Jump to content

hvilken 22 pistol?


grevlingen

Recommended Posts

hei,har lenge hatt lyst til og melde meg inn i pistolklubb og begynne og skyte,sist onsdag var jeg med en kamerat ned på den lokale pistolklubben,skøyt ca 60 skudd med 22,ikkje traff jeg så veldig bra men godt fornøyd til og være nybegynner,gøy var det hvertfall :) med tiden vil jeg kjøpe meg en egen pistol jeg kan trene med,er jo gøy og ha sitt eget våpen man kjenner godt.jeg har ikkje så godt greie på håndvåpen men liker berreta fs 92 veldig godt,så det blir nok en 22 i en slik look.og helt sikkert en berreta fs 92 9mm senere en gang.men det er jo veldig mye og velge mellom,jeg vil ha en 22 som er driftsikker og av bra kvalitet,kan jeg være så heldig og finne en pent brukt en går jeg for det.men jeg har jo god tid på meg til og finne meg en pistol,så derfor tenkte jeg dere som har god greie på dette kan anbefale meg en bra pistol. på forhånd takk :!:

Link to comment
Share on other sites

Først må vi få vite hva du skal skyte slags programmer. Altså hva slags klubb det er snakk om.

 

På generellt grunnlag vil jeg si at B92 er en pistol for de spesiellt interesserte!

Grepet er stort, magasinkapasiteten er ikke av de høyeste og sikringen funker ikke til Praktisk mener jeg.

Til Felt? Tja... :?

Kanskje, men den er vel ikke av de jeg vil anbefale til det heller.

Du bør prøve en del forskjellig og kjøpe den du skyter best med!

Å kjøpe den pistolen man synes er penest, og ikke vurdere andre kvaliteter, er første steg på veien til en kort kariære som skytter.

Har sett det for mange ganger, så jeg må bare rope varsku når jeg hører sånn! :lol:

 

.22 vil jeg anbefale deg å se nærmere på Ruger sin MKII eller MKIII :D

De er utrolig funksjonssikre, bra pressisjon og bortimot uutslitelige.

Link to comment
Share on other sites

På generellt grunnlag vil jeg si at B92 er en pistol for de spesiellt interesserte!

Å kjøpe den pistolen man synes er penest, og ikke vurdere andre kvaliteter, er første steg på veien til en kort kariære som skytter.

 

Henger meg på den. Våpenet er tøft, og har stor kulhetsfaktor da det nærmest er standard i nesten alle amerikanske actionfilmer/-serier. Jeg kjøpte selv en B96 (Helt likt 92, men i cal .40S&W) som fersking, men oppdaget fort at presisjon var noe den ikke eide. Brukte den faktisk på banen for et par uker siden. Gud bedre for en spredning. De fleste skuddene traff ikke skiva en gang.

Så den dagen jeg begynner med praktisk, og sannsynligvis vil velge kaliber .40, må jeg kjøpe noe nytt. Masse penger ut. Og 96'en får jeg neppe noe igjen for, så jeg tror ikke jeg gidder å prøve å selge den en gang.

 

.22 vil jeg anbefale deg å se nærmere på Ruger sin MKII eller MKIII :D

De er utrolig funksjonssikre, bra pressisjon og bortimot uutslitelige.

 

Ruger, Browning Buck Mark eller Hämmerli X-esse, om man ikke VET at man har ambisjoner om å satse på skytingen. Kjøpte selv Buck Mark som min første .22, og har den faktisk liggende ennå. Driftssikker og presis.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.hammerli x esse så bra ut.har ikkje hvert mye borte i pistoler før,så det er derfor jeg spør dere om råd.må som dere sier prøve forskjellige kandidater og se hvilken som passer meg best.har jo som sagt god tid til og finne meg en pistol.

Link to comment
Share on other sites

Har selv Hammerli SP20, dette er ett våpen i klasse med Pardini SP og Walter GSP. Forskjellen rent bruksmessigt på disse er vel hva en liker (Pardinien gir meg problemer med håndleddet, grunnet for slakk grepsvinkel).

 

Jeg liker altså sålangt best Hammerli SP20, men jeg har skutt litt med en Hammerli Exesse. Tiltross for ett for meg lite grep, så må jeg med skam si at jeg ennå har tilgode å skyte like gode samlinger som med denne. Og det er ingen hemlighet at dette var den eneste 22 pistolen som jeg overhode vurderte å kjøpe som ny (før jeg fikk ett tilbud jeg ikke kunne si nei til). :D

 

Kan vel nevne at jeg ikke er fremmed for tanken på en kortet Exesse til spesialpistol med tiden. :wink:

 

Kort sagt, prøv våpna før du bestemmer deg, om noe føles riktigt i hånden din. Så er det slettes ikke usansynligt at du holder det våpenet som vil gi deg mest glede en god stund fremmover (forutsatt at det er ett våpen man kan treffe med).

 

P.s Man får både standard og grepsformede grep til Exessen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er nok inhabil, siden jeg eier en SSP selv. Alle prater varmt om våpenet de selv eier...

 

At en kan justere grepet 360 grader, har hjulpet meg masse i duell og hurtig.

Når en står med lukkede øyne, hever våpenet og ser hvor det "naturlige" sikte bildet er, varierer voldsomt fra skytter til skytter.

Når det gjelder meg, så har jeg justert SSP´n slik at kornet og baksikte faller naturlig sammen.

Da faller det virkelig naturlig å kun se på forsiktet (en teori jeg ikke trodde på), ved rask skyting.

 

Sparer tid, og metale krefter.

 

Nå konsentrerer jeg kun på forsikte og avtrekk.

 

Det sier seg selv at når en skytter ikke må vri og bøye våpenet, muskler og sener for å få siktene der han ønsker, men at våpnet følger skytteren er en enorm fordel.

 

Det er nå min ringe mening.

Lykke til med kjøpet!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! :)

 

Jeg har akkurat fått innvilget mine søknader,å jeg hadde samme problem....hva skal man velge....

Tenkte Pardini,men som nevnt lengre opp var den litt slakk vinkel i håndleddet.

Var inne på tanken SSP,men det koster jo skjorta alle disse :(

Jeg endte opp med Baikal IJ35 ( http://www.baikalinc.ru/en/company/45.html ) , brukte rundt 30-40 skudd for å skyteinn siktene,å jeg har ikke hatt bedre serier noen gang :D.

 

Men som de sier her,prøv mest mulig!

Så får du et våpen som passer deg å som du skyter godt med ;)

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...