Jump to content

Porefylling av beiset stokk


Recommended Posts

Hallo

Har et spørsmål angående en vannbeiset trestokk med mye porer.

Våtsliping med olje fungerer ikke da fargen forsvinner.

Noen som kan komme med andre alternativer og fremgangsmåte.

Brukte herdins pulverbeis, og har oljet med Liberon finishing oil. Stokken er i ferd med og mettes med olje, men porene er langt fra fylt opp.

Link to comment
Share on other sites

Hm. Litt vanskelig å si uten å vite mer om hva du har gjort. Når du skriver at stokken er i ferd med å mettes med olje får jeg inntrykk at du jobber etter et linoljeprinsipp, med vått i vått? eller?

Hvis ikke, og du har latt de første strøka tørke skikkelig jobber du nok for mye, og for lenge med slipinga slik at du løser opp de underliggende strøka, og dermed jobber deg helt ned til fargen.

 

Fortell gjerne litt mer om hvordan du har gått fram så kanskje man kan bidra med litt hjelp. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Stokken har alltid vært oljet, jeg fjernet all gammel olje med sikling og fint sandpapir. Dette dreier seg om en helstokk sako forrester. pga fargeforskjell mellom "fortre og og kolbe (skjeftet er todelt) valgte jeg og beise med herdins pulverbeis.

Deretter startet jeg oljing med Liberon finishing oil etter et tips her på kammeret. Det er ikke linolje basert men inneholder tung tre olje etter som jeg har forstått. Oljet da vått i vått så lenge stokken trakk olje. lot tørke og gjentok dette 3-4 ganger med tørking imellom. Overskuddsolje ble tørket bort da jeg ikke vil ha stokken "oljeblank" Det er med andre ord ikke et utenpåliggende oljesjikt. Jeg trodde også at jeg skulle ha litt og gå på før oljeslipingen tok fargen, men den gang ei :(

Har deretter prøvd og legge på tynne sjikt med olje, latt den nesten herde for så og gni oljen inn med håndbaken. Har gjort det 5-6 ganger uten at porene blir synlig mindre.

Jeg har som sagt ikke lyst til at stokken skal være blank, og da er vel også politur utelukket??

Har postet spørsmål angående dette i Woodstock tråden, men forståelig nok virker det som Raudnakke har mange baller i luften om dagen :lol::lol: .

Ville derfor høre om det er andre her inne som kan komme med tips

Link to comment
Share on other sites

Akkurat.

 

Det er ikke umulig at det er mine skriverier om Liberon finishing oil du har lest. Raudnakke sine er det ikke, for han tar nok ikke i slikt før isen er en halvmeter tjukk i helheim. :wink:

 

Du har nok ikke fått med deg alt som har vært skrevet om den oljen du bruker. Hvis du leser på boksen vil du se at fremgangsmetoden med denne olja er helt forskjellig fra det du har lest om Raudnakkes linoljekunstnerier. Med tungbaserte oljer er det viktig at strøkene påføres, får trekke inn, alt overskytende tørkes vekk, og så skal dette tørke helt. Ved å påføre dette våttivått vil du kun oppnå at olja ikke tørker skikkelig, og det hele vil kunne bli bare "gugge". Du får heller ikke herding over beisen.

 

Framgangsmetoden som står på boksen er grunnprinsippet. Jeg venter sjelden så lenge som de foreskrevene 15 min før jeg tørker av overskytende olje.

For å få stokken beskyttet, og helt grei, vil dette holde. Ta så mange strøk man har tid til, men pass på at du tørker av overskytende før det begynner å ”lugge”, og hvert strøk skal tørke helt.

 

Hvis det skal bli blankt og mer ”porefyllt”:

Etter trefire påføringer med fille, med grundig herding i mellom begynner jeg å påføre med å gni dette inn med fingrene på tvers av porene. Da er de viktig å ha på nok olje til at dette ikke begynner å lugge. Man skal ikke holde på lengre an at man kan tørke av overskytende med en fille. Etter hvert bygger man seg opp et skikt, og da kan du begynne å slipe, med olje og fiiint papir, eller aller helst scotch ”padder” superfine/ultrafine.

 

Dette er korte trekk av min fremgangsmetode.

 

 

Herdins pulverbeis er kun farge uten noen som helst form for bindemiddel. Skal dette brukes forutsetter det at du har noe, og nok av noe over som sørger for at dette binder. Olja vil nok klare dette fint, men da må første strøket få tørke skikkelig.

Det er mange år siden jeg brukte denne beisen. Sist gang gikk jeg med ei børse som ga meg brune fingre når det regnet og siden har jeg holdt meg til spritbeiser spesielt de fra Liberon.

Link to comment
Share on other sites

Det kan stemme at det er dine skriverier jeg har lest tidligere.

Vet også at fremgangsmåten er en annen, men jeg pratet med en børsemaker på villmarksmessa på lillestrøm og han anbefalte og varme opp olja, ikke koke, og smøre på jevnlig før olja rakk og herde til stokken ikke trakk mer olje for så og tørke av overflødig og la tørke. Denne prosessen tok ca 2,5 timer første gangen, og ca 0,5 timer siste gangen. Dette gjorde jeg 3-4 ganger med 3-4 dager tørking imellom. resultatet var upåklagelig, tørr og fin i overflaten med den ønskede silkematte finishen. Den var ikke guggete eller klebrig. Største problemet er at jeg ikke spurte nevnte børsemaker om fremgangsmåte ved porefylling :evil:

Jeg vil som sagt ikke ha blank stokk, men som en nødløsning lot jeg olja herde på stokken uten og tørke av overflødig for og få et lite sjikt og slipe på. Da kunne jeg oljeslipe til en viss grad med 800 korning men begynte og ta fargen til slutt uten at porer ble nevneverdig mindre. Stokken ble da feltvis blank, og jeg mattet den veldig forsiktig ned med stålull.

Skjønner du frustrasjonen :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ok. Da har du funnet en metode jeg ikke har erfaring med.

Så lenge du har fått grunnskiktet tørt og det virket bra så er det i alle fall ikke no problem der.

Siden du da muligens har slipt deg litt for langt ned, (hvis jeg har forstått det riktig) enkelte steder er det kanskje lurt å ikke slipe noe mer før du har fått et "skikt" igjen. da ville jeg forsøkt, først på et lite område, å legge på godt med olje og gnidd dette med fingrene på tvers av fiberretningen, til det begynner å tykne, og så tørke forsiktig av med lofri fille også på tværs av fiberretningen. Dette bør legge seg ned i porene. Når jeg har slipt med de fine scotchbrite "paddene" har det tyknet til og dette har fyllt porene bra.

Link to comment
Share on other sites

Da skal jeg prøve det. Kommer tilbake med svar på om det virker, men porene er ganske store og over hele stokken og dette regner jeg med må gjøres x antall ganger til porene er fyllt, eller hva?

Tusen takk for tips så lenge ihvertfall :D:D

Hvilken korning er det på disse paddene du bruker forresten?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...