Jump to content

Jaktsesongen på Chrony er begynt!


700 ADL

Recommended Posts

Etter en kort smygjakt, fant jeg denne lille krabaten her på Myhrspiten pistolbane i dag ca klokken 17.00. Den satt helt rolig og nøt ettermiddagssolen da skuddet falt. Etter et kort utras, fant jeg den ca 4 meter fra skuddplassen.

 

normal_DSC00163.JPG

 

Jaktammunisjonen var en Keith-stil 257 gr blykule med 18 gr N-110 fra min Ruger Super Redhawk i .44 magnum. Hastigheten ble anslått til ca 1120 f/s.

 

700 ADL

---------------------------------------

(Skuddsikker) Kronograf ønskes kjøpt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Legger meg vell på hoggestabben selv nå, men been there done that med en lånt kronograf..

 

Flaut å levere den tilbake i en pose som skrangler... :oops:

 

Spurte pent om å få kjøpe den før posen ble overlevert, fikk til svar : Har du skutt den i stykker eller??? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... sikker på at du behersker sånne skuddhold?? Noen kan jo bli støtt av slik villskap! :lol: :lol: :lol:

 

I etterpåklokskapens lys, var vel holdet (ca 300 cm) i drøyeste laget, siden jeg brukte 18 skudd for å skyte meg inn.

 

Trodde dei var midt i hekketida nå.. Tar eg feil ?? :lol:

 

Dette var helt klart en skade-Chrony. Det er mye ammunisjon som har gått tapt i jakten på denne tassen. Jeg trodde jeg fikk has på den for et par år siden, men det viste seg å være et streifskudd.

Link to comment
Share on other sites

Fant sidene til Chrony i dag og merkelig nok selger de kasse med sensorer løst. Ny Chrony Alpha Master $120.00 og bare kassa $50 (pluss $20 for surface shipping), så jeg kan skyte to for en til den prisen. Tror nok Chrony'ene lever farlig hos andre enn meg også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fatter f@1 ikke at dere tør å skrive om denne jakten jeg :shock:

 

Kan hverken se at det er jakttid eller brukt tilstrekkelig kraftig våpen :roll:

 

:idea: Husk at både pod og div naturister.............eller er det naturv£.......re det heter ser oss :wink:

Link to comment
Share on other sites

@bbdg: Jeg er ikke i tvil om at .44Mag er kraftig nok, den patronen er tross alt lovlig på rådyr hvis den blir avfyrt i ei rifle. Det som bekymrer meg mer er at trådstarter faktisk innrømmer på et offentlig forum at han jakter chrony med håndvåpen. Jeg mener, enhver peanøtt veit jo at håndvåpen er forbudt å bruke til jakt i Norge. Dessuten synes jeg han kan holde seg for god til slike nærbilder av skuddvirkning, slikt tjener bare til å provosere de som har en svak mage. Moderator! Trådstarter oppfordrer til ulovlig jakt! Korsfest! Husk at dette forumet leses også av jaktmotstandere!

 

 

Når det er sagt lurer jeg på hvordan trofeet skal prepareres. Skal det stoppes ut eller bare kokes, bleikes og monteres på plate?

Link to comment
Share on other sites

Dessverre var Chrony'en så dehydrert at det var veldig lite kjøtt å ta vare på. I ettertid kan man jo si at viltloven pålegger oss å forkorte viltets lidelser for enhver pris - selv med håndvåpen.

 

Denne dehydreringen gjør også koking unødvendig og jeg personlig mener at bleking forringer trofèet betraktelig. Så den går nok rett på trofèhylla.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Gratulerer med flott trofé.

Ser at du har felt en rød Chrony. Jeg går ut fra at du er klar over at denne

står på CITES listen over utryddningstruede arter?

Vet det er mye jobb med papirene, men det er det verd når du får Chronyen hjem.

Selv har jeg hverken felt rød eller grønn Chrony, da jeg kun har fellingstillatelse på den mer skjeldne

Oehler 35P. Da denne er en del større, og selvsagt noe mer hardskutt, bruker jeg kun rifle i kaliber

375 og oppover.

Skitt jakt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg går ut fra at du er klar over at denne

står på CITES listen over utryddningstruede arter?

trodde akkurat de røde (og grønne) chronyene var avlet frem for å ende sine dager akkurat slik? mener huske de røde og grønner er mer "jakt for almuen" ?

 

mens de mer sjeldne grå chronyene og de mer hardskutte oehler, pact osv var mye vanskeligere å få på skuddhold, å for mer pengesterke jegere.....

 

jeg her en rød chrony jeg har jakta på i over 10 år, men den viser seg være meget vanskelig å få felt. en skikkelig sluing. har tilogmed jakta på den i hegn(inngjerdet område) men den kom seg tilogmed unna da og.

 

en kompis felte derimot procronoen sin første dag på post.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...