Jump to content

Hva er dette? Gammel rusten og ukjent..


tuna

Recommended Posts

Har gjenfunnet et gammelt våpen som sikkert i 30-40 (?)år har vært veggpynt hos mine besteforeldre og deretter tilbrakt flere år i en fuktig garasje.

Våpenet er dessverre så rustent og ødelagt at det har i beste fall kun litt affeksjonsverdi, men har alltid lurt på hva dette egentlig er.

Med sitt løvehode, glassøyne og utskjæringer har jeg tenkt at det kun har vært en form for dekorasjonsvåpen, men etter å ha funnet det igjen nå ser jeg at mekanismen fungerer/ har fungert og det finnes noen stempler både på løpene og ved hanene.

På grunn av rusten er det vanskelig å tyde alle stemplene men har prøvd å ta bilder av dem.

Alt metall har gravyre, på avtrekker bøylen er det et rådyr, og på begge sidene er det dyremotiver.

 

Håper noen kan si noe om våpenet og alder..

normal_IMG_1882.jpg

normal_IMG_1881.jpg

normal_IMG_1876.jpg

normal_IMG_1875.jpg

normal_IMG_1874.jpg

normal_IMG_1887.jpg

normal_IMG_1885.jpg

Link to comment
Share on other sites

:cry::cry::cry::cry::cry::cry: .....snufs

 

 

vet ikke hva det var.................men desverre vet jeg hva det er nå :cry::cry: ..rust

 

synd det ikke er tatt bedre vare på, du skulle fått kloa i det for lenge siden, så har det sikkert sett bedre ut :?

Link to comment
Share on other sites

@ Hand, du har helt rett :)

Jeg måtte forstørre original bildet for å se det, men det stemmer, det står ELG der!

Da er det altså belgisk!

Takk for god hjelp!!

 

Drister meg til å mase litt til: Er det noen som kan si noe mer om våpenet, eller tipse om egnede nettsteder?

Har skjønt såpass at generelt så var belgiske våpen rangert ganske lavt i forhold til andre eldre europeiske våpen..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...