Jump to content

Nå er det bevist, søppelkråkene er hissige eggpredatorer


Steve

Recommended Posts

...irriterende for en kar som meg som er vokst opp på landet, men nå bor i byen, å se alle by-kråkene flyge og vandre rundt i nabolaget uten å kunne spandere bly på de! På landet var det bare å lure pipa ut av vinduet, hvilket jo igjen førte til at man nesten aldri så kråker der... men jeg tipper man hadde blitt noe uglesett hvis man begynte å skyte kråker i boligområdet i byen!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hm.. Han har jo ikke akkurat funnet opp hjulet på nytt. Vi som er intrressert i rype- og skogsfuglbestanden i Verdal og Levanger, har i årevis irritert oss over store flokker av kråke, måke og ravn som trekker inn over fjellet om våren. Der lever de livets glade dager, bader i omelett og eggedosis, beskyttet av yngletidsfredningen. Om vinteren drar de til områdene rundt fyllinga igjen.

 

Det er typisk at denne forskeren tar opp problemet med avstanden mellom Skjørdalen og det fredede området på rinnleiret. Han er jo fugletitter og jaktmotstander såvidt jeg vet.

 

Jeg er mere opptatt av at anlegget ligger midt i tiurskogen, og 1-2 km fra terrenget som kunne ha vært et supert rypeterreng. Det var da heller ikke så verst på 90-tallet.

 

Helt supert at problemet er kommet på dagsorden.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
men jeg tipper man hadde blitt noe uglesett hvis man begynte å skyte kråker i boligområdet i byen!

 

I dette tilfellet tror jeg uglesett er et lite dekkende begrep - lagt i jern er vel mer passende.

 

Ellers er dette et problem flere steder - store/enorme forekomster av kråke (og skjære) befinner seg slik plassert(bynært/tettbebygget) at ordinær jakt ikke vil være mulig.

Link to comment
Share on other sites

Just to stir the pot: Skal vi plutselig begynne å tro på hva forskerene sier nå :wink: ?

 

For al del, jeg skal ikke på noen måte si at man ikke skal skyte kråker. Jeg er overbevist om at rapporten medfører riktighet. personlig kommer jeg til å skyte kråker ved anledning og jakte aktivt på dem fom jaktstart. Kråker finnes det definitivt nok av, selv om det var krefter i EU som en gang ville frede den sammen med lirype...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Just to stirr the pot: Skal vi plutselig begynne å tro på hva forskerene sier nå :wink: ?

På ingen måte. Denne rapporten er nok fabrikkert og bestilt av DN, MD, CIA og Frimurerane.

Der ligger garantert ein skjult agenda bak!

 

For å bli litt seriøs igjen:

Kunne gjerne tenke meg ein liknande undersøkelse om ekorn. Enkelte vil jo ha den til å vere ein formidabel eggrøver. Hadde vore interressant om nokon hadde gjort ei skikkeleg undersøking på dette.

Link to comment
Share on other sites

@foxterrier:

Skjønnar kva du meinar, men det som er so veldig irriterande med forskning er at det skal meir til enn eit bilde i VG for å få publisert og akseptert forskning :wink:

 

Tja, hvis det ikke er omvendt - det er enklere å få akseptert forskning hvis en får publisert et bilde i VG enn hvis en legger frem en grundig, vitenskapelig artikkel basert på lang tids nitidig forskning...

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik at å jakte med rifle og hagle på avfallsplasser ikke har noen nevneverdig nytte for å redusere problematikken med eggplyndring i områdene rundt. Det kan vel heller bidra til det motsatte. Den mest effektive lovlige løsningen er å fjerne problemet som er matavfall.

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg vet ikke, jeg skjøt ca 600 kråker og noen ravner ett år på midten av 80-tallet de fleste ved en søppelfylling og omeng.

I alle fall ble det ca 600 kråker mindre det året og kanskje nærmere 300 par mindre som hekket neste år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...