Jump to content

Fusion 6,5x55 og 223


TommyK

Recommended Posts

Fusion 6,5x55 er slappe saker, de lader den til "6,5x55 swedish" nivå og ikke til moderne nivå. Jævlig irriterende i og med at øvrig Fusion ammo har gode hastigheter.

 

Kanskje de burde få noen klager fra oss i skandinavia som er storbrukere av patronen? De ville tjene mer penger på å få stort salg her enn i USA hvor det ikke på langt nær er så mange 6,5x55 skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Hmm 6,5x55 swedish nivå er vel moderne greier...Det er også ladninger kalt Mauser ladninger. Det du mener er vel 6,5x55 norway ladninger :mrgreen: Hahaha også kjent som krag :? Noe som er jalla greier som ikke holder mål 8) Men om patroner er godkjent så hoder den mål hvis det står det på pakka og fusion ammoen har vel oppgitt fantasi hastigheter og anslags energi på div avstander så den er sikkert godkjent. Ellers så er det vel mange som driter i det og sier 6,5en er så bra og skyte alt med i værden så den holder masse :shock:

 

Ops tok den litt langt nå men den fungerer sikkert på elg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er nok ingen som har fått testet dem enda da ingen av de nevnte foreløpig er i salg.

 

62grs kula bør går bra i 1-12" piper da den er ganske butt. Om 6,5x55 ladningen holder storviltkravet er jo høyst usikkert, noe den forøvrig deler med alle ferdigsydde 6,5x55 ladninger. Hjelper lite med 10,1g kule fra Norma/Lapua når utgangshastigheten sjelden er over 720m/s. Eneste måten å få 6,5 til å holde kravet er litt ambisiøs hjemmeladning.

 

Men sant og si betyr det jo egentlig fint ite. 6,5'n duger til det meste med gode treff. Personlig mener jeg det finnes et utall andre bedre egnede kalibere til storviltjakt, men den diskusjonen trenger i ikke ta opp igjen. Piske en død hest er en setning som fort ramler en inn da.....

Link to comment
Share on other sites

Nei dessverre så held ikkje Fusion 6.5x55 140grs (9.07gram) kravet til norsk storviltjakt. Kravet er for kuler mellom 9 inntil 10gram 275kgm på 100m og 225kgm for kuler 10gram og over.

 

Fusion kula har 1696 foot pound på 100 yards. Dette tilsvarer ca 235 kgm (du ganger antal pund med 0.1383 for å få kilo omvendt ganger du kilo med 7.233) På 100m så blir tallet enda mindre enn 235kgm.

 

Om det er nokon trøyst så er i alle fall Fusion 62grains kula i 223 rem lovlig til rådyr, gaupe og beverjakt da den er godt over kravet til 100kgm på 100m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ikke 223 da, men jeg skjøt en bukk med 6,5x55 140grains Fusion på fredag. Har hatt veldig bra presisjon med Fusion på de skudd jeg har hatt på bane; bedre enn med Jaktmatch og ikke langt unna 123grain Scenar 830m/s skytterlagsammoen. Når Fusion samtidig har samme treffpunkt (iaf såpass likt at jeg "blander" skuddene med teknikken min) som 123grain scenar i riflen min var Fusion en grei sak til bukkejakten.

 

Bukken jeg skjøt fredag fikk en noe hard medfart av kulen; noe jeg egentlig ikke kan skylde på kulen for. Bukken stod vel 45-50grader fra meg slik at jeg måtte treffe inn langt bak for å komme inn i "maskinen". Skjøt høyt dels for å komme unna vom og greier samt for å komme nære ryggen og få dyret ned på flekken (ettersom det stod rett i skogkanten der det var bratt og tett ned i skogen; mao ikke så greit å finne i halvmørke dersom den hadde kommet seg langt ned der innen den bikket over). Skuddet gikk da et par cm høyere enn tenkt slik at kula tok veien gjennom ryggen i 45-50 graders vinkel og stoppet under huden etter å ha passert fremover gjennom bogen på motsatt side. Knall og fall, såklart - men desverre også en del kjøtt å kassere etterpå. 10cm av ryggen gikk nesten å ta bort for hand etter flåing samt ene bogen var ganske medtatt. Det var ikke mye igjen av kulen heller. Har desverre ingen vekt, men tipper at det var omtrent halvparten igjen, og den delen så ut å ha vært i blenderen.

 

Det korte av det lange er at 6,5 Fusion nok er en veldig fin rådyrkule til mer kurante sideskudd på rådyr, men noen superkule regner jeg det ikke som. Jeg kommer nok ikke til å ta et slikt skudd med Fusion igjen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...