Jump to content

Åååå jeg er så lei lokalt DFS-fossil


Mauser68

Recommended Posts

Ja, det er av og til ein kan begynne å lure på kva enkelte tenkjer med... Hadde ein lokalt "helt" på skytebana her også, som laga kvalm med ein del personer på standplass. Min episode var at eg skulle skyte inn kikkertsiktet på prøveskudda, og når han sa "lad magasinet med 5 skudd", så vinka eg på han, og sa eg kom til å skyte 5 x 3 skudd, for å få skutt inn kikkerten min.. Og der var sirkuset et faktum, eg hadde med å skyte 5 skudd, som alle andre. Skal ikkje gå inn på direkte kommunikasjonen oss i mellom, den blei ikkje så fin, men eg skaut til slutt 3 x5 skudd... Det blei tatt opp med styret i laget, og det var kome inn fleire klager på den fyren, så i dag så står han ikkje på standplass lenger, men koser seg i grava.... Men snart kjem vel elektronikken her, og då spørs det kva som skjer igjen...

Det nytter iallefall ikkje å gå med krumma rygg og tru at ting blir betre, ta problem opp, og hvis ikkje dei i det minste er villige til å sjå på problemstilling, så kan du heller trekke deg ut av laget.. Prøv i det minste, det er alltid 50/50% sjanse for at det kanskje blir betre.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 243
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Dette er jo berre trist.

Men tru for all del ikkje at heile DFS og alle som er med i DFS er sånn. Råtne epler fins i alle kurver.

Berre sjå kor mykje debatt det er her på forumet om feks NJFF. Og ikkje minst den siste tidas debatt om enkelte pistolklubbar...

 

Men igjen. Berre trist at enkelte tullingar skal kunne få øydelegge stemninga, slik at ikkje folk med felles interresse for skyting kan møtast å bedrive hobbyen sin i lag.

 

Du bur sikkert for langt vekke, men du er hjerteleg velkommen til mitt DFS lag!

 

I likhet med Mausern so trur eg det er riktig å ta opp kampen. Snakk med folk, og overbevis folk på saklig vis om at du har rett, og at "høvdingen" tar feil. Får ein med nok folk so kan ein få ting til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt dette, når man møter på sånne kongelponga som dette, hvorfor i all verden ikke gi dem svar på tiltale der og da?? Småhøvdinger er til for å rives ned av sin høye lest når de holder på sånn. :evil:

 

Å i det stille melde seg ut etterpå er jo som å belønne bikkja når den har rampet! :roll:

Link to comment
Share on other sites

I mitt lokal lag, så har de stor forståelse for jegere, og jaktskyttere. Men hadde en episode i vinter, som fikk meg til å undre litt, den var bare morsom men likevell.

Makkieboy, kommer på banen en fredagsformiddag, og tror jeg skal være alene fra kl 12 og utover. Og de var jeg den første timen. jeg hadde med meg min splitter nye Sako TRG22 i 308, samt min gamle Tikka T3 SV i 6,5x55. Mest for å skyte inn TRGen i rolig tempo, og på papp.

Dete gikk helt fint frem de gamle DFS karene kom (pensjonister vet dere, siden de ikke var i arbeid). Og skytingen gikk helt greit etter at de var kommet igang også, trivelige karer sjønner dere. Men så, når jeg var ferdig, så så jeg at to av karene værket fælt med og spørre om noe, og den ene kom bort og stillte følgende spørsmål. HVA SLAGS SAUER JEG SKJØT MED.

Hmmm, tenkte jeg, og svarte hyggelig etter beste evne. Først om TRGen med plaststokk, og et dyr av en kikkert. Så om T3en som er rustfri, og også har plaststokk, med et dyr av en kikkert. Seansen gikk helt greit.

På kjøreturen hjem, så satt jeg og lurte på hva slags våpenkunnskaper DFS folket egentlig innehar? Går de med skylapplua si nedbretta hele tiden? Det finnns da flere våpen ute blant folk, som ikke er SAUER, enn motsatt.

Er ganske sikker på om at hvis dette hadde vært på begynnelsen av 80 tallet, så hadde spørsmålet vært: HVORDAN KRAG ELLER MAUSER dette var.

Men hyggelige er de på mitt lokal lag, det skal de ha, og er det ikke alt for folksomt, kan manskyte på papp, stål eller elektronikk, så det skal de ha.

Link to comment
Share on other sites

En annen skytter måtte dra hjem med en .338 uten å få skyte fordi det er over den hellige 7,92mm grensen til skytterlaget. Hvorfor i all verden tar et skytterlag på seg oppskyting til storviltprøven hvis de nekter å sette opp papp og nekter folk å skyte på elektronikk?

 

Kan skytterlaget gjøre det da hvis de har tatt på seg å holde trening/oppskyting for jegere ? Jeg tviler sterkt på at det er lov.

Link to comment
Share on other sites

mange lokale sheriffer som mener de er hevet over alt og alle ja :twisted: var i en episode med oppskyting med kombi.jeg skjøt 3skudd,men helten ville ha 5,han laget ett jævli styr og nektet og attestere på prøveskyting......men så jævli HERLIG det var da han måtte gi seg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer fra en njff bane, men har flyttet til en plass der eg må bruke dfs sine baner.

Men føler meg svært godt motatt, og uansett hva folk sier så kan de gutta der en ting og to om skyting :)

 

Men Her inne er det ikke alle som føler det slik, noen reiser faktisk til et annet dfs lags bane for å skyte og i den lokale njff snakkes det lavt om egen bane.

 

Dette går mye på enkeltmans konflikter føler jeg, og selvfølgeligt er det kjekk med en egen njff bane, men eg tenker litt på vilket anlegg de do laga kunne fått til i fellesskap!!!

600m pluss med elektronik på 100,200 og 300m pluss elgbane og selvanvisere i stål rundt om!!!

Og saken er den at det er realistisk med felles insatts!!!

Og ikke minst vilket utbytte skyttere som ikke skytter dfs kan ha av kunskapene til mang en dfs skytter. det savne eg.

Link to comment
Share on other sites

Ai ai. Høres ut som om det er på tide med klubbskifte gitt.

Det er mye bra DFS-folk der ute, og mange baner hvor alle får anstendig behandling, men dessverre er det en gjenganger at en og annen gammel treskalle ødelegger moroa for alt som ikke er innen for deres eget interessefelt. Jeg har hatt mye moro og glimrende sørvis i det laget jeg har vært medlem i lenge, men i det laget jeg forsøkte her i nærheten var det helt håpløst.

 

Du får kjøpe en sjømannsbrud til fossilet som avskjedsgave. :mrgreen:

 

Nå er det vel ikke manko på baner der oppe etter som jeg har forstått, så det er vel bare å bytte beite? Jeg var på banen opp i Herringen i sommer, og det virka som om de gubbene der var av den rette sorten. Kanskje det er noe?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke klage for mye på lokalt skytterlag da jeg meldte meg inn i dag og har ikke den store kjennskapen men ved forespørsel om tider osv fikk jeg til svar at oppskyting og trening til jakt begynner i August, spørte litt forundret om ikke banen er åpen nå?

 

Fikk til svar at den er åpen for trening men jeg ville ikke få godkjent trenings skudd osv før i August.

 

Bekymrer meg ikke mye igrunn da jeg trener og skyter opp på elgbane i regi lokalt JFL på samme banen, det som er verre er at JFL får ikke lov av skytterlaget å bruke hjortefigur til oppskyting.

 

Virker en smule proteksjonistisk på meg men trives igrunn godt på elgbanen og innkjøp av 100 6.5 er såpass rimelig at det dekker opp for medlemsavgiften, masse bra hylser også :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt bekymra for hvor lenge jeg uten videre kan ta storviltprøva med min 45/70. Pga elektronisk hørselvern hører jeg at grinebiteren på standplass nesten hyperventilerer når jeg lader opp med butte blykuler for å ta prøva, men foreløpig har han ikke sagt noe. Rart egentlig, siden han mer eller mindre nekter stående skyting og skyting med uinnskutte våpen fordi han er så redd for disse hellige skivene. Har full forståelse for at de vil spare på halvmeterskivene, og at man ikke trenger å skyte i filler disse skivene med grovt skyts, men hvis jeg blir nekta å ta skyteprøva med et godkjent jaktvåpen, kommer jeg til å lage et HELVETE!

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men likevel i samme gate:

 

For noen år siden var jeg ferdig med prøven og gikk til den eldre karen som satt ved kassen for å få kvitering i jegerkortet. Jeg hadde skutt opp med en Remington 700 VSL i .308, men denne karen skrev "Mauser", serienummerog 7,62 i kortet. Jeg nevnte at jeg aldeles ikke hadde skutt med en Mauser, men en Remington. Fyren så på meg og svarte "Det du har der er en rifle med bolt og da er det en kopi av en Mauser!". Deretter gikk argumentasjonen frem og tilbake, jeg nevnte forøvrig bla rifler som Jarman og annet, uten at han ville endre det han hadde skrevet. Jeg konkluderte med at serienummeret stemte, så jeg skulle vel klare å forklare dette ved en eventuel kontroll. Året etter valgte jeg å skyte opp på en annen bane.

 

Jeg hadde også tenkt å nevne at 7,62 kunne brukes til å beskrive en rekke kaliber, men jeg lot det være...

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at de er redd for "uinnskutte" våpen på elektroniske skiver er ganske enkelt at en treff i en av sensorene i hjørnet på skiva kan koste ca 20000,-. På 100 meter`n vår måtte vi i jaktprøveutvalget bygge opp vollen foran skivene før vi fikk fortsette å arrangere elgprøve.

Det kinkige her er at de gangene elektronikken har gått, er det to grunner; tordenvær eller elgjegere. Etter at vi bygde opp vollen har vi redusert det siste problemet betydelig, for de fleste napp går ned!

Link to comment
Share on other sites

Dette er også litt Ot kanskje men det har med saken og gjøre.

 

Har ikke lagene dere skyter opp i egene jegerutvalg? Er det bare de som skyter dfs som har ansvaret i laget?

 

Hadde dere dannet ett jegerutvalg som jobber sammen med hovedstyre tror jeg dere hadde sluppet mye av dette.

 

Er medlem i V.Totenskytterlag samt sitter i jeger styret og kan ikke si vi har opplevd mange slike saker og har det vært noe har de blitt løst raskt og på en god måte. Vi er en DFS forening med mange jeger medlemmer :wink:

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at de er redd for "uinnskutte" våpen på elektroniske skiver er ganske enkelt at en treff i en av sensorene i hjørnet på skiva kan koste ca 20000,-. På 100 meter`n vår måtte vi i jaktprøveutvalget bygge opp vollen foran skivene før vi fikk fortsette å arrangere elgprøve.

Det kinkige her er at de gangene elektronikken har gått, er det to grunner; tordenvær eller elgjegere. Etter at vi bygde opp vollen har vi redusert det siste problemet betydelig, for de fleste napp går ned!

 

20000!??? Er du helt spinnvill?!! Det må vere voll-serveren du mener...

 

Et prinkort som du beskriver som sensor koster ca en tusenlapp!!

Link to comment
Share on other sites

Når du eventuelt melder deg ut: Skriv et fyldig, høflig, velformulert brev om hvorfor du valgte å gjøre dette. Det aner meg som en grei måte å få skytterlaget til å legge merke til problemet. Siden de fleste DFS-lag finansieres nettopp av jegerne, vil jeg anta de har liten interesse av at mange forsvinner.

Link to comment
Share on other sites

For en stund tilbake siden så ble jeg nektet å bruke 444'en min på bana fordi den laga sånne "forfærdelige" hull i skivene.

Standplassleder kom gaulende bort, spurte hvilket kaliber det var (selv om han visste det, han prøvde jo børsa to uker i forveien og traff helt øverst på skiva) og sa at

de ikke ønsket sånne kaliber der. Det var en god del folk på bana og de fleste fikk med seg dette.

Pga ruleringen blandt de mange standplasslederene så gikk det ca en mnd til jeg traff på han igjen og han kom rett bort og ba om unnskyldning

for sin oppførsel og at jeg var velkommen til å bruke hvilket som helst kaliber der, naturlig nok gikk jeg ut i bilen, henta Whincesteren og skjøt opp

med en samling på 40 mm med Leverevolution fra Hornady.

 

I ettertid fikk jeg vite at flere hadde meldt fra om denne hendelsen til styret og de hadde gitt klinkende klar beskjed til standplasslederen.

 

Skal ikke legge skjul på at jeg godta meg bra da!!

Link to comment
Share on other sites

interessant å se hvor mye eder og galle det leveres mot dfs generelt. nekter tro det er så mange vanskelige dfs'ere som gjør livet surt for alle.

 

jeg sitter litt på begge sider. å vet det fins vanskelige dfs'ere, men det finnes faktisk mange vanskelige jegere og (som krever å få bruke banen nårsomhelst osv, jeg har møtt de også)

Link to comment
Share on other sites

Tja er jeger i DFS, og får bruke banene stort sett nårsomhelst året rundt (hadde så nær skrevet døgnet rundt, men det er bare nesten helt sant). Det er også fritt frem å reparere på ting o.s.v. Skyter mest på de gamle pappskivene, men har også elektronikk tiljengligt på 100m'n Her gikk fremdriften ned og trivselen opp da rette vedkommende ble tilbakekalt av Gud som feilvare.

 

Har vist vært heldig med trekkningen jeg da. :D

 

Neida, seriøst så er ofte de problemer en møter på begrenset til en person. Og en kommer nok lengst med saklighet mot usaklighet. Å kunne referere til regler etc, er alltid en grei måte å kjøre den enkelte grinbiter til veggs (er redd jeg med årene kan komme til å bli en av disse hissigproppene :oops: ).

Link to comment
Share on other sites

interessant å se hvor mye eder og galle det leveres mot dfs generelt. nekter tro det er så mange vanskelige dfs'ere som gjør livet surt for alle.

 

jeg sitter litt på begge sider. å vet det fins vanskelige dfs'ere, men det finnes faktisk mange vanskelige jegere og (som krever å få bruke banen nårsomhelst osv, jeg har møtt de også)

 

Ja, etter noen år vet jeg at du nekter det, høggeren. Og det er desverre også symptomatisk for DFS, fornektelse for flertallet. Men OK, jeg vet om at noen skytterlag drives på en bra måte - jeg vet om noen. Men jeg vet om utrolig mange flere der forholdene er verre eller tilnermet det trådstarter her beskriver.

 

Men kan du ikke forklare litt... når du sier at du vet om jegere som til og med vil bruke banen nårsomhelst... hvorfor skulle de ikke det? De har vel betalt samme kontingenten som de som skyter DFS program?

 

Personlig har jeg fått mer enn nok av jævelskapet i det lokale DFS-laget. Vi har jobbet dugnad, jaktutvalget har tjent alle pengene til laget, drevet banen - og nå blir vi beskyldt for at det er vår feil at det er så lavt aktivitetsnivå på dfs skyting.

Og derfor forbyr man jaktfeltstevner, og setter en jaktfeltfigur som sistehold på en dfs-feltrunde, for at man da skal få opp deltagernivået på dfs-stevnet. Jeg kjenner magesåret ulmer.

 

Men, vi har heldigvis Bergen JFF innenfor rimelig avstand.

Link to comment
Share on other sites

skytterlag og lokale helter er vel en stor parodi. er noen som tror dem eier bana selv,og dem skjønner kansje ikke hvorfor ikke flere nye kommer til .

Har noe med og bli ønska på bana og.

Jeg og en kamerat skyter aktift jaktfelt og i den forbindelse så har vi skrevet brev til skytterlaget ang trening og muligheter nå som det skal bygges nytt bane anlegg, Brevet ble sendt til lagets formann for ca 2.5mnd siden og vi regner med at vi kansje som en selvfølge at vi blir kontakta og informert litt om muligheter. På oss virke det mer som dem ikke vil ha oss som skyter jaktfelt på et høyt nivå der. Så nå jobber vi for og bytte til et annet skyter anlegg som vi er ønska ,Makan til arroganse er ikke rart mye tar tid og få til når sammarbeidet er slik rundt om. Vi løser ingenting på og sabotere for værandre.

Men virke som en del eldre ser på yngre som et problem, en heller og tenke på at kansje det skal komme noen etter dem som skal drifte dette vidre. :idea:

Link to comment
Share on other sites

Ja, etter noen år vet jeg at du nekter det, høggeren. Og det er desverre også symptomatisk for DFS, fornektelse for flertallet. Men OK, jeg vet om at noen skytterlag drives på en bra måte - jeg vet om noen. Men jeg vet om utrolig mange flere der forholdene er verre eller tilnermet det trådstarter her beskriver.

 

Men kan du ikke forklare litt... når du sier at du vet om jegere som til og med vil bruke banen nårsomhelst... hvorfor skulle de ikke det? De har vel betalt samme kontingenten som de som skyter DFS program?

 

ja jeg nekter for at det er slik overalt. i området jeg skyter er det endel skytterlag. 1 av ca 10 lag har den oppførselen trådstarter beskriver. dvs ca 10%, i de ca 90 resterende prosentene er det fredelig og god sameksistens mellom jegere og skyttere. vi har bla stevner utelukkende for jegere, treningsdager for jegere ca 1 gang i uka, ellers kan jegere bruke banen når det er ledig plass. vi har selvanvisere ute som er til fri benyttelse nesten når som helst, vi har elektronikk som jegere kan skyte på når det er skytebaneleder, vi har papp de kan bruke når det ikke er noen på banen, osv.

 

 

men ja jeg kan forklare: (først: har jeg i utgangspunktet sagt det var medlemmer av laget? )

poenget mitt er at det fins råtne epler overalt. å en plass det er feks 300 jegere så er det garantert noen som ikke har folkeskikk. skal jeg da dra de feks 10-20 som ikke oppfører seg akkurat høflig og greit fram å presentere dem som "jegerstanden"? (jeg mener det ikke vil være rett å si at alle jegere er slik selv om noen er det.....)

 

jeg har nemlig opplevd følgende ting:

jegere som kom å ønsket å skyte mens det ble jobbet dugnad på banen. å som truet med å bynne skyte snart om vi ikke ble ferdige. jegere som kommer å KREVER å skyte mens banen er leid ut til et arrangement (pistolklubb feks som hadde leid hele baneområdet en dag)

jegere som bruker banen etter kl 22-23 om kvelden, skiver som blir spikra opp slik at de skyter i stykker skivestativene på banen, ting som hører til på standplass som blir bært fram på vollen og blir skutt i filler mens banen blir benyttet osv osv

 

jada det fins nok av eksempler.

Link to comment
Share on other sites

Alle veit at personer som komplett mangler folkeskikk er noe som man finner overalt. Jegere, DFS'ere, pistolskyttere, geværskyttere, rifleskyttere, hagleskyttere, butikkpersonale, buss-sjåfører, bilførere, etcetera etcetera. Det er også et sørgelig faktum at noen steder finner man en opphopning av slike folk, egentlig nokså uavhengig av hva slags gruppering man ser på. Siden jeg er både jeger og medlem i et DFS-lag, synes jeg det ville være synd hvis (også) denne tråden ble en "æsj, DFS"/"æsj, jegere"-tråd. Sånt kommer det ikke mye fornuftig utav. Dessuten prøver jeg stort sett å oppføre meg som folk og misliker egentlig ganske intenst å bli stigmatisert, plassert i bås og tillagt meninger fordi jeg tilfeldigvis er medlem i DFS/jakter/kjører bil/sykler/er mann/bor i by/er middelaldrende/*sett inn egnet gruppetilhørighet her* Det er nemlig det vi gjør hvis vi begynner å karakterisere folk ut fra hva slags gruppe de tilhører.

 

Jeg har møtt DFS'ere som er rassh*l, gjør dette DFS'ere generelt til rassh*l?

Jeg har møtt jegere som er rassh*l, gjør dette jegere generelt til rassh*l?

Jeg har møtt bilister som er rassh*l, gjør dette bilister generelt til rassh*l?

Jeg har møtt syklister som er rassh*l, gjør dette syklister generelt til rassh*l?

Jeg har møtt menn som er rassh*l, gjør dette menn generelt til rassh*l?

Jeg har møtt damer som er rassh*l, gjør dette damer generelt til rassh*l?

Jeg har møtt byfolk som er rassh*l, gjør dette byfolk generelt til rassh*l?

Jeg har møtt bygdefolk som er rassh*l, gjør dette bygdefolk generelt til rassh*l?

Jeg har møtt politi som er rassh*l, gjør dette politi generelt til rassh*l?

 

...dere skjønner sikker hva jeg mener 8)

 

 

En helt annen sak er å diskutere hva man bør gjøre når man kommer ut for slike småkonger og hva de ulike klubbene bør gjøre for å sørge for at slike elementer ikke får lov til å dominere og bygge opp en destruktiv klubbkultur. Som jeg sikkert har sagt hundrevis av ganger før, i mitt lokale DFS-lag virker det som om styret er bevisst på slike problemer og har en tydelig policy for å inkludere alle typer skyttere som måtte være interessert i å bruke lagets tilbud. Samtidig får man som fersking tydelig beskjed om hva som skal til for at man skal kunne fortsette å bruke de tilbudene laget har. Det er en konstruktiv måte å løse slike problemer på og et eksempel til etterfølgelse.

 

Til slutt: Selv om jeg verken er trådstarter eller moderator, vil jeg gjerne minne på at trådens tittel er "lei lokalt DFS-fossil", ikke "lei DFS" ;)

 

EDIT: Tyrrkleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det største problemet er vell at holdningene som beskrives over, er mer regelen enn untaket. Det er ialle fall min erfaring. Her på Stord er det ett topp moderne DFS anlegg ett medvindspiss bortenfor der jeg bor. Det hadde tatt meg ti min fra jeg låste døra hjemme, til jeg hadde pakket ut av bilen. Problemet er at det er klin umulig å komme til. Det er jegertrening fra mai til agust, en dag i uka. Jeg prøvde meg med å spørre at dersom jeg ble medlem av skytterlaget, om jeg da kunne komme på de vanlige treningene. Ja, hvis du skyter med Sauer så. Så spurte jeg om jeg kunne ta med egne pappskiver og skyte utenom trening, fordi det ikke er like lett å få tidskontoen til å gå opp. Nei, det kunne vi ikke ha noe av.

Hva er resultatet? Jo, ingen jeg kjenner av øyas jegere skyter der borte. Noen drar til Fitjar, andre tar turen over fjorden til Bergen. Med sånne holdninger, hvem f**n trenger jaktmotstandere da.

Link to comment
Share on other sites

@ Høggern:

 

Jeg ser poenget ditt. Nå begynner det å bli noen år siden jeg var medlem i DFS, så jeg sorterer vel under kategorien jeger, men jeg er også glad i å trene på banen. Helst mer enn en gang i uken. Det er derfor irriterende når noen jegere ødelegger muligheten for andre ved å utvise utidig og egoistisk fremferd på skytterlagene sine skytebaner. Jeg forstår derfor at enkelte "DFS'ere" blir skeptisk til jegere.

 

De skytterlagene som låner bort banen sin til jegere har vel ofte en avtale med lokale jegerforeninger, så man bør vel derfor overlate det til disse å rydde opp i egne rekker for å sikre de øvrige medlemmen sin tilgang til treningsmuligheter. Samarbeid er vel et nøkkelord og bør være viktigere enn å skulle skille mellom den ene eller den andre særinteressen.

Link to comment
Share on other sites

Det største problemet er vell at holdningene som beskrives over, er mer regelen enn untaket.
Nå kan jeg ikke dy meg for å kverulere litt ;)

 

Hvor mange skytterlag finnes det i dette langstrakte landet?

Hvor mange lag må man samle erfaring fra for å ha hold i påstanden om at noe er "regelen heller enn unntaket"?

Hvor mange lag har du førstehånds erfaring fra?

 

Grunnen til at jeg kverulerer er at min (ringe) erfaring ikke støtter opp om påstanden din. Og jeg tror ærlig talt av verken jeg eller du har bred nok erfaring til å si noe sikkert om hva som er "regelen" ;) Uten at jeg dermed skal motsi deg i at det helt sikkert finnes for mange slike småkonge-r*vhol der ute. Og vi veit begge to at det som regel er de negative erfaringene som får spalteplass, det er nokså få som gidder å starte en tråd om hvor godt ting fungerer på sin lokale skytebane 8)

Link to comment
Share on other sites

joa :oops: er vell sant det. Var det ikke en eller annen som sa "evig eies kun ett dårlig rykte" Jeg har selv vært DFS medlem og skjøt mye på Kvemyra i sin tid (i forige årtusen faktisk :shock: ) Men at DFS som organisasjon burde åpne øynene litt, og innse at skal vi skyttere/jegere overleve reguleringskåte byråkrater og politikere, så må vi stå sammen, og hjelpe hverandre. Ikke sitte på hver vår tue og skue utover. Man trenger ikke snuse mye i den siste tids hendleser, for å se at de mangler litt på den fronten (jeg tenker f.eks på behandlingen av den nye forskriften). Tenk så gøy om praktisk gutta, cowboysa, DFS'erene, benkehvilerene, langholderene, luftgutta og alle andre forbund jeg har glemt kunne samarbeide om baner, stevner og julebord. Litt sånn som kammeret :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Men at DFS som organisasjon burde åpne øynene litt, og innse at skal vi skyttere/jegere overleve reguleringskåte byråkrater og politikere, så må vi stå sammen, og hjelpe hverandre. Ikke sitte på hver vår tue og skue utover
...er nok vi to grunnleggende og rørende enige om :P
Link to comment
Share on other sites

Kan og bekrefte mykje lik holdning desverre..

 

Sjølv liker eg å skyte litt i løpet av året for å kunne vere litt meir sikker på at skuddet sitter der det skal om eg først finner ein hjort.

 

Eg var medlem i lokalt skytterlag og spurte fint om eg kunne vere med på ein standard treningskveld dersom det var ein ledig standplass.. Dersom det kom nokon som skulle trene DFS skyting så kunne eg gå vekk. Det er jo ikkje alltid at det er flust av jegerskyting eller at det alltid passer.

Trudde ikkje det skulle vere noko problem så lenge eg følger anvisninger til standplassleder.

 

Men neida, hadde eg ikkje Sauer trengte eg ikkje komme. Det var kun Sauer dei brukte på trening.

Må seie at om det er denne holdninga dei har til alle er det kanskje ikkje merkeleg at folk knapt får levert sine 30 obligatoriske skudd i løpet av året. Ein blir kanskje litt matt av slik holdning.

 

På den andre sidan kan eg og fortelle at eg har funne ein anna DFS klubb som har ein heilt anna holdning. Der får eg trene så mykje eg vil når det er ledig standplass.

Heldigvis er ikkje alle like.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, kor mange gangar har vi diskutert dette her no? :D

 

Eg har erfaring frå hovudsakeleg to skyttarlag. DFS-baner som blir brukt til jeger-trening, litt jaktfelt og jaktprøveskyting.

Eg kjenner meg ikkje igjen i den situasjonen som mange her beskriver. Eg er DFS-skyttar, men berre medlem i det eine laget. Likevel får eg bruke bana til det laget eg ikkje er medlem omtrent som eg vil. Utenom skyting kan eg ta ein telefon eller to, og få sette opp ei pappkasse til innskyting eller testing. Eg har tatt i eit tak eller to på dugnad, og får derfor stort sett trene gratis sjølv om eg altso ikkje er medlem.

I det andre laget er eg då medlem og aktiv, og kan i alle fall bruke bana som eg vil. og det veit eg at mange jegerskyttarar får gjere og (vel og merke lita bygd der "alle" er medlem i skyttarlaget). Det faktum at dette lille laget er relativt ledande i sitt samlag og har produsert fleire kongelagsskytterar, viser at ting lar seg kombinere.

 

Bottom line:

Eg har forståelse for dei som møter på vanskelege folk i DFS, og vert irritert.

Eg har og forståelse for DFS folk som har bygd seg bane på dugnad, og som er redd for materiellet (elektroniske skiver). Det er ikkje til å komme vekk i frå at det er ved jegerskyting at "slitasjen" er størst på dette.

Eg trur forståelse er eit nøkkelord her...

Link to comment
Share on other sites

Her jeg bor så er det en dfs skytebane rett nedi høgget. Jeg ringte å spurte om jeg kunne komme å skyte der innimellom med jakt rifla, men fikk beskjed om at de hadde en sauer jeg kunne låne om jeg ville skyte der. Da falt jo noe av poenget bort. Så her jeg bor er de litt vanskelige. Så ringte jeg til en annen dfs klubb og der måtte jeg bare ta med rifla å komme å skyte akkurat når jeg ville. Jeg må riktignok kjøre en halv time i stedet for å ta en to minutters kjøretur, men det får heller være. Der kan jeg også skyte selv om det ikke er noen skyteledere til stedet. Passer meg egentlig veldig greit!

Link to comment
Share on other sites

Har ingen problemer på banen i Sande Vestfold. Meldte meg inn der, og kan skyte på Lørdager mellom kl 10 og 15 :D:D. Har med egen papp blink og rødt flagg.

 

Synes det er trist lesning det mange skriver de har opplevd. Men så er det alltid vært slik at enkelt individer kan ødelegge for ganske så mange. sukk!!!

Link to comment
Share on other sites

Da eg er vokst opp i DFS og har vært aktiv DFS skytter siden eg kunne holde en rifle, er eg vell kjent med denne problem stillingen.

Det er enkelte små konger som ikke makter å forholde seg til regelverket som DFS skal arbeide etter.

DFS har plikt på seg til å avvikle jeger tilpasset trening og oppskyting. Dfs kan ikke vurdere hvilken kalibre som er jakt våpen. En av grunnene til at DFS får så mye i støtte fra staten er at de skal være tilgjengelig for almenheten i våpentrening , hvor det er problemer så bør jeger medlemmene stile på årsmøte og få korrigert kursen/polesien til lagt.

Og der er ikke A og B medlemer i et skytterlag, selv om noen lag tror det.

 

Mitt lag har og hatt konflikter men de har vi løst ved at der er egne jegerkvelder fra April og ut September. Her er det kun skyting på papp. Jegerne driver dette uten innvirkning fra de aktive DFS skytterne. Skulle noen ha behov for hjelp utover normal åpnings tid, vell så åpner vi banen.

 

Jeg anbefaler de som har trøbbel. Send et klageskriv til styret i laget, med kopi til Skyttersamlaget og DFS kontoret i OSLO. Det hjelper

Link to comment
Share on other sites

Det er nok flere DFS skytebaner i landet der det skinner gjennom at man helst bør være iført skinn, ha en gammel slitt diopter skyttercaps og med henholdsvis Mauser, Krag eller Sauer i hånda. Skal våpnet på noe vis pyntes på, innebærer det DFS klistremerke på (tre)stokken og kanskje en ny og litt finere lær reim ;)

 

Men det har seg slik da, at det ofte er denne 'generasjonen' som driver banene. Med en imponerende frivillig innsats! Så kanskje fortjener de at det blir litt på deres premisser..?

 

 

Uansett, det er kanskje på tide med en mer 'modernisering' for å holde på de litt yngre skytterene. Som f.eks;

-opp med papp'en igjen en gang i uka

-hurtig skyting mot flere mål

-flyttbare skillevegger for halv auto

-litt mer morsomme konkuranser som går på tid

Link to comment
Share on other sites

Men det har seg slik da, at det ofte er denne 'generasjonen' som driver banene. Med en imponerende frivillig innsats! Så kanskje fortjener de at det blir litt på deres premisser..?

Ja, der er imponerende at de tar seg tid til slikt arbeide, men det er også andre og nyere krefter som er villige til å ta i et tak! Og det er ikke bestandig at de får lov til det! Kan jo hende at "De Gamle" mister litt (all...) av makta si da...

Link to comment
Share on other sites

Huff!

Sitter her og rister bedrøvet på hodet, samtidig som jeg priser meg lykkelig over å være medlem i et skytterlag hvor takhøyden er STOR.

Vi er et lite lag, ca 60 medlemmer, hvor alle voksne skyttere er jegere, og under 10 % av medlemmene bruker banevåpen på baneskytingene. Det arrangeres flere jaktfeltstevner enn DFS-typiske skytinger. Det er anledning til å bruke banen når man måtte føle behov for det (untatt noen helligdager), og vi har tilgang på både papp og elektronikk, samt anledning til å skyte lerduer dersom det skulle være ønskelig.

Jeg skriver ikke dette for å hovere, men jeg ble plutselig klar over hvor priviligert jeg er, og føler oppriktig med de som ikke har denne friheten til bruk av anlegg i sitt nærområde.

Vi er nok i praksis muligens en jegerklubb, men står greit under DFS sin store paraply.

Link to comment
Share on other sites

jeg har nemlig opplevd følgende ting:

jegere som kom å ønsket å skyte mens det ble jobbet dugnad på banen. å som truet med å bynne skyte snart om vi ikke ble ferdige. jegere som kommer å KREVER å skyte mens banen er leid ut til et arrangement (pistolklubb feks som hadde leid hele baneområdet en dag)

jegere som bruker banen etter kl 22-23 om kvelden, skiver som blir spikra opp slik at de skyter i stykker skivestativene på banen, ting som hører til på standplass som blir bært fram på vollen og blir skutt i filler mens banen blir benyttet osv osv

 

jada det fins nok av eksempler.

 

Hehe, nesten alt det overfor har vi også opplevd på J&F banen vår. :? Enkelte som er blottet for omløp i hodet... :evil:

Link to comment
Share on other sites

jeg må innrømme at jeg er lei slike sutretråder som jeg synes denne er.

 

husk på at det iallefall er minst 2 sider av en sak.

Klart du er lei.

Sikkert like lei som jeg er av DFS som organisasjon.

Jeg har, etter 20 år i bransjen et stort kontaktnett over hele landet. Enkelte steder fungerer det bedre enn andre, i Hordaland er det særlig ille. Men det er MYE rart i DFS regi over hele landet. Og det er litt for symptomatisk til at man kan feie det under bordet med "råtne epler i alle tønner" , "to sider av samme sak" osv. Selvsagt finnes det idioter over alt. Og to sider. Men du sier i første innlegg er at "du nekter å tro at det finnes så mange" .Og det er akkurat DET jeg synes er så rart. Hvorfor skulle du nekte på noe slikt? Tror du vi sitter og dikter?

 

I DFS kan man ikke bare stille på årsmøte og stemme inn nye folk. De må nemlig gjøre en masse DFS-greier som vanlige folk ikke har noe intresse av. Ellers blir man satt under administrasjon. Og det er temmelig spesielt.

Så direkte overført må man, for å få drive jegertrening og feltskyting på lik linje med DFS-skyttere i laget, drive rekruttarbeid med dfs-våpen, organisere dfs-trening og stemner, samlagstevne, reise på samlagsmøter osv osv. Da er det ikke bare-bare.

 

Tenk om DFS hadde fått forbud mot ha medlemmer som ikke skjøt DFS, mot å organisere jegerskyting, og samtidig pålegg om å låne ut banen til NJFF to dager i uken? Hvor tror dere DFS ville vært DA?

Link to comment
Share on other sites

 

I DFS kan man ikke bare stille på årsmøte og stemme inn nye folk. De må nemlig gjøre en masse DFS-greier som vanlige folk ikke har noe intresse av. Ellers blir man satt under administrasjon. Og det er temmelig spesielt.

Så direkte overført må man, for å få drive jegertrening og feltskyting på lik linje med DFS-skyttere i laget, drive rekruttarbeid med dfs-våpen, organisere dfs-trening og stemner, samlagstevne, reise på samlagsmøter osv osv. Da er det ikke bare-bare.

Jo, Fossdal. Du kan stille på årsmøte og stemme inn nye folk. Viss du er over 16, har vore medlem i minst 2 månader og har betalt forfalt kontingent. For å vera fullt valgbar er det dei same kriteriane, men over 18 år (max to i styret kan vera under 18). Slik eg les deg vil du vera med i eit DFS-lag, men ikkje drive med den aktiviteten som er vanleg i eit slikt lag? Du vil ikkje drive rekrutteringarbeid, ikkje organisere trening eller stemner, ikkje delta på møter - det er gjerne slike og liknande gjeremål som driv eit lag.

 

"Tror du vi sitter og dikter?" skreiv du. Nei, det trur eg ikkje. Men det er ikkje vanskeleg å forstå at det blir konfliktar når du vil vera med på eit fotballag, men insisterar på å spela handball.

Link to comment
Share on other sites

:roll:

...var kun for DFS skyting. Da ingen jeger trengte å trene på lengre hold en 100m.

Fikk samme beskjed selv. Ser du også bor i Oslo, kan det være Årvoll? Ble litt forvirret og frustrert da jeg ble avvist med DFS kortet i lomma.

 

Det er kanskje på tide å snu trenden; http://www.dfs.no/no/Om_DFS/Medlemsutvikling/

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg selv kun jeger ,sitter i styret i et lokalt DFS lag.( Er vel en DFS-fossil) . I alle DFS lag er det til tider større eller mindre konfliker mellom jegere og rene DFS skyttere. Disse konfliktene er etter min oppfatning aldri større enn at de kan løses ved dialog og sammarbeid.

Slik jeg ser det er DFS skytterne i lagene avhenging av jegerne og omvendt.

Et råd til jegerne . Still på årsmøtene. Vær med på å velge hvem som sitter i styrene. Still til valg.

Link to comment
Share on other sites

Slik eg les deg vil du vera med i eit DFS-lag, men ikkje drive med den aktiviteten som er vanleg i eit slikt lag? Du vil ikkje drive rekrutteringarbeid, ikkje organisere trening eller stemner, ikkje delta på møter - det er gjerne slike og liknande gjeremål som driv eit lag.

 

"Tror du vi sitter og dikter?" skreiv du. Nei, det trur eg ikkje. Men det er ikkje vanskeleg å forstå at det blir konfliktar når du vil vera med på eit fotballag, men insisterar på å spela handball.

 

Det plager tydeligvis ikke DFS når de skal be om statstøtte, at ca.90% av "fotballspillerene" spiller "håndball".

Utrolig mange steder finnes det bare en skytebane, og den er eid av DFS, og politikerene er helt uinteressert i å lage nye baner - særlig når aktiviteten på så mange av landets DFS baner er så laber. Poenget er at DFS har så utrolig stor motstand mot andre skytegreiner. De vil heller ha tomme anlegg enn å la andre slippe til. Og dette er en generell oppfatning, selv om enkelte DFS-lag også samarbeider godt med andre lag.

 

Tenk om DFS hadde fått forbud mot ha medlemmer som ikke skjøt DFS, mot å organisere jegerskyting, og samtidig pålegg om å låne ut banen til NJFF to dager i uken? Hvor tror dere DFS ville vært DA?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...