Jump to content

Justering av 1911 avtrekks vekt?


Recommended Posts

Jepp, her sitter jeg med min Para ramme (double stak 45acp), og må til med bittelitt tyngre avtrekk (hårete nær ved siste feltstevne).

 

Slik jeg ser det, er det en tredelt flate fjær i eller forran fjærhuset som må justeres (pent ord for å bende den litt).

 

Men den er tredelt, så hvilken av armene er det som skal strammes litt?

 

Og er der noen deler som spretter i vei når en tar av fjærhuset i bakkant av grepet?

 

P.s De tegningene jeg har sett av dette har rett og slett så dårlig oppløsning, at man ikke kan være sikker på at man får med seg alt. Finnes der skikklige manualer/tegninger om dette på nett?

Link to comment
Share on other sites

Du må bøye den venstre 'foten' av fjæren litt, og det er ikke mye som skal til så bøy, test og bøy mer\mindre osv.

Når du tar av MSH så skjer det ingenting egentlig. Ta av tommel- og grepssikring (ikke sett den på før du er ferdig, den er bare i veien og trengs ikke for testing av avtrekket underveis.)

 

Spenn ned hammeren, driv ut pinnen til MSH, fjern den tredelte fjæren, bøy den venstre foten ørlite grann fremover, installer så denne og MSH og test. Når du er der du trenger og være, reinstaller greps- og tommelsikring.

Link to comment
Share on other sites

Kan man søke i svarene på søket?????? :oops: Jaja, så har man lært noe nytt i dag også. :D

 

Åja, demonterte MSH fra grepet, og bøyde forsiktigt på nevnte fjær på nevnte sted. Med en fiskevekt fikk jeg ved målinger før justering, 2300g, og etterpå 2700g. Her må man huske at jeg målte med spissen på en krok mot avtrekkeren, og derved med ett betydligt sidemoment på kroken. Og siden vekten viste ca det doble av det jeg vet den var, vil jeg tro at økningen på 400g også kan halveres. Uansett så merker jeg ingenting i forskjell på avtrekket, annet enn at jeg nå har ett lett lite foravtrekk (noe jeg ikke kan minnes var der før justeringen). Så jeg vil tro det holder.

 

Jeg har beklagligvis ikke fått sett animasjonen enda (jobb pc), men skal se på den så snart jeg får muligheten.

 

Ellers så fikk jeg ikke av sikkringen i dag, under demonteringen. Jeg har ambi sikkring, og høyre side smatt lett ut (etter å ha fjernet grepsplatene), mens venstre side ikke ville ut (dette gjorde alt mer pøtete enn ønskligt). Det jeg lurer på, er om sikkring og hane skal stå i en bestemt stilling når en drar sikkringen ut?

Link to comment
Share on other sites

Sikringen må være sånn ca. halvt på\halvt av for og komme ut, enkleste er og lirke den av\på mens du drar utover, så kommer den. Husk at sikring og sleidstop plungerene m\fjær kan komme ut. Bruk ett tynt knivblad eller en tynn flat skrutrekker til og holde sikringsplungeren inne når du skal installere dette igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Sikringen må være sånn ca. halvt på\halvt av for og komme ut, enkleste er og lirke den av\på mens du drar utover, så kommer den. Husk at sikring og sleidstop plungerene m\fjær kan komme ut. Bruk ett tynt knivblad eller en tynn flat skrutrekker til og holde sikringsplungeren inne når du skal installere dette igjenn.

 

 

........og hanen spent (ellers vil ikke sikringen på).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...