Jump to content

Blaser R93 og funksjoneringssikkerhet


Lawman

Recommended Posts

Guest loudenboomer

En skal være litt forsiktig med å skrive noe negativt om Blaser R93 her på forumet. Men prøver å komme med noe konstruktivt. Jeg har testet våpenet en gang og har ikke noen hardtest å komme med. Fungerte fint de skuddene jeg prøvde.

 

Eneste jeg har hørt negativt om våpenet er at en kan få kamringsproblemer om en ikke helpresser hylsene (den liker ikke at en patron går litt tregt i) - av dette konkluderer jeg med at våpenet er ømfintlig. Så lenge alt er rent og pent og en bruker fabrikk ammo eller helpressede hylser går ting bra. Vil anta at en del sand i låsemekanismen vil gi funksjonsproblemer.

 

Jeg er av den typen som helst like enkle solide konstruksjoner som virker selv om hylsene går tregt i.

Link to comment
Share on other sites

har kun helpressa hylsene første gang. Når de først er forma til kammeret går det helt fin å bare necke i min r93.

Hatt dårligere erfaring der med sauer som også har et veldigt trangt kammer iforhold til andre rifler. Kunne ikke ta ammo fra kompiser som lada selv til den.

 

Nærmer meg vel 300skudd til nå, og det eneste eg har hatt problem med e noen harde federal tennhetter som R93'en ikke liker noe godt.

Ellers har den fungert klandrefritt, både til sjøs, skogs og fjells. Ikke akuratt noen sandfylt ørken men stoler likke mye den som på noen av de andre.

Planleger bjørnejakt, og det er den som er førstevalget der.

Fast magasin og 0 matingsproblemer er jo sterke kort når rifla skal velges på slik jakt.

Men plutseligt får eg funksjoneringsfeil og forandrer mening, men tilnå e eg meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Sand har ikke jeg prøvd, men har prøvd en omfattende og stor blanding av organisk materiale fra skogen uten noen problemer., Det som min R93 ikke liker er billigammo. Har prøvd det et par ganger på skytebanen med helmantel(gjerne litt lange kuler), med dårlig resultat. Kula har kilt seg ved noen anledninger. Men blyspiss og Oryx jaktmatch elsker den.

Link to comment
Share on other sites

Planleger bjørnejakt, og det er den som er førstevalget der. -

Men plutseligt får eg funksjoneringsfeil og forandrer mening, men tilnå e eg meget fornøyd

Hvis man får funksjoneringsfeil når man jakter på farlig vilt, og er i stand til å mene noe som helst etterpå, er man vel blant de heldige - :D(kunne ikke dy meg - dette innlegget var en lissepasning !)

Link to comment
Share on other sites

Et tysk jaktblad gjennomførte for noen år siden en test av Blaser R93 kontra rifle med tradisjonell boltmekanisme. Testen gikk ut på å finne ut hvilken mekanisme som best tålte forurensning ( støv, rusk, vann etc ) før funksjoneringen sviktet. Den tradisjonelle boltrifla sviktet først i den testen.

 

Jeg tipper mye av årsaken til dette er at Blasers mekanisme er veldig tildekket eller lukket om man vil. Sluttstykkehuset dekker utkasteråpningen når bolten er låst i fremre stilling. Dermed blir forurensningen liggende utenpå, og ikke inni våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...