hva jeg har sett etter de andre testene jeg har utført.

 

Da begynner vi med Lapua Naturalis Long Range 170 grs:

Hastighet: 807 m/s

Inntregning: 53 cm

Diameter: 14,5 mm

Restvekt: 170 grs, 100 %

cimg2369.jpg

Rhino Solid Shank 180 grs testet på5 & 100 meter

Hastighet: Ca 790 m/s

Inntregning: 45 cm på begge hold

Diameter 5 meter test: 23 mm,

Diameter 100 meter test: 19x16 mm

Restvekt: 178,2 grs (99%) og 180 grs (100%)

cimg2399j.jpg

 

Hornady Interbond 180 grs:

Hastighet: 812 m/s

Inntregning: 40 cm

Diameter: 18,2 mm

Restvekt: 161,4 grs, 90 %

cimg2371i.jpg

Hornady Interbond 180 grs skutt på 100 meter:

Hastighet: 808 m/s

Inntregning: 40 cm

Diameter: 19.7 mm

Restvekt: 164,6 grs

cimg2390k.jpg

 

Speer MagTip 180 grs:

Hastighet: 792 m/s

Inntregning: 43 cm

Diameter: 16,5 mm

Restvekt: 146 grs, 81%

cimg2373f.jpg

 

Speer MagTip skutt på 100 meter:

Hastighet: 796 m/s

Inntregning: 36 cm

Diameter: 15,3 mm

Restvekt: 151,6 grs

cimg2394c.jpg

 

Sako Super Hammerhead 180 grs

Hastighet: Fikk error i cronoen, men vil tro 780-790 m/s

Inntregning: 32 cm

Diameter: Mantel/kjerne separasjon

Restvekt av det jeg fant: 100 grs, 55 %

cimg2374u.jpg

Her ble jeg ganske overrasket. Trodde ikke denne kula skulle separere

 

Super Hammerhead skutt på 100 meter:

Hastighet: 802 m/s

Inntregning: 42 cm

Diameter: 15 mm

Restvekt: 151,2 grs

cimg2395.jpg

 

Speer Hot-Core 180 grs:

Hastighet: 781 m/s

Inntregning: Fant mantel etter 35 cm, kjerne etter 51 cm

Restvekt: 70 grs, 39%

cimg2375c.jpg

 

Speer Hot-Core skutt på 100 meter:

Hastighet: 772 m/s

Inntregning: 40 cm

Diameter: 15,3 mm

Restvekt: 132 grs

cimg2391.jpg

 

Barnes TSX 150 grs:

Hastighet: 830 m/s

Inntregning: 62 cm (sto bak fram i nest siste katalog. Hadde da gått på tverra en del cm

Diameter: 15,7 mm

Restvekt: 149,8 grs, 100/

cimg2378e.jpg

Testet TSX på 100 meter. Hadde måka kula opp i 845 m/s, Samme soppform og restvekt, men her hadde kula velta tidligere slik at inntregning bare ble 43 cm.

 

Barnes Tipped-TSX 150 grs på 10 & 100 meter

Hastighet: 840 m/s

Diameter 14,5 mm og 12,9 mm

Restvekt Begge 150 grs, 100%

 

cimg2387.jpg

 

Woodleigh PP 180 grs skutt på 100 meter:

Hastighet: 780 m/s

Inntregning: 34 cm

Diameter: 24,5 mm

Restvekt: 156,4 grs

cimg2397b.jpg

 

Swift Scirocco II 165 grs skutt på 10 meter

Hastighet: 780 m/s (svak ladning)

Diameter: 17 mm

Restvekt: 156 grs

16072009012.jpg

 

Swift A-Frame 165 grs skutt på 10 & 100 meter

Hastighet: 760 m/s (Svak ladning)

Diameter: 15 mm

Restvekt: 165 grs på begge!

16072009014.jpg

Denne kula blir nok mi elgkule. Har nå råkka den opp til 820 m/s så den ekspanderer mer enn godt nok

 

Woodleigh 165 grs PP skutt på 100 meter:

Hastighet: 824 ms

Diameter: 19,7 mm

Restvekt: 138 grs

29072009045.jpg

 

Hornady A-Max 208 grs

Hastighet: 730 m/s

Mantel/Kjerne separasjon

06082009051.jpg

 

Fra Venstre: 180 grs Interlock, 150 grs Accubond, 150 grs Balistic Tip, (skutt på 70 m) 165 grs A-Frame, (skutt på 3 meter)

09082009061.jpg

09082009062.jpg

Interlock:

Restvekt: 123 grs, diameter: 12x18 mm, Hastighet: 745 m/s

Accubond:

Restvekt: 122 grs, Diameter: 15 mm, Hastighet: 818 m/s

Ball.Tip:

Restvekt: 85 grs, Hastighet: 820 m/s

A-Frame:

Restvekt: 163 grs, Diameter: 15 mm, Hastighet: 824 m/s

 

Fra Venstre: 150 grs Interbond, 150 grs E-tip, 220 grs Hornady Interlock RN, 150 grs Mega, 180 grs Accubond. Alle kuler er skutt på 50 meters avstand. 180 grs Accubond har desidert best inntregning av alle kulerne jeg har testet, den sto i den aller siste avisen etter å ha passert 2 smekkfulle rema-poser med hardpakkede våte aviser!

10082009063.jpg

10082009064.jpg

Interbond:

Restvekt:140,4 grs, Diameter: 18 mm, Hastighet: 842 m/s

E-Tip:

Restvekt: 149 grs, Diameter: 15 mm, Hastighet: 825 m/s

220 grs Interlock:

Restvekt 137 grs, Diameter: 16 mm, Hastighet: 707 m/s

Lapua Mega 150 grs:

Restvekt: 135 grs, Diameter: 17 mm, Hastighet: 807 m/s

Nosler Accubond 180 grs:

Restvekt: 137 grs, Diameter: 20x15 mm, Hastighet: 797 m/s

 

utennavnp.jpg

 

FUSION 180 grs på 70 meter:

Pga ekstremt regn ble ikke kronograf satt opp, men har prøvd denne en gang før og da ga den ca 815 m/s

Restvekt: 166,5 grs

Diameter: 16,5 mm

23082009081.jpg

 

Og for de som lurte så ser det ut til at jeg har brukt et meget godt egnet ekspansjonsmedia

23082009078.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Xprez eller hva han heter annnonserte jo en slik test i fjor en gang. Jeg og sikkert mange fler sendte kuler til han for test. Kanskje du kan sende han en PM og spørre om han kan sende litt kuler videre dersom han ikke har planer om å gjennomføre sin test med det første? Så blir det spennende å se hvor mange som får sitte å ruge på disse kulene før vi faktisk får en test ;)

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg husket rett: fant 4 stk 180gr Woodleigh PP. Gammel lott (98), men de har vel ikke forandret så mye på oppskrifta vil jeg tro? De er dine hvis du vil ha dem.

Du kan få kjøpe et par 165gr'ere okkeså. (Fersk lott! :) )

Link to comment
Share on other sites

Niak: Woodleigh PP 180 grs har jeg selv så det går bra. Dette blir mye å teste så alt vil ikke komme på en gang. Må få tak i ganske mange telefonkataloger ser det ut som!! Får vel skrape sammen litt aviser også :lol: Vil prioritere kuler jeg får tilsendt så de jeg har selv kommer nok etter hvert. Har fri neste uke så da vil det bli en dag på skytebanen. Uka etter det blir det først skytekurs og dagen etter begynner flytting i nyinnkjøpt leilighet så da får jeg se hvor mye jeg får testet før flyttinga, men endel (tydeligvis ganske så mange) bilder og informasjon DET vil det komme iløpet av neste uke. Gleder meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@LeivVidar, beklager i såfall, da har jeg blandet kortene.(Ikke uvanlig :oops: )

 

Seriøst?? :shock: Burde vel kunne regne med ca 880 m/s i 30-06 min... Eller kansje ikke, løpet er kappet til 55cm... hmm :?

Tror jeg må kjøpe meg en chrony snart... :wink:

Høres ut som om den er friskt ladet iallefall :)

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å teste remington corelokt ultra. Den skal være bortimot identisk med oryx. Som hjemmelader så lader du den endel rimligere enn oryx, men jeg ser at ferdig ammo har blitt veldig dyr den også. tidligere har den vært endel rimligere. Bruker den i 140 grains i 6.5 til rådyr. der er den helt utmerket

Link to comment
Share on other sites

Den homogene kula til Hornady har jeg lyst å teste, men som sagt, gidder ikke kjøpe ei hel eske bare for å teste ekspansjon o.l på noen få kuler. Eller så blir det litt testing i morra hvis det kommer noen kuler i posten i morra tidlig. Har lagt telefonkataloger i bløt så nå skal jeg til å lade opp med de kulene jeg har selv. Ellers ser det ut til at folk har forslag/ønsker på kuler de vil ha testet så hvis noen har kuler er det bare å sende i posten. (send PM). Store ønske fra min side er Rhino!! :mrgreen: Ser også ut til at jeg må teste over flere dager/uker. Er ikke så lett å få tak i mange telefonkataloger.. Så da får jeg samle opp aviser

Link to comment
Share on other sites

Ein liten rettelse det var ei Sako Super Hammerhead kule du testa.

Testa du begge eksemplara av kulene?

Du skreiv at testen blei en del litt hardare enn andre testar du har gjort, det kan vel kanskje ha virka inn litt på resultata.

 

Speer Mag Tip imponerte,men som eg sa til deg på forhånd så minner den mykje om Lapua Mega i praksis.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er interessant med slike testar. Eg gjorde ein veldig enkel "test" om eg kan kalle det det, for eit par år sida .Målte ikkje diameteren. (Dette er tatt frå eit tidlegare innlegg i fjor. Sako kula hadde forresten ei restvekt på 64%) Dette var nok ein veldig hard test. Hornady kula hadde høgst hastigheit,men eg hugsar ikkje hastigheiten no.

 

"Eg gjorde ein test ifjor av nokre kuler i våte katalogar med ein del tørre fremst.Dei var nok ikkje skikkelig våte for resultata låg nok lågare enn i andre samanliknbare tester. Dei nøyaktige tala har eg ikkje lenger,men Fusion 180grs trur eg lhadde ei restvekt på ca 60%. Kula var temmeleg flattrykt og forvrengt.

 

Lapua Mega 185grs mista heile blykjerna.

Samtidig fekk eg ei kule av ein kamerat,den var skoten i ein hjort og hadde 82% restvekt og perfekt form.Faktisk veldig likt resultat og utsjånad med det eg har sett i andre testar.

 

Best var Hornady Interbond der eg testa 150grs kula, der låg restvekta på 72% trur eg det var,men gjennomtrenginga var dårligast( av kulene .Antakelig fordi dei andre var 180grs kuler. Hakket rett bak var Sako Super Hammerhead 180gr. Den hadde best gjennomtrenging av premiumkulene. Og som eg har sagt i andre trådar dette bør bli ei populær kule. 3.89kr for ei bonda kule må då vera røvarkjøp. Og i Vapentidningens test i 2007 av 30-06 kuler så kom denne veldig bra ut.

 

Eg testa og Norma Elite, restvekt 59%, og to kuler 180gr Speer Hot Core .Den første splintra men hadde god gjennomtrenging. Den andre hadde restvekt på litt under 50% ,men hadde klart best gjennomtrenging av alle kulene."

 

 

Sako Super Hammerhead er nok ikkje den kula som har sterkast bonding ser det ut til,men så er den på den andre sida kanskje billegaste bondedkula.

Ellers må eg sei at Interbond leverer akkurat som forventa. Restvekt på 90%+ og stor diameter.Eg ser ingen grunn til at den skal vera mindre populær hos heimeladarane enn Norma Oryx. Spesiellt ikkje når den som oftast er billegare.

 

 

Fekk du LeifVidar noko inntrykk av ekspansjonsforløpet? Såvidt eg hugsar så hadde Speer Hot Cor kula ein svært rask ekspansjon, noko som er normalt for vanlege standardkuler. Og av bonded kulene var Interbond raskast mens Lapua Mega hadde eit meir roleg forløp.

Link to comment
Share on other sites

Hot-Core ekspanderte ekstremt raskt. Ved inngangshullet bulet katalogen ut ca et par cm mot skyteretningen. Interbond går inn en cm eller to før den begynner å ekspandere, men ekspanderer da nokså raskt. Naturalis ekspanderer momentant, mens TSX går inn to-tre cm før den begynner å ekspandere, men ekspanderer da relativt raskt

 

Legger ut noen bilder av kuler jeg har testet fra før:

 

Lapua Mega 285 grs fra 9,3x64 med V0 770 m/s skutt på ca 5 meter

Restvekt: 230 grs

Diameter: 20 mm

cimg2379w.jpg

 

Lapua Mega 185 grs V0 785 m/s skutt i is på 10 meter

Restvekt 154 grs

Diameter: 16,8 mm

cimg2381s.jpg

 

Norma Alaska 180 grs, V0 760 m/s plukket ut av elgokse på 230 kg slakta etter å ha tatt ribbein på begge sider, sto i skinnet på motsatt side

Restvekt: 141 grs

Diameter: 18 mm

cimg2383b.jpg

 

Nosler Partition 180 grs, V0 780 m/s skutt på 5 meter

Restvekt: 115,2 grs

Diameter: 12,5 mm

cimg2384iiz.jpg

 

Norma Oryx 180 grs

Restvekt: 172,4 grs

Diameter: 16 mm

Hastighet: 762 m/s

cimg2388.jpg

 

Norma Oryx 200 grs

Restvekt: 197,4 grs

Diameter: 18 mm

Hastighet: 760 m/s

cimg2389l.jpg

Link to comment
Share on other sites

har to stk fusion kuler 180 grs i 308 som har vært gjennom elg kan poste de vis noen kan lære meg og legge ut bilder;)

 

Send bilde til meg på e-post så kan jeg legge dem ut for deg. Ta kontakt på PM :mrgreen:

 

Oppdatert med Rhino Solid Shank 180 grs i første post

Link to comment
Share on other sites

For ei stund siden ville jeg teste litt med skikkelig beastning. Så da la jeg et overarmsbein fra en elgokse inni mellom katalogene og skjøt på 20 meter. å si jeg ble litt overrasket over resultatet. Til venstre er det en Norma Oryx 180 grs og til høyre en Lapua Naturalis LR 170 grs

cimg2400.jpg

 

V0 Naturalis: 807 m/s, restvekt 170 grs, 100 %

V0 Oryx: 762 m/s, restvekt 105,8 grs ca 59 %

Link to comment
Share on other sites

Hei hei alt godtfolk!

 

Dersom resten av kammer-folket tillater det, så kan jeg sende over de kulene jeg har fått tilsendt... Ser at det blir dårlig med tid til å teste disse ut.... For dette, må jeg bare beklage til de som har sendt kuler. Men jeg kan sende disse videre til trådstarter, som er så godt i gang med testingen...

 

Dersom dette er aktuelt, kan trådstarter sende adressen sin til meg på pm, så skal jeg få kulene av gårde så fort som mulig.

 

Igjen, beklager tingenes tilstand på det sterkeste!

Link to comment
Share on other sites

Hei Xprez

 

Du kan bare ta det litt med ro med å sende kuler. Videre framover blir det dårlig tid for testing. Flytting og tilpassing i ny bolig tar noe tid. Dessuten er jeg høvelig fri for testmedia så må samle opp litt, men etter hvert kan jeg ta imot flere kuler for testing, vil ikke sånt skal bli borte under flytting :lol:

Link to comment
Share on other sites

Eg tar meg den friheit å komme med eit hjelpemiddel til klassifisering av kuler for dei som er interessert i temaet. Formelen finn ein i boka :Rifle bullets for the hunter" av fleire forfattarar.

 

Bulllet Behavior Classification formula:

 

BBC= (RW/UF)x100 : EF

 

BBC= Bullet Behavior Classification

RW= Recovered Weight (recovered bullet weight in grains)

UF= Unfired Weight ( unfired bullet weight in grains

EF= Expansion Factor (recovered diameter divided by unfired diameter) i tusendels tomme

 

Eksempel ei Lapua Mega kule cal 30 eg har frå hjort restvekt 150grs oprinnelig vekt 185grs ekspandert diameter 15,5mm som er 0.61 tomme.

EF blir då 0.61:0.308 = 1.98

 

Reknestykket blir då (150/185)x 100 :1.98 = 40.95 avrunda blir det 41.

 

BBC tabellen/klassifiseringa ser slik ut:

 

0-30 = Fragmenting Bullet

30-40= Maximum expanding bullet

40-60= Balanced Bullet

60-70= Minimum Expanding bullet

70-100= Penetrating bullet

 

Denne Lapua Mega kula oppførte seg altså som ei balansert kule i den farten den hadde og i den hjorten den traff.

 

For å forklare nærmare kva denne klassifiseringa betyr:

 

Fragmenterande kuler treng vel ingen forklaring. I den andre enden enden har vi penetrerande kuler , altså heilmantel som beheld 100% restvekt og ikkje ekspanderer.

 

Dei imellom kan vi kalle ekspanderande kuler.

 

Ei Maximum expanding kule vil generellt få ein stor frontal diameater og miste ein god del av massen. I praksis kan vi sei at vanlige standardkuler passar godt inn her.

 

Mimimum expanding kuler vil ha ein høg restvekt prosent og ekspandert diameter er mindre enn 1.7 av opprinnelig diameter.

 

Balanserte kuler oppfører seg noko midt imellom minimum og maximum ekspanderande kuler. Ein prøver å finne balanse mellom ekspansjon og inntrenging over eit større hastigheitsintervall.

 

Kuler kan bevege seg mellom dei ulike klassene avhengig av hastigheit ved anslag og materialet det skal trenge inn i.

Ekspanderande kuler som held seg innafor samme klassifiseringen over eit større hastigheitspenn kan beskrives som stabile eller konsistente.

 

Kort sagt det denne formelen gjer er å sjå på forholdet mellom vekttap og ekspandert diameter.

Ei kule som ekspanderer to gonger opprinnelig diameter og beheld 100% restvekt får ein faktor på 50 noko som då er i midten på denne klassifiserings skalaen.

 

 

Vart litt blanding av engelsk og norsk ,men eg trur det skjønar det. Det er vel ikkje noko revolusjonerande med denne kategoriseringa,men den beskriver på ein einkel måte korleis desse kulene oppfører seg på bakgrunn av gjenfunne kuler frå ulike testmedier/vilt.

 

Den seier ikkje kva som er best og dårligast, det kjem jo an på kva vilt ein jakter på.

 

Ta ikkje denne kategoriseringa som noko 100 % fasit,meir som ein tommelfingerregel.

 

Forresten så synes eg Lapua Mega er ei forholdvis balansert kule på "normale" hold. Normalt bra restvekt og bra diameter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei!

Da har jeg mottatt noen nye kuler! :mrgreen:

Swift A-frame 165 grs (Takk Hansen Deluxe!)

Swift Scirocco II 165 grs (Takk Origo!)

Woodleigh PP 165 grs (Takk Mork!)

Rhino SS 150 grs (Takk sakotrg!)

Hornady A-max 208 grs (Takk sakotrg)

Lapua Scenar 167 grs (Takk jodda)

Får se om jeg tør å fyre av A-max'en i 308'en. Den er ikke mindre enn 39 mm lang :lol:

Uansett så er jeg midt i et oppussing/flyttesjau så det vil ta noen dager før jeg kan poste resultat og bilder, men patronene er ladet opp og klare til avfyring og så snart jeg får ledig tid så skal jeg testskyte. Kanskje det blir tid mandags kveld. Får se. Men bilder vil komme, bare ha litt tålmodighet, tar sin tid med flytting og oppussing!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...