Jump to content

Friflukt - Nytt vs. Gammelt Løp ?


S.O.N

Recommended Posts

Hvor mange er det som helt sikkert kan si at liten friflukt skal gi bedre presisjon på en ladning ?. Er dette mere en teoretisk myte eller er det virklighet til vanligt bruk ?

 

Jeg lurer stadig vekk på om ladningene mine ikke er optimale nettop fordi jeg ikke har tatt meg den tid å forske på dette.

 

Stort sett så ligger jeg på 1 til 1.5mm i friflukt, og dem går greit nok. Er pulsen ok, og løpet ikke oser av varme så det forstyrrer siktet, så havner dem fleste innefor inner-10 på 100m. Av og til kryper en og annen ut i ytter-10. Dette gjelder kuler fra 40-60 grain på f.eks 223.

 

Kjøper man fabrikk ammo, så ligger dem helt opp til 2-3mm friflukt, og dem samler ikke så verst dem heller. Faktisk så kan fabrikk ammo gå svært godt med stor friflukt.

 

Leser man ladninger på Reloadernest, så ligger mange klint oppetter bommene og med heftige ladninger. Dette er jo nesten i strid med hva læreboka sier med hensyn til Trykkøkning.

 

Teknisk så er det naturligt at skyver man igang kula over bommene, så er det en mindre dramatisk med hensyn til sleng en at den skal klinke seg inn i dem etter å ha forlatt patrona med større friflukt.

 

Men betyr det virkelig så mye vist løpet er noenlunde nytt ?

Vil ikke dette komme mere til anvendelse vist løpet eller kammeret er begynt og bli romslig og utbrent ?

Link to comment
Share on other sites

Dette er kaliberavhengig så det holder, det er avhengig av brotsjen som er brukt, det er avhengig av kula, kruttet etc etc. Det er ingen fasit at mindre friflukt uansett vil øke presisjonen. Det som derimot kan være er at å leke med å justere friflukten, opp eller ned, kan bedre presisjonen, men merk at justering av friflukten VIL påvirke trykket.

 

Dette du nevner med nytt løp vet jeg ikke om jeg helt skjønner hva du mener. Men, friflukten til et våpen vil øke med antall skudd dersom du ikke justerer deg etter - ren slitasje. For mange våpen vil det ha lite å se, for de mest kilne kan det bety en del. Igjen, ingen generell fasit.

Link to comment
Share on other sites

Ved å sette kula til 0 friflukt så fjerner man litt av betydningen av hylsas hold på kula. Trykket må betydelig opp før hylsa slipper og dermet så kan man få med uniforme patroner.

Avstand til null friflukt vil også forandre seg etter hvert som løpet blir slitt.

 

Jeg testet friflukt i Sauern min for litt siden. Samme ladning, men med friflukt fra 0 til 6 mm. Beste presisjon fikk jeg med 3 mm friflukt. Dette strider kanskje litt mot teorien om friflukt som sier at generelt er mindre friflukt bedre.

Link to comment
Share on other sites

Sauerløp (6,5x55) er normalt sett ikke bygd for veldig kort friflukt, og når man drar kulen såpass mye ut er at kraften som holder kula på plass minsker. Resultatet er at det initielle gasstrykket blir mindre og dette kan påvirke presisjonen negativt. Min erfaring med Sauer er også at 2-3 mm gir best resultat, eller enda lenger friflukt med lettere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt intressant dette, for jeg opplever ikke noe betydelig bedring i presisjon om

jeg minker friflukten, men kan heller ikke si at den forbedres ved å øke den. Sånn mellom 1-2mm går liksom greit uten at man har gjort grundig testing på det.

 

Jeg tenker som så at dem som lager fabrikk ammo tester dette grundig og setter kula der det vil gi et best resultat, for fabrikantene konkurerer om å selge best ammo.

Kanskje dette er litt feil, men er fristet til å tenke slik likevel.

 

Nå det gjalt det med gammelt løp var det med tanke på at har man en ladning som man står ved på et nytt løp, så er den kanskje ikke optimal etterhvert som løpet slites, og man bør følge etter med å sette kula lenger ut, men heller ikke det behøver kanskje bety noe.

 

Forsto jeg det riktigt at vist man satte 0-friflukt, så får man uniforme patroner til kammeret, og vist man da necksizer på omlading så er man så perfekt i senter som det går ann for akkurat 'den' rifla`?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange er det som helt sikkert kan si at liten friflukt skal gi bedre presisjon på en ladning ?

Hvem sier at det er sånn? Ingen så vidt jeg vet. At man i de fleste våpen derimot kan hente inn presisjon ved å finne den optimale patronlengden/friflukten er helt klart.

 

Som wadcutter sier, 0-friflukt brukes for å få gjevnere hastighet, for å eliminere variasjonene i kuleholdet. En annet argument for 0-friflukt er at det vil kunne gi bedre sentrering. Bruk av 0-friflukt forutsetter at man har satt seg godt inn i hva dette handler om, og er sikker på at man vet hva man driver med. 0-friflukt kan godt fungere utmerket i std kalibere. jeg skyter min 6,5x55 med 0-friflukt, og den samler bra med denne ladninga som er bygget opp med riktig satt kule i bommene. I andre våpen vil dette ikke fungere i det hele tatt. 0-friflukt forutsetter ladninger som fungerer i forhold til nettopp dette, og det er ikke å anbefalle å sette en hvilken som helst ladning til 0-friflukt med et hvilket som helst våpen. Det er uansett ikke praktisk å drive med 0-friflukt feks i jaktvåpen. Ved fem.seks anledninger har resultatet av at jeg måtte ta ut 0-frifluktpatron av benkebørsa blitt at hele låsen er full av krutt. Det er en drittjobb å få ut kruttrestene..

 

Det dette handle om er å finne den patronlengden/friflukten som gir best samling. Dette sammen med den ladningen som gir best samling. Hastigheten vil endre seg ved endret pattronlengde. Det er derfor gode muligheter for å glipp av den optimale ladningen hvis man ikke går grundig til verks for å finne den optimale løsningen. En god historie om akkurat det kan du lese her http://kingfisher.0catch.com/guns/laddertest.explanation.html :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker som så at dem som lager fabrikk ammo tester dette grundig og setter kula der det vil gi et best resultat, for fabrikantene konkurerer om å selge best ammo.

Kanskje dette er litt feil, men er fristet til å tenke slik likevel.

 

Jeg skal ikke påstå at du tar feil, men jeg antar at de fleste fabrikanter lager patroner med så liten COL som mulig for å være sikker på at deres ammunisjon er trygg å bruke i forskjellige våpen siden forskjellige løp kan ha forskjellige toleranser ift vitale mål på kammeret. De fleste produsenter lader vel sine patroner så nært max de kan komme for å kunne konkurrere i forhold til hastighet med en gitt kulevekt. Jeg tror derfor de legger inn en sikkerhetsmargin ift patronlengde slik at muligheten for at en kunde opplever overtrykk blir minimert.

Link to comment
Share on other sites

Det tror jeg kanskje er vel så riktigt at dem sikrer seg for at det skal passe i alt muligt av kammer typer, selv om det i teorien skal følge en standard som er toleransesatt.

 

Kulefabrikantene har nok også noen max/min toleranser, og jeg kan til tider oppleve at dem settes svært ulikt selv om die'n er urørt fra kule til kule. På billige treningskuler så ligger det å svinger helt opp til +/- 0.25mm, så totalen mellom en patron til en annen kan vere opp til 0,5mm.

 

Det er sikkert en eller annen som har sittet og tatt alle toleranser og usikkertheter som kan oppstå, og så setter dem en lengde som da er dønn sikker for salg og passer i alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...