Jump to content

Åååå jeg er så lei lokalt DFS-fossil


Mauser68

Recommended Posts

Vedkommene på banen sa at dette ikke var mulig. Man måtte betale 400.- som var medlemskontingenten = være medlem for å gjennomføre jegertrening/oppskyting.

 

Det du skisserer der er en praksis som DN har nedlagt forbud (både for DFS og NJFFs lag/foreninger) mot ved gjennomføring av obligatoriske skudd+oppskyting. Det foreligger i tilsvars form til Fylkesmannen i Rogaland el Hordaland og det er opplyst om at hvis slik praksis ikke opphører vil det vurderes sanksjoner mot foreninger/lag som oppebærer slik praksis.

 

Let litt i arkivet til DN og bestill kopi... :wink:

 

Jeg har ikke pt tilgang til min kopi av skrivet.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

På helt generelt grunnlag så ligger ofte hensyn til allmenhetens tilgang som et av flere kriterier bak støtte til frivillige lag og foreninger ja.

 

Edit: @Høggern

tilgang er greit.

tilgang blir dekket ved å ha oppskyting x antall kvelder ila sesongen.

 

her er det nok ikke snakk om tilgang, men at enkelte vil har mer fri tilgang. det blir jo noe helt annet ;)

Link to comment
Share on other sites

På helt generelt grunnlag så ligger ofte hensyn til allmenhetens tilgang som et av flere kriterier bak støtte til frivillige lag og foreninger ja.

 

Edit: @Høggern

tilgang er greit.

tilgang blir dekket ved å ha oppskyting x antall kvelder ila sesongen.

 

her er det nok ikke snakk om tilgang, men at enkelte vil har mer fri tilgang. det blir jo noe helt annet ;)

 

Hva folk måtte ønske å ha har forsåvidt ikke noe med min kommentar å gjøre. Du kom med noe som jeg tolket som å stille spørsmål ved sammenhengen mellom støtte og tilgang. Jeg påpekte bare at en slik sammenheng ofte finnes :wink:

Link to comment
Share on other sites

hvorfor for filosofisk?

 

folk trekker inn at dfs får statsstøtte. i samme åndedrag som det trekkes fram at folk ikke får bruke banen sånn og så mye som de vil, når de vil. som det skulle vært en automatikk i det.

 

så temaet er jo brakt "på banen". av andre enn meg ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har du jo presisert hva du mener med henholdsvis: "...støtte til noe......og tilgang til det...".

 

Din første formulering/spørsmålsstilling fremstår etter mitt syn vag samt åpner for en meget generell diskusjon, som igjen kunne være grunnlag for ørten prinsipielle diskusjoner innen temaet "allmennhetens tilgang", o.s.v.. Der av mente jeg det hele ble noe filosofisk som jeg ikke gidder være med å diskutere i det uendelige videre.

 

Ellers er jeg enig i det Jeffrey generelt skriver om dette spørsmålet like ovenfor her.

Link to comment
Share on other sites

ved tildeling av spillemidler er det ett krav om allmenn tilgang til anlegget i en 40 årsperiode.

Dette må forståes som en tilgang til den bruk anlegget er ment til, og hva er en skytebane søkt brukt til?

skyting, ja men hva slags skyting.

Når ett skytterlag (DFS) bygger bane er det nærliggende å tro at denne er tenkt brukt til trening og stevner etter DFSs program og gjennomføring av Storviltprøven. (obligatoriske treningskudd og oppskyting.)

 

Det er ikke et krav til at alle skal kunne bruke banen til det de har lyst til. (som morroskyting eller trening på lange hold etc)

Banen må gjerne brukes til dette, men da må de som ønsker dette innlemme seg etter baneeiers retningslinjer, og ordne dette selv.

Dette må selvfølgelig ikke legge begrensinger på kjerneaktiviteten til laget, da har laget sannsyligvis misligholdt regelverket for tildelig av tippemidler. Situasjonen til flere og flere skytebaner er og slik at det ligger begrensinger mtp bruk som allerede er minimale innenfor lagets egen aktivitet. Skulle man tilate flere aktører på banen vil dette begrense ens egen aktivitet.

 

Flere og flere baner får begrensinger på antall skudd antall dager og når det kan skytes på døgnet.

 

Er det slik at alle anlegg som får tildelt tippemidler skal være tilgjengelig for alle?

vil dette i isåfall tilsi at en ridehall, må holde åpent hvis jeg som medlem i rideklubben har lyst til å kjøre motorsykkel der?

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ike denne diskusjonen lengre. Har vi noe mål, annet en å vise at vi har meninger?

 

Etter det jeg forstår finnes det skytterlag som har et godt tilbud til alle skyttere. Både treningskvelder, pappskiver og selvanvisere. Etter det jeg forstår kommer Høggeren fra et slikt, og skal ha respekt for at de har et så godt tilbud.

 

Andre kjenner ikke denne virkeligheten, og har et ønske om å endre det (meg inklusive). Hvorfor ikke heller ha dette som mål for videre diskusjon?

 

Og enda en gang, "dem og oss" tankegang er destruktivt!

Link to comment
Share on other sites

vil dette i isåfall tilsi at en ridehall, må holde åpent hvis jeg som medlem i rideklubben har lyst til å kjøre motorsykkel der?

 

Det skulle da egentlig bare mangle :mrgreen:

 

Neida. Jeg bare brakte til torgs noen momenter som jeg syntes manglet i debatten så langt. Det finnes sikkert haugevis av retningslinjer for tildelingen av tippemidler. Og det vil også finnes et vell av variasjoner rundtomkring etter hvordan en har formulert seg m.m. når midler har blitt søk om osv...

 

Mitt poeng var utelukkende det at det gjerne finnes endel retningslinjer for tilgang og flerbruk og jeg kunne ikke se at dette var brakt på bane tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng var utelukkende det at det gjerne finnes endel retningslinjer for tilgang og flerbruk og jeg kunne ikke se at dette var brakt på bane tidligere.

 

du er sikkert velkommen til å leie banen hvorsomhelst.

å jeg vet hva det feks koster å leie en militær elektronisk bane en økt..... så tror neppe noen ville leid en sivil bane til den prisen...

 

i tillegg må vi huske på at det er endel sikkerhetsforskrifter for banen bla. å det er skytterlagets ansvar at disse følges.

dvs man kan kansje med rette være litt skeptisk til hvem som bruker banen å hvordan?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei alle. jeg er Leder for et slik "fossil" lag

 

Hvis dere er misfornøyd med noe innenfor deres skytterlag så vil jeg andbefale og prøve og påvirke systemet slik at dere får det slik

dere vil ha det.

Er dere flere jegere som føler at det ikke er plass til dere, kontakt Storviltutvalget i deres skytterlag, møt opp på årsmøter... Skaff dere informasjon.

DFS skal tilrettelegge for at jegerne skal kunne avikle sine obligatoriske treningskudd innenfor det gjeldene regelverk samt oppskyting.

 

I alle organisasjoner er det alltid noen som har forskjellig oppfatning av hva som er rett og galt, men det som er flott med DFS er at det finnes en Regelbok som dekker så og si alt og hvis de som er missfornøyd og finner ut at det de har vært vitne til ikke stemmer etter "Skytterboka" så er det deres plikt som medlem og påpeke dette.

 

Men det er alltid lettere og øse ut sin "galle" på et nettforum enn og ta et tak for og få forbedret det som ikke faller i deres smak.

 

PS: Vi har nok et av de mest jegervennlige skytterlagene i Norge

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ike denne diskusjonen lengre. Har vi noe mål, annet en å vise at vi har meninger?

 

 

Målet er tydeligvis å slenge mest mulig møkk om DFS, basert på enkeltes opplevelser på banene (enten det de nå opplever skyldes DFS eller manglende folkeskikk...). Noen annen hensikt har neppe denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Mitt poeng var utelukkende det at det gjerne finnes endel retningslinjer for tilgang og flerbruk og jeg kunne ikke se at dette var brakt på bane tidligere.

du er sikkert velkommen til å leie banen hvorsomhelst.

å jeg vet hva det feks koster å leie en militær elektronisk bane en økt..... så tror neppe noen ville leid en sivil bane til den prisen....

 

Leie bane? Hvorfor i huleste skulle jeg ha noen ønsker om det :roll: Jeg bare kverrulerer på prinsippilet grunnlag jeg :wink:

 

Hva her forresten militære baner med saken å gjøre :?

 

Edit: Rettet skrivefeil.

 

Edit2: Nå er det vel neppe noen sammenheng mellom tildeling av midler og sikkerhetsregler for en skytebane. ut over at den neppe ville få tildelt midler om den ikke ble bygget på en slik måte at den tilfredstiller alle aktuelle krav med hensyn til sikkerhet m.m.

 

Når det er sagt så kan jeg ikkes se at jeg har hevdet noe sted at det er noen som helst som har rett til å slippe å forholde seg til sikkerhetsregler o.l. Det er vel egentlig selvsagt, er det ikke?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

du er sikkert velkommen til å leie banen hvorsomhelst.

å jeg vet hva det feks koster å leie en militær elektronisk bane en økt..... så tror neppe noen ville leid en sivil bane til den prisen....

 

Leie bane? Hvorfor i huleste skulle jeg ha noen ønsker om det :roll: Jeg bare kverrulere på prinsippilet grunnlag jeg :wink:

du snakker om mulighet til å bruke banen? vil man bruke kan man jo kansje leie.....

 

men du er tydeligvis ikke ute etter en diskusjon men ren kverulering?

 

Hva her forresten militære baner med saken å gjøre :?

de har det med saken å gjøre at det er skytebaner man i enkelte tilfeller kan leie. å jeg vet hva prisen er for å leie slike.

Link to comment
Share on other sites

du er sikkert velkommen til å leie banen hvorsomhelst.

å jeg vet hva det feks koster å leie en militær elektronisk bane en økt..... så tror neppe noen ville leid en sivil bane til den prisen....

 

Leie bane? Hvorfor i huleste skulle jeg ha noen ønsker om det :roll: Jeg bare kverrulere på prinsippilet grunnlag jeg :wink:

du snakker om mulighet til å bruke banen? vil man bruke kan man jo kansje leie.....

 

men du er tydeligvis ikke ute etter en diskusjon men ren kverulering?

 

Hva her forresten militære baner med saken å gjøre :?

de har det med saken å gjøre at det er skytebaner man i enkelte tilfeller kan leie. å jeg vet hva prisen er for å leie slike.

 

Kan ikke se at jeg har nevent noe om "mulighet til å bruke banen", men det får så være.

Jeg deltar, som jeg håpet gikk fra av det har skrevet, i denne tråden utelukkende på generelt og prinsippielt grunnlag. Eller det var intensjonen min når jeg skrev det første innlegget mitt. Nå derimot, er jeg nok her først og fremst for å kverrulere 8)

Link to comment
Share on other sites

 

Andre kjenner ikke denne virkeligheten, og har et ønske om å endre det (meg inklusive). Hvorfor ikke heller ha dette som mål for videre diskusjon?

 

 

Det var da også akkurat det trådstarter hadde som mål for diskusjonen. Men halvparten av innleggene i tråden går ut på at "slik er det ikke hos oss, så dette kan umulig være rett og bør ikke diskuteres".

Det blir fremstilt som sutring, drittkasting og kverrulering.

Noen av oss har til og med med høye kneløft.

 

Jeg sjønner at mange har et godt forhold til DFS og er såre fornøyde med dette.

At andre mindre fornøyde medlemmer derfor skal knebles synes jeg derimot er rart.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sjønner at mange har et godt forhold til DFS og er såre fornøyde med dette.

At andre mindre fornøyde medlemmer derfor skal knebles synes jeg derimot er rart.

 

Enkelte reagerer på det dei oppfattar som stigmatisering av DFS, og tar til motmæle for å danne eit meir nyansert bilete av situasjonen. Som samsvarar meir med desse si oppfatning av det heile.

 

Dersom dette er feil på eit diskusjonsforum so skjønar ikkje eg.

Det er fullt legitimt å komme med kritikk på forumet. Det må og vere legitimt å svare på kritikken.

 

Denne tråden kort oppsummert.

-Det kjem kritikk

-Det kjem kritikk mot kritikken.

-Det kjem kritikk mot kritikken av den første kritikken (vi er no i denne fasen).

 

Skyttergravskrig?

(PS: ein må vere medlem for å bruke skyttergrava... 8) )

Link to comment
Share on other sites

Vil bare skyte inn at jeg ikke er DFS-skytter selv, men på den bana jeg frekventerer mest så finnes det overhodet ikke problemer oppimot DFS eller dets skyttere,

faktisk så kommer (spesielt en) DFS-skyttere bort med en eske med Norma tomhylser og spør lader selv og om jeg vil ha hylsene! :D Jækla trivelig kar på alle måter.

 

Derimot var det en liten periode jeg var med en kompis som er ungdomsleder for et ikke navngitt skytterlag på noen ykter, tok med div morrobørser

for å la gutfanten hans skyte med litt annet enn 202'en og dette ble fort veldig upopulært, spesielt når de mest garva DFS'erene kom trakkende.

Det gikk i surmagra kommentarer om kulene gikk på høykant og hva som var vitsen med slike ukurante og skumle sniperbørser med lyddemper og stjernekikkert.

Da jeg hørte at to karer stod og spekulerte i om jeg var en sånn "tjuv/snikjeger" greidde jeg ikke å holde kjeft lenger, reiste meg og sa at makan til søppel har jeg ikke hørt av voksne menn før!

Pakka sammen sakene og gikk stilt og rolig bort til bilen, rulla meg en røyk og fortalte gutfanten til kompisen min at han skulle få være med på kråkejakt utpå høsten.

 

Etter et par dager snakka jeg med kompisen min igjen og fikk vite at han hadde regelrett blitt trua med utkastelse som ungdomsleder om han flere

ganger tok med seg slike "kjeltringer" på bana.....Nøkler og "fri tilgang" blei det slutt på på dagen!

 

Makan til gjeng sier jeg bare!

 

Greit nok at man ikke skal generalisere som du sier Høggern, men slike holdninger som jeg møtte på den bana der blir ikke bedre ved å se i lufta og plystre!

Link to comment
Share on other sites

 

Denne tråden kort oppsummert.

-Det kjem kritikk

-Det kjem kritikk mot kritikken.

-Det kjem kritikk mot kritikken av den første kritikken

 

Nemlig. Fordi at jeg og flere mener kritikken mot kritikken rett og slett ikke er saklig. Problemene til trådstarter er reelle, min erfaring er at slik oppførsel faktisk blir støttet oppover i systemet. Da er det helt uinteressant at man KAN drive DFS-lag på en fornuftig måte - det løser ikke noen av våre problemer.

Det er faktisk som å svare "Økseskaft" når noen sier "God dag".

 

DFS har tatt på seg ansvaret for jegerskytingen, og de tjener penger på det. Men det kommer selvsagt i annen rekke, siden de primært driver med DFS-skyting. Likevel betsår DFS i dag av langt flere medlemmer(jegrene) som IKKE skyter DFS-program enn de som gjør det. Er det da naturlig at jegerskytingen kommer i annen rekke?

Faktum er at om vi i vårt Jaktuvalg ønsket å drive rekrutteringsarbeid der ungdommer lærer å skyte med sivile salongrifler med kikkertsikte, ville ikke styret godta dette, siden vi da "stjeler" rekrutter fra "deres" skyting. Og dette ville de få støtte oppover i systemet for. For det er jo ikke jegerskyting DFS primært jobber med, ikke sant?

Om styret deriomot synes dette var helt ok, ville der ikke vært noen konflikt - men man ville heller ikke oppdage vrangviljen mot jegrene i systemet. Og har kansje derfor ikke helt klart for seg hvilke holdninger som egentlig finnes i DFS sentralt?

 

I vårt lag ble rene jaktfeltstevner internt i laget forbudt av styret, for at det var så liten aktivitet på rene DFS feltstevner.

Og dette får de støtte for oppover i systemet. For det er jo først og fremst DFS-skyting som skal fokuseres på.

Hva hjelper det oss da å peke på at dette ikke er rett? Ta en tlf til skytterkontoret? Tror de på vår versjon eller på formannen? Vi kan kuppe laget totalt, da skal du se hvem som blir fulgt med argusøyne og får påpek fra samlaget for hver minste ting som ikke etterholdes, selv om det er ting det gamle styret heller ikke utførte. Så settes man under administrasjon, det gamle styret gjeninsettes, og takk skal du faen meg ha.

Link to comment
Share on other sites

@fossdal ,du har enda ikke skjønt det med å møte opp på fotballtrening og kreve å få spille håndball. d

Det er faktik det du sier bør være greit.

 

 

 

Et skytterelag DFS skal drive med den aktivitet som er beskrevet i skytterboka samt arrangere storviltprøver. aktivet utover dette skal i tilfelle skje kun der hvor det er ledig kapasitet på bane og mannskap.

 

Lag som tilater og legger tilrette gjør dette av ren velvilje. Jaktrelatert skyting er Jeger og fisk sitt domene...

Link to comment
Share on other sites

Snodig dette her. På dette forumet snakkes det om at ALLE skyttere må forene seg for å stå samlet, mens det er bortimot applaudert å aktivt motarbeide den største ( og pr. i dag den ENESTE ) skytterorganisasjonen med politisk innflytelse.

 

Jeg er enig i at vi må stå sammen, men her har DFS etter mitt syn seg selv å takke. De er som du sier store og bortimot fredet, dette setter de i en særstilling. De kunne stått sammen med de andre forbundene men har valgt å stille seg utenfor. Etter det jeg forstår hadde de ingen innsigelser på den nye forskriften fordi den ikke påvirket DE, andre forbunds utfordringer var åpenbart ikke av interesse. Når et forbund som DFS tar en slik posisjon gjør de mer enn å bare melde seg ut, de sparker i praksis bena under de andre.

 

 

Hensikten kan etter min mening ikke være annen enn å ramme forbundet, med bakgrunn i personkonflikter.

 

Jeg kan ikke svare for andre, men for min del har dette ingenting med personkonflikter å gjøre. DFS-skyting interesserer meg midt i ryggen og jeg skyter hovedsakelig på pistolbane og NJFF's anlegg, så jeg har aldri hatt mulighet til å få noe i mot noen innen DFS personlig.

Link to comment
Share on other sites

@fossdal ,du har enda ikke skjønt det med å møte opp på fotballtrening og kreve å få spille håndball. d

Det er faktik det du sier bør være greit.

 

Satt og ventet på at noen skulle komme med den der. For å dra eksempelet ditt videre; Om 70 - 80% av medlemmene i fotballklubben din ønsker at klubben også skal starte med håndball er det da riktig at de resterende få skal få trumfe gjennom sin vilje?

 

DFS har laget seg mekansimer som vanskeliggjør at medlemmene kan drive med den skytingen de vil, du har å følge Boka og ingenting annet. Jeg mener et skytterlag skal ha de programmene som medlemmene ønsker. Det hadde overhodet ikke vært noe i veien for at all skyting i Norge var organisert under DFS, men vrangvilje i organisasjonen gjør at man tviholder på den ene skyteformen som i mange forreninger bare et mindretall av medlemmene bedriver.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

I vårt lag ble rene jaktfeltstevner internt i laget forbudt av styret, for at det var så liten aktivitet på rene DFS feltstevner.

 

DFS og NJFF har en avtale sentralt om at DFS ikke skal arrangere jaktfelt.

Link to comment
Share on other sites

De er egentlig ikke jaktfeltskyting vi arrangerer på Nidaros sin bane, det er en variant som vi har kalt jegerfelt. Det er ikke et arrangement som skal konkurrere med TJFF sine arrangement men mer et tilbud til alle om å få lufte børsene sine. Man kan skyte med alle kaliber og alle kruttyper, alder på børse og skytter har ingen betydning og man kan skyte med de råeste stjernekikkerter på boltrifla eller med en AR15. Og noen benytter anledningen til å lufte en Sharps eller en Rolling Block. Det er ingen premiering etter plassering men loddtrekning om premiene på siste stevnet. En start = ett lodd. Barna har egen skyting med cal. .22. Man konkurrerer kun med seg selv men 15/15 gir selvsagt status og brede smil. Kaffe og vaffel er inkludert i startkontingenten. En skikkelig kosedag for alle som vil skyte. Man kan få kvittering på avfyrte skudd slik at stevner etter 1. april teller som treningsskudd til jaktprøven.

 

Den viktigste grunnen til at dette blir arrangert er at "noen" er villig til å stille opp og dra det i gang. Det skaper liv på banen og det er også med å rekruttere folk til skyting generelt og også til DFS-skytingen. Ildsjelene bak dette gjør en flott innsats, det samme gjør alle de som frivillig stiller opp kl. 0800 om morgenen for å sette opp skiver og legge til rette. Dette gjør de uten at noen har satt opp noen liste med funksjonærer.

 

 

 

Med hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

@Espeng, flott, du eksponerer akkurat den holdningen jeg prøver å beskrive! Men du har desverre ikke lest skytterboken godt nok. DFS skal faktisk legge til rette trening og opplæring for jegrene året rundt, i følge egne direktiver. Grunnen til dette er at det i det ganske land så og si utelukket er DFS som har skytebaner, veldig få NJFF-lag har egne anlegg. Dette ansvaret har de tatt på seg, og de tjener gode penger på det.

Jeg snakker ikke om anarki på banene, om å komme til duk og dekket bord, men om å la jegere utdanne seg til standplassledere og la desse ta ansvar og drive organisert jegerskyting/opplæring på lik linje med DFS-skyting.

Når DFS selv inviterer en haug med hånballspiller inn i stua, er det litt rart at de så blir gallsure for at gjestene ikke vil spille fotball.

 

@Chiefen

Ja, men det gjelder approberte stevner, hva folk gjør internt i laget er HELT noe annet.

 

@Lee303

Applaus!! Stående!!

Link to comment
Share on other sites

@Lee303

 

Vi har eit liknande opplegg i det eine laget eg skyt i. Vi har ikkje arrangert stevne på nokre år, men har "jaktfelt" trening ein kveld i veka no på sommaren. Vi har eit veldig uformelt opplegg der vi skyter på 4 forskjellige dyrefigurar på 30 - 150 m. I 4 ulike stillingar. Vi registrerer poeng, men premierar ikkje (mest for å kunne følge eiga utvikling).

Dette er i utgangspunktet i DFS-regi på DFS-bane, men berre to av oss som arrangerar dette skyt DFS (vi skyt DFS for eit anna lag).

Vi disponera heile bana denne kvelden og kan bruke skivetrekk på 100m, skytebenk etc. Folk kan skyte med nett kva børse og kaliber dei vil.

30 kr for ei runde (20 skot), 50 for ein heil treningskveld (skyt til du stuper). Gratis for medlemmar (medlemskap 150 kr). Kan sjølvsagt dokumenterast som treningsskot.

 

Dette er vel omtrent eit sånt opplegg som mange etterspør her i tråden? Eg syns i alle fall opplegget er ganske ok.

Det einaste som manglar er at jegerane stiller opp og benytter seg av det...

Link to comment
Share on other sites

vi er antakeligvis forholdsvis enige på mange punkter men har litt forskjellig utgangspunkt.

- mener ikke at skytebaner kun skal benyttes til Dfs skyting, men det som mange opplever er at annen aktivitet går på bekostning av den aktiviteten ett skytterlag tilsluttet dfs faktisk skal drive med.

 

Klarer man å få til ett aktivt jegerutvalg eller lignende er det bare flott, bare dette blir selvgående. Det som skjer her hos oss er ofte at DFS-skytterne i laget blir tilretteleggere for jegere eller andre som har ønsker om å skyte annet en vår form for skyting. (ja vi er ett lite lag med får skyttere,) Dette går da på bekostning av vår engen mulighet til å trene slik vi ønsker. Holdningen blir da dessverre at disse skyterne er ikke ønsket da det går på bekostning av vår engen aktivitet.

Noe som er helt i tråd med skytterbokas kommentar til formålsparagrafen: http://www.dfs.no/no/Regelverk/Skytterboka/filestore/PDF-DOC-RTF-mm/Regelverk/Skytterboka_08_09_web.pdf som sier at skytterlaget bør legge tilrette for trening og gjenomføring av årlig storviltprøve.

Ved interessekonflikt mellom rekruttering til DFS normale program eller tilrettelegging for skyteprøve for storviltjegere rekrutteringsaktivitet på DFS normale program prioriteres.

 

Skytterlagene bør derfor legge til rette for trening og oppskyting.

finer ingen plikt: ved manglende årsmelding mister sågar skytterlaget muligheten til å arrangere storviltprøven, noe som skulle tilsi at dette ikke er en plikt. ( med forbehold siden jeg ikke har lest avtalene med DN, men kun skytterboka)

 

Det fortsatt meg bekjent frivillig å være medlem i ett skytterlag, så til de som er håndballspillere i en fotballklubb- Dann deres egen underavdeling (sendes som forslag til årsmøtet) og bli en selvgående avdeling i klubben, hvor deres aktivitet ikke er i konflikt med normal dfs aktivitet. så vil alle få en trivelig fremtid på skytebanen. ( men da må man bidra endel selv og ikke forvente å komme til dekket bord.)

Link to comment
Share on other sites

 

folk trekker inn at dfs får statsstøtte. i samme åndedrag som det trekkes fram at folk ikke får bruke banen sånn og så mye som de vil, når de vil. som det skulle vært en automatikk i det.

 

 

 

Dettte er tøys, høggern! Hvem påstaår at jegrene skal slippe løst til i hytt og pine? Hvor i tråden finner du det?

Jeg har hele tiden snakket om å la jegerene få utdannelse som standplassledere og at jegerstanden selv driver jegerskytingen, orgasnisert og på stell. Og at de under slike forhold bør ha samme tilgang på baneanlegget som DFS-skytterene, så lenge man betaler samme kontingent i samme lag.

 

Og dette blir også et svar til Espeng. Takk for utfyllende svar. Jeg sjønner godt at dere under slike forhold blir lei jegerene og at de blir nedprioritet. Jeg ville foreslått at det ble holdt møte i laget med beskjed at om jegrene ønsket tid på banen, fikk de ta utdannelse og drive ståket selv, siden dere ikke har kapasitet. Ditt siste avsnitt beskriver nøyaktig det dere trenger og jeg snakker om. Problemet kommer når laget ikke ønsker et slikt utvalg, men motarbeider det på det sterkeste. Det er det problemet jeg har prøvd å belyse i denne tråden, folk som heller vil la banen få stå tom enn at jegerene slipper til under organiserte og ryddige former. Når slikt av ren vrangvilje blir motarbeidet, håper jeg du forstår vår frustrasjon.

Link to comment
Share on other sites

 

folk trekker inn at dfs får statsstøtte. i samme åndedrag som det trekkes fram at folk ikke får bruke banen sånn og så mye som de vil, når de vil. som det skulle vært en automatikk i det.

 

 

 

Dettte er tøys, høggern! Hvem påstaår at jegrene skal slippe løst til i hytt og pine? Hvor i tråden finner du det?

Jeg har hele tiden snakket om å la jegerene få utdannelse som standplassledere og at jegerstanden selv driver jegerskytingen, orgasnisert og på stell. Og at de under slike forhold bør ha samme tilgang på baneanlegget som DFS-skytterene, så lenge man betaler samme kontingent i samme lag.

.

 

i de lag jeg har vært medlem i de siste 20 årene har det vært slik at jegere kan skyte akkurat like mye som de som driver med DFS skyting. dvs omtrent når de vil. det har jeg mange ganger tidligere i tråden påpekt. å når jeg påpeker det er det noen som påstår jeg prøver å kneble de som sier det er annerledes enkelte plasser.

 

selvfølgelig kan alle som har betalt kontigent ha samme tilgang på baneanlegget. men då må vi begynne definere "tilgang".

er 1 gang i uka tilgang nok? eller skal alle 70 medlemmene i laget få hver sin "dose tilgang" dvs 10 medlemmer hver dag hele uka?

 

har et eksempel:

hvis du trener et lag til cup skyting, eller LS, skal dette laget kun få trene 1 dag i uka fordi de tre andre dagene i uka det er lov å skyte på banen er den opptatt av diverse annen aktivitet?

blir nesten som om fotballbanen skal brukes til andre ting nesten alle dager så fotballlaget omtrent ikke får trent.

 

 

for å gjenta noe som er sagt tidligere: DFS baner er primært bygd med tanke på DFS skyting. all annen aktivitet kommer i tillegg.

DFS lag er pr i dag primært drevet for å bedrive skyting med DFS-godkjente våpen (liste finnes i skytterboka) alt annet kommer i tillegg. å tilgang til å skyte like mye med DFS våpen har alle medlemmer. i tillegg er det jo jegerklasse på felt.

 

at DFS skal gi jegere skyte opplæring? den er grei. hos oss er miniatyrskyting åpen for alle medlemmer hele vinteren.

vi har noen jegerfeltstevner. å i tillegg er det sannsynligvis mulig for jegere å skyte på ledige skiver på banen når det er vanlig DFS-trening i tillegg til egne dager for jegere.

 

på banen er det i de fleste lag terminfestede dager for jegerskyting og oppskyting. så det som DFS er "forpliktet til" blir nok dekket opp de aller fleste plasser.....

 

selvfølgelig kunne jegerne drevet dette selv. har flere lag hvor dette skjer i området her.

min er faring(fra mitt lag, hvor vi de siste 5 årene har bygd nye elektroniske 100 og 200m baner, mye på dugnad)er derimot at jegerne generelt ikke er veldig intressert i annet enn å skyte på et anlegg som allerede er laget. eller på feltfigurer som allerede er satt opp. ser gjentatte ganger at dugnads innsatsen fra mesteparten av denne gruppen medlemmer er minimal. hos oss er det slik at de som bruker banen mest er de som jobber dugnad. de fleste av de folka skyter DFS(vi har 4-5 stk som ikke skyter DFS som er flittige å hjelpe til men de 200 andre jegerne som skyter på banen vår ser vi lite til når noe skal gjøres.

 

 

edit: skriveleifer

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Enig med Fossdal, DFS er "eid" av staten og har dermed en del forpliktelser å forholde seg til.

 

 

Her finner dere regelverket som DFS og tilsluttede lag skal drives etter; http://www.dfs.no/no/Regelverk/Skytterboka/

Om det virkelig er sånn at fletallet av medlemene i et lag ønsker forandring og gidder gjøre en innsats-ja, så blir det forandring.

 

Men det er kanskje enklere å sutre på internett en å gjøre noe?

Link to comment
Share on other sites

 

 

for å gjenta noe som er sagt tidligere: DFS baner er primært bygd med tanke på DFS skyting. all annen aktivitet kommer i tillegg.

DFS lag er pr i dag primært drevet for å bedrive skyting med DFS-godkjente våpen (liste finnes i skytterboka) alt annet kommer i tillegg. å tilgang til å skyte like mye med DFS våpen har alle medlemmer.

 

 

Absolutt. Helt enig. Og selvsagt skal DFS-skyttere som trener mot store stevner ha tilgang på banen hver kveld. Men man kan jo dele opp kvelden, slik at de/den dagen det er jegertrening kan jegrene ha banen før 1900 mens DFS-skytterene har den etter, eller omvendt. Jeg har aldri sagt eller ment a DFS-skytterene skal vike plassen, men om det finnes 5 aktive skyttere og 200 jegrer mener jeg de bør ha ganske lik tilgang på banen. Du beskriver ditt lag omtrent nøyaktig likt Espengs, nemlig med en liten kjerne ivrige skyttere som innehar alle styreverv og utfører all dugnad. Et klassisk DFS-lag som jeg kjenner det. Men som jeg sa til Espeng, det er jo bare til å la jegrene ta ansvaret selv, utdanne de og slippe alt dette kavet dere egentlig ikke har tid til? Er ikke jegrene villige til å ta denne jobben kan de da bare ha det så godt. Men det er jo dette som er problemet mange steder, viljen til å gi slipp på kontrollen og faktisk la folk som ikke er DFS-skyttere få opplæring som standplassledere og elektronikkansvarlige.

 

 

Chiefen, den siste setningen må jeg bare le av.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen, den siste setningen må jeg bare le av.

 

 

Vet av erfaring at interessen til å bidra på banen stort sett forsvinner totalt hos de som klager høyest når muligheten faktisk er til stede for å gjøre noe. Men du må gjerne flire, bare sunt det.

 

Skjønner enda ikke helt hva som et tenkt oppnådd med å syte om det lokale skytterlaget på internett?

Link to comment
Share on other sites

Gjennom tråden burde man kunne få med seg at dette ikke er snakk om storforlangende jegre, men at de faktisk enkelte steder blir motarbeidet mot å gjøre en insats for laget så lenge man har kikkert på børsa. Noe som går igjen mange steder, tydligvis. Og som er i mot retningslinjene til DFS.

Som Vestlandsjeger sa, kan ikke det diskuteres på et diskusjonsforum, så vet ikke jeg.

Jeg ser da heller ikke at man oppnår noe som helst ved å ikke belyse saken heller.

Link to comment
Share on other sites

Tok meg tid til å lese igjennom hele tråden og fant følgende

 

-trådstarter og en del andre har truffet en eller flere DFS-folk som desverre ikke har fått skikkelig oppdragelse hjemmefra, (noe neppe DFS, skytterlag eller andre kan lastes for). Slikt er uheldig på alle måter og slike folk bør settes på plass eller fjernes.

-noen ganske få med et tydelig "hat" til DFS driver tråden,påstander, disse har igjennom 13sider vist at de ikke har tenkt å fire en mm på sin mening om at DFS er noe d..tt.

-tråden har ikke beveget seg 1 mm noen vei siden side 3

 

Så hva er hensikten med tråden?

Bruk 10minutter på et forslag til årsmøtet om opprettelse av "jegerutvalg" i ditt skytterlag (er du ikke medlem-bruk samme tid på meld deg inn!), det er nemelig 100 ganger mer produktivt enn å holde denne tråden i live!

Link to comment
Share on other sites

Oppmerksomhet rundt problemet slik at kanskje ett og annet DFS-fossil ser lengre enn sin egen DFSnesetipp. Kanskje en eller annen på vei oppover i systemet også hadde sett dette og det hadde blitt en en endring. Det er ingen tvil om at det er et holdingsproblem i enkelte skytterlag.

det kan være det er et holdningsproblem i enkelte skytterlag. som det også er blandt enkelte jegere, osv...

 

 

 

Og til dem som mener at jegerne ikke deltar i dugnader. Javel, blir jegerne invitert på dugnader da? Eller er de som har kontrollen på banen redd for at jegerne skal stille krav hvis de deltar på dugnader. Jeg tror mange er komfortable med at jegerne betaler for seg, og at man slipper å se dem resten av året. Da kan man klage på dem for det også.

hvordan skal man få de med, møte opp på døra dems å be dem komme?

alle som er intressert vet når det er stevner man trenger folk til osv. som sagt, en håndfull av jegerne er flinke til å stille opp, men det er de samme hver gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hva er det som feiler enkelte DFS-høvdinger. Her prøver man å oppføre seg og rette seg etter regler, melde seg inn i skytterlaget, møte opp på årsmøter og ha det morsomt på banen. Før jeg kommer i gang med skytingen får jeg og en annen grov kjeft fordi vi skal ha plukket ned to elektronikkskiver som er blåst ned av vinden. Jeg har for f@£$ ikke vært foran standplass! Dermed får vi beskjed om at dersom ikke skivene er bra nok for oss kan vi dra til h%¤&"!% et annet sted å skyte. Jeg ber forsiktig om å få sette opp pappskiver siden jeg foretrekker dette og får kun grov kjeft tilbake... Videre kommer det beskyldninger om tidligere skytinger i strid med reglementet og om at vi farer med løgn. Siden det er flere kjente fjes på standplass biter jeg i meg oppførselen til dette fossilet og unngår videre konflikt og sitter meg ned og skyter på de fantastiske elektronikkskivene.

.

Hei. Skjønner deg godt jeg. Er det en ting som er sikkert så er det at Idioter finner man overalt. og både du og jeg er sannsynligvis idiot for en eller annen idiot :wink: Saklig beskjed er en ting. direkte kjeft noe annet. slik som jeg leser det du skrev har dette egentlig ikke noe med DFS eller skyttersporten som sådan å gjøre, men heller med enkeltpersoners oppførsel. og som sagt. Idioter finner man både i båtforeninger, husmorlag og i DFS og i NJFF. DESVERRE!! det er ikke noe som en organisasjon har monopol på.

 

Det jeg tror jeg ville gjort var å tatt en rolig prat med noen av de andre i styre og stell i det laget. rett og slett be om å få snakke ferdig før man blir avbrutt og så legge fram saken slik som du ser den. Om ikke alle andre i styret er Idioter vil du nok få gehør og istedet for to fronter kanskje et bedre klima med litt sammarbeid.

PS I vårt skytterlag er alt 100% Perfekt. NOT!! men vi prøver :D

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

No skal det seiest at jeg ikke har lest gjennom alt som står her på denne debatten.

 

Men jeg er formann for et skytterlag som har 210 medlemer p.d.d. 195 av disse er jegere og skytterlaget er selvsagt helt avhengig jegere for å få hjulene til å gå rundt. Er jeger sjøl!!

 

Jeg bruker usannsynlig mykje tid på dugnad enten det er på skytebanen eller det annet som skal ordnes. Vi har treninger 1 gong i veko før fellesferien og 2 gonger etter fellesferien fram til jakten starter. Vi lar jegeren skyte så mange skudd de vil, uten noen som helst kommando. De kan skyte fritt, de får hjelp av alle våre standplass ledere som er snille å bruke sin fritid til dette og vi har både selvanvisere og papp tilgjengelig for de som ønsker dette. Oppskyting foregår på egen standplass som vi selv kaller stille standplass der bare de som skyter og standplassleder for lov å nærmer seg standplass, slik at de som blir nervøs til oppskytingen får det litt mer komfertabelt.

 

Alikavel blir jegerene aldri fornøyd. Spesielt når det begynner å nærme seg jakten og køen står ut døren av jegere som venter helst til siste liten med 30 skudden og oppskytingen! De meiner vi bør bygge ut i hinsten å pinsten ( vi har 4 ringskiver og 2 hjorteskiver) men i tiden april- midten av august så er det bare halvparten av skivene som blir brukt).

Alt var jo så mye bedre før i tiden er jo en gjengklanger som jeg hører hver eneste gang synes jeg.

 

Kan ikke sei at jeg har sett NOEN av jegerene på skytebanen når de blir innkalt til dugnad. Det er den samme DFS gjengen som møter opp. Og samtlige i styret er DFS skyttere. omtrenlig ingen jegere møter opp til årsmøtet, og de skal IVERTFALL ikke sitte i noe styret.

 

Så jeg har sett meg fryktelig lei på den klagingen av jegere, og vurdere sterkt å trekke meg etter bare 1 år som formann.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...