Jump to content

Japanske rifler


Roall

Recommended Posts

Har i dag en jaktmauser M98 med nytt avtrekk, beddet, god pressjon osv. som jeg er kjempefornøyd med, et bruksvåpen solid som en tanks :!:

 

Min greie/fetish er altså funksjon og holdbarhet og ikke design :oops:

 

I de senere år har jeg kjøpt flere tekniske produkter fra japan og både byggekvalitet og holdbarhet over tid synes jeg ofte har høyere kvalitet enn tilsvarende fra resten av verden.

 

Det jeg ønsker er å vite er, hvilke rifler som er produsert og satt sammen i Japan, deres erfaringer med de forskjellige modellene, og presisjonen på våpenene. :?:

Link to comment
Share on other sites

Har en Howa 1500, går hull i hull og fungerer utmerket. Litt hardt avtrekk fra fabrikk men en børsemaker fikser det.

Jeg kjøpte min uten avtrekksjobb og har justert det selv, avtrekket er nå meget lett men med litt kryp.

Ikke plagsomt mye kryp men skal ta en ny runde med avtrekket, for mye justering der kan etter hva jeg har hørt kan gjøre at sikring ikke virker men får ta små steg :)

 

Alt i alt ei fantastisk børse og avtrekket var ikke værre enn at jeg kunne fint ha levd med det men jeg skyter endel stående på elgbane og foretrekker et litt lettere avtrekk der enn ligg på 100m og sittende på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Browning A-bolt produsert i Japan. Kan ikke si jeg var imponert over kvaliteten. Skal du ha kvalitet er det fremdeles Tyskland som gjelder slik jeg ser det. Japan lager middels kvalitet til god pris mens Tyskland lager høy kvalitet til høy pris vil jeg påstå.

 

Se bare på Mauseren din og årstallet den ble laget... :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg lurer også som "bbdg" på hvilke problemer du hadde med den rifla :?:

 

Var det er den såkalte "opplevde kvaliteten" du ikke var fornøyd med. ?

 

Min fetish var i så fall mer i retning, teknisk holdbarhet, som i driftsikker/solid/pålitelig og ikke design og følelse. Men ei rifle må jo kunne treffe, så da er jo presisjon selvsagt like viktig.

 

Mauser`n er i min ånd den :)

 

Men har desverre ikke like stor tillit til at tyskerne er bedre på teknisk pålitelighet en japsene pr. i dag.

Link to comment
Share on other sites

Browningen jeg hadde gav ikke noe godt inntrykk kvalitetsmessig på flere områder. Sikringen virket... tja, det virket ikke som den var godt tilpasset, litt for mye løse bevegleser. Blåneringen ble slitt av svært fort og presisjonen var ikke noe å skryte av, selv om den ble bedre etter at jeg fikk beddet rifla.

 

På en annen side fungerte den plettfritt med tanke på repetering og smalt hver gang jeg ville det, så det var ikke noe dårlig våpen. På nivå med Winchester slik jeg ser det.

 

Skal man ha et skikkelig feltvåpen med fokus på "driftsikker/solid/pålitelig" vil jeg si Browningen har et stykke igjen til Mauserstandard.

 

Det er også slik at de ulike land/regioner synes å ha kvalitetsforskjeller på ulike produkter; feks, har amerikanerne de absolutt beste skjeftene med et rikt utvalg i glassfiber/kevlar-skjefter og laminatskjefter som er overlegne europeere og ikke minst japanere. Mitt inntrykk er også at stålkvaliteten på europeiske våpen er bedre enn amerikanske og japanske.

Link to comment
Share on other sites

Men har desverre ikke like stor tillit til at tyskerne er bedre på teknisk pålitelighet en japsene pr. i dag.

Det bør jo nevnes at rifle ikkje er ny teknologi med mange tekniske krav - teknologien er gammel og relativt ukomplisert.

 

Mitt subjektive inntryk er at japansk teknologi ikkje alltid er "ukomplisert" (men når det gjeld våpen så har eg null erfaring med japansk-produserte rifler berre så det er sagt), så gjeld det driftssikker/solid/pålitelig så tviler eg sterkt på at japanske rifler vil kunne overgå Mauser.

Link to comment
Share on other sites

Fordi japaneserne kan og lage biler og små tekniske dupeditter betyr det ikke at riflene deres er like bra, jeg sier ikke at riflene er dårlig! Det er nok tyskerne som er best til og lage det meste innen børser og opptikk, dette er jo noe de har drevet med lenge. Ei børse skal ikke være en duppeditt, men et arbeidsjærn som fungerer under alle forhold. Tyskerne har jo drevet med våpen lenge (og japaneserne er ganske fersk i denne bransjen?) Se på mauser m98 et grovt arbeidsjærn som fungerer. Tyskland har også de tre kanskje mest populære riflene i verden; Sauer, Mauser og Blaser, alle tre er bygd for best presisjon, og de skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i dette. Se på japanske hagler som Miroku og SKB. Hagler som er noe av de mest slitesterke og funksjonsikre som noen gang er produsert.

Tror nok japsene har ett av verdens strengeste internkontrollsystemer på eksportvarer.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i dette. Se på japanske hagler som Miroku og SKB. Hagler som er noe av de mest slitesterke og funksjonsikre som noen gang er produsert.

 

Hmm jeg er nå ikke helt enig i deg i det da men, nå er det vel en 3-4 nesten nye SKBere som jeg vet om i skyttermiljøet som har tatt kvelden bla. i en NM finale i fjor :roll:

 

Nå er det ofte slik at mange våpen som var bra for 30+ år siden ikke kan sammenlignes med våpen som er produsert i dag dessverre :(

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg i dette. Se på japanske hagler som Miroku og SKB. Hagler som er noe av de mest slitesterke og funksjonsikre som noen gang er produsert.

Tror nok japsene har ett av verdens strengeste internkontrollsystemer på eksportvarer.

 

Se på trådtittelen: japanske rifler, blir nok litt feil og blande hagler inn i dette, men hvis det er slik sportskytter skriver, ville jeg nok heller satsa på noe italiensk, tysk eller en baikal i stede :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Browning A-bolt produsert i Japan. Kan ikke si jeg var imponert over kvaliteten. Skal du ha kvalitet er det fremdeles Tyskland som gjelder slik jeg ser det. Japan lager middels kvalitet til god pris mens Tyskland lager høy kvalitet til høy pris vil jeg påstå.

 

Se bare på Mauseren din og årstallet den ble laget... :D

 

Jeg er nok enig, men jeg mener vel heller at Japan lager GOD kvalitet til god pris :wink:

Jeg har hatt to Browninger fra Japan og vil nok uten tvil påstå at det er mye våpen for pengene- når en ser på hva en får av våpen pr/krone. Mulig du hadde en tidlig modell, nå er vel Browningen beddet fra fabrikk?

Jeg har også en del rifler fra tyskspråklige land også :wink: (Sauer, Blaser, Heym,....) Ser en på pris i forhold til kvalitet er nok ikke en 202, for ikke å snakke om en R93 noe særlig bedre valg....

Tar du med Howa i tillegg kommer tyskeren enda dårligere ut.

Det jeg prøver å si er at du som regel får hva du betaler for, og at Japan som regel leverer kvalitet til riktig pris.

Det du gjør er nærmest å samenligne en Toyota Corolla med en BMW i 5-serien.....

Skal man ha et skikkelig feltvåpen med fokus på "driftsikker/solid/pålitelig" vil jeg si Browningen har et stykke igjen til Mauserstandard.

Jeg håper det er M03 du sikter til- og ikke M98. 8)

Noe så skranglete og dårlig som M98 er vel ikke laget i Japan siden rett etter krigen :lol:

Link to comment
Share on other sites

asterix: Hvis du mener M98 er skranglete og dårlig som feltvåpen har du mye å lære. Jeg vil påstå at det ikke er mange som slår Mauser M98 på kvalitet når det gjelder ekstremt god pålitelighet kombinert med god presisjon under de mest krevende feltmessige forhold. Den er testet i krig og fred fra nordpolen til sydpolen under alle himmelstrøk og under alle tenkelige forhold.

 

Verken Browning A-bolt eller Howa kan konkurrere på driftssikkerhet/solid/pålitelighet ihht det trådstarter sier han verdsetter. Dette har forsåvidt ikke noe med Japan å gjøre, Browningen og Howaen er vel konstruert i hhv Belgia og USA så vidt jeg vet...

Link to comment
Share on other sites

Verken Browning A-bolt eller Howa kan konkurrere på driftssikkerhet/solid/pålitelighet ihht det trådstarter sier han verdsetter. Dette har forsåvidt ikke noe med Japan å gjøre, Browningen og Howaen er vel konstruert i hhv Belgia og USA så vidt jeg vet...

 

Har ingen kjennskap til Howa! Men har ein Browning A-bolt ss stalker fra 1991. Har aldri opplevd trøbbel med våpnet med tanke på funksjonering eller presisjon. Justerte avtrekksvekta da det var nytt (alt for tungt fra fabrikk). Sikringen er bortimot genial! Plasert på kolbehalsen og med stift som låser tennstempel ved sikra våpen. Ingen slark som det vert hevda i eit tidlegare innlegg, men fast og presis.

Link to comment
Share on other sites

:lol: den var jo faktisk morsom :lol:

Det var jo faktisk meningen også :lol:

asterix: Hvis du mener M98 er skranglete og dårlig som feltvåpen har du mye å lære. Jeg vil påstå at det ikke er mange som slår Mauser M98 på kvalitet når det gjelder ekstremt god pålitelighet kombinert med god presisjon under de mest krevende feltmessige forhold. Den er testet i krig og fred fra nordpolen til sydpolen under alle himmelstrøk og under alle tenkelige forhold.

 

Verken Browning A-bolt eller Howa kan konkurrere på driftssikkerhet/solid/pålitelighet ihht det trådstarter sier han verdsetter. Dette har forsåvidt ikke noe med Japan å gjøre, Browningen og Howaen er vel konstruert i hhv Belgia og USA så vidt jeg vet...

 

Ja selvfølgelig har jeg mye å lære enda. :wink: Jeg fikk min første M98 for 27 år siden og har opp igjennom årene hatt kontakt med noen flere.

Hva trådstarter planlegger å bruke våpenet til vet ikke jeg. Men jeg ønsker med dette å opplyse trådstarter (og deg :wink: ) om at vi nå er kommet til år 2009 ekr. Verden har tatt ett par skritt videre, behovene har muligens også endret seg siden 1800 tallet. At M98 er/var en genial konstruksjon- før si tid, er jo udiskutabelt- men tiden har faktisk innhentet den også- om en vil eller ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Min greie/fetish er altså funksjon og holdbarhet og ikke design :oops:

 

Detta lukter det remington 700 eller tikka t-3 av lang vei.

Tror ikke jeg ville snevre våpen valget midt inn mot ett land bare fordi de lager gode biler. Da blir det lite og velge i til slutt.

Link to comment
Share on other sites

Detta lukter det remington 700 eller tikka t-3 av lang vei.

Tror ikke jeg ville snevre våpen valget midt inn mot ett land bare fordi de lager gode biler. Da blir det lite og velge i til slutt.

 

Henger meg på dette. Hvis JEG skulle ha valgt en av de ville det blitt remington, grunnen er at det er mindre plastikk, jeg har ikke sansen for magasin, underbeslag og boltmuffe av plast.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil påstå at det ikke er mange som slår Mauser M98 på kvalitet når det gjelder ekstremt god pålitelighet kombinert med god presisjon under de mest krevende feltmessige forhold. Den er testet i krig ...

 

M98 er verdens beste infanterivåpen: den har bare tapt to verdenskriger... :mrgreen:

 

Jeg tror ikke man kan gjøre mye feil hvis man velger en Howa. Eller en Remington eller Tikka for den del. Hvis man sverger til kontrollert mating og mausermekanisme, så ville jeg ha tatt en titt på Ruger M77 Hawkeye. Den gamle Mauseren er vel og bra, men hvis man ønsker en ny rifle som er fremstilt med moderne produksjonskrav, så er den ikke et alternativ.Skal den bygges om koster det fort mer enn en spill ny børse uten at man får noe som er bedre av den grunn. Men jeg kan forstå at enkelte ønsker seg en M98 kasse av mer nostalgiske grunner.

Link to comment
Share on other sites

Detta lukter det remington 700 eller tikka t-3 av lang vei.

Tror ikke jeg ville snevre våpen valget midt inn mot ett land bare fordi de lager gode biler. Da blir det lite og velge i til slutt.

 

Henger meg på dette. Hvis JEG skulle ha valgt en av de ville det blitt remington, grunnen er at det er mindre plastikk, jeg har ikke sansen for magasin, underbeslag og boltmuffe av plast.

 

Så vidt jeg vet lager hverken Browning eller Howa som det er referert til i denne tråden magasin, underbeslag og boltmuffe av plast.

Link to comment
Share on other sites

M98 er verdens beste infanterivåpen: den har bare tapt to verdenskriger... :mrgreen:

Heldigvis er det fleire faktorer involvert i utfallet av ein krig en kun kvaliteten på infanterigeværet, ellers hadde vi alle snakka tysk no 8)

 

Litt meir seriøst - det har sjølvsagt skjedd mykje på utviklingsfronten siste 111 år, å tru noke anna er naivt, og M98 er nok litt gammeldags. Men like fullt er den fortsatt driftsikker/solid/pålitelig, uansett kordan ein snur og vender på det. Om den er meir driftsikker/solid/pålitelig enn f.eks. Howa - det er ikkje sikkert, men det veit ikkje eg så mykje om heller.

 

Men no er det middag med grillings og pils under parasollen ;)

Link to comment
Share on other sites

Detta lukter det remington 700 eller tikka t-3 av lang vei.

Tror ikke jeg ville snevre våpen valget midt inn mot ett land bare fordi de lager gode biler. Da blir det lite og velge i til slutt.

 

Henger meg på dette. Hvis JEG skulle ha valgt en av de ville det blitt remington, grunnen er at det er mindre plastikk, jeg har ikke sansen for magasin, underbeslag og boltmuffe av plast.

 

Så vidt jeg vet lager hverken Browning eller Howa som det er referert til i denne tråden magasin, underbeslag og boltmuffe av plast.

 

Det var tikka'n jeg mente :wink:

Link to comment
Share on other sites

For å spore av enda litt mer i retning mauser, så påstår jeg at ingen av de moderne våpenkonstruksjonene kan måle seg med mausers originale konsruksjon. Alle dagens boltmekanismer stammer fra mauseren, og er forenklet for å gjøre den billigere å produsere.

I en test mot opprinnelige krav er det ingen av dagens moderne konstruksjoner som ville bestått.

Link to comment
Share on other sites

...I en test mot opprinnelige krav er det ingen av dagens moderne konstruksjoner som ville bestått.

Mulig det, men så kommer vi over på det med realistiske krav ut fra ønsket bruksområde og dagens spesifikasjoner, da.

Skal ikke se bort fra at svaret blir noe helt annet med det som bakgrunn.

Link to comment
Share on other sites

For å spore av enda litt mer i retning mauser, så påstår jeg at ingen av de moderne våpenkonstruksjonene kan måle seg med mausers originale konsruksjon................................................................................................I en test mot opprinnelige krav er det ingen av dagens moderne konstruksjoner som ville bestått.

:lol: Ja, den påstanden sier jo egentlig mye mere om deg- enn det sier noe om Mausern` :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trådstarters opprinnelige spørsmål, så går jeg også å vurderer ei ny bruksbørse for tiden. I den forbindelse har jeg sett på både Browning og Howa (begge Japansk). Jeg må si jeg ble imponert over hvor fint maskinert og tilpassa både Howa og Browning var. Nå jeg i tilleg har sett pressisjonen så må dette være svært gode kjøp.

Dette er jo ikke oppjåla "se hva jeg har børser" ,men gode bruksvåpen med god pressisjon og kvalitet.

Har man behov for å vise at man er høyt på strå kjøper man gjene en dyr Mersedes, er man først og fremst opptatt av å komme seg fra A til B gjør en Toyota jobben minst like problemfritt.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet kva er no det? Holdbarheit? I såfall : Er det nokon her som har klart å slite ut ei japanskbygd rifle (utanom løpsslitasje)? Eller er det i det heile tatt nokon her som har klart å slite ut ei rifle uansett fabrikkasjonsland?

Link to comment
Share on other sites

@asterix

Dersom du ikke har noe kunnskap å komme med kan du spare deg spydighetene, det avslører kun din egen uvitenhet.

 

Kan du komme med noen eksempler på hva som er bedre med en moderne boltmekanisme?

:wink: Jeg er ikke redd for å avsløre min egen uvitenhet, da hadde jeg holdt kjeft :P men roper en i skogen får en som regel svar. Jeg tillater meg å sittere Eldar Vågan på fisketur: "biter fisken?- neida, den er så snill atte " :lol::lol:

I en test mot opprinnelige krav er det ingen av dagens moderne konstruksjoner som ville bestått.

Fra spøk til side, host opp de opprinnelige kravene du viser til, så skal jeg prøve å bidra så godt jeg kan, det blir neppe mye, men jeg kan jo prøve :wink:

Link to comment
Share on other sites

...........Hva trådstarter planlegger å bruke våpenet til vet ikke jeg. Men jeg ønsker med dette å opplyse trådstarter (og deg :wink: ) om at vi nå er kommet til år 2009 ekr. Verden har tatt ett par skritt videre, behovene har muligens også endret seg siden 1800 tallet. At M98 er/var en genial konstruksjon- før si tid, er jo udiskutabelt- men tiden har faktisk innhentet den også- om en vil eller ikke :wink:
Link to comment
Share on other sites

Her diskuteres det, og synses friskt gutter :D

 

Kunne vel forvente at det ville skli litt ut med "min er bedre en din" innlegg, men slik blir det vel ofte på et forum :lol:

 

Mauseren er jeg jo storfornøyd med, er jo litt slitt og har en del slark i ....... Men fortsatt så fungerer det problemfritt. Finnes vel en god del børser som ville vært kondemnable med og kanskje nærmest ubrukelig med tilsvarende slitasjer 8)

 

Så her er jeg ikke i tvil, M98 er ei børse som gjerne kunne hatt inngravert "Survivale of the fittest" og båret det med stolthet :!:

 

Så en ny mauser står pr. i dag høyest på ønskelista :mrgreen:

 

 

 

Grunnen til Japansk nyskjerrighet er:

 

De fleste japser har en arbeidsmoral som ligger godt over den Europeiske og Amerikanske, i allefall enda.

Jobben er det de lever og ånder for, og de legger virkelig sjela si i å vise sine kollegaer og sjefen at de med stolthet yter sitt beste for bedriften.

Dette og streng kvalitetskontroll tilsammen, gjør at sluttbruker også slipper unna færre reklamasjoner som følge av feil som kan oppstå under maskinering osv...

De tester også ut sine produkter nøyefør de sendes ut på markedet, og holder heller tilbake nyvinninger, til de er sikre på at kvaliteten er fullgod :!:

 

Selv om jeg sakte men sikkert nærmer meg 40 :| så er jeg ikke gamle gutten, når det gjelder erfaring med våpen og jakt. Men en ting er jeg rimelig sikker på, Når det gjelder teknisk kvalitet, står ikke japsene tilbake for verken tyskere, belgiere, italienere eller amrikanere. Selv om en del teknologi kom senere til japan så har de virkelig tatt etter og gått forbi på mye. Så får tiden vise om dette også gjelder rifler..

 

hvis jeg skal ha meg ei ny jaktbørse, kaliber 308. Så skal jeg være sikker på at den ikke står tilbake for den jeg har. Og ønsker derfor mest mulig informasjon om japserifler så jeg er helt sikker på å ikke unnlate et mulig alternativ til f.eks. Mauser

 

Og kanskje gravere "Survivale of the fittest" på :twisted:

 

Tikka T3 er i allefall utelukket pga. diverse kvalitesproblemer :!:

 

Som Per-S er inne på, vær snill og ikke la dette bli en Mausertråd :idea:

Link to comment
Share on other sites

Tips; før gravering bør du sjekke rettskrivinga :wink:

 

Bør vel kanskje det ja, kan vel hende det finnes finnes flere og kanskje kommer noen senere... Er ikke alltid fingrene er helt med på tastaturet heller :mrgreen:

 

 

Er det andre ting enn avtrekket på Brownig A-bolt som det finnes forbedringspotensiale på :?:

 

Har noen fått kloa i en X-bolt, og fått prøvd den :?:

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt meg en A-bolt selv, og har ikke merket problemer med hverken sikringen eller avtrekket.

Begge deler oppleves bra og fungerer godt på min rifle. Har en mistanke om at det har skjedd litt

med A-bolten siden den tidligere nevnte problemrifla ble produsert...

 

Jeg synes i hvert fall jeg har fått mye rifle for pengene! Samler godt gjør den også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...