Jump to content

Valgets kvaler - Jeg klarer ikke å bestemme meg!


Østengen

Recommended Posts

Jegvet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette, men jeg har store problemer med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre.

For en god stund siden sa jeg i en tråd at jeg skulle arve en Sauer 200 STR, og det skjer nå endelig snart pga. en supertreg advokat. Jeg skal også få med en fin Husqvarna elgdödare i 30-06.

 

Men jeg må jo ha en treningsrifle, altså en salong. Eller må jeg ha en ypperlig småviltrifle? Det er jo tross alt den jakta det blir mest av, ganske sannsynelig. En salong er riktignok mye billigere (les: i bruk) og "lettere" og skyte med. Jeg regner med at 8-9 skudd med salong til en pris av omtrent 6 kroner har en større treningsverdi en ett skudd med 6.5 til 6 (?) kroner skuddet? (ferdigrulla)

En Sauer 200 STR er ikke særlig jaktvennlig orginalt. Stokken ser ut som en grovt kappa 2x4", den er tung (ikke det at rifla ikke blir tung uansett) og diopteret er langt fra optimalt til alt som heter jakt. Pipa er sikkert utskutt også.

Men man kan alltids klare seg med en grei kikkert på toppen av den helt orginale Saueren som småviltrifle. For en Anschutz

salong hadde jo vært utrolig fint. Superpresis og en utrolig utrolig kvalitet samt veldig billig mengdetrening.

 

Ja, dere skjønner kanskje hva jeg mener? Les teksten ovenfor med en klype salt :)

Jeg er omtrent som han i Fjordland-reklamen, han som står i butikken til stengetid fordi han ikke kan bestemme seg. Omtrent sånn er dette for meg!

 

Plan nr.1 ble som følger:

Sauer 200 STR

KKC-stokk

Ny pipe

Optikk til maks 10 000

 

Plan nr.2

En eller annen relativt dyr salong, som en Anschutz 2013, 1913, 1907 eller noe i den gata. De er sjeldne, spesielt i Norge, som er et pluss for meg.

 

Prisen blir omtrent den samme på begge deler. Begge har fordeler og ulemper. Salongen gir billig mengdetrening, og er en sånn man kan "skyte på hytta" med. Men det er bare en salong, et veldig begrenset kaliber. Saueren blir en super småviltrifle, ihvertfall til stasjonær jakt. Med den kan jeg skyte det aller meste og kan brukes på lengre hold for gøy når anledningen byr seg. Men da blir det med ett mye dyrere per skudd. Og det blir ikke like "lett" å skyte.

 

Så, håper dere kan hjelpe meg!

 

PS: Mange av dere vil sikkert tenke noe alla: "Kan du ikke bare kjøpe en billig CZ 452 og legge resten i Saueren da? Knall rifle som gir mer for pengene enn noen andre!". Jada, det stemmer nok. Men jeg har det samme forholdet til de tjekkiske salongriflene som mange her har til Blaser. Det er ikke noe direkte galt med de, men det blir bare feil. Ikke det at jeg egentlig har noe konkret grunn til det...?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For det første så må du ikke blande sammen kortene her, og sammenlikne bruksområdene for en 6,5 og 22lr er som og samenlikne hund og katt. den ene jager, og den andre blir jaget :lol:

 

En 22lr må du selvfølgelig ha, og det bør være en kvalitetssalong, som gjør at det er morro å skyte med den. jeg har hatt flere CZer, og annser meg som ferdig med disse. Kjøper du et annerkjent tysk merke, som går likt hver gang, og som faktisk sammler like bra, hver gang du drar den ut av skapet, så blir morro og treningsfaktoren høy.

 

Jeg ser du nevne 2013, dette er en kasse som (jeg tror) kun blir levert som enkelskudd. i følge amrikanske fora, er det kun en fordel med denne kassa i forrhold til en 54 match kasse, og det er enkelt og hurtig pipebytte. Når man da sammenlikner frekvensen av pipebytte på en 22lr, så faller vel egentlig dette argumentet bort. En ulempe som er poengtert på 2013 kassa, er at den er firekantet og flat på undersiden, og det er 4 stk skruer til å fastgjøre denne i stokken med. Dette medfører et sensitivt beddeproblem, med liten toleranse for ujevnt tilltreksmoment på skruene, som igjen gir forandring i gruppestørrelse og POI.

 

På en 54 supermatch kasse, er det også enkel skudd, den bruker samme sluttstykket som 2013. men kassa er rund, har bare 2 kasseskruer, og er derfor mye lettere å søylebedde, uten spenn i kassa. Disse børssene er mere kjent som bedriftsrifler/miniatyrgevær i norge. Og kan kjøpes for "et slikk og ingen ting" (under 3000 på finn.no) Disse går somregel sinnsykt godt, både som BR50 rifle, eller som artiskytingsgevær. MEN de mangler magasin :(

 

I følge de samme canske foraene kommer det frem at 64 kassa til Anschutz heller ikkke er så gal, og mange mener at denne kassa ikke er så mye dårligere enn 54 kassa, hvis man velger bort eliten innen BR50 skyting. Til BR50 på hobby (norsk) basis, så duger denne mere enn godt nok. Det er også mange egnede våpen bygd på 64 kassa som er meget tilltalende både som BR rifle, samt "praktical" skyting på lengre hold.

 

Børser som blir annbefalt er feks denne:Anschutz 64 MPR.

bild.php5?id=4196&maxwidth=600

 

Eller denne: Anschutz 64 Sporter Bench Rest.

bild.php5?id=5107&maxwidth=600

 

Jeg liker ikke noen av disse, eller skal jeg heller si liker begge :?

Jeg liker MPRens stokk, som er svært brukendes til BR som den er, og også annvendelig til "practical", langhold eller jakt. Men pipa er for lang syns jeg, ikke i seg selv, men i for meg er en 22lr et demper våpen, og 65cm pipe + demper, blir litt for mye flaggstang for meg.

 

Når det gjelder Sporter BRen, så faller denne meget i smak, men stokken gjør at børsa blir for sær, og får et for snevert bruksområde. Men pipelengde er 50,8 cm, og det er perfekt for meg :D

 

Derfor valgte jeg en mellomting, og bestillte i går Sporer BR mekanisme, levert i MPR stokk. Dette til den nette sum av kr 8999,-

Super børse, med super stokk (til mitt bruk), med et supert avtrekk (trykkkpungt på 280 gram)

Jeg har også bestillt denne skinna: Fra http://www.rimfiretechnologies.com

16001-2.jpg

Med 20 MOA tilt.

 

jeg har tenkt og "toppe heile driden" med denne kikkerten: Leupold VX3 6,5-20x50 LRT

vx-3-6-5-20x50mm-long-range-target-angle.jpg

 

Så skulle jeg hvertfall ha klikk, og dermed mulighet til å skyte på opp mot 250-300 meter.

 

Min mening er: En salong MÅ du ha, velg kvalitet for det har du igjen for, og bruks området, og gleden blir mye større.

 

Så rigger du heller STRen etterhvert :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nei hvis 6,5 er ett alternativ så hvorfor ikke bare ha det, forstår det slik at det e det kaliberet rifla er i? å for det om løpet kansje er "utskutt" som baneløp så samler det nok mer en bra nok for jakt bruk. ulempen er vel kansje vekta på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å supplere Sauer'n med et .22 ombyggingssett, og kikkert?

Dette, sammen med en noe smidigere stokk gir deg jo et våpen som kan brukes til det meste, både av trening og jakt (litt tung i reinsfjell og hjorteli, men ellers...) :wink:

Som jeg sier: Krever ikke dette settet børsemakerarbeid?

Link to comment
Share on other sites

Og takk til makkieboy for utfyllende svar!

Det kan hende jeg har feilformulert meg, men jeg "sammenligner" de ikke på den måten! Spørsmålet er egentlig hva jeg skal bruke penger på, en flott treningsrifle for billig trening eller en fin småviltrifle.

Og det stemmer med at 2013/2007-kassa bare er enkeltskudd. Den og 54-kassene bruker også samme sluttstykke!

Singleshot er vel egentlig ikke noe problem for meg. Jeg tenkte meg først og fremst noe som en Ans. 1907, single shot, den med trestokk.

 

Og det er morsomt at jeg faktisk hadde tenkt akkurat det siktet til en ev. småviltrifle :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høvelig sikker på at obyggingsettet til STR er "plug and pray" dvs man tenger normalit ikke børsemaker for dette.

Men en STR blir aldri noen småvilt rifle, med sin massive vekt, og volum. det er og blir en skarppskytter/langholds rifle.

 

Samtidig koster ombyggingsete langt pånær det samme som en brukandes Anschutz. I tillegg så kan begge børsene stå innskutt i skapet, til det formål som de er tilltenkt.

Link to comment
Share on other sites

He he, ser ut som du sikter litt høyere enn meg :wink:

Men er man stinn av gryn, så er man stinn av gryn. Sånn er det bare :lol:

Og da hadde hvertfall ikke jeg vært et sekund i tvil, se bare på hvor mange som stiller i OL, VM etc med Sauer 200 STR med ombyggingsett. Avtrekksvekt på 1500 DFSgram...........

 

Bilder kreves når børsa er i hus.

Link to comment
Share on other sites

Er det denne du er på jakt etter?

1907-4759big.JPG

 

Eller er det versjonen med fast kolberygg? (heltre stokk)

 

Rimfiretechnologies er på vei med en 20MOA skinne til 54 SuperMatch kassa også, bare som et tips. Så klarer kikkerten seg ut til de 200 (minst)) meterene :D

 

Uansett, ikke noe dårlig valg. Vi kan jo se, etterhvert, hvilken som skyter best, og hva de foretrekker av ammo.

 

Lykke til med valget, hilsen Makkieboy

Link to comment
Share on other sites

Den ja! Ikke skyt meg hvis dette er feil, men den med fast kolberygg tror jeg ikke produseres lengre. Ihvertfall ikke i kombinasjon med 54-kassa.

Hvis alt går etter planen blir det nok den ja! Må bare sjekke hva den koster i Norge, ev. hvor jeg kan ta den billigst inn fra

 

EDIT: Og bilder blir det uansett hvilket valg jeg tar!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke MÅ ha en ny en, så er det en tilsalgs i kristiansand. Børsa virker i bra stand, dvs vært i privat eie hele tiden (ikke bedrift eller klubbvåpen)

Kasse, løp og avtrekk er det samme som på 1907 modellen du refererer til.

Jeg sjesket på denne, men den er enkelskudd, som er diskvalifiserende for meg.

 

13_-1121919672.jpg

 

Annonsen: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17324013&sid=xz8hablBK1M261969&pos=null&tot=null

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...