Jump to content

Hva er dette?


Roffa

Recommended Posts

Dukket opp et par artige greier hos en nabo for en tid tilbake.

Noen som vet hva dette er?

Denne ser ut til å være kruttdreven. Har ikke fått sett så mye på den, men den virker å være kaliber ca .22-.25. Tilsynelatende glatt løp.

Den er merket med w33 på undersiden, ellers ingen trykkstempel eller annen betegnelse.

1.JPG

2.JPG

 

De neste vet jeg jo strengt tatt hva er.

Luftvåpen i nærmest ubrukt tilstand. Diana no.1 samt en slitt luftpistol også fra Diana. Her lurer jeg vel bare på litt mer om våpenet, når det kan ha blitt produsert samt evt verdi.

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den øverste er en gasspistol i kaliber .25 med magasin og blowback-mekanisme.

 

Av en eller annen grunn finnes det ganske mange av akkurat denne i Norge, men det er uvisst hvorfor/hvor de kommer fra.

 

Vil du kunne anslå noen verdi? Mulig denne er til salgs.

Hvordan gasspatroner bruker denne?

Har aldri sett noe slikt før..

 

Hva med luftgeværet, det virker som en veldig tidlig modell og svært lite brukt.

Noen som har mer info om dette? Evt verdi?

Link to comment
Share on other sites

Min er akkurat maken, merkingen under er M.33 ett 5 tall og ett SUHL våpenskjold. Den avbildete pistolen må ha brudd i avtrekkerfjæren, min har spennavtrekker der avtrekkeren fyller halve åpningen i avtrekkerbøylen i nedspent tilstand.

 

Har sett en patron, og husker at at åpningen på hylsa var dekket av en plastfilm.

Link to comment
Share on other sites

Luftgeværet er, som du ser på sylinderen, et Diana Mod1 og ble produsert en plass mellom 1913-1940 med glatt løp.

Verdien på disse varierer voldsomt alt etter stand, jeg har faktisk sett skrotnisser som har lagt ut ihelslitte sånne til 12-1500 kroner!! :lol:

Utifra det bildet du viser så ser det veldig bra i stand ut og jeg kunne bydd deg 1200,- viss det ikke var for at jeg har et sånt :mrgreen:

 

Edit: Er det helt strøkent uten overhodet noen merker...altså i mint condition, så kan du mulig få nærmere 2000 for det hos rette kjøperen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...