Jump to content

Fiskevann i Østmarka?


Haldis

Recommended Posts

Hei! Tenkte å ta meg en tur å prøve fiskelykken i østmarka denne uken. Lurte på om det er noen som kan anbefale noen gode fiskevann for meg?

For meg er det viktigere å være litt unna folk en å fiske i de beste vannene. Men det er kanskje ikke så mye folk i marka midt i uka?

Link to comment
Share on other sites

Losbyvassdraget er vel kjent som greie fiskevann. Har selv vært et par ganger innover fra Nordre Krokvann, og har ikke blitt rent ned av turgåere. En og annen fisker møter man kanskje.

 

Eller så er vel vannene rundt Ski/Siggerud også brukbare. Her er det imidlertid litt mer folk.

 

Se kart hos OFA på nett. Da får du informasjon om både fiskebestand og hvor langt unna vanlige turstier vannene ligger.

Link to comment
Share on other sites

Hei :)

Hvis du skal litt vekk fra folk, så vil jeg anbefale innover mot eller i reservatet. Her har du gode vann som huser flott bestand av abbor og ørret som bla annet krokvannenene, høgkolltjerna og generelt losbyvassdraget (her er det gjedde helt ned til Røyrivannet.

 

Ellers så kan det også være en fin villmarkstur å besøke tjerna nordøst i reservatet som bjørntjern. Alle disse er gode vann med nydelig natur.

Spørs når på døgnet du skal fiske midt i uka, men er generellt lite personer innover før helga kommer. I reservatet trenger du nok ikke uroe deg for å gå i kø.

Vil også anbefale å huske fiskekort. Dette kan gjøres ved å lese denne siden http://www.ofa.no/page?id=153. Vet aldri når du møter på oss lumske oppsynsmenn hehe 8)

 

Bare ta kontakt hvis du vil vite mer! :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, setter stor pris på det.

 

Vi har ikke bil så vi er avhengig av kollektiv transport. Vi studere på Ås så et naturlig utgangspunkt blir buss fra Ski så langt det går mot marka. Jeg fikk et tips om å ta bussen til Krokhol og gå inn derifra. Jeg ser på kartet at det er mange små og store vann rundt pølseberget. Noen som har prøvd disse vannene? Det er kanskje fisk i stort sett alt av vann der inne.

 

Edit: Fiskekort er en selvfølge. I allefall når det er så enkelt at man kan bestille fiskekort for hele marka med SMS.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, setter stor pris på det.

 

Vi har ikke bil så vi er avhengig av kollektiv transport. Vi studere på Ås så et naturlig utgangspunkt blir buss fra Ski så langt det går mot marka. Jeg fikk et tips om å ta bussen til Krokhol og gå inn derifra. Jeg ser på kartet at det er mange små og store vann rundt pølseberget. Noen som har prøvd disse vannene? Det er kanskje fisk i stort sett alt av vann der inne.

 

Edit: Fiskekort er en selvfølge. I allefall når det er så enkelt at man kan bestille fiskekort for hele marka med SMS.

 

Rundt pølseberget er et fint std å være. Her har du mosjøen og tonevann som huser bra bestand av ørret, og i fin størrelse. Luttjern er også et tjern som er verdt en tur innom. bra fiskevann, men grunnt mange steder.

Hvis du beveger deg vest for pølseberget, og kommer til området steinsjøen mm, så er dette flotte tjern. Kjærmosetjerna og Askevann er overbefolket, og lite vits i å dra til.

 

Kan også leie kano på vangen. http://www.vangenskistue.no

 

Skal dere være der lenge? Er forresten fisk i alle vann, tjern og til og med de aller fleste puttene

 

Edit: Kan ta bussen til krokhol ja. Går sti derfra og inn til skjelbreia og vidre til vangen. Ellers kan du ta bussen til Fjell og gå til Bysetermåsan og vidre til vangen. Blir litt å gå, men er overkommelig

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...