Jump to content

Takk for innsatsen FN og NATO-veteraner!


einherje

Recommended Posts

Blir helt sjokkert av slike saker! Her er vi ute å løser et fredsoppdrag. Og hva er takken? Jo, veteranene blir sett på som ustabile! Kan banne på at samtlige som skriver om slike saker har knapt vert innom militæret. Det beste en kan gjøre må være å støtte og hjelpe dem som kommer hjem, slik at det blir en god overgang med smil og respekt. Ikke at de bli stemplet som ustabile

Link to comment
Share on other sites

Fra artikkelen:

En reell trussel er at noen av disse personene utvikler psykiske lidelser og utagerer med våpen i det private og offentlige rom», skriver Politidirektoratet (POD) i en ny rapport til Justisdepartementet om det illegale våpenmarkedet i Norge.

Lurer på om dette er tilfeldig? Det er et par uker til planlagt ikrafttreden av den nye våpenforskriften, som POD gjerne ville ha så streng som mulig. Etter at denne trer i kraft kommer POD til å legge frem retningslinjer til forskriften, og disse retningslinjene ønsker POD også skal bli så strenge som mulig. De eneste som kan moderere POD er justisdepartementet, så derfor skriver POD en rapport til JD der de fabulerer om tusenvis av reaktiverte automatvåpen, hemmelige nettverk for illegal våpenhandel blandt våpensamlere, og veteraner som kan utagere med våpen i det offentlige rom... Er det helt umulig at timing og innhold er nøye utvalgt for å påvirke befolkning og departement? Jeg husker godt da høringsfristen for denne forskriften gikk ut. Da var POD i Aftenposten med skrekkscenarioer om praktiskskyttere og "Nokas-våpen". Artikkelen kan leses her.

Veteran? Check!

Samler på gamle børser? Check!

Paranoid? Det får tiden vise...

 

mvh,

Cogito

 

Edit: Skrivefeil

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

gammelt nytt...

Vi var da tikkende bomber alt i '97. De lokale jallaene soglte i allefall tskjorter med det slagordet :wink:

rundt 50 våpenkjp (og noen triste salg) senerer har jeg rett og slett glemt å gå av!

 

Men, det er som min venn E. som har jobbet i psykatrien ville ha sagt det. At disse artikkelene (Veteraner & 2000 Maskinpistoler) dukker opp akkurat nå, med samme kilde... er litt påfallende.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Personlig har jeg et stille håp om at Politiet bruker resursene sine der dem trengs i det norske samfunnet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/article2658160.ece

 

En stigmatisering av grupper med felles bakgrunn eller interesse (f.eks veteraner eller våpeneiere) ser jeg på som lite konstruktivt. Fokuset bør rettes mot å hjelpe dem som får ulike psykiske problemer uavhengig av bakgrunn.

 

http://www.forskning.no/artikler/2003/oktober/1064916493.48

Link to comment
Share on other sites

Aftenposten er jo veeeldig med på notene da. Lørdag. Leste i artikkelen om plomberte våpen, at "flere"av de 2000 plomberte som var importert, var funnet reaktiverte. Mer enn ett altså. Tirsdag. I faktaruta ved artikkelen som rakker ned på veteranene våre, stod det at alle 2000 plomberte våpen var reaktivert???????? Ser også at omtrent hver eneste gang det står noe om våpen i den blekka, legger de til faktarute med følgende: 1.4 millioner sivile våpen registrert i norge- Våpentettheten i Norge blant de høyeste i verden, osv. Virker på meg som om de prøver å skremme folk, eller skremme politikere til å hoppe på forbudsbølgen.

 

Husker forresten den gangen KFOR jaktet løshunder i Kosovo, hvor mye usaklig tull og skittkasting norsk media drev etterpå. Har hørt fra en som var der, at flokker av løshunder var en fare for folk. Har også hørt at 3 barn skal ha druknet etter å ha blitt jagd på elva av villhunder i byen Mitrovica. (er ikke sikker på dette, så hvis noen kan bekrefte eller avkrefte, så velkommen til det) Dette kom ihvertfall ikke fram i debatten, der dominerte et politisk korrekt raseri mot dem som bar uniform. Gremmes.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, vi tar ei vurdering på det, då vi har fått inn nokre reasksjonar.

Det siste vi trenger er å blir stempla som eit framandfiendtleg våpenforum. Då får i alle fall våre vennar i POD vatn på mølla. Det ønsker vi ikkje, vel? Derfor er vi veldig på hugget ovanfor alt som luktar av framandfrykt og rasisme.

Mvh VestlandsJeger

Link to comment
Share on other sites

Dette kan ikke jeg nok om til å ha noen mening om, men jeg forventer ihvertfall at disse påstandene om krigsveteranene

(at det er fare for at de kan utagere med våpen i det offentlige og private rom grunnet psykiske lidelser) er utarbeidet av kompetent fagpersonell

på psykologi/psykiatri med grunnlag i data fra forsvaret, og ikke er noe disse ansatte på politidirektoratet har kokt sammen.

For er det noe som er sikkert er det ihvertfall at dette har de ikke kompetanse til å mene noe om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lenge hatt en teori om at deres to små PODer finner inspirasjonen sin på denne siden av atlanteren.

 

For et par måneders tid siden fikk jeg en pamflett fra Dept. of Homeland Security som bl.a. oppgav hjemvendte veteraner som POTENSIELLE TERRORISTER og oppfordret oss som har føderale dealer lisenser å tyste på veteraner som kjøper inn "store mengder" våpen og ammo. I disse Obamatider betyr vel det mer enn ett våpen og mer enn 50 patroner :roll:

 

Det som gjorde meg ekstra forbannet var at det ble trukket vage paralleller mellom krigsveteraner og nynazister ... takk for tjenesten gutter, velkommen hjem for å bli overvåket som nazi-terrorister. Jeg tror svigerfar tross alt hadde det bra da han kom hjem fra Vietnam, han ble ikke kalt for noe verre enn barnemorder.

 

Denne pamfletten som har et navn så langt som et vondt år har vært diskutert av alle fra GoA og NRA til ACLU. Abortmotstandere, konservative kristne osv. ble også mer eller mindre uthengt som potensielle terrorister. Det er faen meg helt utrolig at det går an å sende slike spekulative propagandabrosjyrer ut som offentlig informasjon.

Link to comment
Share on other sites

Av og til lurer man på hva som er agendaen til politiet her i landet. Igjen blir Aftenposten brukt som budbringer. Som veteran både fra FN og NATO føler jeg meg trampet på og stigmatisert.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 091600.ece

 

Syntes ikke dette kom som noen bombe..

 

Syntes faktisk du burde rette din vrede mot Aftenposten, med et velbegrunnet leserbrev, eller kontakte journalisten direkte.

Direkte kontakt til vedkommende som har skrevet det omtalte innlegg gir som oftest raskest og best respons.

Har gjort det flere ganger og av og til har det kommet oppfølgende innlegg i neste dags avis.

 

Når du lager en slik tråd i dette forum, vet du vel hva du får som svar, det har jo vært lignende tråder tidligere....

Link to comment
Share on other sites

Veldig dumt at slikt blir publisert på denne måten ! Noe av det er nok sikkert litt rett, men tror nok at det ikke er så mye.

Det som sikkert gjør at dette har blitt publisert nå, er sikkert mye med di to norske eks-soldatene som sitter fengslet i Kongo. Tror nok ikke at politiet selv har så mye reint mel i posen når det gjelder psykisk skadde politimenn/kvinner, da tenker jeg på saken i Tromsø for en tid tilbake. Har faktisk vondt for å tro at det er mange veteraner som har skadet sin egen familie, tror faktisk di verdsetter familen veldig høyt. At det er en del veteraner i dag som sliter med psykiske problemer er nok sant, men mesteparten av disse kommer aldri ut av skapet.

Link to comment
Share on other sites

Eg tenker heller på kva ressurs utenlandsveteranane er for det norske samfunn.

Dette er folk som har vore i pressa situasjonar der både eigne og andre sine liv og helse kan stå på spel, der dei raskt må kunne ta riktig beslutning.

Dette i kontrast til oss andre med mjuke, fine puter under armane, og ikkje minst blant våre politikerar som verkeleg sliter med beslutningsvegring.

Stor takk for innsatsen frå meg og!

Link to comment
Share on other sites

POD byråkratene har fått "the lions share" av bevilgninger til justis.

Rapport produksjon er en korrekt karrierefremmende aktivitet i et slikt system. Overskrift og ukritisk omtale i Aftenposten er strålende aksept på vel utført analyse og konklusjon.

I dagens avis korrigerer en spesialrådgiver i POD det til at rapporten skal hjelpe politi og andre å være forberedt på et scenario som kan skje i fremtiden.

Noe bedre bekreftelse på at rapporten er svada kan en ikke forvente å se.

POD bør for egen del sikre at rapportproduksjonen ikke slippes ut av huset før den er vurdert av folk med erfaring og perspektiv. I motsatt fall vil de miste troverdighet blant publikum, og det er ikke bra for dem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...