Jump to content

hva er dette?


grevlingen

Recommended Posts

hei en kamerat av meg hadde rotet gjennom noe gammelt rask i dag før vi skulle ut og skyte,her er et bilde av patronene.6,5 patronene hadde han ca 20-30 stk av.20q05yh.jpg patron 1 fra venstre er 63mmlang,har et 7mm treprosjektil :shock::shock: under den står det ayr 54?nr2 fra venstre er en 6,5x55 under den står det 3 rp 1910.nr3 fra venstre er lik nr 2 bare det står 10 rp 1924 under den.den siste haglpatronen ser skikkelig skummel ut en cal 16 med en kork som det er i ei vinflaske som prosjektil :roll: under denne står det ra ka 16.er vel en raufosshylse tenker jeg.han hadde flere rariteter han hadde rotet frem,disse skulle jeg få opp til meg,bilder og info om disse kommer :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke mer enn 95% sikker, men:

 

Den første er en gammeldags løspatron. Treprosjektilet løser seg opp i småfliser kort etter at det har forlatt munningen, men kvist i treverket kan likevel gi ubehagelige overraskelser. Siden hylsa er 63mm lang, er nok dette en .30-06.

 

De to neste er kortholdspatroner/skolepatroner. Samme bruksområde som dagens blåplast.

 

Haglepatrona med kork nedi har jeg ikke peiling på, det kan like godt være et forsøk på hjemmelaget løspatron som et resultat av at noen ha hatt ei haglehylse, en vinkork og litt for lite å ta seg til ;) Er tennhetta skarp eller avfyrt?

Link to comment
Share on other sites

tennhetta er skarp,og patronen er tung som fy.gudene må vite hva som skjuler seg inne i denne skapningen.tror heller jeg ville skyte meg i foten en å avfyre en slik :lol: kompisen min hadde flere av disse og.idag kom han opp med div gamle norma patroner i 6,5x55,og en 45wwc ett eller annet,og en til liten tass av ei pistolkule,har ikkje fått tatt bilde enda.men det kommer

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt om den med rød trepropp er løs(noe jeg tror) eller ekserser. AYR merkingen er Raufoss sin NATO kode, så den er norsk.

Kragpatronene (6,5x55) er Junior og ikke skolepatroner, sistnevte er kun en meget kort tom mantel uten bly i.

Haglpatronen i messing har nok bare en dekkskilling i kork , ikke uvanlig det. Altså en vanlig hjemmeladet messinghyle til hagle.

Link to comment
Share on other sites

Husker ikke helt om den med rød trepropp er løs(noe jeg tror) eller ekserser.
At den har en tilsynelatende skarp tennhette som vist på bilde 2 burde vel tyde på at det er løspatron og ikke ekserserpatron? Eller?
Kragpatronene (6,5x55) er Junior og ikke skolepatroner, sistnevte er kun en meget kort tom mantel uten bly i.
Da lærte jeg noe i dag jeg også og noterer meg opplysningen bak øret :)
Link to comment
Share on other sites

Haglpatrona er mest sannsynlig ei hjemmelada patron. For å holde krutt og hagl på plass ble det gjerne gjort på denne måten. Jeg har selv sett i gutteårene at gamlefolket la en utstanset korkpakning på plass over haglladningen for så å bøye hylsa litt inn i munningen på etpar steder for å hindre at hele suppedassen randt ut hvis haglaløpet pekte nedover

 

kammarlader

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...