Jump to content

Hva slags sikte på Hagel foretrekker du?


EilertseN

Recommended Posts

Haglen min blir for det meste brukt på fugel jakt. Har en Beretta light lux, er ikke helt fornøyd med det orginale blanke kornet.

Tenkte kanskje noe fiberoptisk. Hørt at det finnes rødtkorn også. Noen andre anbefalinger?

 

Hva bruker dere på haglen (fuglejakt) ? Legg gjerne linker til diverse på nettbutikker.og bilder.

Link to comment
Share on other sites

Finnes ulike fiberoptiske stenger du kan lime på, og de er knallgode til jakt. Også mulig å få tak i med magnet på som du bare setter på skinna så henger den. Disse er mest brukt til leirdueskyting tror jeg, fordi du ofte kan bytte farge på kornet etter hvilket vær og lysforhold det er.

 

Denne fungerer nok utmerket:

http://www.wingevapen.no/index.php?id=6814

 

Ruby_fiberoptiske_sikte_71mm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Blir litt personlig synsing, men man skal i utgangspunktet peke med en hagle, ikke sikte. Easyhit og liknende bidrar til at man sikter. Men de kan ha en positiv effekt for eksempel for folk som sliter litt med venstreøyedominans. Smak og behag, men jeg syns en vanlig perle er mer enn nok, løpet ser man bare som en skygge allikevel, begge øynene er jo på målet ;)

 

Men skal du først ha noe, er EasyHit fine. Eventuelt kan du prøve å bytte ut perlen med et kort lite plastsikte, så du får et oransje/rødt korn som gir mer kontrast.

Link to comment
Share on other sites

Blir litt personlig synsing, men man skal i utgangspunktet peke med en hagle, ikke sikte. Easyhit og liknende bidrar til at man sikter. Men de kan ha en positiv effekt for eksempel for folk som sliter litt med venstreøyedominans. Smak og behag, men jeg syns en vanlig perle er mer enn nok, løpet ser man bare som en skygge allikevel, begge øynene er jo på målet ;)

 

Men skal du først ha noe, er EasyHit fine. Eventuelt kan du prøve å bytte ut perlen med et kort lite plastsikte, så du får et oransje/rødt korn som gir mer kontrast.

 

er vell ikke noe galt med røddotten,den hjelper bare å peike lettere :roll: spesielt i skumringen på andejakta.....

Link to comment
Share on other sites

Blir litt personlig synsing, men man skal i utgangspunktet peke med en hagle, ikke sikte. Easyhit og liknende bidrar til at man sikter. Men de kan ha en positiv effekt for eksempel for folk som sliter litt med venstreøyedominans. Smak og behag, men jeg syns en vanlig perle er mer enn nok, løpet ser man bare som en skygge allikevel, begge øynene er jo på målet ;)

 

Men skal du først ha noe, er EasyHit fine. Eventuelt kan du prøve å bytte ut perlen med et kort lite plastsikte, så du får et oransje/rødt korn som gir mer kontrast.

Det kan ofte vere grått og vanskelig å se under rypejakta, og kommer de mot himmelen når det begynner å li svart er de faen meg ikke gode å se. Som du sier er det smak og behag, men mine skyteferdigheter på leirduer forbedret seg kraftig etter at jeg satte på den røde fiberstanga, for da ser jeg bedre enden av løpet med begge øyne åpne.

Link to comment
Share on other sites

Oki, hadde fiberoptisk på den gamle Exxoen , var egentlig fornøyd å skjøt mye bedre med den.

Noen som har bildet av et Rødt korn el. ?Hvor får man evt. kjøpt det?

 

takker for svar :)

Hallo? Sett på det forrige innlegget mitt?

EilertseN spør etter rødt korn. Du viser bilde og link til Easy Hit eller tilsvarande.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...