Jump to content

Åååå jeg er så lei lokalt DFS-fossil


Mauser68

Recommended Posts

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

og egne treningskvelder for feltsyting?

 

En skal jo trene på det en vil bli god på, men er det så mange som ønsker å trene på dette, da? ;) Kunne vært interessant å se hvordan feltsyting fungerte i praksis, dog..

 

Sorry - klarte ikke dy meg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Dersom det ikke er lov så bør man vek lunne forvente at det settes opp en bane med feltmål, og egne treningskvelder for feltsyting? Eller trekker jeg det for langt nå?

 

 

Her har vi kjernen av problemet slik jeg ser det,"bør man vel kunne forvente".

Hos oss er det noen som ønsker å skyte mer en den ene dagen hvor vi har jegertrening.

Det er ok har vi sagt men under forutsetning at de bidrar på dugnader, under stevner og på treningskvelder. Så har ikke skjedd, dermed er det ikke noen som skyter utenom jegertreningen heller, selv om vi sier det er ok.

 

vi har også tilfeller der enkelte har meldt seg inn i skytterlaget, og kommer på banen og krever at det blir tilrettelagt for deres form for skyting. Gjerne ren moroskyting med salong, men har ingen intensjon om å hjelpe til eller prøve "vår form " for skyting .

 

Det blir i mine øyne det samme som å måte opp på fotballtrening å kreve at det spilles håndball.

 

Dessverre er det slik at kanskje spesielt små skytterlag har begrenset med personell, derfor blir belastningen på disse ekstra stor hvis man skal tilrettelegge for mer en den formen for skyting som DFS faktisk bedriver.

Link to comment
Share on other sites

naboen har en fin garasje. han har løftebukk for bil å alt verktøy man trenger der. jeg syns nesten jeg kan forvente å kunne bruke denne når jeg har bruk for den?

helst gratis?

 

om naboen er grei å kjenner meg, vil nok dette kunne gjennomføres. men om naboen ikke ønsker alle inn i garasjen sin til alle døgnets tider, er han en grinebiter da?

 

hos oss får jegere bruke banen omtrent når de vil. slik er det på de tre banene jeg bruker være skyte på. dette fungerer helt fint.

på vår bane har vi 5 stk selvanvisere satt opp på 100-250 meter på feltbanen. disse kan jegere skyte på anytime.

hvem har satt de opp? ikke jeger skyttere iallefall.

 

slik jeg ser det er noe av problemet at folk "forventer å kunne bruke banen slik de ønsker, å når de ønsker".

noen forventer at det settes opp et feltopplegg for jegere? tanken er god. kan jeg i samme ånden forvente at jegerne stiller opp å lager meg en "LS feltrunde" vi som skal på LS kan skyte, med anvisere, osv slik at vi får trent til LS?

 

når jeg er på banen å trener, om det kommer en jeger med rifla si å spør om å få skyte, så får han skyte på elektronikken. jeg spør bare 1 kontrollspørsmål: "er børsa innskutt?" om han svarer ja får han skyte. men det er ikek bare en gang den som har svart at børsa er innskutt ikke treffer skiva engang (det er så flisfokken står borte ved skivene) å da viser det seg at han har ikke skutt med børsa siden i fjor, han har ny kikkert, hatt alt fra hverandre, kjørt over børsa med ATV eller noe.... så jeg skjønner skepsis mpt å slippe jegere løs på elektronikk..... det blir fort mye arbeid etterpå.....

 

men jeg lar de skyte fordet.

 

derfor er jeg møkklei klaging på at "vi får ikke bruke banen når vi vil, så gratis vi vil, å det er ikke engang satt opp feltopplegg for oss...."

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser forsåvidt poenget til DFS-folket som forventer en viss innsats fra jegere som vil skyte på DFS-baner, men sammenligningen med naboens garasje blir likevel litt drøy. Regner med at det ikke var noen offentlige midler(feks. tippemidler) med på finansieringa av garasjen 8) Det er det ganske vanlig at har vært inne i bildet i forbindelse med bygging av skytebaner her i landet. Det er også gjerne slik at idrettanlegg, som gjerne også er delvis, eller helt, offentlig finansiert må legge til rette for flerbruk. Så nei, du kan ikke regne med å møte opp på fotballtrening å forlange å få spille håndball, men du kan kanskje forvente at håndballbana tilrettelegges så det kan spilles basket der også. Dette fordrer selvsagt, også på skytebaner, at de som vil bruke anlegget på sin måte må bidra til, eller aller helst sørge for, å organisere dette selv.

 

(Og dette er det sikkert noen andre som har skrevet tidligere i tråden...)

Link to comment
Share on other sites

naboen har en fin garasje. han har løftebukk for bil å alt verktøy man trenger der. jeg syns nesten jeg kan forvente å kunne bruke denne når jeg har bruk for den?

helst gratis?

 

om naboen er grei å kjenner meg, vil nok dette kunne gjennomføres. men om naboen ikke ønsker alle inn i garasjen sin til alle døgnets tider, er han en grinebiter da?

 

hos oss får jegere bruke banen omtrent når de vil. slik er det på de tre banene jeg bruker være skyte på. dette fungerer helt fint.

på vår bane har vi 5 stk selvanvisere satt opp på 100-250 meter på feltbanen. disse kan jegere skyte på anytime.

hvem har satt de opp? ikke jeger skyttere iallefall.

 

slik jeg ser det er noe av problemet at folk "forventer å kunne bruke banen slik de ønsker, å når de ønsker".

noen forventer at det settes opp et feltopplegg for jegere? tanken er god. kan jeg i samme ånden forvente at jegerne stiller opp å lager meg en "LS feltrunde" vi som skal på LS kan skyte, med anvisere, osv slik at vi får trent til LS?

 

når jeg er på banen å trener, om det kommer en jeger med rifla si å spør om å få skyte, så får han skyte på elektronikken. jeg spør bare 1 kontrollspørsmål: "er børsa innskutt?" om han svarer ja får han skyte. men det er ikek bare en gang den som har svart at børsa er innskutt ikke treffer skiva engang (det er så flisfokken står borte ved skivene) å da viser det seg at han har ikke skutt med børsa siden i fjor, han har ny kikkert, hatt alt fra hverandre, kjørt over børsa med ATV eller noe.... så jeg skjønner skepsis mpt å slippe jegere løs på elektronikk..... det blir fort mye arbeid etterpå.....

 

men jeg lar de skyte fordet.

 

derfor er jeg møkklei klaging på at "vi får ikke bruke banen når vi vil, så gratis vi vil, å det er ikke engang satt opp feltopplegg for oss...."

 

Merker jeg blir litt harm her, men klarer å se poenget ditt. Tips: informer om hvorfor du er redd for skivene dine, ikke bare si nei!!!

 

MEN, jeg trur du ville fått veldig mye bedre respons om du f. eks kunne hatt ei prøveskive i papp, stående på sida, eller mot enn annen voll som denne tosken av en "jegerskytter" kunne skutt seg inn mot, eller i værste fall om det gikk ann å ta ei fem minutters pause i skytinga kunne han sikkert satt opp denne sjøl, og der har vi et annet teama. Vi "jegerskyttere" ønsker ofte å trene på litt ulike hold, og jeg ser enkle alternativ som at en bane med konsesjon for 100 og 200 m f. eks, så går det faktisk ann med en gravemaskin og legge opp to voller mellom, slik at man får en ganske annen mulighet til flerbruk. Jeg tør påstå at med et levende jaktmiljø, klarer de fleste jegerforeninger å betale for seg eller kanskje tilogmed være med å dele på utgifter til drift av banen, og ihvertfall tiltak for økt flerbruk.

 

Utrolig nok så finnes det faktisk lag som klarer å kombinere begge grener på en veldig god måte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror jeg har funnet en måte slik at jeg kan få drive med "min" interresse (strekke ut holdene litt...) på min lokale skytebane.

Å hjelpe til, samt bli kjendt med folkene som er der, har vist seg å fungere!...

Etter å ha lagt inn en del timer med dugnad (på nytt hus/forsamlingsokale) og hjulpet til på standplass (er satt opp to ganger i uken som standplassleder), så har "vrangviljen" (mot andre aktiviteter enn 200STR og lær...) snudd seg til nyskjerrighet. Og da har også viljen til å sette opp noen skiver "litt ute i terrenget" kommet. :D

Ja, til og med kammerflagg har blitt sett på som noe fornuftig og positivt i det siste... :D

Link to comment
Share on other sites

Det siste hos oss er at vi på jegertreningene innførte sluttstykke ute eller i bakre stilling så lenge man ikke lå på standplass.

Pinadø fikk vi klage på det også, siden det står i skytterhåndboken at våpenet skal spennes ned i ufarlig retning og at sluttstykket så skal stå i våpenet nespent.

Noe jeg finner horribelt USIKKERT - men vi fikk altså kjeft, ja.... :roll::lol:

 

Jeg sjønner jo Høggeren, men har man betalt medlemskontingenten, forventer man å kunne bruke fasilitetene. Om det blir for stor forskjell, får man jo heller legge på kontingenten, og trekke fra for antal dugnadstimer, det er da et gammelt og velprøvd system?

Link to comment
Share on other sites

 

Merker jeg blir litt harm her, men klarer å se poenget ditt. Tips: informer om hvorfor du er redd for skivene dine, ikke bare si nei!!!

 

MEN, jeg trur du ville fått veldig mye bedre respons om du f. eks kunne hatt ei prøveskive i papp, stående på sida, eller mot enn annen voll som denne tosken av en "jegerskytter" kunne skutt seg inn mot.

hvorfor harm?

 

vi informerer. jegeren sier han har skutt inn børsa. skyter på skiva å når det ikke blir treff å flisene eller betongen spruter borte på 100m, sier han "OI, jeg har ny kikkert, kan det være derfor?" eller noe i den duren.

 

rammer for pappskivene står ved siden av elektronikken, men jegerne vil ikke skyte på papp når vi har elektronikk. dem vil skyte på elektronikk for da slipper de gå fram....

 

så jada, det fins mye rart blandt jegere og.

Link to comment
Share on other sites

:

har man betalt medlemskontingenten, forventer man å kunne bruke fasilitetene.

 

jepp hos oss er det 3 feltbaner, en bane med selvanvisere, osv som kan brukes omtrent når som helst av jegere. i tillegg til skivestativer for pappskiver på 100 og 200m. alt dette kan brukes omtrent døgnet rundt

 

det som det er begrensinger på er bruk av de elektroniske skivene på 100 og 200m

Link to comment
Share on other sites

For meg høres det ut som at Høggeren representerer en klubb jeg kunne likt å være medlem av, problemet er bare at det ikke er så mange slike klubber.

 

Og som det ble nevnt over: Det å stille på dugnader, og gjerne gå ei mil ekstra, gir ofte veldig gode relasjoner...

 

 

Til slutt: Dem og oss tankegang er en effektiv måte å skyte ned ethvert samarbeid!

Link to comment
Share on other sites

jepp hos oss er det 3 feltbaner, en bane med selvanvisere, osv som kan brukes omtrent når som helst av jegere. i tillegg til skivestativer for pappskiver på 100 og 200m. alt dette kan brukes omtrent døgnet rundt

 

De aller fleste "30+5-skytterne", som de kalles her, er ikke interesserte i å skyte annet enn liggende mot reinfiguren. Dette er fordi at det er jo reinen de skyter på når de skal skyte opp! Det nytter ikke å få dem til å trene på elgfigurer for å få litt mindre køer, fordi det er ikke den figuren de skyter opp mot. På banen der jeg jobber og skyter en kveld i uka er det heldigvis kun jegerskyting, ikke no DFS, så dette er litt OT, men det jeg mener er at de aller fleste som er der å skyter skal kun skyte liggende på reinen. "Løpende elg? Hva er det? Det er jo ingen vits i å prøve for jeg skal jo skyte opp på reinen". Derfor forstår jeg at selvanviserne og de andre feltbanene hos dere ikke blir brukt ;)

Link to comment
Share on other sites

[Derfor forstår jeg at selvanviserne og de andre feltbanene hos dere ikke blir brukt ;)

vi har det oppe. altså er tilbudet der. men det intresserer ikke den jevne jeger.

men det viser at vi har et tilbud. det som det skrikes etter i denne tråden. å når jeg prøver si at det ikke nødvendigvis er slik det fremstilles i denne tråden overalt, virker det som enkelte ikke er intressert i å høre.

Link to comment
Share on other sites

å når jeg prøver si at det ikke nødvendigvis er slik det fremstilles i denne tråden overalt, virker det som enkelte ikke er intressert i å høre.

 

Det gleder oss alle at sikkert de fleste DFS-lag drives på en fornuftig måte. Og forholdene på din bane er en drømmesituasjon for veldig mange jegere veldig mange steder.

Men for den som har et problem såpass stort at de gidder å lage en tråd om det, så kan man vel spørre seg selv hvor konstruktivt det egentlig er å fortelle dem at "slik er det ikke hos oss".

 

Trådstarter framsatte "DFS-fossil" som en faktisk tilstand, og det er desverre mange nok slike til at det blir et begrep. Jeg har en formening at de er vanligere i områder med kortere jakt-tradisjoner, som her i Hordaland der hjortejakt stort sett har kommet til etter 1970. DFS var alt godt innarbeidt, mens jegrene var uengasjert, hadde elendig utstyr og liten forståelse for skyting. Noe som irriterte DFS-skyttere grenseløst, og som da satte nesen i sky og foten fram i stedet for å åpne armene. Hva som kom først, den grinete DFS'eren eller den dugnadskye jegeren er vel som høna og egget...i alle fall på våre kanter...

Link to comment
Share on other sites

hm så jeg skal la vær å si at det ikke stemmer med virkeligheta overalt?

 

jeg kjenner til dungevis av jegere som enten kommer på banen tar rifla ut av futteralet, tar ladegrep, å ut spretter en skarp patron.....

eller skyter med løse kikkerter så flisfokken står, eller som kommer med uinnskutte våpen å skyter i filler ting, eller skyter med kaliber 308-idiot, eller kommer med en pose sporlys og skyter så det blir lyngbrann bak vollen(ja han traff ikke vollen bak skiva engang), eller skyter ammo som tyskerne levna i 45 så det kommer gnister ut av låskassa på mausern, eller må skyte prøva 5 ganger før de klarer den, osv....

 

men lager jeg en tråd hvor jeg sier alle jegere er en fare for sine omgivelser og generelt dårlig til å skyte fordet?

nei, for jeg vet at selv om det er et par slike personligheter i alle bygder, så er det ikke alle som er slik.... å generalisering av alle som ikke er konkkurranse skyttere er neppe noe som ville blitt tatt vel i mot her....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den, etter min mening enorme forskjellen, er at DFS har tatt på seg ansvaret for å drive opplæring og legge forholdene til rette for jegrene. Om dette er et så besværlig, kan jo bare DFS si opp avtalen?

Vi skyter ikke på DFS baner for at det er sånn stas, men for at vi ikke har alternativer.

Om hvert NJFF-lag fikk en egen bane, skulle jeg bli veldig forbauset om DFS hadde mer enn 5000 medlemmer om 3 år.

Link to comment
Share on other sites

@ Fossdal

 

Sjølvsagt kan det virke meiningslaust når nokon kjem med eit reellt problem, og vedkommande blir sabla ned med; hold kjeft - sånn er det ikkje hos oss! Eg ser den, for all del.

 

Men for alle som har fulgt med litt i timen, so har det vore veldig mykje kritikk mot DFS både her og på gamle sluttstykke. Det har vel nesten gått sport i det til tider, å fortelle dei verste historiene om kor sprø DFS folk er. Innlegg på innlegg om kor mykje DFS som organisasjon, skyteform og kultur suger lut frå topp til grasrot.

 

For enkelte av oss DFS-folk er dette frustrerande, då vi ikkje kjenner oss igjen i kritikken i heile tatt. Vi står på og jobbar dugnad for å tilrettelegge for jegertrening etc., og strekker oss for å imøtekomme ønska til dei som skal på jegertrening.

Då må det vere lov å få seie i frå på eit diskusjonsforum.

Link to comment
Share on other sites

Men Vestlandsjeger, hvorfor tar dere ikke et oppgjør med den ukulturen innad i DFS?

Alle hadde jo vært tjent med det, ikke minst DFS.

I min lokale NJFF forening er parolen klar: Vi skal være INKLUDERENDE uansett sånn eller slik, PUNKTUM.

Var alle DFS-foreninger laget på en slik lest ville de ha nådd mye lenger.

Link to comment
Share on other sites

Eg rekker dessverre ikkje over alle DFS-lag i landet. Eg er engasjert i to, og gjer so godt eg kan der. Eg har nok heller ikkje planer om å klatre i DFS-systemet, då eg ikkje er motivert for det.

Og som sagt, i og med at eg ikkje kjenner meg igjen i denne "ukulturen" her som eg er aktiv, so blir det vanskeleg å motivere seg for å ta opp kampen mot eit problem eg ikkje ser... Viss du skjønna.

Link to comment
Share on other sites

 

For enkelte av oss DFS-folk er dette frustrerande, då vi ikkje kjenner oss igjen i kritikken i heile tatt. Vi står på og jobbar dugnad for å tilrettelegge for jegertrening etc., og strekker oss for å imøtekomme ønska til dei som skal på jegertrening.

 

 

Eg ser den, for all del. Og som til og med jeg har måttet erkjenne, det finnes nok lagt flere bra drevne lag innad i DFS enn i verstinglagene som skaper tråder. Men hvorfor ikke heller fortelle desse ulykkelige om hvordan man klager oppover i systemet som dere kjenner så godt og er så fornøyd med? I stedet for å bruke tiden på å fortelle hvor bra dere har det på hjemmebane?

 

@20mm cannon:

problemet er at det nektes for at det er en ukultur.

Link to comment
Share on other sites

hvem som nekter på at enkelte lag kan oppføre seg som tullinger?

jeg vet at det finnes lag som blir drevet av en gjeng gretne gamle gubber. men det gjør ikke at DFS-lag generelt er slik.

 

for å si at det er ukultur... det er noe annet, da generaliserer man....

 

å generalisering kan slå negativt ut for noen og enhver....

Link to comment
Share on other sites

Ukulturen sitter dyp i en del lag her vest. Å det er å beklage.

Enkelte DFS skyttere er ikke muligt å få til å forandre seg.

Vi kuppet Ripleskytterlag for 15 år siden.

Og åpnet opp for jegerne, da kom samlagsformanen på neste årsmøte. Han var så frekk at han sa laget måtte hive ut jegerne og at skytterne måtte bli herre i eget hus igjen.

Alle i styret var aktive DFS skyttere, men de var og jegere.

 

Slike ting er det som gjør at vi sliter i DFS.

Link to comment
Share on other sites

 

jeg kjenner til dungevis av jegere som kommer på banen tar rifla ut av futteralet, tar ladegrep, å ut spretter en skarp patron.....

 

Hvis dette stemmer, er det skremmende. Hvor i landet er dette ? Denne skytebanen ville jeg holdt meg langt unna. Jeg antar at du overdriver litt.

Link to comment
Share on other sites

Det overdrives sikkert i begge leire. Jeg synes likevel det høres merkelig ut at det er så vanlig å se jegere komme på skytebanen med patron i kammeret.

 

Selv har jeg erfaring fra kun 2 baner drevet av DFS. En positiv og en negativ.

 

Det ene skytterlaget har egne kvelder forbeholdt jegere. Standplasslederne her er veldig hyggelige karer, og stemningen er topp. Har ikke opplevd en eneste uheldig episode på denne banen.

 

Den andre banen besøkte jeg kun en gang. Det blir sannsynligvis heller ikke flere turer dit. Der følte jeg meg ikke velkommen i det hele tatt. Der virket det som du måtte ha Sauer 200 STR og skinndress for å bli akseptert. Under selve skytingen ble jeg også vitne til et opptrinn som ikke var bra. På standplassen ved siden av meg lå en tenåring og skjøt, med sin far som instruktør. Gutten fikk så mye utskjelling og kjeft, at det var vondt å høre på. Han ble totalt ydmyket av sin egen far. Da jeg etter kort tid forlot stedet, var det med en vond smak i munnen.

 

Det finnes vel idioter og hedersmenn blandt både jegere og baneskyttere. Det tjener ingen å lage en kløft mellom disse to gruppene. Hva er vitsen med å skape en konflikt, ved å rakke ned på medlemmene i den andre gruppen ?

Link to comment
Share on other sites

 

jeg kjenner til dungevis av jegere som kommer på banen tar rifla ut av futteralet, tar ladegrep, å ut spretter en skarp patron.....

 

Hvis dette stemmer, er det skremmende. Hvor i landet er dette ? Denne skytebanen ville jeg holdt meg langt unna. Jeg antar at du overdriver litt.

 

ja jeg overdriver litt. men de tingene jeg ramsa opp har skjedd mer enn en gang. altså er det ikke engangshendelser.....

men du klipte ut en setning av sammenhengen. jeg skrev nemlig:

jeg kjenner til dungevis av jegere som enten kommer på banen tar rifla ut av futteralet, tar ladegrep, å ut spretter en skarp patron.....

eller skyter med løse kikkerter så flisfokken står, eller som kommer med uinnskutte våpen å skyter i filler ting, eller skyter med kaliber 308-idiot, eller kommer med en pose sporlys og skyter så det blir lyngbrann bak vollen(ja han traff ikke vollen bak skiva engang), eller skyter ammo som tyskerne levna i 45 så det kommer gnister ut av låskassa på mausern, eller må skyte prøva 5 ganger før de klarer den, osv....

 

men lager jeg en tråd hvor jeg sier alle jegere er en fare for sine omgivelser og generelt dårlig til å skyte fordet?

nei, for jeg vet at selv om det er et par slike personligheter i alle bygder, så er det ikke alle som er slik.... å generalisering av alle som ikke er konkkurranse skyttere er neppe noe som ville blitt tatt vel i mot her....

men skal spesifisere siden jeg kansje formulerte meg litt klønete å fordi "enten" og "eller" hadde falt ut av min opprinnelige setning:

(altså hadde jeg en skriveleif) jeg vet om dungevis av jegere som gjør en av de omtalte tingene.

 

altså kan jeg da (i samme ånd som resten av tråden) si at dette er ukultur hos jegere. hvis noen da sier at "slik er det ikke overalt!"

 

skal jeg da bare si at "slik er det her, å hvorfor tar ikke jegerne et oppgjør med dene ukulturen?". det synes ikke jeg. å det var poenget mitt.

 

jeg har tidligere i tråden sagt at ingen er tjent med at vi generaliserer. men siden dette ikke blir tatt til etteretning kan vel jeg og generalisere litt?

 

9 av 10 jegere er sannsynligvis ikke slik jeg ramsa opp, så ovenfor dem er det kansje dårlig gjort om jeg generaliserer. akkurat som 9 av 10 DFS lag i området jeg bor i ikke på noen måte fortjener å generaliseres slik DFS blir generalisert i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Under selve skytingen ble jeg også vitne til et opptrinn som ikke var bra. På standplassen ved siden av meg lå en tenåring og skjøt, med sin far som instruktør. Gutten fikk så mye utskjelling og kjeft, at det var vondt å høre på. Han ble totalt ydmyket av sin egen far. Da jeg etter kort tid forlot stedet, var det med en vond smak i munnen.

at en far ikke klarer oppføre seg ovenfor sin sønn....

 

det har egentlig hva med DFS å gjøre?

?

Link to comment
Share on other sites

Vi er på eit diskusjonsforum. Eg syns det er ganske naturleg.

 

Enkelte reagerer på det dei føler er stigmatisering og tar til orde for å danne eit meir nyansert bilete.

Greit nok at enkelte på begge sider brukar litt store ord i denne og andre trådar, men generelt sett må vel dette vere greit?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nå fremdeles det er litt rart, altså. Noen fremlegger problemer med en organisasjon.

Andre hevder dette er overdrivelse, siden man ikke har det slik hjemme.

Det synes jeg er en merkelig holdning.

jeg sier ikke det er overdrivelser. men det betyr heller ikke at det er "slik det er overalt". dvs at om jeg sier det ikke er slik de fleste stedene jeg vet om så lyger jeg?

Link to comment
Share on other sites

Gutten var DFS-skytter. Det var alle andre på banen også. Alle untatt meg.

å poenget ditt er at han fikk kjeft fordi det er slik det er i DFS?

eller er det kansje en anna grunn?

 

her blander du inn en voksen persons måte å oppføre seg ovenfor sitt eget barn inn i denne diskusjonen. om du som en annen voksen person ikke stoppet han om du mener han var over streken er en anna sak. men den skal vi vel ikke ta opp her?

Link to comment
Share on other sites

Vi kan godt ta det opp her.

 

Jeg anså meg selv som gjest i et fremmed hus. Da synes jeg ikke at jeg har rett til å stramme opp verten. Alle tilstede var DFS-folk. Derfor sier jeg at det var slik i DFS i dette skytterlaget. Jeg mener medlemmene tilstede skulle stoppet dette.

 

Du så kanskje at jeg i samme innlegg skrøt av ett annet DFS skytterlag ? Jeg er i dag faktisk medlem i dette skytterlaget.

 

Tillegg meg derfor ikke meninger jeg ikke har !

Link to comment
Share on other sites

Vi kan godt ta det opp her.

 

Jeg anså meg selv som gjest i et fremmed hus. Da synes jeg ikke at jeg har rett til å stramme opp verten. Alle tilstede var DFS-folk. Derfor sier jeg at det var slik i DFS i dette skytterlaget. Jeg mener medlemmene tilstede skulle stoppet dette.

 

Du så kanskje at jeg i samme innlegg skrøt av ett annet DFS skytterlag ? Jeg er i dag faktisk medlem i dette skytterlaget.

 

Tillegg meg derfor ikke meninger jeg ikke har !

jeg bare spør hva dette egentlig har med DFS å gjøre?

om du var gjest? om han oppførte seg sånn at du mener han var over streken burde du vel grepet inn. men det er jo en vurdering du gjør der og da.

 

hvordan folk snakker til sine barn, koner, hunder osv er vel ikke en sak for skytterlaget?

Link to comment
Share on other sites

Rent juridisk er det sikkert ikke en sak for skytterlaget. For trivselen, omdømmet og hensynet til andre skyttere, synes jeg ikke man skal tillate slik oppførsel av sine egne medlemmer på standplass.

 

Jeg gir meg forøvrig her. Jeg prøvde egentlig å bidra til mindre polarisering. Du kverulerer. Da ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen.

Link to comment
Share on other sites

Kan folket kanskje bli enige om følgende: Erfaringer fra ett lag gjelder ikke automatisk for andre lag. Dette gjelder både for positive og negative hendelser. For å kunne snakke om en ukultur innen DFS må man ha et bredt grunnlag å basere påstanden på, det får man ikke fra en håndfull erfaringer.

 

Når det er sagt: Er det virkelig noen som blir overrasket over at enkelte lag har dominerende og eiesyke individer? Idretten gjenspeiler samfunnet, og vi vet at slike rævhøl finnes overalt. Akkurat som det finnes giddalause snyltere og håpløse svimehuer.

Link to comment
Share on other sites

Kan folket kanskje bli enige om følgende: Erfaringer fra ett lag gjelder ikke automatisk for andre lag. Dette gjelder både for positive og negative hendelser. For å kunne snakke om en ukultur innen DFS må man ha et bredt grunnlag å basere påstanden på, det får man ikke fra en håndfull erfaringer.

 

Når det er sagt: Er det virkelig noen som blir overrasket over at enkelte lag har dominerende og eiesyke individer? Idretten gjenspeiler samfunnet, og vi vet at slike rævhøl finnes overalt. Akkurat som det finnes giddalause snyltere og håpløse svimehuer.

jeg er helt enig med deg.

 

å jeg sier også at det er kansje 1 av 10 lag her jeg skyter som ikke er særlig postitive til noe.

 

å det fins flere. men jeg liker ikke at det blir sagt at det er dfs generelt. for da gjelder det meg og mitt lag og.....

Link to comment
Share on other sites

Ja, der vel bare en ulik måte å se ting på. Om en organisasjon jeg er medlem av blir kritisert, blir jeg engasjert, ja - men på en litt annen måte. Jeg ville blitt bekymret for at MIN organisasjon oppførte seg slik, ikke blitt sur for at MIN organisasjon ble kritisert. Har man et reelt problem med lokale, samlags og sentrale fossiler, hjelper det oss lite at det er vettige folk som driver lokalt på Finnmarksvidda, i Førde eller i Veggli.

 

Det er ikke noe problem å drive et DFS-lag som et mønsterbruk for alle mulige skyttere, og leve lykkelig i alle år.

Det blir litt som helsevesenet, helt fabelaktig så lenge man er frisk.

Kom igjen når dere har gått noen runder mot usaklige tilbakspill fra et system som har gått i vranglås.

Når en samlagsleder uttrykker seg som Monsen beskriver her over, og når slike får støtte fra skytterkontoret.

 

Når slike hendelser blir beskreet, og blir feid til side med begrunnelse at man ikke skal generalisere, det synes jeg faktisk bare setter bilde på ukulturen som så mange hevder ikke eksisterer.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT:

Jeg har et bra forhold til DFS-laget hvor jeg bedriver jegermessig skyting. Likevel er det en sak jeg hvert år for egen del stiller spørsmål ved,- og det er medlemskontingenten man som jeger "får på kjøpet" etter å ha gjennomført (og "betalt for") oppskytingen.

 

Jeg er gjerne medlem av nevnte lag, men synes praksisen med at man ved å skyte opp blir "tvangsinnmeldt" i skytterlaget er noe juridisk på kanten. Dette vurdert opp mot sakene om "medlemsjuks" man sørlig var vitner til innenfor flere politiske partier for noen år tilbake. Et år var jeg plutselig medlem av to dfs-lag, da jeg skjøt opp på nevnte bane, og dermed litt senere oppdaget at jeg også hadde fått med meg et medlemskort i samme slengen.

 

Jeg mener en mer naturlig tilpasning hadde vært at folk som skyter opp og som ikke er medlem av det aktuelle laget hadde betalt en høyere pris. Å tvangsinnmelde folk, trolig med tanke på å opprettholde en diger/noe kunstig medlemsmasse, synes jeg prinsipielt stinker big time.

 

Jeg understreker at dette er en sak jeg finner prinsipielt interessant, og som gjerne ønsker synspunkt på, men at jeg samtidig har et godt forhold til skyting på den aktuelle banen/nevnte klubb, m.a.o. ikke noe jeg ser på som noe praktisk problem.

Link to comment
Share on other sites

er vel bare å innse at DFS-skyting er hovedbeskjeftigelsen til DFS-lag......

 

å folk er gretne for at ikke organisasjonen tilpasser seg dem?

hm.

 

 

Sakens kjerne, Høggern! :wink:

Ingen har noe i mot at hovedbeskjeftigelsen i et DFS-lag er DFS-skyting. Det har man da faktisk full forståelse for.

Sure blir vi når jegrene ikke får tilbud til å slippe til.

Nettop for at DFS har tatt på seg anvsaret med å legge forholdene til rette og gi jegrene både opplæring og skytetrening året rundt. Vi skyter som sagt ikke på DFS baner for at det er så flott, men for at vi som regel ikke har alternativer.

DFS må endelig si opp avtalen og la NJFF leie banen to dager i uka året rundt. Så hadde man fått en reell medlemsmasse i DFS og slutt på denne kranglingen.

(Sett ut fra at alle vet at flertallet av lagene er hyggelige mot jegrene - jeg snakker om tilfellene der det motsatte er tilfelle. Problemene dukker ikke opp i veldrevne lag, men er ganske symptomatiske i områder der samlagene har lite til overs for jegerskyting)

 

@ OptiBond:

 

Her bryter laget DFS sine regler, de er veldig strenge på at man ikke er medlem av flere lag - i så fall skal det ene registreres som et rent støttemedlemskap, da man bare har mulighet å representere ett lag. Min oppfatning er at det er vanlig praksis med ulik pris for medlemmer/ikke medlemmer. Men at DFS sin medlemsmasse er noe kunstig, er en korrekt observasjon! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Men at DFS sin medlemsmasse er noe kunstig, er en korrekt observasjon! :wink:

 

 

SIkkert artig å få bruke et slikt lurt smilefjes, men dettte med kunstig medlemsmasse gjelder jo for stort sett all idrett i Norge (og NJFF-som er en av verstingene på misbruk av sitt kunstig høye medlemstall!).

Link to comment
Share on other sites

Ja, Chiefen, smilefjes er artig, du burde prøve en gang! :D

 

Selvsagt er medlemsmasser generelt noe lurvete, men stort sett er det snakk om sovende medlemmer.

DFS blir likevel noe spesielle.

De driver med en aktivitet, A. De tar så på seg en aktivitet B, ikke for å være snille, men for å tjene penger. Så blir aktivitet B plutselig mye større i proporsjoner enn A. Folk som ikke er interresert i A er likevel nødt til å være medlem for å kjøpe produktet B. For at produktet A skal få statstøtte, må medlemmene skyte minst 30 skudd i året! Jammen innføres ikke pålagte 30 skudd på produkt B også! Men så flott, da! Resultatet er at produktet A får en statstøtte mye større enn A tilsier, siden A og B medlemmer er likestilte, må vite. Som oftes brukes desse pengene til nye leketøy til produktet A, nemlig elektronikk, men DER skal gutta fra produkt B bare holde seg unna, altså........... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Snodig dette her. På dette forumet snakkes det om at ALLE skyttere må forene seg for å stå samlet, mens det er bortimot applaudert å aktivt motarbeide den største ( og pr. i dag den ENESTE ) skytterorganisasjonen med politisk innflytelse.

 

Hensikten kan etter min mening ikke være annen enn å ramme forbundet, med bakgrunn i personkonflikter. Dette gjøres mest effektivt ved å tipse om juks med medlemstall. Dette har vi sett før, Noregs mållag er å regne for en sær liten interesseorganisasjon etter at motstandere av nynorsk fikk rotet fram noe snusk i medlemstallene. De som vil utradere nynorsken fra det norske samfunn, traff gullegget der. Politikere som vil fjerne private våpen fra det norske samfunn, må først nøytralisere DFS. Dette får de jaggu god hjelp til fra blandt våre egne.

 

Når dette er sagt, må vi aktivt jobbe for at DFS innlemmer jaktskyttere som fullverdige medlemmer, i de skytterlag der dette ikke er tilfellet i dag. For min egen del har jeg flere ganger ringt rundt til jaktfeltkompiser uka før vi skal arrangere DFS feltskytinger. Når DFS strammet inn regelverket som sier at klasseførte skyttere ikke kan stille i jegerklassen, tok jeg dette opp med DFS sentralt.

Jegerskytinger skjer hos oss 2 ganger i uka, mens DFS skyter 1 gang i uka. Som nevnt tidligere har jeg ikke hørt noen klage på at de håpefulle DFS skyttere vil ha EN dag i uka til trening, uten at de blir forstyrret av "OLA Jeger" med blyspiss, sporlys og 7,92 i samme brødposen, eller "PER langholdssniper" med 338 Utramagnum med rekylbrems( smellforsterker). Det ville utvilsomt gå ut over kvaliteten på treningen deres. De som ikke ser dette, vil ikke se det!

 

DFS og landskytterstevnet går harde tider i møte. Dugnadsånden i befolkningen er i praksis borte, HV er påvei ut og Kjell Kristian Rike er død. Det skulle ikke forundre meg om pressedekningen av LS blir noen oppslag i lokalavisene om noen tiår. Dette vil ha dramiske følger ang. holdninger til private våpen i det norske samfunn.

Link to comment
Share on other sites

Tikkat3;

 

Jeg vet ikke om det er mitt innlegg du sikter til. Jeg vil poengtere at jeg aldri har sagt at dfs driver med medlemsjuks. Jeg har over hodet ingen intensjon, ønske eller tanker om å ramme dfs- på noen som helst negativ måte. Jeg har personlig kun positiv erfaring med dfs. Jeg regner likevel med at det er takhøyde for å diskutere prinsipielle forhold i organisasjoner, det være seg dfs eller andre. Jeg legger til grunn at den aktiviteten/praksis dfs og andre praktiserer er legal i.h.t. norsk lov. PERSONLIG stiller jeg imidlertid spørsmål ved om all praksis som bedrives er hensiktsmessig. Det bør være mulig å være aktiv storviltjeger uten at man er medlem av dfs eller NJFF. At enkelte dfs-lag eller andre foreninger (NJFF) pålegger de som skyter opp medlemskap i den altuelle klubben synes jeg derfor er en prinsipiell uting. Praksisen gagner dog sikkert organisasjonene økonomisk gjennom kommunal/statlig støtte, og praksisen er sikkert objektivt sett legal.

Link to comment
Share on other sites

Optibond:

 

Har du sjekket om det du skriver faktisk er riktig? Får du virkelig ikke lov å skyte opp, uten å kjøpe medlemsskap i skytterlaget? Isåfall gjør det skytterlaget en grov feil. Men jeg vet at flere organiserer det slik at det er billigere å kjøpe medlemsskap i skytterlaget enn å skyte opp uten å være medlem. Dette ser jeg ikke noe galt i. Er du sikker på at ikke de antok du ville være medlem i skytterlaget som de fleste andre? Spurte du om det gikk an å skyte opp uten å være medlem, men mot en høyere avgift?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal sjekke 100% førstkommende uke. Der sitter 2 stk (kontrollører) med en tykk bodde medlemskort. Å skrive ut medlemskap er like "automatisert" som å stemple/signere jegeravgiftskortet. Jeg husker ikke helt klart hvor mye jeg har utredet spørsmålet med de som arrangerer skytingen, og det har heller ikke vært noe praktisk sak for meg - jeg ønsker jo å være medlem av laget. Det er bare prinsippet jeg har stusset litt på. Detr man betaler ved oppskyting = beløpet som skrives på medlemskortet = for medlemskapet. Jeg har diskutert saken med andre med lang fartstid på samme bane, som bare har humret når jeg har tatt det opp, og tenkt samme tanken som meg. Ellers er det noe merkelig at jeg aldri mottar noe som helst skriftlig materiale fra skytterlaget pr. post; Hverken den årlige kontingenten (som betales ved oppskyting), treningstider, dugnadstimer, stevneplan o.l. Jeg vet ikke om de aktive dfs-skytterne mottar noe mer heller. Føløgende tanke har likevel streifer meg; "Har de et eget "B-medlemsskap for jegerne, hvor vi betaler kontingent ved oppskyting, blir listefyll o.s.v. samtidig som de ikke informerer oss om de "vanlige" aktivitetene i laget??"

 

Skal sjekke neste uke hvilke rutiner de følger.

 

Jeg hadde for 4-5 år siden en lignende opplevelse på en annen dfs-bane her i distriktet;

 

Jeg var med min onkel til denne banen. Min onkel bruker fast denne banen/ er medlem av laget, og jeg slengte meg med for å skyte de første 15 skuddene. Da jeg var ferdig, og ville ha attestert 15 skudd + gjører opp for meg, fikk jeg beskjed om å punge ut med 400,-. Jeg forklarte at jeg var medlem av annet skytterlag,- og bare ville betale som "ikke-medlem" og få attestert 15 skudd. Jeg skulle skyte resten av skuddene + oppskyting på "egen" bane.Vedkommene på banen sa at dette ikke var mulig. Man måtte betale 400.- som var medlemskontingenten = være medlem for å gjennomføre jegertrening/oppskyting. Etter litt oppgitthet/overraskelsesutbrudd fra min side, gikk han med på å attestere 15 skudd. Betale noe som helst fikk jeg da ikke gjøre i det hele tatt - for da ble det bare rot i medlemssystemet.

Link to comment
Share on other sites

DFS blir likevel noe spesielle.

De driver med en aktivitet, A. De tar så på seg en aktivitet B, ikke for å være snille, men for å tjene penger. Så blir aktivitet B plutselig mye større i proporsjoner enn A. Folk som ikke er interresert i A er likevel nødt til å være medlem for å kjøpe produktet B. For at produktet A skal få statstøtte, må medlemmene skyte minst 30 skudd i året! Jammen innføres ikke pålagte 30 skudd på produkt B også! Men så flott, da! Resultatet er at produktet A får en statstøtte mye større enn A tilsier, siden A og B medlemmer er likestilte, må vite. Som oftes brukes desse pengene til nye leketøy til produktet A, nemlig elektronikk, men DER skal gutta fra produkt B bare holde seg unna, altså........... :mrgreen:

 

A=DFS-skyting

B=jegerskyting.

 

at jegerskyting har lovpålagte 30 treningsskudd er vel ikke DFS sin ide?

 

statsstøtte til lagene? det er ikke penger til mye leketøy akkurat...

 

å de fleste plassene bruker vel jegerne det elektroniske leketøyet....

 

forresten, om man får støtte til noe. betyr det at man har fått støtte til noe at alle andre skal ha tilgang på det?

generelt en intressant problemstiling

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...