Jump to content

Kaliber 20


amigo

Recommended Posts

Planlegger kjøp av o/u hagle i kaliber 20 til rypejakt, fordi jeg kunne tenkt meg en litt lettere hagle enn den jeg har.

Men så leste jeg et sted at kal. 20 var ubehagelig å skyte med på lerduebanen. Er dette tilfelle?

Har alltid trodd at kal. 20 var mindre kraftig enn kal. 12.

 

Håper noen kan gi meg svar på dette, eventuelt sine erfaringer med kaliber 20.

Link to comment
Share on other sites

Kal 20 har forsåvidt mindre rekyl enn kal 12, men hvis vekten minsker på børsa vil følt rekyl øke slik at en rekylmessig gjerne er tilbake der en startet.

Dette kommer jo selvsagt an på hvor hardt ladde patroner en bruker, om det er et problem eller ikke.

I mange tilfelle blir kal 20 lansert som "damebørse" men pga mindre vekt blir det ikke noe særlig reduksjon i følt rekyl, kanskje tvært om..

Løsningen kan være en halvauto, der er rekylen betydlig mindre selv om vekten skulle være lav.

Link to comment
Share on other sites

Dette med "kraft" har heller lite med kaliber å gjere. Det er eit produkt av kor mykje hagl som skal ut, og til kva hastighet.

Når det gjelder rekyl so kjem vekta på våpenet inn i bildet, og utforming av stokken etc. Pluss litt andre detaljar av begrensa betydning.

 

Altso er det ammo'en og børsa som styrer korleis hagla er å skyte med på bana, ikkje kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for raske og gode svar. Har aldri syntes den jeg har i kal 12 er noe ubehagelig å skyte med, så hvis kal 20 med lavere vekt blir omtrent det samme går det mot ny hagle :D

Ble bare litt skeptisk når jeg leste at noen syntes det var såååå ubehagelig å skyte med, men er vel også litt individuelt hva man synes er ubehagelig.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg ikke igjen her.

Jeg har en Ruger Red Lable o/u i cal 20 med 3" kammer.

Denne hagla er en drøm å skyte med enten jeg bruker lette ladninger, eller 3" magnum.

 

Jeg er ingen storjeger når det gjelder hagle, ei heller aktiv på skytebanen.

Mengden skudd i året er moderat, men denne hagla er ihvertfall langt fra vond å skyte med.

 

Som ofte med skytevåpen så har nok sikkert fasongen og utformingen av kolben mye å gjøre med mengden av følt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...