Jump to content

Villreinjakt i Ringebu - erfaringer?


Muntjac

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har fått fritt dyr i Ringebu i år, etter mange år med søking uten hell og ingen felte reinsdyr på samvittigheten. Sitter egentlig bare og er hoppende glad, men er usikker på hvor bra terrenget er, og hva slags fellingsprosent det har pleid å være generelt og på bukkekort spesielt. Lurer selvfølgelig også på jakttidspunkt, område og taktikk også. Om du har jaktet der oppe og gjort gode eller dårlige valg, så del gjerne dine erfaringer. :-)

 

I tillegg har pappa og en kompis fått fritt u/50 + kalv, så det kan kanskje bli det store året for reinsjakt i år!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hei,

 

Jeg har fått fritt dyr i Ringebu i år, etter mange år med søking uten hell og ingen felte reinsdyr på samvittigheten. Sitter egentlig bare og er hoppende glad, men er usikker på hvor bra terrenget er, og hva slags fellingsprosent det har pleid å være generelt og på bukkekort spesielt. Lurer selvfølgelig også på jakttidspunkt, område og taktikk også. Om du har jaktet der oppe og gjort gode eller dårlige valg, så del gjerne dine erfaringer. :-)

 

I tillegg har pappa og en kompis fått fritt u/50 + kalv, så det kan kanskje bli det store året for reinsjakt i år!

 

jeg har også vært så heldig å få kort i Ringebu, er også svært takknemmelig for tips og råd angående terrenget

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare fått kort en gang og det var i Ringebu hvor jeg skjøt in første og hittil eneste rein. Det er mange måter å gjøre dette på avhengig av hvordan du er. Noen følger Friisveien og går inn derfra da er det ofte mye folk og for en uerfaren jeger følte jeg at det fort kunne bli litt mye. Det jeg gjorde var å følge med på vinden på yr.no i perioden før jeg skulle opp å jakte. så tok jeg en prat med en av viltvokterne, de er veldig hyggelige og vil gjerne ha høyest mulig fellingsprosent. Så bestemte jeg meg for å skaffe meg selv litt armslag så jeg tok teltet og la meg opp i fjellet litt uveisomt i det området jeg ut fra råd og vind regnet med å finne dyr.

Der var det nesten ingen mennesker. Første turen torde jeg ikke skyte p.g.a. manglende bakgrunn, men andre gangen felte mitt dyr i fred og ro. En fantastisk natur og jaktopplevelse som sitter godt enda flere år etter. Selvfølgelig et par turer med tung sekk, men det er jo bare og ta tiden til hjelp. Siden det har jeg søkt hvert år, men har ikke å så langt hatt hellet med meg igjen.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg felte rein der i fjor og har kort i år også. Litt flåsete kan man si at det er tre ting som er viktig i reinjakt: vind, vind og vind.

Skul er heller ikke dumt.

 

Kan illustrere dette med fellingen i fjor. Jeg ser en flokk dyr tvers over en dal med vinden mot dem. Velger da å gå rundt dalen (svinaktig langt) og over fjellet bakfra (svinaktig bratt) for å få vinden mot meg. Dette tar mange timer og er meget spent da jeg åler over fjelltoppen på om flokken fortsatt er der. Har ikke sett dyrene siden jeg startet den omgående manøveren.

 

Viser seg at flokken har lagt seg ned og er der ennå.

 

Da blir det en lang, lav åling til jeg ligger i en forvridd stilling i en steinur, 150 m fra dyrene uten mulighet til å komme nærmere i skjul.

 

Ligger der i ca. 20 min. og kan studere dyrene i detalj og velge ut en kandidat.

 

Da ser jeg tre jegere som kommer gående opp fra Friisveien med vinden i ryggen og fullt synlig, rett mot flokken.

 

Storbukken spretter opp og begynner å jage flokken foran seg vekk fra "jegerne".

 

Dyret jeg hadde planer om forsvinner i mølja og jeg frykter at alt skal gå i vasken pga. disse tullingene som kommer.

 

Heldigvis fristiller et dyr seg av rett type og jeg feller det.

 

Flokken begynner å gå i ring uten å vite hvor skuddet kom fra. Så løper de vekk fra de tre karene som kommer og jeg får flokken omtrent i fanget før den drar forbi og over fjellet. Jegerne snudde når de forstod at "sjansen" var borte.

 

Moralen er: Dersom man trasker rundt med rifle og sekk på villreinjakt uten å ta hensyn til skjul og vind, blir det heller ikke fangst.

 

Så vidt jeg vet er det en fellingsprosent på ca. 50% på Ringebufjellet.

Reinen der har vært vill siden tidenes morgen og stikker langt når den støkkes. På kilometervis. Ikke som å jakte "tamrein" i Forelhogna, som man kan gå oppreist bort til og skyte.

 

Lykke till.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med storbukk! Jakter hvert år Reinsdyr i Ringebu-Rondane Syd. De eldste reinjegere(60-70 år)ligger ved Friisveien og venter på flokkene. Men de gutta har jo også god tid! Nord for Friisveien mot Folldalen ved Prestbuhøgda og videre innover er godt terreng etter Storbukken(August mnd) Ellers står det dyr jevnt over hele terrenget. Også i Skogen fra storfjellet mot grensa til Storelvdal finner du Reinsdyr fra samme flokken som du finner i fjellet. Lykke til! Den storbukken er din dersom du gjør alt riktig når det kreves.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...