Jump to content

Laksefiske 2009


larsft

Recommended Posts

Sitter akkurat nå å forsøker å lese til den siste eksamenen min før jeg suser sørover på laksefiske, men fy f*** det er vanskelig å konsentrere seg om produktivitet og effektivitetsanalyser, når tankene kun bryr seg om store lakser, fluemønster, kammeret, ferie og selfølgelig litt damer :oops:

 

Er det flere som sliter med spasmer i kastearmen?

 

Heldigvis er ventingen snart over, og det er ikke lenge til 1 juni :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk aldri vært i Repparfjordelva, men kjørt forbi den noen ganger. Nydelig elv! Jeg kjyvstarter litt i år Polardego. Er jo Tromsøgutt, men i år starter jeg sesongen i Gaula 1. juni. Så blir det vel elver og fjell rundt Tromsø etter det, men 1 august vender jeg nesen nordover (øhh... østover mener jeg :lol: ). Skal være fiskeboms i 2-3 uker i Finnmark da 8)

Link to comment
Share on other sites

hehe... er jo nesten lokal i Finnmark :roll: Har 2-3 uker der hvert år, og for 2 år siden var jeg i 2 måneder :D Vært i Neiden, Komagelva, Vestre Jakobselv, Stabburselva, Lakselva, Børselva, Kokelva, Storelva... de jeg kom på i farta. I år vurderer jeg å prøve Kongsfjordelva, men basen blir i Neiden i år. Planen er å farte litt rundt. Blir også noen døgn i V. Jakobselv.

Link to comment
Share on other sites

Ikke dumt ikke dumt :D Finnes jo veldig mye brae klumper å velge mellom, og mange forkjellige egenskaper. Mange foretrekker Guide Line sine klumper, da disse gjerne er tunge og gir bra "trykk" i kastet. Ulempen med disse er at de ofte har veldig stor diamater, noe som øker luftmotstanden og er mindre heldig i mye vind. Mulig dette kompenseres relativt greit ved at de fleste som fisker med disse klumpene kompenserer dette med å veøge tyngre klumper (Guide line har alltid hatt en litt rar utgave av AFTM systemet :roll: ).

guide-power-taper-dual-float.jpg

Selv bruker jeg Scierra sine klumper. Disse er ferdig kappet for de fleste stenger, og det er sjelden du trenger å gjøre annet enn å montere den på stanga. Selv foretrekker jeg litt lettere klumper (fisker da litt mer delikat, eller i hvertfall tror jeg det. Blir litt mindre plasking), og da er scierra sine mitt i blinken. Kjøpte selv et sett med 3 klumper (flyt, synk, intermediate), coatet skyteline og 3 poly-leadere (intermediate, fast sink og super fast sink). Koster vel ca 1800 kroner. Veldig fornøyd med dette.

mwf_intro.jpg

Ellers har Snowbee fått veldig mye skryt for sine klumper. Vet mange som fisker med disse og er meget fornøyd.

Scandinavian%20Spey.jpg

 

Edit: Lagt til bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forresten... når det gjelder 1 hånds foretrekker jeg definitivt WF snører, men til tohånds foretrekker jeg klumper. Det fine da er jo at du kan kappe den akkurat passe til at du uten problem får lada stanga i kastet.

Link to comment
Share on other sites

Eg svetter laksefeber i desse dager :shock::lol:

No har eg banka etter sø i kuling siden elvane stengte sist sommar og no er det like før! Som vanleg har værgudane tenkt å være kjip som vanleg, det skal bli opphaldsvær og varmt her frå tirsdag av og utover, dvs att elvane her er omtrent uttørka når sesongen starter :cry:

Men nedbøren må no komme ein eller anna gang, og da!!! 8)

Bortsett frå fisking i mine lokale elver, blir det ein tur til Gaula, nedre løberg, der skal eg fiske første veka i Juli. Det blir også ei veke i ørsta og den elva der, har berre ikkje bestemt meg for dato enda.

 

 

Eg drømmer i skrivande stund om 4 dager med pøsregn, 9,6fots klasse 8 av merket Scott, rio outbound, synk 3, kort fortom og Ally's shrimp, Da kan ein ikkje få det betre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er den første abstinensen over og jeg er tilbake fra noen fine dager i BJØRA.

Nydelig FLOD, dette var ingen vilter og sprutende vestlandselv. Men for et nydelig sted.

Fangsten vår ble to støinger som nå forhåpentligvis er på vei mot havet. Såre rumpeballer og noen treblører i klørne hører vist med når en tilbringer i overkant av 12 timer av døgnet i et nøtteskall på elven.

Av øvrig fangst kan vi kun rapportere to brunøretter og en stor mengde av elvemusling.

Mat og drikke ble konsumert i og ved FLODEN:

Her skal vi tilbake. Trønderlaksen skal vi få lurt før eller siden.

Link to comment
Share on other sites

@Polardego: Jepp det snøret er knall! Tror jeg har det snøre på alle stengene mine. veldig fornøyd!

 

 

Så det var tatt en del fisk i Bjøra. to på litt over 11 kg. Ikkje værst det :D gleder meg som en unge til åpninga i gaula, men må desverre ha en jæ**** eksamen først, og selvsagt noen velfortjente eksamenspils etterpå :D

 

Så at vannstanden har sunket mye i bjøra siste uka (fra ca 20 til 10 kubikk), åssen var forholdene når du var der jmonsen?

 

Gaula så fin ut nå med hensyn til vannstand. ca 270 kubikk ved gaulfoss.

Link to comment
Share on other sites

Gaula så fin ut nå med hensyn til vannstand. ca 270 kubikk ved gaulfoss.

 

Har du noen anbefalinger angående fiskevald i Gaula "larsft" ?

Vi er 5 personer som har lurt på muligheten, til og leie en ukes fiske i begynnelsen av juli neste år. Vi driver i hovedsak med fluefiske, og vi har hørt at de mitre delene av gaula er spesielt egnet for fluefiske.

I år går turen for første gang til Orkla med 4 dagers fiske fra 1 juni, det blir det nok trangt om plassen og køfiske, siden vi skal prøve valdet til vormstad camping. uannsett får vi prøve og finne roen og kose oss med miljøet rundt elva, jeg har hørt at når natten siger på blir det litt bedre plass i elva.

 

Er det noen som har noen gode tips til fluevalg for Orkla. Jeg har hørt Mikkeli blue er et godt valg.

Link to comment
Share on other sites

Hei 202Outback

 

Er ikke veldig kjent i Gaula, bare vært der noen få ganger, så det er sikkert andre som har mer kunnskap om valg av vald. Fant imidlertid denne oversikten på gaula.no.

 

Vald Antall fisk Total vekt

Borten/Losen Fiskesameie 254 stk. 1 932,85 kg.

Krogstad, Hovin 334 stk. 1 913,40 kg.

Valdum/Valdøyan, Lundamo 264 stk. 1 776,70 kg.

SJFF, Vold/OvF, Støren 352 stk. 1 544,70 kg.

Horg JFL 218 stk. 1 427,20 kg.

Melhus JFF 240 stk. 1 193,50 kg.

Horgøien 150 stk. 1 061,40 kg.

Nedre Løberg, Lundamo 175 stk. 919,90 kg.

Røskaft Søndre, Lundamo 131 stk. 887,70 kg.

Hage, Hovin 172 stk. 840,50 kg.

 

Vet også at Borten/Losen er regnet som det beste valdet, men skal vistnok være texas der i fellesferien. Personlig tror jeg at jeg ville valgt noen av de valdene lenger opp. Flotte fluefiskevald, og spør du meg så er elva mye finere i de øvre deler enn lenger ned. Du vil også bli mindre påvirket med tanke på leirfarging av elva. Imildertid skulle jeg tro at vannstanden også vil spille en viktig rolle med tanke på hvor det er best å fiske i den perioden dere skal.

 

Jeg synes egentlig at Melhus JFF sitt vald er ganske fint, de skal vistnok ha fått noe mer enn hva de har hatt før også.

 

Når det gjelder fluevalg så har jeg desverre ikke så mange tips å komme med, men vet at det går en del mønster i orange, grønt osv. Så vil vel tro at tubefluer ala Green Highlander eller Batakorva (usikker på om det skrives slik). Alleys Shrimp er heller sikkert ikke dum. Personlig har jeg troa på å putte på noe som laksen ikke ser så ofte, og da jeg vet det brukes en del fargerike fluer, så kan det sikkert være lurt å prøve noe ala Sunray Shadow. Men som det jo er med laksefisket, så finnes det jo like mange "killerfluer" som det finnes fluefiskere. Så man må jo nesten bare prøve litt forskjellig. Både hva størrelse og fargekombinasjoner angår. Selv er jeg mest aktiv i Finnmarkselver, så jeg tror jeg forsøker de taktikker som fungerer der :D

 

Ellers så ønsker jeg deg et "dritt fiske" (sagt med Tromsødialekt :lol: ) i Orkla, og kanskje vi dumper på hverandre mens vi begge er i nærheten av bartebyen :D

 

mvh

 

lars

 

Bye the way, se filmen "LAksefiske med enhånds" (Laget av fluefiskernes svar på Bjarne Brønbo :lol: ) som oppvarming til eventuelt fiske i de øvre deler av Gaula :D En av de bedre laksefiskefilmene som er laget spør du meg!

Link to comment
Share on other sites

Hei 202OutbackEllers så ønsker jeg deg et "dritt fiske" (sagt med Tromsødialekt :lol: ) i Orkla, og kanskje vi dumper på hverandre mens vi begge er i nærheten av bartebyen :D

 

mvh

 

lars

 

Bye the way, se filmen "LAksefiske med enhånds" (Laget av fluefiskernes svar på Bjarne Brønbo :lol: ) som oppvarming til eventuelt fiske i de øvre deler av Gaula :D En av de bedre laksefiskefilmene som er laget spør du meg!

 

Hei igjen

 

Takker for grunnlegende info om fiskevald i gaula.

Når det gjelder oppvarming til fiske, så jeg filmen "når vi venter på laksen" som gikk på nrk 2 i går. Jeg la spesielt merke til han som hadde fisket med flue i 23 døgn i orkla uten å ha fått napp, og lurte på om han skulle la seg mentalundersøkes. :lol::lol:

Du har nok rett ang fluevalg, her er det mangen meninger. Jeg fikk min første fluelaks på phatagorva så den er å finne i flueboksen, sammen med sunrayer i foskjelige varianter.

Jeg har en film som heter Gaulars sølv. Der er det filmet flere storlakser som blir tatt med enhåndsstang, tror det kan være klipp i fra den filmen du nevner, men det blir nok tohands 14" på meg, og hvis krise en spinner :oops:

Vi blir nok stort sett i orkdalen, så hvis du er ute og inspiserer er vi på campingen eller i elva.

Bartebyen holder vi oss litt unna, har hørt det er mangen skumle trollunga der som spiser Brannsupportere til kvelds. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

hehe... det skal ikkje være greit å være brann-supporter i bartebyen nei :lol:

 

Men jeg lurer på en ting... hva er en spinner? :lol: (beklager, klarte ikke la være! :wink: )

 

Jeg skulle vell ikke nevnt det ordet :oops: , men fluefiske etter laks i juni kan være tunge økter med synke snøre, og tubefluer i metall, iallefall hvis vannstanden er høg. Da kan det faktisk være greit og ta en økt med litt mindre komplisert fiske med spinner selv om noen rynker på nesa.

 

Ellers leste jeg i nettavisen om Vegard heggems tips for å fange Orkla laksen.

Ferskt "hail" var nevnt som avgjørende for å overliste laksen, men jeg er redd for at den lange turen fra vestlandet vil ødelegge holdbarheten på "hailet". I tilegg er ikke samboeren overbegreistret for disse turene, så hailet kan fort bli noen uker gammelt bare av den grunn. :roll:

 

Ellers er makrellen kommet, fikk 40 stk i helgen noe som er tidlig her på disse kanter.

Link to comment
Share on other sites

hehe... jaja... skal du fiske eller skal du få fisk? Er det ikke det de sier da?

 

Kan nok bli et problem med ferskt haill her i gården også. Er blitt singel, så får da heller satse på at det er noen villige trønderjenter som kan hjelpe en stakkars nordlending med den problematikken :roll::lol: .

 

Ble forresten tatt en laks på litt over 10 i bjøra i dag ser jeg på laksebørsen. Selv om det egentlig ikke betyr noe når den ikke er tatt på flue (alt annet er fangst :wink: ) så betyr det i alle fall at det er fisk i elvene der :D De som driver testfiske (forskning) etter laks med garn i trondheimsfjorden kan også melde at de observerer stadig mer laks inn fjorden :D

Link to comment
Share on other sites

Har hørt at det er sett fisk i telleverket på Bjørsetdammen , så da er det håp i øvre deler av Orkla også !

 

Er du singel kan "håndhaill" kanskje være ett alternativ. ?? :lol::mrgreen:

 

hehe--- kanskje det ja... får prøve det, og se om det blir noe laks ut av det :roll:

Link to comment
Share on other sites

hei

 

aldri vært å fisket ved lundamo, men elva ser skikkelig fin ut der. så det må jo bare bli bra magnum :D Laksen må jo forbi der også. De har allerede observert laks nesten oppe med gaulfossen, så nå er det snart igang 8)

 

når skal du i gaula magnum_mauser?

Link to comment
Share on other sites

hei

 

aldri vært å fisket ved lundamo, men elva ser skikkelig fin ut der. så det må jo bare bli bra magnum :D Laksen må jo forbi der også. De har allerede observert laks nesten oppe med gaulfossen, så nå er det snart igang 8)

 

når skal du i gaula magnum_mauser?

 

Første veka i juli. Fisker berre einhands, så håper elva har roa seg såpass att eg kan fiske uten att det går på helse og utstyr laust :lol:

 

Fluetips i den elva?

I mine elver bruker eg mest Ally's shrimp, cascade, div sunray's og red butt.

Andre mønster som er eit must for trønderlaks med bart og mokasiner? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja de er nokså dressa, men siden dette er tempelhund AAA kvalitet tåler den mye mer dressing enn rev eller skralere tempelhund. Fluer for juni og julifiske...

 

Har kjøpt c nakker fra Danmark der prisen har vært ok.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu bra jeg bor ved ei elv som åpner 15 mai og i kveld blei årets første laks mista...... Toppers med snelle hvor kulelager er ryki og bremsen låser seg under det heftigste utraset ever. 0.35 røyk lett da ja. Fisker for øvrig med mark og haspelsnelle. Er ei ganske latterlig lita elv så trengs bare 0-2-3gram bly for å komme ned.

Link to comment
Share on other sites

Når dykk skal tapere fortommer, kva knute bruker dykk da? Eg bruker blodknuten, men syntes ikkje den fungerer tilferdstillande når eg tld lager fortommer til grovt laksefiske på einhands.

Da vil eg bruke så tjukk buttdel som mogleg, bruker 0,58 eller 0,61, midtdelen er 0,48 eller 0,45 og eg blir aldri heilt nøgd med knuten når det er så stor diameterforskjell. Der er fleire kunter som brukast når ein skal skøyte fortomsmatriale, nokon som har eit tips om ein knute som verkar bra, sjølv om det er med grov diameter og det er skilnad på diameterane?

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve med kirurgknuten. Den var jo veldig enkel å binde også, noko som er ein fordel når ein står i elva med kalde fingrer.

Blodknuten fungerer greit dersom sena ikkje er for tjukk, eller det er særleg stor diameterforskjell.

Men når eg lager kamikazefortommer med buttdel på 0,60 og spissen er 0,28, så blir det vanskeleg :oops:

Link to comment
Share on other sites

Vision ace er ei bra runningline. Vær obs på at den ikke må strekkes i hjel og heller ikke legges i varmt vann. Men den skyter bra og er forholdsvis flokefri om en passer på linen og behandler den bra.

 

Personlig synes jeg sunset amnesia er helt uslåelig...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...