Jump to content

Bushcraft Northwest BCNW-O1


Gullars

Recommended Posts

Synes prisen på den BCNW-O1 var noe høy, for en relativt enkel ikke-customkniv.

Prisen på kniven til zeissoem2 er jo "høy" mye fordi den er designet av Ray Mears og er et samlerobjekt, men sammenlignet med mye annet på markedet skal man kunne få samme tekniske kvalitet til en lavere pris.

(O1 er et enkelt stål, men av en eller annen grunn har det blitt slik at Bushcraftkniver skal være i dette stålet, uten at jeg har sett noen forklaringer på hvorfor.)

 

Gullars, var du kun ute etter info om denne kniven, eller ville du ha innspill om alternativer også?

Evt, ønsker du en fulltangekniv, eller er stikktange en mulighet?

 

Bark River har noen fulltange alternativer, som jeg tror kan skaffes for 1000-2000,- Nok. Og det finnes noe info her på kammeret om disse.

http://www.barkriverknifetool.com/bushcraft/index.php

Spyderco har også en bushcraft kniv. (Fant dessverre ingen god link eller pris, men funker å søke på "spyderco" og "bushcraft".)

 

Mistenker at desgineren av BCNW-O1 var noe inspirert av mora classic, og innen feltet bushcraft og trearbeid er disse et reelt og økonomisk alternativ. (Yes, mot normalt passer det faktisk å nevne mora her. :lol: )

 

S. Djerv lager kniver med tønneskaft i samme stålet, og har flere bladstørrelser. Disse gir litt mer kvalitetsfølelse enn moraknivene.

www.djarv.se

Disse blir også solgt på siden til ray mears:

http://www.raymears.com/Bushcraft_Produ ... sed_Tools/

Link to comment
Share on other sites

Bark River skal være greie å få tak i. Både http://www.knivesshipfree.com/index.php?cPath=465 og http://www.jsburlysflashlights.com/cgi-bin/ccp51//cp-app.cgi?usr=51I4685644&rnd=7738509&rrc=N&affl=&cip=193.91.174.229&act=&aff=&pg=cat&ref=barkriverknives sender til Norge for lite ekstra (under 100 kroner i frakt) Mye fint her. Knivesshipfree har best utvalg.

 

Enzo fra Brisa skal være bra. Brisa trekker fra EU mva før de sender og man betaler norsk mva ved innførsel. De har bra kundeservice og sender fort.

 

Spyderco Bushcraft er enda ikke i salg, men skal komme relativt snart.

 

Det beste er http://www.stuartmitchellknives.com/ Stuart er en kjernekar og lager den kniven du vil. Dette kan fort bli smådyrt, men veldig pent...

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha Bark River kniv,kan du finne disse hos www.RODAN.no

 

Tror ikke Rodan har så mye på lager, men han har tatt inn noen. Går an å ta en telefon.

www.walhalla.no i Trondheim kan også skaffe Bark River til en grei penge.

 

Har man visa, er det nok like enkelt å ta inn en fra statene med en gang.

Går man via norske importører, som ikke har på lager, går det fort en måned, og det er hvis eksportøren i USA har modellen på lager.

Link to comment
Share on other sites

Hva vil dere si om bruken av kniven i forhold til skandinaviske forhold? Virker som en god kniv forøvrig!

 

"Bushcraft"-knivene er egentlig bare en norsk tollekniv i fulltange variant, og et slående navn.

Bladet er tynt og brett for turbruk (kapping av brød og planter). Hulslipinga ("scandi-grind") gjør den enkel å bryne og er funksjonell til å spikke med. (Men ikke så god som et smalere, kortere blad ville vært.)

Fingerværnet, som ellers ikke er på tollekniven, vil minske sjansen for å kutte fingre i et lite oppmerksomt øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha Bark River kniv,kan du finne disse hos www.RODAN.no

 

Tror ikke Rodan har så mye på lager, men han har tatt inn noen. Går an å ta en telefon.

www.walhalla.no i Trondheim kan også skaffe Bark River til en grei penge.

 

Har man visa, er det nok like enkelt å ta inn en fra statene med en gang.

Går man via norske importører, som ikke har på lager, går det fort en måned, og det er hvis eksportøren i USA har modellen på lager.

 

Antok det siden noen av modellene gikk ut for noen år siden og bare ble laget i noen veldig få eksemplarer.. Litt fysen på en Sandstorm A i grønn og svart lin micarta... :oops:

 

Jeg pleier å bestille fra USA siden jeg da kan få dem laget sånn jeg vil med materialene jeg helst vil ha :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Antok det siden noen av modellene gikk ut for noen år siden og bare ble laget i noen veldig få eksemplarer.. Litt fysen på en Sandstorm A i grønn og svart lin micarta... :oops:

 

Har en Sandstorm og Sandstorm II, svart micarta og alu fingervern, merket "first production run".

Det er de med micarta fingervern du var ute etter?

Slirene til disse er antagelig det mest fornuftige Bark River leverte av slirer.

Har en Lil'chute i grønn micarta, men kydexslira til den er pinlig dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Antok det siden noen av modellene gikk ut for noen år siden og bare ble laget i noen veldig få eksemplarer.. Litt fysen på en Sandstorm A i grønn og svart lin micarta... :oops:

 

Har en Sandstorm og Sandstorm II, svart micarta og alu fingervern, merket "first production run".

Det er de med micarta fingervern du var ute etter?

Slirene til disse er antagelig det mest fornuftige Bark River leverte av slirer.

Har en Lil'chute i grønn micarta, men kydexslira til den er pinlig dårlig.

 

Det var de med micarta fingervern jeg tenkte på. Hadde tenkt å fjerne den øvre delen av fingervernet og beholde den nede :mrgreen:

 

Kydex'en deres er ganske ymse ja. Fikk en dårlig til en Bravo-1, men de sendte en ny som var bedre uten noe mas. Virker som de nye er litt bedre, men jeg prøver å unngå kydex derfra :)

 

De skal lage Sandstorm igjen tror jeg og den skal fortsatt ha tilsvarende lærslire. Skal sende en mail og be dem lage en med bare micarta i grepet til meg når det nærmer seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...