Jump to content

Åååå jeg er så lei lokalt DFS-fossil


Mauser68

Recommended Posts

Fossdalen er en klok mann.
Godt mulig det, jeg har ikke møtt ham og har ingen mulighet til å vite hvor rett du har i påstanden din. Men samtidig går han ut med veldig høye kneløft og generaliserer fra sin (og din) lite trivelige situasjon til hele DFS. Det mener jeg er feil og legger ikke grunnlag for noen konstruktiv dialog.

 

Jeg, som andre, har etterhvert forstått at i nabolaget deres har dere liten grunn til å være glad i de som driver det lokale skytterlaget. Jeg kan også være enig i at sentralstyret i DFS burde vært mer oppmerksom på at det finnes en verden utenfor Sauerdiopteret. Men å ta det derfra til å være direkte hissig og fordømmende overfor alle DFS-lag og -medlemmer tilfører ikke tråden noe positivt. Heller tvert imot, da blir det skyttergravskrig fra første kontakt. Og veldig lite samarbeid på tvers av skytegrenene...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er tragisk, men helt greit for diskusjonen, å se DFS-ånden slå ut ifull blomst også her på forumet.

En helt gjennomtrengende motvilje til å se situasjonen fra andre synsvinkler.

 

Fakta er at DFS lever av penger fra staten. Der grunnlaget er medlemsmassen.

Fakta er at DFS har tatt på seg ansvaret for jegerprøven med de tilhørende obligatoriske 30 skudd. Fakta er at de har lagt opp dette slik at det lønner seg å være medlem i laget for å gjøre dette, både ved ulike priser for medlem/ikke medlem og salg av ammo kun til medlemmer.

Og fakta er at dermed er en stor del av DFS's medlemsmasse folk som ikke er filla interessert i DFS skyting.

Så om laget består av 90 % jegere som ønsker utvidet jegerskyting, må de altså velge inn sine folk i styret. OK, men det kan man ikke, om man da ikke også gjør alt DFS-arbeidet som de ikke har intresse av.

Jeg ber bare om at desse medlemmene kan få slippe til på banene, få standplassutdannelse, jobbe dugnad på banen og skytterhus. La folket få opplæring i våpenbruk.

I vårt lag fikk vi trumfet gjennom at der ble oppnevnt et jaktutvalg, med to DFS-medlemmer som skulle overvåke virksomheten.(!) Vi satte opp skyting en dag i uken fra 1. mai til 10 sept. Resultatet er at vi i jaktutvalget står for lagets eneste inntekt, i fjor ca 40000,- Så kasseren i vårt lag er veldig glad for jegerskytingen. Banemesteren klager selvsagt på at slitasjen er større - men der kommer mer penger inn på jegerskytingen enn hva som går ut på vedlikehold.

 

Og HK vet veldig godt at jaktfeltforbudet i DFS ikke gjalt interne lagsstevner, men approberte stevner.

 

DFS har, pga sitt forhold til forsvaret, en helt spesiell stilling som lag i Norge. Jeg kan ikke se at de lever opp til intensjonene. I stedet for å være en organisasjon som lærte opp folket i våpenbruk, for å styrke landets forsvar, holder de kun på med en meget spesialisert skytegrein som hadde passet bedre i andre forbund.

Viss det er "å la DFS-ånden slå ut i full blomst" når ein seier imot dine innlegg, så kan eg leva godt med det. Eg må forresten korrigere deg litt her òg: DFS fastsett ikkje lagskontingenten. Det er opp til kvart lag å gjera. Det er vanleg at ein innanfor eit samlag legg seg på nokolunde samme nivå, men det er opp til årsmøtet i det enkelte lag å fastsetja kontingent.

 

Ja, eg veit "jaktfeltforbudet" omhandlar opne stemner, og eg trudde det var eit slikt du skreiv om. At dei har droppa eit jaktfeltstemne på lagsnivå synest eg er synd. Interne lagskytingar må gjerne gå føre seg med sprettert på grytelokk, men på opne stemner er det i utgangspunktet vanleg program og reglement som gjeld - ikkje heilt ulikt frå andre organisasjonar skulle eg tru? For min del kunne det gjerne vore opne jaktfeltstemner i DFS òg, men når reglane er som dei er må me følge dei.

 

Du meiner DFS ikkje lever opp til føremålet. Eg meiner noko anna. Eg veit ikkje kor mange barn og unge som har vore innom ein DFS-bane, somme ein gong eller to - andre for livet. Felles for dei er at dei har fått med seg grunnleggande våpenopplæring - fordi nokon gjer "alt DFS-arbeidet de (jegerane) ikke har interesse av"(sitat Fossdal).

Link to comment
Share on other sites

Lettere og ikke spesielt systematiserte ting og tang vedrørende DFS vs Røkla, det kommer sikkert mer...

 

Ca 9%* av DFS "medlemmene" er klasseførte skyttere i DFS, resten er da antagelig såkalt 30 skuddsskyttere som er utløsende for statstøtten... Så kan en jo spørre seg om hvorfor de obligatoriske treningskuddene for jegerne havnet på nøyaktig dette tallet engang i 80 årene, sammen med bestemmelsen om at det skulle være tak over standplass for at banen skulle kunne godkjennes for treningskudd og jaktprøve...

 

Jeg er DFS fan i forhold til formålsparagrafen og har vært medlem av ett eller annet skytterlag siden 79. Men å ønske at organisasjonen hadde vært fleksibel og åpen for nytenkning er vel ikke å dra den litt langt ??

 

Jeg gjentar til det kjedsommelige, det finnes ikke jegermedlemmer i DFS, dette er en kategori som ikke gjenfinnes noe sted i DFS sitt reglement, det som derimot finnes er ett par bestemmelser som nettopp avskjærer mulighetene til nybrottsarbeid/utvikling og er etter mine vurderinger en sikker metode å skyte seg i foten på. Bla vedtok skytterstyret i 07/08 å forkaste ett forslag fra Nord-Østerdal skyttersamlag om å åpne for dugleiksmerke skyting for jegere (altså rifler med kikkertsikte) med begrunnelsen om at riflene ikke ville tåle varmskytingen og av den grunn ville påføre eierne økonimiske tap og drastisk øke skade skytingfrekvensen (Varmskytingen er hva Skytterstyret brukte som avslagsgrunnlag, hvorfor er min tolkning av grunnlaget :wink: ).

 

*mellom 12-13000 klasseførte skyttere av 143000 medlemmer iht Skytterboka 2006.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert artig, men er det lurt å røre rundt i dette? Skulle tro det var Mikael Moore som drev reesearch til en antivåpenfilm.

 

Hva har vi å tjene på at statsstøtten til DFS forsvinner? Tror dere njff vil nyte samme velviljen fra politikerene over forsvarsbudsjettet? Eller forbundet for praktiske skyttere?

 

Hva tror dere reportasjene fra feks landskytterstevnet hvert år har hatt å si for at vi i praksis ikke har våpenmotstandere i dette landet, og har en av verdens mest liberale våpenlover?

 

Til å være et forum for jegere å skyttere er det snodig mange som aktivt motarbeider både NJFF og DFS, de eneste to organisasjonene som har reell påvirkningskraft i den virkelige verden...

Link to comment
Share on other sites

Ca 9%* av DFS "medlemmene" er klasseførte skyttere i DFS, resten er da antagelig såkalt 30 skuddsskyttere som er utløsende for statstøtten...

 

*mellom 12-13000 klasseførte skyttere av 143000 medlemmer iht Skytterboka 2006.

Javel. Skytterboka (08/09) reknar opp vel 16000 rekrutteringsskyttarar og 11000 klasseførte skyttarar i statistikken for 2006. I tillegg kjem ei ukjent mengde vaksne nybegynnarskyttarar i klasse 1, foreldre som skyt lagmesterskap e.l., ein ikkje ubetydeleg gjeng veteranar samt sikkert fleire grupper som ikkje er klasseførte men heller ikkje jegerar. Det er mange jegerar i DFS, men at berre 9 prosent av medlemsmassen er DFS-skyttarar er langt frå blinken...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert artig, men er det lurt å røre rundt i dette? Skulle tro det var Mikael Moore som drev reesearch til en antivåpenfilm.

 

Hva har vi å tjene på at statsstøtten til DFS forsvinner?

Hvis den var til Flashmans innlegg tror jeg du bør lese det en gang til:
Jeg er DFS fan i forhold til formålsparagrafen og har vært medlem av ett eller annet skytterlag siden 79. Men å ønske at organisasjonen hadde vært fleksibel og åpen for nytenkning er vel ikke å dra den litt langt ??
Jeg tolker ikke dette som et forsøk på å rane DFS for statstøtten, men som en ytring om at enkelte personer i DFS godt kunne åpne øynene for at en betydelig del av medlemsmassen interesserer seg for annen skyting enn program og dugleik og for andre våpen enn STR200, M1894 og M67. Et synspunkt som jeg ikke akkurat blir sterkt provosert av 8)
Link to comment
Share on other sites

Men så var det spørsmålet om hvordan man inkluderer newbiene på en god måte uten at det koster en haug med penger og/eller dugnadsarbeid for å rydde opp etter dem, da. Det er aldri lett, enten man snakker om skytebaner, nett-diskusjonsfora eller andre sosiale arenaer...

hos oss har vi ca 6 sauer 200 str som laget låner ut gratis til medlemmer som vil bruke de.

vi har i tillegg enkelte gamle M67 og andre våpen og.

 

videre skyteklær, reimer, hørselvern, osv.

 

jegere skyter på papp på banen omtrent når de vil så lenge det ikke er organisert trening på elektronikken. om det er trening på elektronikken får de skyte på ledig skive om de vil.

i tillegg er det endel jegere som har tilgang på elnikk banen når de måtte ønske.

 

DERFOR ER JEG DRITTLEI DRITTSLENGINGA OM AT "DFS LAG LAR IKKE JEGERE SKYTE". det kan være at det er slik endle plasser men ikke alle. å når jeg påpeker det blir det slengt mer dritt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har det omtrent slik Høggern beskriver her hos oss også. Hadde hørt mye negativt om DFS så da jeg begynte i januar så jeg var litt småbekymra, men jeg må si at det er ikke mange plasser jeg har blitt tatt så godt i mot. Skytterlaget mitt kjørte for noen uker siden et skytebanelederkurs hvor alle var velkommen, også jegerne. Var bra oppmøte.

Link to comment
Share on other sites

jeg må innrømme at jeg er lei slike sutretråder som jeg synes denne er.

 

husk på at det iallefall er minst 2 sider av en sak.

Klart du er lei.

Sikkert like lei som jeg er av DFS som organisasjon.

Jeg har, etter 20 år i bransjen et stort kontaktnett over hele landet. Enkelte steder fungerer det bedre enn andre, i Hordaland er det særlig ille. Men det er MYE rart i DFS regi over hele landet. Og det er litt for symptomatisk til at man kan feie det under bordet med "råtne epler i alle tønner" , "to sider av samme sak" osv. Selvsagt finnes det idioter over alt. Og to sider. Men du sier i første innlegg er at "du nekter å tro at det finnes så mange" .Og det er akkurat DET jeg synes er så rart. Hvorfor skulle du nekte på noe slikt? Tror du vi sitter og dikter?

jeg sier jeg nekter tro det er slik overalt. jeg har begrunna det tidligere med at av de lagene som er innen to timers kjøreavstand fra der jeg bor så er det et lag som jeg vet er vanskelig mot jegere. ellers vet jeg generelt om velvilje.

 

I DFS kan man ikke bare stille på årsmøte og stemme inn nye folk. De må nemlig gjøre en masse DFS-greier som vanlige folk ikke har noe intresse av.

dette er vel litt feil.

du kan melde deg inn, gå på årsmøte og stemme. (må vel ha vært medlem minst 2 mnd men ellers ikke krav om dfs-aktivitet

Link to comment
Share on other sites

Skal tildels væra einig i det 30R Blaser, men eg må sei at dersom dette er oppførselen mange møter på banene rundtom, så fremmer DFS ikkje akkurat skytesporten heller...

Hadde f.eks mange følgt samme retning som Høggern beskriv her, så hadde vel igrunn ikkje denne tråden fått et opphav...

 

Men eg håpar i det beste at dette ikkje er normalen rundtom, så får me håpe ein del av dei såkalla "fossilene" kanskje tropper av framover... :)

Link to comment
Share on other sites

Fremmer denne tråden norsk skytesport. Etter min oppfatning . NEI.

Er tildels enig med deg, men det er heller inga løysing å feie konfliktar og usemje under teppet. Me kranglar så busta fyk over tastaturet, men undervegs og etterpå kan det hende det dukkar opp ei og anna aha-oppleving - noko begge sider i debatten kan ha godt av :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så kan en jo spørre seg om hvorfor de obligatoriske treningskuddene for jegerne havnet på nøyaktig dette tallet engang i 80 årene, sammen med bestemmelsen om at det skulle være tak over standplass for at banen skulle kunne godkjennes for treningskudd og jaktprøve...

Det er ikke noe krav om at treningsskudda skal avlegges på overbygde baner. Lagene kan jo tilby treningsskudd ved å arrangere en figurfelt for jaktskyttere i laget. Som mitt lag har gjort.

 

Men hvorfor kom kravet om overbygde standplasser for skyteprøven (relativt få av dem i elgskogen og på reinsfjellet!)? Jo, DFS ble bedt om å stille med en representant til et utvalg for å fremme forslag til ny skyteprøve. De stilte med skytebanekonsulenten - som kjente meget godt til bygging av standplassoverbygg, men kanskje ikke så mye til jegermessig skyting.

Link to comment
Share on other sites

Om dette er et så stort problem rundt om så får dere melde dere inn, prates litt før årsmøtet og fremme kandidater til styreverv. Å klage her inne om det hjelper lite (men krever mindre innsats...).

 

En lengere frame/oppe i tråden mente det var fæle greier at DFS-lag kun solgte ammo til medlemer; det har en veldig grei forklaring-skytterlag (og andre klubber) har bare lov å selge ammo til sine medlemer.

 

Skyteprøven for storviltjakt har ingenting med "jegermessig skyting" å gjøre, den skal sikre en noenlunde skyteferdighet og at våpenet er noenlunde innskutt.

Om ikke skyteprøven ikke foregår på en DFS-bane; hvor skulle den da foregå? Hvor mange riflebaner finnes det i Norge som ikke er DFS-baner?

Link to comment
Share on other sites

Men samtidig går han ut med veldig høye kneløft og generaliserer fra sin (og din) lite trivelige situasjon til hele DFS. Det mener jeg er feil og legger ikke grunnlag for noen konstruktiv dialog.

 

Høye kneløft, javel. Det som forundrer meg er, at folk som har en annen oppfatning, i stedet for å sette seg inn i det som skrives, går ut og sier at dette ikke stemmer. Fordi at de har en annen virkelighet hjemme hos seg. Jeg legger til grunn tidligere diskusjoner her og på Sluttstykket, samt dialog med kunder over hele landet de siste 20 årene. Hvor har jeg sagt at det er slik over alt? Hvor sier jeg at samarbeidet ikke fungerer flere steder? HK må innrømme at han ikke var klar over at det ikke er vanlig at NJFF ikke har egen bane i svært mange kommuner.(!) høggeren måtte omformulere det han egentlig sa i første innlegg. Så jeg synes nok det er flere enn meg som går ut med høye kneløft, og bastante holdninger, i så fall.

I ettertid ser jeg at jeg kunne begrunnet mine meninger tydligere, men det ER tross alt ikke et nytt tema dette her...

 

Jeg har ikke noe i mot den skytingen som drives av DFS. Absolutt ikke. Særlig ungdomsarbeidet deres tar jeg hatten av for. Og jeg vet at samarbeid med jegerene fungerer bra mange steder. Men, som Chiefen sier over her, hvor mange riflebaner finnes det egentlig som ikke er DFS-eid? Jeg tror den prosenten blir veldig liten, faktisk er vi nok mer over på promille. Som innehaver av eneste skytebane i området er det da naturlig å samarbeide med andre, f.eks NJFF. Og det jeg hevder er at viljen til et slikt samarbeid er veldig liten veldig mange steder. I følge tråden til Vestlandsjeger var 70 % misfornøyde sist jeg så etter.

Merk at jeg snakker ikke om at noen skal komme til duk og dekket bord, men ha mulighet til å enten leie banen til en fornuftig pris om de ikke er medlemmer, enten man tilhhører NJFF eller en benkeskytterklubb eller annet. Selvsagt etter Baneinstruksen. Eller få mulighet til å bruke banen under fornuftig oppsyn (les utdanne egne standplassledere) om man er medlem. La også desse få drive undgdomsarbeid etter eget program, uten å måtte høre at man stjeler rekrutter fra DFS.

Etter egne, opprinnelige retningslinjer kunne DFS representert alle typer skyting, og med rette hatt mangedobbelt så mange medlemmer og fått mangedobbelt så mye statstilskudd, og vi kunne sluppet alle andre forbund... :wink:

I stedet har de altså valgt å mer eller mindre ekskludere alle som ikke skyter dagens DFS-program.

Og det synes jeg er både leit og bortkastet.

Det var bare det.

Link to comment
Share on other sites

Her fungerer det slik at når jeg skyter DFS program kan jeg ligge å putre i vei så mye jeg vil gratis. Hvis jeg skifter til jaktklær, og skyter med jaktrifla må jeg betale en treningsavgift pr kveld på 50,- siden jeg er medlem, og 100,- hvis jeg ikke hadde vært det. Kan vel i grunnen være enig i at det kan virke som om jegerne er melkekyr.

Link to comment
Share on other sites

Høye kneløft, javel. Det som forundrer meg er, at folk som har en annen oppfatning, i stedet for å sette seg inn i det som skrives, går ut og sier at dette ikke stemmer.

Din entre i denne tråden ser slik ut:

"Klart du er lei. Sikkert like lei som jeg er av DFS som organisasjon."

Er det rart ei slik generaliserande utsegn blir møtt av protestar frå folk som synest din lokale situasjon har lite med DFS som organisasjon å gjere - særleg når situasjonen der dei kjem frå er heilt annleis?

Link to comment
Share on other sites

I følge tråden til Vestlandsjeger var 70 % misfornøyde sist jeg så etter.

Det er vel ikkje heilt riktig. Det er 36% som er misfornøgde, og andelen har aldri vore i nærheten av 70. 36 % er fortsatt for mykje, greit nok. Men altso langt under 70, og godt under halvparten.

Eg reknar med du har sett feil og gjort ein glipp, og håpar du bygger dei resterande argumenta dine på betre research enn du viser her...

 

Eg har for all del full respekt for deg og dine meiningar, og er fullt klar over at ikkje alt berre er fryd og gammen rundt om på skytebanene.

Men eg må få lov å seie at eg og syns du har gått ut med høge kneløft. Mitt inntrykk var at du starta med å argumentere for at heile DFS suger lut frå breidde til topp (du har moderert deg litt etterkvart), og eg må jammen legge mykje godvilje til for å tolke deg på nokon annan måte. Då må du rekne med motbør på eit diskusjonsforum. Kastar du brannfaklar so kjeme som regel brannvesenet...

Link to comment
Share on other sites

Høye kneløft, javel. Det som forundrer meg er, at folk som har en annen oppfatning, i stedet for å sette seg inn i det som skrives, går ut og sier at dette ikke stemmer.

Din entre i denne tråden ser slik ut:

"Klart du er lei. Sikkert like lei som jeg er av DFS som organisasjon."

Er det rart ei slik generaliserande utsegn blir møtt av protestar frå folk som synest din lokale situasjon har lite med DFS som organisasjon å gjere - særleg når situasjonen der dei kjem frå er heilt annleis?

 

Nei - men jeg ville tro at man hadde intresse av å prøve å forstå, i stedet for å avfeie. Jeg håper at du gjennom denne tråden sjønner at skyttermiljøet mange steder ikke er så grønt som hjemme hos deg.

 

Edit: ser at jeg har sett feil på statistikken til Vestlandsjeger, og må si at det gleder meg stort. Som HK sa tidligere, kansje begge sider får øynene opp i denne debatten(eller noe slikt). :wink:

Som jeg sa tidligere, Hordaland er en versting etter min erfaring, har jeg tatt feil av resten av landet koster det meg lite å be om unnskyldning for "høye kneløft", men tro meg, de har blitt provosert fram. Når magesåret begynner å ulme en uke før hvert årsmøte i skytterlaget, og ikke gir seg før en måned etter, blir man noe farget...særlig når det sjer så mye tilsvarende i de kringliggende skytterlagene.

Min erfaring med brev oppover i systemet er i tilleg svært dårlig.

Men ingenting er jo bedre, enn om jeg tar feil om resten av landet.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg sa tidligere, Hordaland er en versting etter min erfaring, har jeg tatt feil av resten av landet koster det meg lite å be om unnskyldning for "høye kneløft"

(fixet sitering - Jegermeistern)

Eg bor i Hordaland, men har bare inngående kjennskap til hvordan det er i 6 lag, og dette stemmer ikkje. Her er det godt samarbeid mellom DFS-skyttere og jegere. Etter det eg veit er det særlig 2 lag det har vært mye bråk i angående denne problematikken.

 

Med Fossdal sine holdninger angående DFS-skyttere er eg egentlig litt overrasket om han har mange kunder i dette miljøet.

Link to comment
Share on other sites

[Høye kneløft, javel. Det som forundrer meg er, at folk som har en annen oppfatning, i stedet for å sette seg inn i det som skrives, går ut og sier at dette ikke stemmer. Fordi at de har en annen virkelighet hjemme hos seg. Jeg legger til grunn tidligere diskusjoner her og på Sluttstykket, samt dialog med kunder over hele landet de siste 20 årene. Hvor har jeg sagt at det er slik over alt? Hvor sier jeg at samarbeidet ikke fungerer flere steder? HK må innrømme at han ikke var klar over at det ikke er vanlig at NJFF ikke har egen bane i svært mange kommuner.(!) høggeren måtte omformulere det han egentlig sa i første innlegg. Så jeg synes nok det er flere enn meg som går ut med høye kneløft, og bastante holdninger, i så fall.

mitt første innlegg i tråden:

interessant å se hvor mye eder og galle det leveres mot dfs generelt. nekter tro det er så mange vanskelige dfs'ere som gjør livet surt for alle.

 

jeg sitter litt på begge sider. å vet det fins vanskelige dfs'ere, men det finnes faktisk mange vanskelige jegere og (som krever å få bruke banen nårsomhelst osv, jeg har møtt de også)

 

 

jeg står fortsatt på at det neppe er slik trådstarter beskriver "de fleste steder"

(i mitt hode blir "de fleste steder" ensbetydende med over halvparten av stedene det er DFS baner.)

videre er jeg sikker på at det fungerer bra mange plasser. grunnen til at jeg er sikker på det er at på ca 90% av banene jeg har innenfor vanlig aksjonsradius(2 timer med bil....) herfra virker det å fungere bra.

men enkelte er misfornøyde overalt.

 

mange kan sikkert kjøre samme klagende generalisering på børsemakere. noen jeg kjenner har tilfeldigvis opplevd slett arbeid og dårlig service fra noen børsemakere å har prata om det. betyr det at jeg kan gå ut å si at børsemakere generelt gjør dårlig arbeid og har slett service? NEI. for det ville være både generaliserende og dårlig gjort ovenfor de børsemakerne som både gjør bra arbeid og yter god service.

Link to comment
Share on other sites

Med Fossdal sine holdninger angående DFS-skyttere er eg egentlig litt overrasket om han har mange kunder i dette miljøet.

Den bemerkningen der kunne du ha spart deg for! :evil:

Tror du ikke at Fossdal klarer å opptre profesjonelt ovenfor sine kunder :?:

Det er, og skal være, klare skiller mellom privatperson og profesjonell, på hvordan man uttrykker seg her inne på Kammeret :!:

Link to comment
Share on other sites

Med Fossdal sine holdninger angående DFS-skyttere er eg egentlig litt overrasket om han har mange kunder i dette miljøet.

 

Det ville det. Bare de som er ute etter ekstremt gode beddinger av Sauer finner veien hit! 8)

 

Men altså, jeg er en fri mann, med frie tanker og meninger. Som min gamle venn Per Høydahl sa: "Jeg sier da hva jeg mener! For pokker! Det må man kunne unne seg......!"

 

Ellers kan man jo se litt på tall. Det eneste vi har å gå på er meningsmålingen til Vestlandsjeger, men det er vel like greit som statistikken til høggern. Vestlandsjeger operere med ca 35% misfornøyde, mens høggeren sier10 % hos seg. Så da er det steder der prosenten er høyere enn 35%.

Og det er da slemme tall?

Link to comment
Share on other sites

Eg er og sikker på at det fins bygder der tallet er 0%. Og tydelegvis må det finnast enkelte byar/bygder der tallet er 100%. Det vil heilt klart variere, og ein må sjå litt stort på det.

PS: hugs no for all del på at dette ikkje er nokon skikkeleg undersøkelse, berre ein peikepinn basert på knappe 100 brukerar på kammeret.no Her vil nok og "Holmgang-syndromet" spele inn og gje litt snåle tal.

Link to comment
Share on other sites

Denne debatten har "rast" på 7 sier nå, og som noen betimelig har antydet - er den særlig gagnlig for skytterne? Det mener jeg den er - den stiller et lite spørsmålstegn ved dagens "spesialisering".

 

I bokhylla mi befinner det seg et digert (ca 3.000 sider!) tre-bindsverk fra "Kulturforlaget" 1953: "Norske skyttere i ord og bilder". Verket er redigert av Willy Røgeberg, med assistanse av Mauritz Amundsen, Per Jorsett (!) og Rolf Bøe. Det tar (selvfølgelig) utgangspunkt i skytterlagene rundt om i landet. I innledningen til første del er det 150 sider om skyttersport. Og der er det ingen spesialisering, eller inndeling i "båser". Der er det minner fra Røgebergs internasjonale karriere, artikler om pistol - lerdue - hjorteskyting, skogeier Messelt skriver om "dårlig skyting på elg", Otto Ruge om "en soldats skyttererfaringer", Oscar Aas-Haugen om "langrenn med skyting" osv. osv..

 

Hva jeg vil fram til med å dra fram et snart 60 år gammelt bokverk? Jo, at på den tida var en skytter en skytter - uansett gren. Og skyttere som var gode i ei bestemt skyting, "slang med" på det meste ellers også - eller de var i alle fall ikke avvisende til det. Og de fleste skytegrener var løst organisert - en hadde ikke et utall forbund, med generalsekretærer, landsstyrer, ørten ansatte og rigide regler, for å organisere aktiviteten. Omsatt til i dag, ville alle som "traffikerer" her inne, samt alle jegere, og alle organiserte skyttere og skiskyttere vært en felles gruppe - "skytterfamilien"

 

Har vi mistet noe på veien?

Link to comment
Share on other sites

Takk, et glimrende innlegg fra Jägermeisteren. Også einherjar var innom det samme poenget, der han antydet at jegere blir for melkekuer å regne.

Det er vel her, som i så mange andre intersseområder, at organisasjonstrangen blir påtrengende for en del mennesker. Og der det organiseres, oppstår det regler, og regler fører dessverre nesten alltid til stengsler.

Synd, det. Kanskje på tide å løse opp i gubbeveldet?

Link to comment
Share on other sites

Vi kjønnskvotera inn 75% unge kvinner!

:arrow: Det blir slutt på "gubbeveldet"

:arrow: Det blir ufatteleg mykje meir interressant å vere med i skyttarlag.

:arrow: DFS vert kjend som ein nyskapande organisasjon som tør å gå utradisjonelle vegar og er "forut for sin tid".

 

Eg vil herved berømme meg sjølv for det beste, mest konstruktive og mest løysingsorienterte innegget i debatten :mrgreen:

 

edit: tyrkerleif

Link to comment
Share on other sites

Må desverre henge meg på i kritikken av "visse" Dfs konger. Har ingenting imot Forbundet har selv vært aktiv skytter men når en kommer på banen og blir sett ned på og på et enkelt spørsmål til standplassleder om det går an å få opp en pappskive i en pause får en skyllebøtte og fortalt hvilken dårlig skytter og bla bla bla da blir eg forbannet. Ja dette er en bane i Hordaland og eg har konstant mobilen på opptak når en viss konge er der og når eg har samlet nok gørr går båndet til forbundet med spørsmål om det er slike ledere dei vil ha i lagene.

TAKK FOR SIST!

Link to comment
Share on other sites

Ja dette er en bane i Hordaland og eg har konstant mobilen på opptak når en viss konge er der og når eg har samlet nok gørr går båndet til forbundet med spørsmål om det er slike ledere dei vil ha i lagene.

Akkurat her kan du fort gå deg på ein smell sjølv... Eg har full forståelse for at du ønsker å gjere dette, men det å ta opp ein samtale utan å informere vedkommande er vel ikkje heilt lov. Det er dette med personvern etc.

Kjipt i mange sammenhengar, i know. Men sånn er det. (Skal ein dømme ut i frå andre pågåande trådar på forumet, so er det sikkert nok av folk her som kan argumentere for dette med personvern og individets rettigheiter).

 

Dette er det nok mange som kan betre enn meg, men eg berre nevner det.

Link to comment
Share on other sites

Vedkommende er Opplyst om det men klarer ikkje å holde kjeft for det :roll: Bare å prøve seg sier han 8)

I så fall er du jo "home free" å gjere det, for å låne eit uttrykk frå det store landet over dammen - gitt at du kan dokumentere at vedkommande er informert.

 

Eg vil tru at eit sakleg brev til skytterlaget, med kopi til DFS i Oslo (som foreslått av jmonsen) utan noke snakk om opptak og det eine med det andre, er ein bedre plass å begynne. Det er noke med det å ikkje trekke inn det tyngste skytset med ein gong.

 

Til slutt - kva er målet? Å få til eit godt samarbeid med skytterlaget, eller å "ta" vedkommande?

Link to comment
Share on other sites

Til slutt - kva er målet? Å få til eit godt samarbeid med skytterlaget, eller å "ta" vedkommande?

 

No skal Tools får svar for seg sjølv her, men eg vil tippe " ja takk, begge deler ". Både å få et godt samarbeid med skytterlaget når "kongen" er bortvist og ikkje minst godte seg heile vinteren over å ha vippa "kongen" av pinnen, sånn hadde i allefall eg tatt det... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Målet med å jekket ned vedkommende er at slike folk ødelegger hele laget og lager to leire med aktive baneskyttere i en og jegere og jaktfeltskyttere i en. Pluss at vedkommende er noe truendes i oppførselen (Blir oppfattet truendes av noen) regner ikkje med at eg trenger utdype nermere hva eg synest om sånn oppførsel på en skytebane.

Godt forslag å sende inn en protest til forbundet. får sjå koss det utvikler seg. Har egentlig løst problemet for min del, medlem i to skytterlag skyter i et annet vår og sommer og i det andre på høst og vinter da skytterkongen er i hus :) Men er det slik det skal være?

Link to comment
Share on other sites

Her i kommunen er det 2 DFS-baner med elektronikk og en JFF-bane med papp. DFS-banen jeg skyter på har ett bra forhold til jegerne. 16 treningskvelder fra midt i mai til jakta starter i september.

Her skyter både medlemmer og ikke medlemer både på elektronikk og papp på skivetrekk. Også muligheter på 200 m elektronikk om en prater med banemannskapet før skytinga starter. Så vidt jeg vet er det ikke noen begrensninger på kaliber her. Skyter både med 375 og 9,3 og ned til 222 på elektronikken. Eneste kravet vi har er att folk skal ha seg ei runde på papp først så de er nogenlunde innskutt før de skyter på el.skiver.

På nabobanen er de ikke noe glad i grovere enn .30 kaliber på el-skivene. Ellers så er det bra med jegertreninger der også.

JFF-banen har også bra med treningskvelder, så her er det 3 muligheter i uka for skyting fra midt i mai til 10/9.

 

Eller så har jeg dårlige erfaringer også. På en DFS-bane i Vestfold. Skulle være med en kammerat som er jegermedlem i skytterlaget der. Han har akkurat kjøpt seg jaktrifle i .308 og skulle skyte inn børsa. Aktuelle banen har både el.skiver og papp. Da vi kom dit fikk vi beskjed om at det var ikke aktuelt å skyte med noe annet enn 6,5, men de hadde en Sauer han kunne låne å skyte med. Da vi prøvde å forklare at det hjalp lite for innskytinga fikk vi bare beskjed om at sånn var det bare. Da vi lurte på hvordan de da gjorde det med oppskytinga til de som jakta med noe annet enn 6,5 fikk vi bare beskjed om at det hadde ikke vi noe med, vi var ikke velkomne og vi kunne bare reise igjen. Da bar det rett på en JFF bane i Telemark med elektronikk og ingen begrensninger.

 

Så at det finnes en del sære folk i systemet, det er jeg helt sikker på.

Link to comment
Share on other sites

I en nabokommune til G.Larson, fikk jeg beskjed om at det ikke var lov å komme på banen med jaktrifle før de offisielle jegertreningen startet, selv om en var medlem i skytterlaget.

 

Det jeg lurer på, er hvorfor denne skepsisen til skyting med jaktrifle og kikkert på DFS baner??

 

Her i Trondheim, har jeg derimot intrykket av at alt er bare "fryd og gammen", mellom DFS og jegre, og takk for det. :D

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

500,- KR pr jeger.

Skal du skyte meir enn 30 plikt skudd og oppskyting må du betale ekstra.

Skivekort til 1kr pr skudd.

Selges kun på 100 skudd.

Ca 300 jegere som skyt opp.

Jeger trening 9 Onsdager før jakta.

Var det noen som sa melkeku????

Link to comment
Share on other sites

@Jespen sitt spørsmål:

Kvart år so kjem det nokon jegerar med nytt sikte, ny børse etc, som knapt nok veit fram og bak på børsa si. Det er ikkje alltid desse treffer blinken, og det går skot i stativer, nummerskilt og anna meir eller mindre ømfindtleg matriell.

Av og til kjem det folk (typiske 30+5 skytterar) som har sove litt i timen når det har vore snakk om våpensikkerheit. Då går det av og til eit skot i taket, skot utanom komando (eg har feks ein far med tinitus pga skot utanfor kommando på jegertrening), og der er litt munningar i alle retningar. Sånt skjer.

 

Det mest fornuftige er sjølvsagt å instruere desse. Men hos enkelte gjev det seg då utslag i skepsis til jegerar.

Link to comment
Share on other sites

Vi kjønnskvotera inn 75% unge kvinner!

:arrow: Det blir slutt på "gubbeveldet"

:arrow: Det blir ufatteleg mykje meir interressant å vere med i skyttarlag.

:arrow: DFS vert kjend som ein nyskapande organisasjon som tør å gå utradisjonelle vegar og er "forut for sin tid".

 

Eg vil herved berømme meg sjølv for det beste, mest konstruktive og mest løysingsorienterte innegget i debatten :mrgreen:

 

edit: tyrkerleif

 

Blir ikke slutt på gubbeveldet så fort, det rekrutteres stadig nye. Om 10 år så er det kanskje jeg som gir jegere med kamoklær og kikkert på børsa stygge blikk? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja må si det er synd at det skal være så stor forskjell rundt omkring . Er selv DFS skytter og har sittet i styre og stell i flere 10'år og dette er direkte sørgelig lesning . Vi har jo jegere som er medlemmer og det er jo klart de får samme mottakelse som våre DFS venner , Det er jo etterhvert også eldre DFS skyttere som gir seg og går over til jaktskyting de trekker jo og med seg kanskje kjenninger eller barnebarn som da blir dratt inn i skyttersporten og det er jo derfor vi er der . Om noen vil skyte på papp får de jo også mulighet til det . Slitasje på skiva blir det jo uansett hva man skyter med . Etter mange forsøk for morro skyld med blyspiss på duken er det de små hurtige kalibrene som er de verste (varmintkuler) , 30 kal. og 375 , 338 og 45-70 forsøkte jeg uten at det er noe problem . Vet jo noen som bruker ei symbolsk treningsavgift (også vi)for og dekke vedlikehold av bånd for gummien er jo ganske dyr.

Nei alle får møtes på banen og ha det trivelig og ikke krangle om piss !

Oppskyting hos oss koster : kr. 50.- + 10.- per serie hvis det ikke skulle gå på første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Kvart år so kjem det nokon jegerar med nytt sikte, ny børse etc, som knapt nok veit fram og bak på børsa si. Det er ikkje alltid desse treffer blinken, og det går skot i stativer, nummerskilt og anna meir eller mindre ømfindtleg matriell.

Av og til kjem det folk (typiske 30+5 skytterar) som har sove litt i timen når det har vore snakk om våpensikkerheit. Då går det av og til eit skot i taket, skot utanom komando (eg har feks ein far med tinitus pga skot utanfor kommando på jegertrening), og der er litt munningar i alle retningar. Sånt skjer.

 

Det mest fornuftige er sjølvsagt å instruere desse. Men hos enkelte gjev det seg då utslag i skepsis til jegerar.

 

Hvis det kan bli åpnet opp for flere jegerskytinger enn 6-7 kvelder før jakta, så kan jegerne få, og jeg følger samme liste:

 

Skutt inn kikkertene

Bli kjent med børsene

Finne frem og bak på den

Skyte på papp til de ikke lengre treffer stativ, nummerskilt, og annet mere ømfientlig materiell

30+5skytterne kan kanskje bli 100+5skyttere

Få repetert lerdommen om våpensikkerhet fra de timene de sov, så kanskje det ikke blir så mange skudd i taket

Få repetert og lære standplasskomandoene

Og påpekt hvor munning skal peke

 

Dette er i alles innteresse og skulle i aller høyeste grad bygge på DFS`s ord på deres egen internettside:

 

Jegere i DFS

Skytterlagene har en sentral oppgave når det gjelder opplæring av jegere til storviltjakt. De arrangerer hvert år den obligatoriske skyteprøven for storviltjegere. Dette medfører at skytterlagene har ansvar for å tilby jegerne et godt treningstilbud gjennom hele sesongen slik at alle blir godt forberedt til jakta om høsten. Jegerne er med andre ord en meget viktig ressurs for skytterlaget når det gjelder å skape et miljø på skytebanen som ikke bare gjelder konkurranseskyting.

 

Da kan man kanskje komme denne skepsisen til livs og skape et godt miljø på skytebanen der dfs og jegere slipper å skule på hverandre og komme med raseriutrudd og munnhuggeri.

 

Siden det er DFS som sitter på resursen som banene er og kompetansen om å bli en bedre skytter, så synes jeg de bør senke skuldrene og innvitere jegerne inn i stua deres, tilby medlemskap, kurs og det som trengs for at jegerne selv kan drifte skytingene sine og delta på dugnader uten å bli en belastning for de som stort sett bare skyter med diopter.

 

Dette er skrevet av en som ønsker å trene mere under sikreforhold og i godt selskap der han kan høste lerdom, men han sitter i skogen å ser på ett flott DFS anlegg uten mulighet til å få benytte dette uten å skyte med diopter eller betale dyrt for oppskyting.

 

JEG ER RETT Å SLETT LITT MISUNNELIG

Link to comment
Share on other sites

Kvart år so kjem det nokon jegerar med nytt sikte, ny børse etc, som knapt nok veit fram og bak på børsa si.

Hmm... kanskje desse rett og slett manglar trening for å bli kjent med børsa si? Kanskje dei kjøper nytt utstyr kvart år fordi dei aldri får "godkjensla" med våpenet, fordi dei ikkje skyt nok? Berre ein tanke...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har vel hørt om mer enn et sted det er trommet sammen

det som kan gå av jegere, kuppet årsmøtet i Skytterlaget for å

få satt sammen ei forening både for DFS-skyttere og "jeger-skyttere"

Ofte er det vanskeligste faktisk å få gitt foreninga riktig navn, for når

alt kommer til alt og "råtne" epler blir fjerna, er det ingen som riktig

skjønner hvorfor dette ikke ble gjort før.

 

Hos oss er det et skytterlag på 15 aktive som styrer og eier alt, og

med 130 aktive jegerskyttere i JFF har det vært sine tunge tak, men etterhvert nå

ser det ut som samarbeidet kan bli bedre, selv om vi merker en viss uvilje

mot "papp-skytinga" vår på vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg hvor skyter (jeg er jeger som skyter på DFS bane) virker det som de har en grei ordning.

Det er ganske mange jegere som møter opp slik jeg ser det, spesielt i august da det ofte kan bli litt kø. Så skytterlaget starta i fjor med jegerskyting 2 ganger i uka fra og med våren i et forsøk på å spre belastningen (og øke treningsmengden), og vi trener kun mot papp (elektronikken blir spart til oppskyting).

Eneste som trekker litt ned er at det kun 100m, kun papp og at de har stengt juli måned, men når jeg ser til tider hvor mye jobb standplass-leder kan få med oss grønne & salige så får det nå heller være. Tonen er i hvertfall som oftest god, til og med når de ser seg nødt til å repetere forklaring av kommandoer.

Som medlem så betaler jeg kun for selve oppskytinga.

 

Det er litt skralt med jegere som trener om våren, men nå har jo ikke denne utvida treningsmuligheten vært tilgjengelig før i fjor og jeg tror det tar litt mer tid før gamle vaner med å kun møte opp på høsten endrer seg hos flerparten, men jeg vet om flere (meg inkl) som setter stor pris på at vi kan nå sette i gang på våren. Spesielt de som gjerne er litt mer nervøse på en bane (prestasjonsangst) da de får litt mer ro over det hele og slipper kø og mas som dukker opp på høsten.

 

Så får vi se da om det generelle nivået har løftet seg om noen år :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...