Jump to content

Elektronisk skyvelær


Lawman

Recommended Posts

gå til en seriøs forretning som selger verktøy til industrien.

fortell selgeren at du skal ha et elektronisk skyvelær, og det skal være nøyaktig.

skyvelæret kommer du til å ha i mange herrens år, så får det heller bare være at det koster et par hundrelapper mer enn hos europris, best tools etc.

Link to comment
Share on other sites

Et skyvelære, enten det er elektronisk, med ur eller med nonie-skala, er for å måle med en nøyaktighet på +/-0,1mm. Skal en måle med bedre nøyaktighet enn det er mikrometer tingen. Fordelen med de elektroniske er at de er kjappe å lese av.

 

Biltema her et helt greit elektronisk skyvelære til et par hundrelapper.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt biltemas digitale noen år nå, og er storfornøyd. Kjøpte et litt dyrere fra wurth, og det var bare rævva for å si det rett ut. unøyaktig og lite brukervennlig. Vet om fler som er meget fornøyd med biltemas skyvelær.

 

Hvis du ikke skal ha et dyrt av toppkvalitet ville jeg satset på biltema. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et skyvelære, enten det er elektronisk, med ur eller med nonie-skala, er for å måle med en nøyaktighet på +/-0,1mm. Skal en måle med bedre nøyaktighet enn det er mikrometer tingen. Fordelen med de elektroniske er at de er kjappe å lese av.

 

Biltema her et helt greit elektronisk skyvelære til et par hundrelapper.

 

Hør! Hør!

Skyvelære er et indikerende verktøy! Ikke et måleinstrument!

Som Chiefen sier, ikke stol på skyvelæret når målene skal være mere nøyaktig enn 0,1mm!

Link to comment
Share on other sites

Hør! Hør!

Skyvelære er et indikerende verktøy! Ikke et måleinstrument!

Som Chiefen sier, ikke stol på skyvelæret når målene skal være mere nøyaktig enn 0,1mm!

 

Det kjem då heilt an på skyvelæret og produsent. Det eg brukar har ei oppløysing på 1/2000 tomme (0.01mm), og kontrollmålt med mikrometer så er det heilt presist. Det er sjeldan eg har behov for å måle noko meir nøyaktig enn det eg kan få ut av skyvelæret.

Link to comment
Share on other sites

Nåja, at et kvalitetsskyvelære ikke har en nøyaktighetsgrad på under en tier er jeg sterkt uenig i....med all respekt vil jeg si det er tull og tøys!

Mittutoyo leverer, til vel og merke godt eller langt over tusenlappen, skyvelærer med en nøyaktighetsgrad på +/-0.01 mm,

altså et toleransevindu på 2 hundredeler (disse har to lesehoder som gir "alarm" ved diff på over 0.005mm)

Ved riktig bruk av kvalitets skyvelærer så er det like nøyaktig som et hundredels mikrometer.

 

Vel og merke til utvendig måling.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel. Hva instrumentet kan måle under ideelle forhold og hva en klarer i praksis er ofte to forskjellige ting, med kvalitetsverktøy bør man kunne strekke seg til ±0,05mm. Har prøvd digitalt skyvelære fra Mitutoyo, og selv der merket jeg at kraft og plassering i kjeftene gjorde merkbare utslag.

Link to comment
Share on other sites

Nettopp derfor jeg skrev ved utvendig måling, skulle kanskje også skrevet ved ikke komplekse konturer.

Jeg får heller virke som en stabeis, men at et kvalitets skyvelære (digitalt med to lesehoder) ikke er mer nøyaktig enn +/- 0.05 mm er direkte feil.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får heller virke som en stabeis, men at et kvalitets skyvelære (digitalt med to lesehoder) ikke er mer nøyaktig enn +/- 0.05 mm er direkte feil.
Et skyvelære blir aldri godkjent til mindre toleranser enn 0.1 men alle kan jo drive i sin egen ladebu med det utstyret en selv godkjenner. Men hvis vi skal snakke fag så tar du feil. Prøv en MSA [Link] på et skyvelære, skjematikk kan du få av meg.

 

John A

 

Quality inspector Nammo Raufoss AS

Link to comment
Share on other sites

Ved riktig bruk

Settes låse/moment skruen riktig så eliminerer du den svikten du henviser til og den har heller ikke et "radielt" utslag som er målbart med mikrometer uten svært kyndig bruk.

Jeg testet nettopp Mittutoyo's "sværeste" på utvendig dreiing ved en dynamisk test i forbindelse med overlevering av to stk maskiner til en av de største vektøylevrandørene for verktøymaskiner i Norge.

Toleransegraden for dempastengrene til Sandvik er på 0.004 mm over 20 produserte deler i en serie og ved alle målingene så visste skyvelæret riktig mål.

 

Om det ikke er godkjent under toleransegraden 0.1mm vil ikke si at det ikke er det.

Link to comment
Share on other sites

Blir veldig OT her, beklager.

 

Nei det har jeg ikke og det har så lite å gjøre med hva et skyvelære er "godt nok" til. Det er i det store og det hele brukeren som er begrensningen og i en slik tråd som dette så må en som en forutsetning at brukeren ikke er dimensjonskontrollør men uerfaren med måleverktøy. Hvis ikke så hadde han antagelig ikke spurt om skyvelærer her.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Her kan du få kjøpt deg to stk for UNDER 200,- fedig levert til din adresse! http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2306 Dette lignet utrolig mye på Biltema's til 300,- (for ett :P )

 

Dette kom i posten i dag.

Skyvelæret ser ut til å gi mye for pengene, har sammenlignet nøyaktigheten ganske grundig med to andre jeg har og kan ikke finne noen forskjell på dem, hverken på korte eller lange målinger.

 

Det følger også med et ekstra batteri.

 

Til kr 94 ink frakt er det bare å kjøpe. :)

Link to comment
Share on other sites

Et skyvelære, enten det er elektronisk, med ur eller med nonie-skala, er for å måle med en nøyaktighet på +/-0,1mm. Skal en måle med bedre nøyaktighet enn det er mikrometer tingen. Fordelen med de elektroniske er at de er kjappe å lese av.

 

Biltema her et helt greit elektronisk skyvelære til et par hundrelapper.

 

Helt enig!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Her kan du få kjøpt deg to stk for UNDER 200,- fedig levert til din adresse! http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.2306 Dette lignet utrolig mye på Biltema's til 300,- (for ett :P )

 

Dette kom i posten i dag.

Skyvelæret ser ut til å gi mye for pengene, har sammenlignet nøyaktigheten ganske grundig med to andre jeg har og kan ikke finne noen forskjell på dem, hverken på korte eller lange målinger.

 

Det følger også med et ekstra batteri.

 

Til kr 94 ink frakt er det bare å kjøpe. :)

 

Jeg har også dette.

Er meget fornøyd. Målte shimsene på MC'n i høst som finnes i 0.05mm intervaller. Ingen problemer med å måle disse å få entydige målinger selv med mange forsøk.

Anbefales å kjøpe ekstra batterier. Jeg har skiftet et par ganger på 1-1,5 år.

Link to comment
Share on other sites

Ser Starret 797 fåes for under 1200 kr med frakt og moms med dagens kurs om en bestiller selv fra statene.

Litt over tenkt budsjett, men i alle fall bra utstyr. Er det noe toll på sånt?

http://littlemachineshop.com/products/product_view.php?ProductID=2530

 

Toll og MVA på alt man bestiller fra USA åver kr.199.99. Frakt kommer utenom,å er ikke toll eller MVA belagt.

Link to comment
Share on other sites

Varer under 200 kroner er toll- og avgiftsfrie

Kjøper du varer som til sammen koster under 200 kroner, slipper du å betale toll og avgifter. Frakt for varen kan komme i tillegg. 200-kronersgrensen regnes på fortollingstidspunket etter Tollvesenets omregningskurser.

 

Kjøper du for eksempel en DVD til 199 kroner og det koster 40 kroner i porto, trenger du ikke betale toll og avgifter for DVD-en.

 

Varer fra 200 kroner må fortolles

Varer som til sammen koster fra og med 200 kroner må fortolles. Toll og avgifter beregnes ut ifra summen av:

varens verdi

fraktkostnader for sending av varen

eventuelle forsikringskostnader for sendingen

Link to comment
Share on other sites

Momsen har jeg kontroll på, men tolltariffen klarer jeg aldri å skjønne meg på. 25 % er bakt inn i da 1200 kr, da tilkommer er postens gebyr for forenklet fortolling (under 1000 kr vareverdi) på 106 kr....

 

EDIT:

Frister jo litt å prøve med den dealextremesaken da. Kos jo mindre enn tollgebyret på et "skikkelig" et....

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

♦ WARNING ♦ WARNING ♦

ZOMBIE THREAD

 

La meg vekke denne tråden til live igjen. 8) Teknolologiutviklingen har gått videre, og siden sist har sikkert mye vann rent i havet. Til saken:

 

Noen som kan anbefale et skikkelig, dugandes digitalt skyvelær?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...