Jump to content

Retikkelspørsmål, Bushnell Legend 3-9x50


nesnah

Recommended Posts

Fikk med en slik til hva jeg oppfatter som god pris på min Savage WeatherWarrior. Såvidt jeg forstår er det et duplex retikkel, dvs at det er et enkelt kors, men med tråder som blir tynnere både vertikalt og horisontalt der hvor de krysser. Spørsmålet mitt er hvor stor avstand er det fra krysset og til trådene blir tykke? Dette er vel typisk noe som angis i bueminutt (MOA) eller slikt. Jeg spør fordi jeg har tenkt å trene litt på løpende elg, og skal holde 60cm foran på 100m.

Link to comment
Share on other sites

Vil tro du ikke har medforstørrende retikkel, dvs at retikkelet er like stort uansett hvilken forstørrelse du justerer på kikkerten? Hvis så er tilfelle vil avstanden du lurer på endre seg etter hvert som du endrer forstørrelse. Her må du prøve deg fram, start med å bestemme deg for hvilken forstørrelse du kommer til å bruke, så prøver du deg fra hvor du må forlegge siktepunkt.

Link to comment
Share on other sites

Det er korrekt, det endres ikke når jeg endrer forstørring, og det haddde jeg ikke tenkt på nei. Jeg skal gjøre som du sier, får ta det neste gang jeg er på banen. Antar jeg må bruke lav forstørring, siden det er en relativt liten "andel" tynt trådkors.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...