Jump to content

Åååå jeg er så lei lokalt DFS-fossil


Mauser68

Recommended Posts

Tenk om DFS hadde fått forbud mot ha medlemmer som ikke skjøt DFS, mot å organisere jegerskyting, og samtidig pålegg om å låne ut banen til NJFF to dager i uken? Hvor tror dere DFS ville vært DA?

Hypotetisk og usakleg, men du krever svar ser eg.

 

DFS ville då vera den einaste organisasjonen i Norge som berre fekk ha aktive idrettsfolk i rekkene. Ei mengd gode organisasjonsfolk, leiarar, trenarar etc måtte finne på andre ting. Eg håpar du ikkje meiner dette seriøst?

 

DFS sentralt la ned "forbud" mot jaktfelt i DFS-regi, nettopp for ikkje å trakke i NJFF sitt bed. Då vil dei sikkert applaudere eit forslag om utlån. Fiskeforeninga måtte sjølvsagt dekke sin del av kostnadane i banedrifta, så det trur eg mange DFS-lag ville vera tent med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her må jeg si at jeg støtter H.K fullt ut. Jeg er også aktiv innen DFS, uten at det hindrer meg i å verken gå på jakt eller skyte jaktfeltstevner. Men jeg begynner å bli ganske lei argumentasjonen til enkelte her inne.

Jeg kan også f.eks argumenetere med å si at jeg har drevet med DFS i over 30 år, har stort kontaktnett over hele Sør-Norge, har fått utført børsemakerarbeid av et titalls børsemakere. Flesteparten av de er inkompetente "hobbybørsisser" som aldri skulle fått lov til å ta rørt et gevær. Og ja, de har fagbrev noen av de også.

Man kan ikke drive med slik argumentasjon, det blir helt håpløst.

Saken er nemlig mer sammensatt enn som så. Hvorfor kan enkelte ikke forstå at skal man drive skyting på DFS sine baner må det skje med godkjenning av de som eier banen. Ref. "fotball - håndball" sammenligningen tidligere.

Jeg har ikke problem med å skjønne at det kan være irriterende å ha en skytebane rett rundt hjørnet, men du får ikke lov til å gjøre som DU vil på den. Hvordan skulle nå det tatt seg ut hvis alle fikk det?

Det går bare ikke. Det er f.eks ikke bare bare å "sette opp pappskiver". Skivestativene passer gjerne ikke til den slags bruk lenger(tilfelle i mitt lag). Heller kan man ikke skyte på figurer som ikke stå utenfor skivevoll(sikkerhetsinstruks).

Man kan heller ikke trene når på døgnet og hvilke dager man vil(sikerhetsinstruks og div. avtaler med naboer og kommune).

Da har man en del restriksjoner på anlegget, og derfor må vi først og fremst tenke på å utnytte denne tiden til DFS aktivitet.

Men det hindrer oss ikke i å likevel å få ca 400 jegere gjennom skyteprøven, med tilhørende treningsskudd. Og det uten at de trenger å løfte en finger.

Link to comment
Share on other sites

Men det hindrer oss ikke i å likevel å få ca 400 jegere gjennom skyteprøven, med tilhørende treningsskudd. Og det uten at de trenger å løfte en finger.

 

Det er greit det, men jegerne betaler for seg for å få treningsskuddene og oppskytingen.

 

Dette er klippet ut fra DFS sine egne sider:

 

Jegere i DFS

Skytterlagene har en sentral oppgave når det gjelder opplæring av jegere til storviltjakt. De arrangerer hvert år den obligatoriske skyteprøven for storviltjegere. Dette medfører at skytterlagene har ansvar for å tilby jegerne et godt treningstilbud gjennom hele sesongen slik at alle blir godt forberedt til jakta om høsten. Jegerne er med andre ord en meget viktig ressurs for skytterlaget når det gjelder å skape et miljø på skytebanen som ikke bare gjelder konkurranseskyting. Jegerne har også et eget konkurransetilbud i form av en jegerklasse på åpne DFS feltstevner.

 

På den lokale banen er det kun på jegertreningene til storviltprøven at man får skyte med kikkertsikte.

Der er det tre jegertreninger før skytterlaget tar sommerferie og to etter ferien før rådyrbukkjakta starter, så jeg vil ikke akkurat kalle det et godt treningstilbud gjennom hele sesongen.

 

Det jeg kunne tenke meg på den lokale banen er at, mot å være DFS medlem og delta på dugnader for vedlikehold og forbedringer av banen så fikk man komme på skyting, kanskje..la oss si hver 14dag med jaktvåpenet sitt. Kanskje jeg hadde fått mot til å prøve meg i jegerklasse på åpne feltstevner........men det var sant, skytterlaget her arrangerer vist ikke jegerklasse på åpne feltstevner.

 

Synd, for jeg kunne faktisk tengt meg til å vært medlem i et skytterlag for å få trent mere uten å ligge i skauen eller på jorene til en snill bonde med hjertet i halsen for omgivelsene når det skytes inn eller ny amo utprøves.

Link to comment
Share on other sites

DFS ville då vera den einaste organisasjonen i Norge som berre fekk ha aktive idrettsfolk i rekkene. Ei mengd gode organisasjonsfolk, leiarar, trenarar etc måtte finne på andre ting. Eg håpar du ikkje meiner dette seriøst?

 

Jeg kan ikke sjønne annet enn at du prøver å være vrang her. Du vet veldig godt at jeg snakker om den store medlemsmassen DFS har bare pga at de er de eneste i veldig mange kommuner som besitter en skytebane, og derfor avholder jegertrening og oppskyting.

 

DFS sentralt la ned "forbud" mot jaktfelt i DFS-regi, nettopp for ikkje å trakke i NJFF sitt bed. Då vil dei sikkert applaudere eit forslag om utlån. Fiskeforeninga måtte sjølvsagt dekke sin del av kostnadane i banedrifta, så det trur eg mange DFS-lag ville vera tent med.

 

Applaudere eit forslag om utlån, var det ja.... :roll: At de ville være tjent med det, ja absolutt. Men det er jo liksom sakens kjerne, at man mange steder heller vil ha tomme baner enn å tjene penger på andre skytegrener.

 

Jeg snakker om å la lagets jegermedlemmer få bruke banen gjennom hele året og legge forholdet til rette for dem som det står i Boken at man skal. I vårt lag(200 medlemmer) legger de igjen 40000,- fra mai til september.

Jeg snakker om velvilje til å slippe andre til på banene når der er kapasitet -selvsagt mot kompensasjon.

 

Jeg snakker......tydeligvis for døve ører.

Link to comment
Share on other sites

DFS ville då vera den einaste organisasjonen i Norge som berre fekk ha aktive idrettsfolk i rekkene. Ei mengd gode organisasjonsfolk, leiarar, trenarar etc måtte finne på andre ting. Eg håpar du ikkje meiner dette seriøst?

 

Jeg kan ikke sjønne annet enn at du prøver å være vrang her. Du vet veldig godt at jeg snakker om den store medlemsmassen DFS har bare pga at de er de eneste i veldig mange kommuner som besitter en skytebane, og derfor avholder jegertrening og oppskyting.

 

Eg trur sjølvsagt ikkje du meiner dette, men du skriv då faktisk "Tenk om DFS hadde fått forbud mot ha medlemmer som ikke skjøt DFS". I tillegg gjentar du det for å understreke poenget ditt - og så kallar du meg vrang når eg svarar? Eg forstår sjølvsagt at jegerane er blant desse. Kvifor dei er medlemmar i skyttarlaget og ikkje den lokale JFF veit eg ikkje. Kanskje er det befriande enkelt å reise på banen utan andre plikter enn å skyte 30 obligatoriske treningsskot og 5 treff i ringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg snakker om å la lagets jegermedlemmer få bruke banen gjennom hele året og legge forholdet til rette for dem som det står i Boken at man skal. I vårt lag(200 medlemmer) legger de igjen 40000,- fra mai til september.

Jeg snakker om velvilje til å slippe andre til på banene når der er kapasitet -selvsagt mot kompensasjon.

 

Jeg snakker......tydeligvis for døve ører.

Me høyrer deg...

Du snakkar ikkje berre om velvilje. Du snakkar om kor vanskeleg det er å få vald inn nye folk i styret, og at desse faktisk må følge lagets og organisasjonens lovar(!). Langt oppi her klagar du over at ditt lokale lag er lojale mot "jaktfeltforbudet" som kom for ikkje å gå JFF i næringa.

Jaudå, me høyrer...

 

Eg er slett ikkje imot å la jegerane få bruke banane, berre så det er klart. Men trua på at jegerane er slik gullgruve for skyttarlaga blir nok litt nyansert om du snakkar med kasserar og vedlikehaldsansvarleg i laget ditt.

Link to comment
Share on other sites

det som er verre er at JFL får ikke lov av skytterlaget å bruke hjortefigur til oppskyting.

Det er Direktoratet for Naturforvaltning som har fastsatt reglene for skyteprøven for storviltjegere - og de har godkjent 1 stk. skive for den prøven - reinskiva. Så din eventuelle irritasjon over ikke å få bruke hjorte- (eller bever, løve eller elefant-) - figur må du i tilfelle adressere dit.

 

Der kan jeg også skyte selv om det ikke er noen skyteledere til stede.

Da vil jeg anta at de bryter skytebaneinstrukesen - all skyting på DFS sine anlegg skal være "organisert skyting under ledelse av DFS-godkjent skyteleder". Den velvillige DFS-tillitsmann burde altså i tilfelle utnevne deg til "skyteleder" for deg sjøl.

 

og politikerene er helt uinteressert i å lage nye baner

POLITIKERNE bestemmer i beste fall at det skal lages skytebaner for større militærleire (de fleste av disse er også eid av lokale DFS-lag). Utbygging av skytebaner for sivilt bruk er avhengig av at det er en organisasjon med tilstrekkelig mange ildsjeler som gjør "dritarbeidet". Og når det gjelder geværbaner, er det stort sett vi utskjelte DFS-folk som tar den oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Det er Direktoratet for Naturforvaltning som har fastsatt reglene for skyteprøven for storviltjegere - og de har godkjent 1 stk. skive for den prøven - reinskiva. Så din eventuelle irritasjon over ikke å få bruke hjorte- (eller bever, løve eller elefant-) - figur må du i tilfelle adressere dit.

 

 

Beklager, mente reinskiva.... som står der men JFL får ikke bruke den, det var betingelsene for leieavtale mellom skytterlag og JFL...

Min eventuelle irritasjon var ikke over type målmatriell/figur tilgjengelig men heller mangel på sådan..

 

Bedre nå?

 

Heldigvis disponerer vi elgbanen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også inntrykk av at DFS ikke helt har innsett hva medlemsmassen deres består av. Faktum er at en svært betydelig andel er "30skuddere", og selv blant de aktive skytterne finner man mange jegere. Og likevel har DFS fra sentralt hold vist en svært likegyldig holdning til disse medlemmene, bl.a. i forhold til den nye våpenforskriften.

 

Nå har DFS sine regler å forholde seg til, og de er jo primært et idrettsforbund. Men mange steder har de tilnærmet monopol på rifleskyting, og med tanke på støtten de får fra staten så gir dette også en del forpliktelser.

 

H.K: Jeg synes du feiltolker Fossdal bevisst her. DFS har vel over 100'000 medlemmer, men hvor mange av disse tror du har meldt seg inn av helt andre grunner enn de programmene som DFS administrerer? Vi snakker altså ikke om mosjonister og supportere (de utgjør nok en betydelig andel i alle lag), men om folk som melder seg inn uten å ha et snev av interesse for det DFS har som kjernevirksomhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også inntrykk av at DFS ikke helt har innsett hva medlemsmassen deres består av. Faktum er at en svært betydelig andel er "30skuddere", og selv blant de aktive skytterne finner man mange jegere.
DFSs formålsparagraf er som følger:

"Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar." Ergo er faktisk ikke DFS primært et "forbund for bane- og feltprogram med 200STR og diopter". At bane- og feltprogram med 200STR og diopter er DFSs primære konkurransearena er en helt annen sak, jeg har stor sans for at man har standardisert på ett våpensystem for å holde utøvernes kostnader på et noenlunde rimelig nivå.

 

For meg som ikke skyter bane- eller DFS-feltprogrammer med 200STR virker det innlysende at man "fremmer praktisk skyteferdighet" ved at medlemmene driver "seriøs" (ja, jeg hater det ordet, men jeg kommer ikke på noe bedre i farta) skytetrening med det våpenet de har til disposisjon, uansett om dette våpenet er en 200STR, en AG3, en HK416, en ombygd HV-mævser, en Rem700 SuperSniperLongRangeTactical eller en Classic Custom CostaMassaPenga. Som vi ser av diskusjonen er det flere skytterlag rundt om i landet der ledelsen har et åpent og realistisk forhold til denne formålsparagrafen og er enige i min fortolkning av formålsparagrafen. Problemet ligger tydeligvis i småkonger*vhøla, og der burde DFS sentralt vært mer aggressive -- ihvertfall mer aggressive enn hva jeg har inntrykk av fra DFSs hjemmesider -- på å fremme inkludering av skyttere som ikke har sansen for de spesialiserte konkurranseprogrammene. Et slikt initiativ ville også vært godt på linje med NIFs statutter om breddeidrett, inkludering og satsing på mosjonister.

 

Men så var det spørsmålet om hvordan man inkluderer newbiene på en god måte uten at det koster en haug med penger og/eller dugnadsarbeid for å rydde opp etter dem, da. Det er aldri lett, enten man snakker om skytebaner, nett-diskusjonsfora eller andre sosiale arenaer...

Link to comment
Share on other sites

Kjetil A skrev:

men fikk beskjed om at de hadde en sauer jeg kunne låne om jeg ville skyte der. Da falt jo noe av poenget bort. Så her jeg bor er de litt vanskelige.

 

Herregud, skjønner godt du er forbanna. Ville de låne deg en Sauer helt gratis? makan til frekkhet.

 

Ellers har vi noen lokale "Fossdaler" her hjemme, som fikk gjennomslag for sine synspungter. Det syntes fornuftig, siden "alle kjenner alle" og de fleste DFS skytterene er også jegere. Det resulterte i at alt av skiver og skivestativ ble gjennomhullet, og skytetidene ble ikke overholdt. Den sørgelige enden på visa er at banen ble nedlagt for godt etter klage fra naboene vedrørende skyting til alle døgnets tider.

 

Nå har vi en slik elektrisk bane ( som jeg forøvrig hater ), jegerene har en treningskveld, DFS to andre. Jegere får ikke skyte på DFS dagene, men når jff foreningen spurte om å få en dag til, ( gratis...) gikk det rett igjennom, selv om styret utelukkende består av DFS fossiler...

Link to comment
Share on other sites

I skytterlaget der jeg er medlem, er de veldig klar over at jegerskytinga bringer klingende mynt i kassen. Det blir derfor brukt mye tid og ressurser på at det skal fungere bra.

 

Det blir avholdt 18 jegerskytinger i løpet av sesongen og et jegerstevne (variant av jaktfelt).

Flere greier vi ikke å arrangere, p.g.a. at det krever at ganske mange stiller på dugnad.

Men det er jo også mulig å delta på vanlig trening en gang i uka, og da trenger det ikke å være med en Sauer. Kom med den børsa du har. :wink:

 

Jeg er selv jegerskytter og ikke DFS skytter. Deltar som skytterleder på jegerskytinga og andre dugnader og kan stort sett skyte når det måtte passe meg.

 

Hvis du er villig til å hjelpe og tar ansvar, går det meste greit.

 

Vi har heldighvis ingen småkonger her, de fleste er genuint interessert i skyting og ønsker at alle skal ha det greit på banen.

 

I forhold til det mange andre her har opplevd, ser jeg nok at jeg er heldig. :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, etter diverse episoder med 308 kort i 308 lang mauseren ( for ikke å snakke om ett tilfelle av 7,92 ammo i 7,62 rifla) samt helmantel og blyspiss iblandet en og annen sporlys i samme brødposen på jegerkveldene, skjønner jeg godt de håpefulle i kondomdraktene vil ha en kveld til trening uten å være "barnepiker" samtidig. Kommer det i tillegg en jeger med Blaser, må man jo frykte for livet sitt hver gang det smeller derfra 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget med uerfarne jegere som stjeler tid og fokus, egne jegerkvelder er ikke noen dårlig løsning. Men hva i hauleste er argumentet for å nekte skyting med kikkert???

 

Sako: Tror vi er veldig enige om hvordan det burde være, og at mange DFS-lag også ser det slik er det liten tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Hos hos er det motsatt. Dvs, vi har en JFF bane hvor alle er velkomne til å skyte. På alle oppsatte kvelder og dager. Og selfølgelig på de dagene vi skyter utenom oppsatte tider. Da er det med en ansvarlig person fra Riflegruppa.

Ellers hender det jeg skyter når Politiet har pause i sin skyting.

Man kommer langt ved å være fleksibel... Ikke minst gi brukerne av banen et tilbud alle kan leve med.

Link to comment
Share on other sites

Kommer det i tillegg en jeger med Blaser, må man jo frykte for livet sitt hver gang det smeller derfra 8)

Du vet vel at forbud mot Blaser-kritikk snart kommer inn i forumreglene? :mrgreen:

 

Det er tidligere nevnt i tråden at DFS-folk ofte har manglende kjennskap til våpentekniske finurligheter ("Hvilken SAUER skyter du med?" - Remington ble "Mauser" etc.). Vi på forumet har spesiell interesse for slikt, men det skal en ikke vente at alle andre har. Jeg kjenner heller ikke alle detaljene inne i datamaskinene, men er fornøyd når programmene funker.

Link to comment
Share on other sites

Det er tidligere nevnt i tråden at DFS-folk ofte har manglende kjennskap til våpentekniske finurligheter ("Hvilken SAUER skyter du med?" - Remington ble "Mauser" etc.). Vi på forumet har spesiell interesse for slikt, men det skal en ikke vente at alle andre har.

Og her er du inne på noe viktig!

Folk som, på en slik måte som er beskrevet her, demonstrerer sin uvitenhet har som regel ikke mye til overs for "andre ting enn de jeg kan"... Noe av følelsen av egen mestringsevne kan da bli skadelidende, og dette er ofte en sterk drivkraft til å "holde på det kjente, og ikke forandre på noe"!

 

Jeg har ved flere anledninger ymta frampå om det er mulig å strekke ut holdene til "noe over 300m", men da har svaret vært at "vi driver ikke å skyter noe lengre her, så du har heller ikke behov for det!..."

Er det da rart man kan bli fortvilt når man opplever slik intoleranse fra folk som i kraft av sin stilling egentlig skulle ha prøv å fremme mangfoldet?

Link to comment
Share on other sites

Vi har to skytterlag her hvor jeg har hula mi. Ingen av de to skytterlagene forskjellsbehandler skyttere, enten de stiller med DFS-sauer eller 9,3x6,2. Hvorfor det er slik handler om å ha en klar holdning om hva banene skal brukes til, nemlig skyting. Spesielt det ene laget har faktisk en overvekt i jegerklassen på feltskytingen.

Det andre laget har stor overvekt av DFS-skyttere. Eneste forskjellsbehandling som de har, er at jegerklassen på felt skyter på kortere hold enn sauer, og 5 skudd pr skive istenfor 6 (minske varmgang i jaktløp).

 

Utslaget som dette gir, er at svært mange som skyter DFS program også stiller opp på jaktfelt stevnene, samtidig som det rekrutteres andre veien også= ingen tapere.

 

:arrow: Når jeg leser hvordan noen har opplevd å bli behandlet av enkelt personer, finnes det bare et råd fra meg. Få sagt ifra om dette, ihvertfall før dere stikker av til en annen bane. Slike 2-sorteringer har en tendens til å ødelegge for mange, også de yngre= rekruttering. Som regel bør det være enkelt å få et par sannhetsvitner med på lasset.

 

:arrow: Bruk også gjerne reglement og evt avtaler til å underbygge "avviksmeldingen", i tillegg til det rent trivielle og rekruttering.

Link to comment
Share on other sites

Me høyrer deg...

Du snakkar ikkje berre om velvilje. Du snakkar om kor vanskeleg det er å få vald inn nye folk i styret, og at desse faktisk må følge lagets og organisasjonens lovar(!). Langt oppi her klagar du over at ditt lokale lag er lojale mot "jaktfeltforbudet" som kom for ikkje å gå JFF i næringa.

Jaudå, me høyrer...

 

Eg er slett ikkje imot å la jegerane få bruke banane, berre så det er klart. Men trua på at jegerane er slik gullgruve for skyttarlaga blir nok litt nyansert om du snakkar med kasserar og vedlikehaldsansvarleg i laget ditt.

 

Det er tragisk, men helt greit for diskusjonen, å se DFS-ånden slå ut ifull blomst også her på forumet.

En helt gjennomtrengende motvilje til å se situasjonen fra andre synsvinkler.

 

Fakta er at DFS lever av penger fra staten. Der grunnlaget er medlemsmassen.

Fakta er at DFS har tatt på seg ansvaret for jegerprøven med de tilhørende obligatoriske 30 skudd. Fakta er at de har lagt opp dette slik at det lønner seg å være medlem i laget for å gjøre dette, både ved ulike priser for medlem/ikke medlem og salg av ammo kun til medlemmer.

Og fakta er at dermed er en stor del av DFS's medlemsmasse folk som ikke er filla interessert i DFS skyting.

Så om laget består av 90 % jegere som ønsker utvidet jegerskyting, må de altså velge inn sine folk i styret. OK, men det kan man ikke, om man da ikke også gjør alt DFS-arbeidet som de ikke har intresse av.

Jeg ber bare om at desse medlemmene kan få slippe til på banene, få standplassutdannelse, jobbe dugnad på banen og skytterhus. La folket få opplæring i våpenbruk.

I vårt lag fikk vi trumfet gjennom at der ble oppnevnt et jaktutvalg, med to DFS-medlemmer som skulle overvåke virksomheten.(!) Vi satte opp skyting en dag i uken fra 1. mai til 10 sept. Resultatet er at vi i jaktutvalget står for lagets eneste inntekt, i fjor ca 40000,- Så kasseren i vårt lag er veldig glad for jegerskytingen. Banemesteren klager selvsagt på at slitasjen er større - men der kommer mer penger inn på jegerskytingen enn hva som går ut på vedlikehold.

 

Og HK vet veldig godt at jaktfeltforbudet i DFS ikke gjalt interne lagsstevner, men approberte stevner.

 

DFS har, pga sitt forhold til forsvaret, en helt spesiell stilling som lag i Norge. Jeg kan ikke se at de lever opp til intensjonene. I stedet for å være en organisasjon som lærte opp folket i våpenbruk, for å styrke landets forsvar, holder de kun på med en meget spesialisert skytegrein som hadde passet bedre i andre forbund.

 

Ellers har vi noen lokale "Fossdaler" her hjemme, som fikk gjennomslag for sine synspungter. Det syntes fornuftig, siden "alle kjenner alle" og de fleste DFS skytterene er også jegere. Det resulterte i at alt av skiver og skivestativ ble gjennomhullet, og skytetidene ble ikke overholdt. Den sørgelige enden på visa er at banen ble nedlagt for godt etter klage fra naboene vedrørende skyting til alle døgnets tider.

 

Nå synes jeg du skal trå ganske så forsikig og lese hva jeg skriver, før du sammenligner meg med noe som helst. Hvor, i helvete, har jeg sagt at jegerene skal skyte uten ansvar?

Link to comment
Share on other sites

Pust gjennom nesa nå Fossdal, før du eksplooderer :wink:

 

Fossdal skrev:

Men kan du ikke forklare litt... når du sier at du vet om jegere som til og med vil bruke banen nårsomhelst... hvorfor skulle de ikke det?

 

Vel, DFS fossilene hjemme ga etter for presset på det pungtet, nå er banen stengt for godt...

Link to comment
Share on other sites

På banen her (som er en ganske liten bane) går jegere og baneskyter godt over ens, kanskje fordi de fleste som skyter dfs her også er jegere :?: selv skyter jeg bare i "jegerklassen" nå. Det var en lokal "helt" som fikk meg til og miste interessen for baneskyting før interessen hadde satt seg orntlig.

Jeg hadde skutt bane noen år, da jeg var rundt en 13 år skulle jeg være med på felt skyting, jeg skulle låne en av 22'e til skytterlaget, da var det jeg og en til som skulle skyte, han sa at en av børsene hadde han skrudd av diopter'n på dagen før så den var ikke inskutt, og vi fikk ingen prøveskudd. Jeg fikk børsa som ikke var innskutt og traff ikke skiva, irriterende? ja. Etter denne episoden har jeg ikke skutt dfs, det frister rett og slett ikke, kanskje er det litt sært av meg også, men sånn er det. Dette skjedde på den lokala banen og har skutt med jaktrifla der endel ganger etterpå. Har de siste åra fått mer sansen for jaktfelt og det blir det sikkert enda mer av etterhvert (de to siste konkurransene har det gått riktig bra :mrgreen: )

M.V.H. v-maxpower, en ung jaktskytter :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var jeg som gikk til grava for å henge opp papp, standplass leder gav meg tilatelse.

Mens jeg monterte skiver i grava kom dfs sheriffen, han eksploderte som en sjokk granat.

Jeg har vansker for å finne meg i slik oppførsel, vi ble regelrett skjelt ut med høy utestemme. Kaldt verdensmestere, tullinger, samt at:" dere tror dere er så inn i h...ete god og dere er tullinger som tror de forb...a jaktriflene går så innih...te bra."

Kjeftingen fortsatte uten pustestopp fra grava på 100m og fram til standplass, når vi kom dit begynte sheriffen kjefte på 50calshooter som ikke hadde vært i grava en gang.

Replemanden var ført slik at det var tydelig at våre personer var diskutert uten at vi har vært tilstede tidligere. Problemet er at ingen tør si i mot denne sheriffen, av frykt for å få kjeft.

Det er ikke første gangen denne mannen mister besinnelsen og drar i vei med kjeften sin.

på standplassen var det en ganske mange skyttere, derav mange barn.

Ganske ustabil oppførsel

 

Blir vanskelig å få levert skivene for web-cup denne omgang.

 

Skal gjøre et nyttforsøk¨på lørdag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

vi ble regelrett skjelt ut med høy utestemme. Kaldt verdensmestere, tullinger, samt at:" dere tror dere er så inn i h...ete god og dere er tullinger som tror de forb...a jaktriflene går så innih...te bra."

Kjeftingen fortsatte uten pustestopp fra grava på 100m og fram til standplass, når vi kom dit begynte sheriffen kjefte på 50calshooter som ikke hadde vært i grava en gang.

Replemanden var ført slik at det var tydelig at våre personer var diskutert uten at vi har vært tilstede tidligere. Problemet er at ingen tør si i mot denne sheriffen, av frykt for å få kjeft.

 

Gjør som jmonsen foreslår:

 

Jeg anbefaler de som har trøbbel. Send et klageskriv til styret i laget, med kopi til Skyttersamlaget og DFS kontoret i OSLO. Det hjelper

 

Det kan faktisk hende det hjelper, spesielt om det er fleire som rapporterer om tilsvarende hendelser.

Link to comment
Share on other sites

MS:

nei, på grunn av at de brukte banen "nårsomhelst"

-men det skjønte du sikkert :)

 

Fossdal vil sikkert hevde at det ikke var det han mente, men det er mange andre her som har ytret ønske om å "slenge innom skytebanen" når det passer dem. Det høres jo greit ut, men utarter seg fort er vår erfaring..

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken, problemet er å få folk til å stå fram, virker som alle er redde for denne mannen.

No offesne til caveman, kjenner ikkje denne saken speiselt, men på generelt grunnlag:

Dersom man i dagens samfunn er "redd for å få kjeft av ein mann", so må ein vere forberedt på å møte veggen i ein del samanhengar...

Rett opp ryggen og vis at det går an å ta til motmæle.

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg har lurt på. de såkalte dfs fossilene og lokale heltene, hvordan blir de helter? hvis det er sånn at ingen egentlig synes noe om de, hvorfor får de fremdeles hesje over andre? er det ikke bare og sette ned foten og si nok er nok? :?:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi må se denne saken fra begge sider.

 

Det virker som enkelte her nærmest tror at DFS skyttere er lønnet av staten og at banene blir levert fix ferdig av forsvarsdepartementet. Her er det bare å troppe opp å kreve.

Virkligheten er en annen og alt lagsarbeid er basert på dugnad og frivillig innsats av et stort antall skyttere som brenner for organisasjonen sin med tilhørende aktiviteter.

 

En stadig gjenganger her på Kammeret er også latterliggjøringen av DFS skyttere og utstyret deres, mens egne kamuflasjemalte snipere med tofot og fullt utstyr fra hjelpemiddelsentralen er den naturligste ting i verden.

 

Dette er kanskje ikke det beste utgangspunktet for et godt samarbeid. Selvsagt finnes det vanskelige folk i div. skytterlag, men det er nok flere måter å nærme seg problemene på.

 

Jeg skal si litt om erfaringene som vi har gjort i vårt skytterlag og siden det er nevnt tidligere i denne tråden virker det som om vi har funnet en brukbar løsning.

 

Vi har dannet en egen komite som består av 2 - 3 aktive DFS skyttere (som også er ivrige jegere) og resten er jegere som var ivrige til å møte opp på trening. Disse satte pris på å bli spurt og var villige til å yte og til å ta ansvar. Komiteen er forholdsvis stor og det gjør at vi kan fordele dugnaden til hver tredje uke. Måten vi organiserer pliktskudd og prøve på bestemmer vi selv i komiteen, selvsagt innenfor regelverket. Styret ser at skyteprøven blir greit gjennomført. De slipper selv alt arbeidet og det kommer inn en slump med penger til lagskassa. Alle er godt fornøyde.

 

Hvis noen går med ønske om å få til et aktivt jegermiljø i skytterlaget så vil jeg anbefale å bli kjent med sentrale personer i lagets styre. Still opp på dugnader og årsmøte og få tillit. Da skal du heller ikke se bort fra at det går an å skyte med jaktrifla på 200/300 m på en vanlig treningskveld. (Dette har vi bare sett positivt på og flere av disse har endt opp som aktive DFS skyttere med Sauer og hele utstyrspakka.) Legg fram dine ønsker for folk i styret og vær villig til å påta deg ansvar. Da skal du se at det også går an å få til ting selv i konservative DFS. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi må se denne saken fra begge sider.

 

En stadig gjenganger her på Kammeret er også latterliggjøringen av DFS skyttere og utstyret deres, mens egne kamuflasjemalte snipere med tofot og fullt utstyr fra hjelpemiddelsentralen er den naturligste ting i verden.

 

Litt OT. Hvem er det nå som latterliggjør. Kanskje utstyr fra "hjelpemiddelsentralen" er hensiktsmessig til sitt bruk, slik som "kroppsgips" er hensiktsmessig til DFS-bruk :wink:

 

No hard feelings, klarte bare ikke å la vær.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe krav om at man skal "påta seg ansvar" og være med i stell og styre og dugnader for å få være med å skyte?

 

I min jff er alle velkommne. Medlemmer eller ikke. Det koster 50,- pr. kveld å skyte for de som ikke har årskort på riflebanen. Jeg har ikke deltatt på noe som ligner dugnad hittil, men skyte får jeg. Utleie av bane er nemlig en del av inntekten til laget.

 

Jeg blir stadig vekk INVITERT til å være med i leirdueutvalget, men foreløbig har jeg takket nei. Jeg skal bli med når de familiære forholdene tillater det. Ikke fordi det er noe krav hvis man skal skyte, men fordi jeg har lyst.

 

At noen blir nektet å skyte fordi de ikke har "riktig" rifle er direkte kvalmt.

Link to comment
Share on other sites

 

Fossdal skrev:

Men kan du ikke forklare litt... når du sier at du vet om jegere som til og med vil bruke banen nårsomhelst... hvorfor skulle de ikke det?

 

Vel, DFS fossilene hjemme ga etter for presset på det pungtet, nå er banen stengt for godt...

 

Nårsomhelst...er selvsagt når det ikke er oppsatt annen skyting , fremdeles innenfor angitte skytetider. Djeeeez. Hvor har dere fra at jeg ønsker anarki?

Problemene i mange skytterlag er jo at selv med DFS-utdannede standplassledere som ledsagere får man ikke bruke anlegget med jaktrifle utenom de oppsatte skytetider - gjerne seks kvelder i året - uansett. Selv om man har betalt den samme kontingenten som de som har skyter DFS-program. Og sett i forhold til skriv fra sentralt hold:

 

Jegere i DFS

Skytterlagene har en sentral oppgave når det gjelder opplæring av jegere til storviltjakt. De arrangerer hvert år den obligatoriske skyteprøven for storviltjegere. Dette medfører at skytterlagene har ansvar for å tilby jegerne et godt treningstilbud gjennom hele sesongen slik at alle blir godt forberedt til jakta om høsten. Jegerne er med andre ord en meget viktig ressurs for skytterlaget når det gjelder å skape et miljø på skytebanen som ikke bare gjelder konkurranseskyting. Jegerne har også et eget konkurransetilbud i form av en jegerklasse på åpne DFS feltstevner.

 

...er jo det litt rart? Og at desse småkongene attpåtil får drahjelp oppover i systemet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Synes du at det er kvalmt at du ikke får lov å skyte den ene kvelden i uka DFS skyter, når jegere kan skyte to andre kvelder i uka? Det er statusen hos meg. Hadde jff søkt om å arrangere skyting enda flere dager i uka, hadde de sikkert fått lov til det også. Har ikke hørt noen jegere klage på opplegget heller.

 

Må også få lov å si at med den tonen enkelte har her skjønner jeg at dialogen med DFS til tider er vanskelig.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg får en ustoppelig trang til å skyte istykker skivestativene klokken 3 om natten av å ha glass på rifla?
Ikke fordi du har glass på rifla, nei. Men det er større fare for at du "får en ustoppelig trang til å skyte istykker skivestativene klokken 3 om natten" hvis du er en ukjent fyr med ei tilfeldig børse enn hvis du er en fyr "gutta" kjenner og som har vært med på treninga "deres" ;) Jeg tror jeg kan forstå hva slags tenking som ligger bak den typen utvalgskriterier.

 

Problemet ligger i at det alltid er noen som ikke greier eller ikke har lært å oppføre seg. Så lenge man bruker 200STR+diopter+lakk&lær som silingskriterium er det nokså enkelt. Disse er det få av sammenligna med alle de som bruker glass-sikter, og de møter som regel opp på organiserte treninger. Da er faren for uvettig banebruk liten siden alle kjenner alle, eller ihvertfall nesten. Hvis man åpner for "gud&hvermann", altså de som ikke skyter DFS-program, er faren for uvettig banebruk mye større. Som det ble påpekt, det ligger mye dugnadsarbeid bak en fungerende skytebane, og idioter finner man i alle grupperinger. Det blir altså mer arbeid om man åpner opp for gud&hvermann. Jeg er selvsagt ikke enig i at børsetype eller jern- kontra glass-sikter er et fornuftig kriterium å bruke for å sile folk, men det er et nokså nærliggende kriterium ;)

 

Men som det er blitt påpekt tidligere: Jeg tror også at de skytterlagene som legger like godt til rette for begge typer skyttere får et større rekrutteringsgrunnlag og dermed mer penger i kassa og et lengre liv enn de som bare legger til rette for DFS-programmer. Jeg kjenner personlig til en god del folk som ikke er medlem i mitt lokale lag pga. DFS-skyting, men de betaler medlemskontingenten fordi de slipper til på banen

Link to comment
Share on other sites

[...]Disse er det få av sammenligna med alle de som bruker glass-sikter, og de møter som regel opp på organiserte treninger[...]

 

Joda, men når silingskriteriet til forveksling ser ut som "de som kjenner Roar*", når sikkerhets, støy og slitasje hensyn like godt kunne vært sikret med "all skyting krever godkjent standplassleder" eller noe tilsvarende. Da går DFS glipp av mange potensielle medlemmer. For ikke å snakke om alle de som kanskje faktisk kunne finne på prøve litt "DFS-skyting", men som er pent parkert på jegersiden av det vanntette skottet... Det eneste som kreves er litt fleksibilitet, f.eks at om på onsdag skytes program XXX på 300m så bør det da ikke bety noenting at en fyr stiller med jaktrifla så lenge han begynner og slutter seriene samtidig med de andre og skyter på de samme skivene. Finnes mange plasser man får det til (også DFS baner), så det står vel mest på viljen...

 

*jeg kjenner ingen i DFS som heter Roar, navnet er ett eksempel.

 

edit: Etter gjennomlesning ser jeg at det kan tolkes som jeg kritiserer din(Sako 30-06) konklusjon, men jeg prøver vel egentlig å få fram det samme...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fossdalen er en klok mann. Det er da ingen som snakker om fri tilgang, til alle døgnets tider. Det som er saken, er å bli behandlet som den resursen jegerene er rundt om i dette vakre landet vårt. Mitt inntrykk er at pengene mine vil de veldig gjerne ha, dugnaden min og, og for det skal jeg få 6 kvelder i året jeg kan skyte 3x5 skudd pluss prøven. Jommen sa jeg smør.

Hadde skytterlagene rundt omkring sett mulighetene ved å tilby jegerene tilgang de dagene det ikke var annen skyting på banen, tilbudt standplasslederkurs til de som ville, og laget ett system hvor jegerene selv ordet med standplassledelse, innsamling av kroner for skyting, så hadde de tjent penger. Gode penger. De hadde fått flere medlemer, større medlemsmasse, flere aktive dugnadsstillere, og alle kunne sittet rundt bålet om kvelden og sunget Kombaja my lord. Alt hadde vært den rene fest.

Jeg vet i alle fall med 100% sikkerhet om skytterlaget her på øya hadde kommet frem til noe sånnt, hadde jeg gladelig brukt tid på de, stilt opp som standplassleder, og stilt opp på dugnad.

Tenk om de hadde tenkt enda lengre. Sett at det f.eks spirer ett større og større benkeskyttemiljø rundt om. Tenk om de lokale skytterlagene kunne samarbeidet med andre forbund/klubber. Se der, enda mer mulighet for penger, nye medlemmer, stevneinntekter osv.

Disse pengene kunne vell kommet godt med.

Men skjer det. Ikke pokker. Nei, det er best og drive med det som er trygt, og ikke samarbeide med andre.

Link to comment
Share on other sites

Kvifor dei er medlemmar i skyttarlaget og ikkje den lokale JFF veit eg ikkje. Kanskje er det befriande enkelt å reise på banen utan andre plikter enn å skyte 30 obligatoriske treningsskot og 5 treff i ringen.

 

Akkurat denne må jeg bar dra frem igjen. Har du ikke lest mine innlegg i det hele tatt?

Fordi at det lokale Jakt&Fiske-laget ikke har egen bane.

 

Det er lovbestemt at hver kommune skal ha en bane for DFS. Når de da ikke vil dele (Ok,les: leie vekk til gode kroner når kapasiteten tillater det) blir folk forarget, ja. Bergen JFF har kjempet i utrolig mange år for å få egen bane, og de har mer resurser enn de fleste andre lag.

På Stord, som Aircooled skriver om over her, ble det søkt om midler til et nytt skytteranlegg av DFS. Medlemsmassene til DFS, NJFF og til og med bueskytterene ble lagt til grunn for å vise hvor svært dette var, med samarbeid mellom lagene og et sted for alle. Så snart anlegget var ferdig, satte DFS bokstavelig talt kroken på døren. Ingen andre slapp til, og jegerene i laget slipper altså til 6 KVELDER I ÅRET. Sartor Skytterlag på Sotra....osv...

Link to comment
Share on other sites

Fossdal:

Om dette er riktig er det ikke rart du er forb**a. 6 kvelder i året er jo ingenting! Hvordan løse dette vet ikke jeg, men det er som nevnt ikke slik overalt. Mulig vi har fordelen av å bo på en liten plass der alle kjenner alle, og at jegere og DFS skyttere er samme rasen.

Link to comment
Share on other sites

Hvah?

Er det virkelig lovbestemt at hver kommune må sørge for å skaffe en skytebane for DFS?

Sprøtt. Helsprøtt.

DFS er vel ingenting annet enn en overlevning fra tidligere tider, en ide fra Venstre der folk som skulle kjempe mot interne maktkupp eller noe i den dur. I dag er vel slike forhåpninger mer enn litt optimistiske.

Eller kanskje jeg tar helt feil. Uansett virker det j@vlig drøyt av DFS å opptre slik Fossdal beskriver. Hvis det er tendensen, er det kanskje en ide å overdra alle banene til jegerorganisasjonene.

Link to comment
Share on other sites

Kvifor dei er medlemmar i skyttarlaget og ikkje den lokale JFF veit eg ikkje. Kanskje er det befriande enkelt å reise på banen utan andre plikter enn å skyte 30 obligatoriske treningsskot og 5 treff i ringen.

 

Akkurat denne må jeg bar dra frem igjen. Har du ikke lest mine innlegg i det hele tatt?

Fordi at det lokale Jakt&Fiske-laget ikke har egen bane.

 

Det er lovbestemt at hver kommune skal ha en bane for DFS. Når de da ikke vil dele (Ok,les: leie vekk til gode kroner når kapasiteten tillater det) blir folk forarget, ja. Bergen JFF har kjempet i utrolig mange år for å få egen bane, og de har mer resurser enn de fleste andre lag.

På Stord, som Aircooled skriver om over her, ble det søkt om midler til et nytt skytteranlegg av DFS. Medlemsmassene til DFS, NJFF og til og med bueskytterene ble lagt til grunn for å vise hvor svært dette var, med samarbeid mellom lagene og et sted for alle. Så snart anlegget var ferdig, satte DFS bokstavelig talt kroken på døren. Ingen andre slapp til, og jegerene i laget slipper altså til 6 KVELDER I ÅRET. Sartor Skytterlag på Sotra....osv...

At ditt lokale JFF-lag ikkje har bane var ein svært interessant opplysning, og kanskje forklarande for ditt engasjement. Men korleis skulle eg kunne gjetta det? Eg har lest dine innlegg på nytt, men kan ikkje finne eitt ord om at så er tilfelle. Eg kjenner ikkje dei lokale tilhøva i Bergensområdet, men med di skildring av banebygging på Stord forstår eg sinnet mot det lokale skyttarlaget.

 

Skildringa av kampen Bergen JFF kjempar for å få bane er det lett å finne parallellar til i DFS. Skytebaneloven er å betrakte som sovande i svært mange kommunar. Det ser ut til at somme av debattantane her trur eit DFS-lag kan forlange ein fiks ferdig bane når dei treng. Slik er det ikkje. Dei fleste skytebaneutbyggingar krever spisse albogar, godt forhandlingstalent og helst eit bein innanfor kommunalt byråkrati. Det praktiske arbeidet med banebygging er ein leik i samanlikning.

Link to comment
Share on other sites

Ved Osterøy skyttarlag er det heldigvis åpent. Spesielt siden vi fikk elektronikk. Øving tirsdag og torsdag, men miniatyr på 100m tirsdager, så da venter helst folk med større skyts til de er ferdige.

 

Her er ikke DFS miljøet så altfor stort, og det går uansett hips om haps med jegere! :)

 

Nå har det og vært 3 jaktfelter så langt i år, så vi jegere her kan heldigvis ikke klage. Om et par uker settes vel reinsdyret opp og, og da kan man egentlig ta jegerprøven når man vil, såfremt det er andre der til å vitne. Det stopper sefølgelig ikke rushet av treginger på de siste oppsatte datoene ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitter og leser igjennom denne tråden. Den er veldig lite konstruktiv. Den bidrar ikke til å bedre forholdene på DFS banene rundt omkring. Jeg er vel en gammal fossil ,men jeg tror fortsatt sammarbeid og gjensidig respekt er løsningen.

Link to comment
Share on other sites

H.K: Jeg synes du feiltolker Fossdal bevisst her. DFS har vel over 100'000 medlemmer, men hvor mange av disse tror du har meldt seg inn av helt andre grunner enn de programmene som DFS administrerer? Vi snakker altså ikke om mosjonister og supportere (de utgjør nok en betydelig andel i alle lag), men om folk som melder seg inn uten å ha et snev av interesse for det DFS har som kjernevirksomhet.

Ser ikkje bort frå at eg feiltolkar, men at det er bevisst kan eg avkrefte. Eg la fram ein mogeleg grunn til innmelding (ønske om å skyte prøve etc utan å bli innhenta til organisasjonsarbeid i eit meir dedikert jegerlag) og trur det er ein vesentleg grunn for mange. I mitt lag er me vel omtrent 250 medlemmar, og blant dei vil eg tru du finn alle gradar av interesse for DFS. Frå jegeren som må spørja om vegen til banen, og til skyttarar i norgestoppen. Me har forresten ein velsmurt jegerkomite som samarbeider godt med resten av laget, og det trur eg er vesentleg - og kanskje ein grunn til at eg har vanskeleg for å forstå ein del av kritikken her inne...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...