Jump to content

CZ 452 Varmint: min vurdering.


Malle

Recommended Posts

5y9elh.jpg

Jeg liker veldig godt å kjøpe noe nytt. Spesielt når det gjelder ting som kan settes i sammenheng med jakt og skyting. Dette har ført til at jeg har kjøpt og solgt en god del våpen i løpet av de siste 20 årene. Jeg skulle gjerne ha kunnet sagt at jeg kun har kjøpt fornuftige våpen som var gjennomtenkte valg i forhold til mine behov. I virkeligheten har jeg stort sett lyttet til begjæret og kjøpt det jeg hadde mest lyst på. Ikke så rent sjelden har dette begjæret etter et eller annet smelljern dukket opp etter noen timer i selskap med glorete amerikanske våpenblad. Dette har resultert i at det har kommet og gått en del våpen i skapet mitt, men kun noen få har blitt værende over tid. Dette medførte at jeg aldri ble helt fornøyd. Det aktuelle våpen var gjerne av en slik karakter at jeg kunne bruke det til det tiltenkte formål, men det var sjelden ideelt. Det var enten for tungt, for lett, for langt eller for kort. Nå skal jeg ikke gjøre en lang historie ut av dette, men i fjor solgte jeg alle våpen med lange og riflete løp. I tillegg har det forsvunnet et par med kort løp også. Målsettingen var å kjøpe nye våpen. Våpen som fungerte i henhold til behov og som jeg kunne ha glede av ved praktisk jakt og trening.

 

Det første jeg kjøpte var en dedikert småviltrifle i kaliber .223 rem. Denne har etter en del modifikasjoner innfridd til de grader. Det neste på listen var en .22 til trening, hyggeskyting (finnes det noe annen form for skyting?) og til jakt på det minste småviltet. I utgangspunktet burte dette vært en like lett avgjørelse som ved kjøp av den første riflen, men nei. Jeg har tidligere eid halvautomater, boltrifler og rifler med bøyle i kaliber .22lr. Med unntak av en kinesisk sak (med bøyle) har disse vært underholdende å skyte med. I alle fall for en stund før de ble stående innerst i skapet å samle støv. Jo da, de har blitt brukt til å felle en og annen trost, due eller kråke, men det var bestandig ett eller annet som fikk meg til å føle at de ikke passet helt til oppgaven. 10/22’ en hadde dårlig presisjon og grusomt avtrekk. Stokken var heller ikke egnet for en relativt lang person. 597’ en hadde også et akseptabelt, men blytungt avtrekk og den fungerte ikke tilfredsstillende med sub ammo. Å skyte duer med ”CCI Stinger” er rimelig meningsløst hvis man vil spise dem. Den kinesiske bøylesaken fungerte rett og slett ikke (hva kan man vente av en ny børse til under tusenlappen?). CZ 452’en fungerte finfint, men den ble solgt etter kort tid for å finansiere en Mini-14. Sistnevnte skal jeg ikke beskrive ytterligere, men jeg hadde nok vært tjent med å beholde den tsjekkiske salongen…

 

Så hva skal en stakkers tulling kjøpe? Hvilken salongrifle vil tilfredsstille mine krav og behov? Etter talløse timer på nettet, og etter å ha lagt ut et par tråder på Kammeret, bestemte jeg meg for å kjøpe en CZ 452 Varmint. Hvorfor? Tja, den har en hyggelig prislapp, føles som en ”ordentlig” rifle og ser… vel, helt grei ut. I tillegg virker det som om mange har god erfaring med den . Spesielt hr Vingemutter sine tråder og innlegg har blitt lest med argusøyne (takk for at du har delt dine erfaringer!). For litt over to uker siden var jeg og hentet en lang pakke hos Jaktpartner på Elverum. Innholdet i pakken ble påmontert en gammel Leupold VII 3-9X40, og så bar det rett til skogs sammen med et assortert utvalg av små esker med små patroner. Min lokale skytebane er under ombygging og derfor stengt, så til nå har børsen utelukkende blitt ”field testet” på en hogstflate. Etter den første turen har det blitt flere turer med riflen og her er mine inntrykk så langt (fra forut til akter):

 

Tilpasninger og utseende: Riflen ser kanskje ikke spesielt sprek ut. Det som imponerer meg er tilpasninger og finish. Blåneringen er jevn og fin og det er få gliper mellom tre og metall. En av de tingene jeg har irritert meg over ved andre adskillig dyrere våpen er at tilpasningen mellom kolbe og kolbekappe er dårlig. På denne forholdsvis rimelige riflen er tilpasningen meget god og på grensen til perfekt. Kolbekappen er dessuten myk (nei, jeg har ingen problemer med rekylen) og henger seg ikke fast i jakken ved anlegg.

 

Løpet: Når man ser bilder av riflen kan man få inntrykk av at den har en svært tykk pipe. Sammenligner man den med andre salonggevær, så har den også det. Men i virkeligheten er løpsprofilen mer som en ”voksen” jaktrifle, dog kortere en det som er vanlig på slike. Dette gir en vekt og balanse som ikke er helt ulik en fullblods jaktrifle. Den føles ikke for lett og vinglete slik som mange andre salonggevær ofte gjør.

of5a2h.jpg

1zy8vva.jpg

Stokken: Kan best beskrives som litt trist og kjedelig. Den har en behagelig finish, men den skorter etter mitt syn en del i forhold til det ergonomiske. For meg oppleves den som litt i korteste laget. Ikke veldig mye, men akkurat nok til at jeg skulle ønske at den var noen cm lengre. Dette merker jeg spesielt godt ved liggende skyting. Pistolgrepet kunne med fordel ha vært litt brattere og med en tydeligere nettskjæring. Pistolgrepet har en liten ”bul” uten at denne gir inntrykk av å fylle hånden på noen måte. Jeg er som nevnt over relativt lang (189 cm), men jeg har ikke spesielt store hender. Likevel opplever jeg grepet som ”puslete”. Forskjeftet er glatt og forholdsvis bredt.

 

Mekanisme: denne var veldig ”rå” og ”rufsete” med det samme jeg tok børsa i bruk. Etter et par hundre skudd og repetisjoner har den imidlertid blitt mye bedre. Repeteringen er grei og sluttstykket glir lett frem og tilbake uten nevneverdig motstand. Hylsene blir slengt av gårde og lander i fine hauger. Jeg har så langt ikke opplevd noen funksjoneringsfeil uavhengig om jeg lader fra magasinet eller rett i kammeret.

 

Underbeslag og magasin: Kort fortalt: stusselig, men det funker. Magasinet er i plast og avtrekkerbøylen ser ut som om noen har rappet den fra min første luftbørse (en polsk sak med et navn jeg ikke kan uttale).

1zp4qz7.jpg

 

Avtrekk: grøss og gru! Jeg vet ikke om jeg har vært særdeles uheldig, men avtrekket på min rifle er skrekkelig. Tungt og med så mye kryp at jeg har opplevelsen av det er utrustet med to trykkpunkt på tross av at det er markedsført som direkte. I tillegg har det et ikke helt ubetydelig etterslep. Jeg kan ikke fatte eller begripe at man kan utruste en rifle, som ellers ser ut til å være velprodusert og bra, med et slik elendig avtrekk. Dette skal og må utbedres! Heldigvis ser det ikke ut til å være store operasjonen for en børsemaker. Jeg har i flere tråder sett at man råder andre til å kjøpe en CZ fremfor halvauto fordi at sistnevnte ofte har dårlig avtrekk. Det er dette som får meg til å tro at jeg har vært uheldig med min børse, for jeg kan ikke påstå at avtrekket er vesentlig bedre enn det var på min forrige .22 som var en 597. Det er kanskje lettere, men likevel en god del vanskeligere å få til kontrollerte skudd med.

 

Men hvordan er presisjonen? Jo da, riflen vil skyte den, men takket være det omtalte avtrekket blir det så som så med samlingene. Med Eley Subsonic , gammel Eley Club og CCI Standard har jeg ved flere anledninger opplevd at tre eller fire skudd sitter tett sammen på 50 meter. Så tett sammen at det er ett stort (relativt sett) hull. De resterende skuddene befinner seg helt andre steder og ofte et godt stykke unna. Dette hadde antagelig forholdt seg annerledes hvis jeg hadde hatt tilgang på en benk med skikkelig anlegg, men liggende på bakken, med sekken og fjellduken som anlegg, så blir det elendige avtrekket en for stor utfordring for meg.

2rnigbp.jpg

2vl4b2g.jpg

 

Som nevnt innledningsvis så hadde jeg på forhånd satt noen kriterier i forhold til hva jeg ønsket meg av et salonggevær. Har CZ 452 Varmint innfridd i så måte? Både ja og nei. Jeg er over hodet ikke fornøyd med avtrekket, men dette skal utbedres. Stokken passer ikke spesielt godt til meg og mitt smukke legeme. Dette finnes det en løsning på i form av en KKC stokk. Denne koster mer enn selve riflen, men det får jeg tåle hvis jeg skal føle at kravene til ”Den Perfekte .22” er innfridd. Når disse to tingene er tatt hånd om tror jeg at jeg kommer til å sitte igjen med et velegnet verktøy til trening og jakt. Inntil jeg har skrapt sammen nok kroner til å bestille en ny stokk får den gamle duge, men utbedringen av avtrekket faller definitivt inn under kategorien ”haster”!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk, Malle. Meget interessant stoff - og velskrevet!

 

@Moderatorer/innholdsansvarlige:

Dette er vel stoff for portalen vår? Herved foreslås formelt denne tråden til forsida. Spør du meg, har vi en ny artikkel på topp. :)

Link to comment
Share on other sites

Flott skrevet. :) Måtte ta fram min egen 452 American og kjæle med den etter at jeg leste testen din.

 

Når det gjelder avtrekket, så er det enkelt å justere tyngden selv. Det gjøres ved å skru en mutter ned (eller var det opp?) langs en gjenget del i avtrekkerenheten. Ganske dårlig beskrevet av meg, men framgangsmåten står i bruksanvisningen.

Link to comment
Share on other sites

Er det kun løpet og stokken som er forskjellig på American og Varmint, avtrekk/kasse er samme i alle CZ-modeller?

Vurderer ei slik rifle, blir nok enten Varmint eller American. Klarer ikke bestemme meg for hvilken.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha eiet en del Brno/CZ 452, er nå min mening dette:

 

Jeg gir opp, noen går sykt bra, men felles for de fleste er som Malle påpeker, avtrekk, dette er ikke eksisterende fra fabrikk, eller det er det jo. Men det er ikke som å brekke noen glass stang nei.

Presisjonen er veldig varierende fra børse til børse, og fra dag til dag. Noe av dette tror jeg skyldes gamle teknikker med å fastgjøre kasse/løp til stokk. Samt at det er alt for lite beddeflate i stokken. Stokken til dagens CZer er ikke tørket ordentlig, slik at den lever litt for mye til å være stabil. Derfor har jeg opplevd vandring av POI fra dag til dag. Men jeg har også opplevd noen slengere i seriene, og dette tror jeg skyldes spenn mellom tre og stål. Litt mye trykk på armen som håndterer avtrekket, og gruppene åpner opp.

 

Min mening er at enhvær CZ er et fantastisk utgangspunkt for et selvbyggeprosjekt, men den er og blir halvfabrikata. Ettermonterer man avtrekk og eventuellt stokk, så er dette like dyrt som denne:

bild.php5?id=4196&maxwidth=600

 

Denne sjesker jeg på, virkelig tysk kvalitet, ferdig søylebeddet (på billigste måte, men likevell) fra fabrikk, og en killer på presisjon rett ut av eska. Denne har fått kjempekritikk i amrikanske fora, og anbefales som NR1 "entry" rifle for de som lukter litt på BR50, samt at det er ei dugandes jaktrifle.

Monterer man denne skinna fra Rimfiretecnologies:

16002-2.jpg

Så har man ferdig 20MOA, og man kan leke seg på 200-250 meter med 22en. Ikke spesielt dyrere enn en opphora CZ er den heller, og det med trykkpungtsavtrekk som ALLE rifler i hele værden kan være misunnelige på, så er hvertfall mitt valg enkelt, jeg skal ha en sånn i morra, punktum :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

 

Legger ved en typisk gruppe skutt av en Anschutz 64 MPR, ut av eska. Bilde er henta fra Rimfirecentral.com surf litt der selv, så skjønner dere hva jeg mener.

CIMG1127.jpg

 

Edit: til alle jeg tråkka på beina nå, dere får bare hate meg :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det kun løpet og stokken som er forskjellig på American og Varmint, avtrekk/kasse er samme i alle CZ-modeller?

Vurderer ei slik rifle, blir nok enten Varmint eller American. Klarer ikke bestemme meg for hvilken.

 

Etter det jeg vet er det samme mekanisme i alle 452 modellene, og derfor har de samme betegnelse (452). Jeg har sett at det finnes en 453 model som etter sigende skal ha bedre avtrekk enn 452. Denne er av en eller annen grunn ikke tilgjengelig i Norge. 453 Varmint har i tillegg flutet løp.

 

Derfor har jeg opplevd vandring av POI fra dag til dag. Men jeg har også opplevd noen slengere i seriene, og dette tror jeg skyldes spenn mellom tre og stål. Litt mye trykk på armen som håndterer avtrekket, og gruppene åpner opp.

 

Interessant at du nevner dette! Jeg har netopp kommet inn fra en liten tur i skogen med omtalte børse. Treffpunktet har endret seg siden i går, og i går var det forskjellig fra sist gang. Ikke mye, men mer enn nok til at man kunne ha skadeskutt en due på 50 meter. Jeg trodde først at det måtte være en slags treghet i justeringen på kikkerten,men dette ble avkreftet etter litt skruing hit og dit.

 

Jeg oppdaget også at hvis det fremste reimfeste kommer i kontakt med anlegget (fjellduken i sammenbrettet tilstand, men ikke i trekket), så får jeg en treffpunktforskjell på noen cm. Nok en gang: ikke mye, men mer enn nok. Hvis jeg ikke husker feil, så nevnte Vingemuttern at dette kan skyldes at reimfestet blir presset mot pipen. Jeg tenkte jeg skulle ta med meg en tofot i morgen og eksperimentere litt.

 

Det lukter beddejobb lang vei, men jeg vet ikke om jeg skal gidde før jeg har handlet ny stokk.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

En bra gjennomgang. Jeg er selv eier av en cz 452 varmint (heldempet) - har vel konkludert med at avtrekket er for dårlig (og roten til alt ondt i denne børsa). Satte på en klosse bak som avtrekk stopp - det hjalp en del. Men blir nok et timney avtrekk på meg.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder avtrekket, så er det enkelt å justere tyngden selv
Slepet er det derimot litt mer komplisert å gjøre noe med, og slep har 452-avtrekket så det holder og enda litt til. Avtrekkeren og "sear'en" (avtrekkerhaken?) har et nokså langt inngrep i hverandre, og det er dette som gir 452'en et avtrekk som er -- mildt sagt -- et stykke fra den berømte glass-stanga. Avtrekket kan forbedres en god del med et kit fra Eric Brooks eller noe tilsvarende (ifølge rimfirecentral.com er ikke den godeste Brooks så kjapp og pålitelig mhp. leveringer nåfortida sammenlignet med det som jeg i sin tid opplevde, men det finnes alternativer), men det blir ikke perfekt. En avtrekksjobb utført av noen som kan det, eventuelt et ettermontert avtrekk, må til for å gjøre 452-avtrekket skikkelig bra.

 

Når det er sagt, duger etter min mening originalavtrekket (med et Brooks-kit) helt greit til mer uformell treningsskyting selv om det ikke holder BR-standard. Til liggende, sittende og stående skyting plages jeg ikke merkbart av det Brooks-modifserte avtrekket på min 452, men i benken irriterer det meg litt.

Link to comment
Share on other sites

Flott artikkel. På min var avtrekket akseptabelt rett fra boksen, men etter en tur til den lokale smelljerndoktoren hvor det ble filt og herdet litt er det helt perfekt. Kontant og "brekker som glass". Jeg har ikke hatt problemer med at stokken tar borti løp eller "lever". Den har hvert utrolig solid og blitt nesten direkte misshandlet av de små håpefulle i de 10-12 årene jeg har hatt den. Den har tilpasset diopter som går rett på sikteskinna bak og festes på muffa til lyddempergjengene forran, med en skrue i løpet rett bak muffa som sentrerer i et spor i diopterfestet.Dette ble brukt da det var skiskyting som var det helt store og fungerte utmerket da de minste ikke bærer med seg våpenet i skisporet. I dag sitter det på en gammel billigkikkert fra Bushnell og etter minst 20.000 skudd er presisjonen fremdeles aldeles utmerket, ungene har gått lei så jeg får ha den helt for meg selv og lufter den hver uke en tur eller to og smeller noen skudd bare for kosen. Og så er det jo fin trening da......

Link to comment
Share on other sites

Takker for flott og informativ tråd :)

 

Supert om du holder tråden oppdatert etterhvert som du får skutt litt mer, og eventuelt om du får justert avtrekket innen rimelig tid. Kikker spesielt på Varminten som potensiell førstegangssalong for undertegnede, så det mest av info er spennende.

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet Malle.

 

Hva skal man si, avtrekk er og blir en meget enkel børsemaker jobb. ja hva angår selve avtrekket og vekten på avtrekket.

Om man vill bli kvitt etteravtrekket også, så har jeg en tråd om dette ett sted her inne. Mine avtrekk ligger vel på 750g og 800g nå (eller litt mindre), og da er det orginal fjæra som står i.

 

Noe jeg synes er spesielt fint med Varminten, er balansen. Den er akkurat riktig, som en ordentlig børse.

 

Jeg er ikke helt enig i dette som enkelte nevner om pris på opphoring av CZ452. For 500kr bør de fleste børsemakere klare å få det tilnærmet perfekt, og for ett par hundrelapper til. Burde også etteravtrekket være perfekt (det er ingen heksekunst å få dette til). Dette bør alltid gjøres når en kjøper børsa, og ikke senere. Dette gjelder også gjenging for demper med en skikklig gjengebeskytter (nye 500kr, men det må en ut med på en Anschutz også).

 

Bedding koster jo noen kroner, men igjen er det hele ett spørsmål om en er i stand til å gjøre tingene selv, eller om man vill betale. 1000kr burde fikse en søylebedding hos en proff.

 

Selv vurderer jeg sterkt en KCC stokk på min American, og er spent på andres erfaringer med denne.

Link to comment
Share on other sites

Bra skrevet!

 

Avtrekket kan du sikkert fikse mye på selv. Kommer langt med en slipestein og litt instruksjoner fra nettet. Ettervandring kan du jo enkelt fikse ved å sette inn en avtrekksstopp som jeg har gjort på Mini 14.

 

Kunne du lagt ut noen bilder til? Avtrekk og hvordan stokken er inni hadde vært fint å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg etterhvert fått justert avtrekk og fått montert en demper på riflen. Avtrekksjobben ble utført av BM og jeg har nå et nydelig avtrekk på 1,1 kg uten etterslep. Jeg har skutt omlag tusen skudd med børsa siden "inngrepet" og jeg kan nyte presisjonen fullt ut. Målsettingen om å få en .22 som kan fungere som treningsverktøy synes oppnådd :D .

 

Nå gjelder det bare å skrape sammen nok kroner til en KKC stokk...

Link to comment
Share on other sites

Eg har gått lenge med tanke på å lage ein stokk til denne, med epoxy/glassfiber, men eg må sei at sånn som det ser ut no, så veit eg rett å slett ikkje om eg har verken tid/råd til å sette i gang med dette.. Har laga meg ein jalla stokk i Alm, og modifisert denne... Eg tok siste runden på denne i veka her, og den er absolutt grei den, men å lage tre stokker krever dyrt utstyr hvis det er snakk om mengder....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...