Jump to content

Hvor bør jeg se før dua kommer?


EirikVR

Recommended Posts

Jeg er ganske ny i hagleskyting, men begynner å få litt dreisen på det syns jeg og skjøt 15 av 25 forrige gang. Fornøyd med det sjøl jaffal. :lol:

 

Men jeg lurer på hvor jeg bør se før dua kommer og jeg hiver hagla til skuldra? Noen har fortalt meg at jeg bør se fram mot kastemaskina, andre har fortalt meg at det er like greit å bare se rett fram. Noen tips å få her inne?

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder blikket litt utafor fronten av hustaket leirdua kommer ut av. Da ser man med en gang hvordan retningen på den blir. 15 av 25 som fersk skytter synes jeg du skal være kjempefornøyd med :D

 

Husk at øvelse gjør mester, og det lønner seg å tørrtrene hjemme hver eneste dag. Jeg sikter på taklistene inni huset. Følger dem hele veien rundt hjørner og der dem endrer retning. Hele tida skal du klare å holde lista oppå kornet/skinna. Jeg har tatt av kornet på hagla mi. Klarte ikke å treffe en dritt med den så lenge det satt der. Så midt i en figursti....den 1. stien etter jeg hadde kjøpt den, skrudde jeg av kornet, og da kom treffa. Jeg skjønte ikke bæra av hvorfor jeg ikke traff, for dette var ganske enkle hold. Jeg visste jo ikke om det var kornet, eller om det rett og slett var hagla, men jeg tok nå av kornet, for å prøve meg fram. Og det funka 8)

 

Lykke til 8)

Link to comment
Share on other sites

Du skal se utgangen på dua så fort som mulig så da må du se rett foran bunkersen som dua kommer i fra, del gjerne opp bunkersen i fem deler etter som hvor du står plassert f.eks plate 1 på trappen plasserer du kornet ca.i venstre hjørne av bunkers plate 3 mitt på bunkers osv. hold gjerne kornet litt høyere en bunkerstaket.

Når dua kommer så skal du se på dua hele tiden og løfte hagla opp i dua samtidig som du snur på kroppen ikke løft først og snu etterpå vist du skjønner hva jeg mener, når du har tatt igjen dua så må du ha riktig kinnkontakt og fart i svingen.

Noen skyttere "prikkskyter" de har da så stor fart at de skyter rett på dua hver gang uansett vinkel mens andre beregner riktig foranhold på dua noe som nok er litt sikrere da prikkskyterne må være i veldig god form for at alt skal stemme hver gang.

Tørrtrening hjemme er veldig viktig slik at du får "løftet" (monteringen) til å sitte likt hver gang, finn et punkt på veggen som du kan sikte på og løft (monter) hagla på vei opp i dette punktet.

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

jeg er også fersk leidueskytter, første gangen på banen skjøt jeg 15 av 25, og det er fortsatt mitt beste på offisiell bane :lol: har vert der kansje 4 ganger , og skudd 8-10 serier.

har skutt kansje 19 av 25 privat, men det blir litt lettere synes jeg.

 

jeg liker å se ca der jeg vet dua kommer fra, uten å fokusere på noe punkt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for grundige svar alle sammen. Har innsett at dette med hagleskyting er litt av en vitenskap! :lol:

 

Men jeg syns det er dritartig og tørrtrener ofte. El-Joniz fikk jo faktisk oppleve å se meg første gang på ordentlig bane og det var ikke noe pent syn! :shock:

 

15 av 25 på første forsøk er jo ganske imponerende, Joakim. Jeg skjøt nøyaktig 0 av 25 første gang jeg! :oops: Lykke til videre!

Link to comment
Share on other sites

De sier at øvelse gjør mester. Jeg skjøt under 10 av 25 i begynnelsen på min debuttsesong i fjor, men lenger ute i sesongen skjøt jeg hele tiden mellom 15-20 av 25. Jeg vant juniorpokalen i leirdueskyting her i fjor også. Personlig beste hittil er 20.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt med dette som med alt mulig annet. Det kommer an på hva man selv liker. Jeg plasserer blikket ca 1-2 meter over taket på bunkersen uten å fokusere på noe. Syns det er lettere å få med meg utgangen ordentlig sånn fremfor å fokusere på noe spesifikt.

 

Når man trener er det egentlig viktigere å fokusere på å gjøre alt så riktig som mulig på hver due fremfor å telle antall treff. Resultatene kommer etterhvert ;) Og som det ble sagt, tørrtrening er en viktig del av treningen for at monteringen skal bli så lik som mulig hver gang.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Fant faktisk en video som omhandler akkurat dette på YouTube.

 

Muligens litt for de spesielt interresserte, men sikkert ett og annet å hente for de som bare skyter duer en gang i uka på banen også.

 

Skjønner at jeg har på meg helt feil klær på skytebanen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...