Jump to content

Norgesmesterskap 500 meter.


338RUM

Recommended Posts

Gratulerer til alle vinnerne!

Dette var et historisk mesterskap. Første norgesmester i UNL 500 er blitt kåret!

 

Igjen synd jeg ikke fikk deltatt, men well done til arrangørene og alle deltagerne.

Ser frem til bilder og fyldig rapport. :D

Link to comment
Share on other sites

Da er vi "Søringan" tilbake i "hjemlandet", og bil og campingvogn parkert på gårdsplassen.

Ja, ja - bortsett fra Arvid da, som sitter på et tog ned til Tønsberg - er vel hjemme rundt midnatt vil jeg tro. (Norge er langt - vi dro ca. 1100 fra banen)

Jeg må få takke "trønderbataljonen" for et flott arrangement - prikkfritt gjennomført, og en verdig vinner ble kåret. Gratuelerer "Osse" - fremragende skyting, og selfølgelig gratulerer jeg til alle dere andre som stilte på NBSF`s første NM i 500m FRI.

Og ikke minst vil jeg takke for en super avsluttning på lørdags kveld med både grilling og mye godt drikke - samt mye "skitsnakk", juging og sosialt samvær. Det ble tidlig søndags morgen før det ble stille i "Campen" på Nidaros skytebane.

Vel blåst Nidaros BSK.

Link to comment
Share on other sites

Et STORT grattis Osse. De er deg vel unt. Spesielt med tanke på hvordan du for noen måneder siden slet ditt hår i fortvilelse over ny rifle som presterte mega vertikaler ved KM:et i februar og valgte å avlyse Numedals turen. Men du gav ikke opp uten jobbet videre med plasten og fikk full uttelling nå. Respekt.

 

Et stort TAKK til Tor og gjenget på Nidaros som arrangerte et perfekt stevne.

Jag vet at det blev jobbet til langt ut på natten fredag morgen for å få til balansevekter for vindflagg.

 

Her ifra inskyting fredag.

 

P1000332_%28Large%29.JPG

 

Jackass klar til aksjon

 

P1000330_%28Large%29.JPG

 

To linjer med flagg på hver 50m var toppen. De som stod lengst ut var ca.1m² og ingen problem å sjå.

 

P1000324_%28Large%29.JPG

 

Men dere hadde snudd dem feil vei, fargen er på gal side. :lol:

 

P1000326_%28Large%29.JPG

 

Banketten ble holdt ute på standplass med skytebenker som bord.

Vi måtte ha ved til sankthans bålet.

 

P1000342_%28Large%29.JPG

 

Tørrgran måtte klyves.

 

P1000353_%28Large%29.JPG

 

Tor på vei å dra til Glenn???? Jag må si at han hadde gode nerver den gode Glenn. Mona overvåker.

 

Det var godt me litt varme utifra og......

 

P1000373_%28Large%29.JPG

 

Til sist et stort takk til alle deltaker for trivelig samvær.... Vi treffs sikkert igjen.

Link to comment
Share on other sites

Lovte jeg skulle komme tilbake med en komplett resultatliste.

Her er den, liggende på ett Excel ark, men jeg fikser ikke å få den inn her på Kammeret slik at den blir nogenlunde lesbar.

Uansett, vinneren øverst, nr 2 neste. osv osv.

 

Etternavn Fornavn Serie 1 Serie 2 Serie 3 Sum Gjen.snitt

Olsen Knut Inge 76 120 80 276 92,0

Haagensen Tor Bang 111 133 72 316 105,3

Flatby John 115 129 80 324 108,0

Grøtan Geir 113 163 87 363 121,0

Einar Trondsen 95 138 135 368 122,7

Knutsen Frode 151 128 119 398 132,7

Risstad Olav 85 136 178 399 133,0

Viken Kåre Inge 89 134 215 438 146,0

Hagen Glenn 134 177 128 439 146,3

Bertilsson Krister 161 185 117 463 154,3

Hågensen Kjell 144 130 214 488 162,7

Wibe Tor Erik 112 183 207 502 167,3

Lindseth Geir 185 159 179 523 174,3

Hagemo Jørn 179 187 216 582 194,0

Skoland Arvid 282 292 148 722 240,7

Leren Mona 165 384 348 897 299,0

 

Vil ellers samtidig benytte anledningen til å takke alle deltagerene for oppmøtet.

Det ble vist masse god skyting denne helgen, men Knut Inge var den som dro det hele iland.

Utrolig bra skyting av han under tildels varierende vindforhold (Nidarosvind).

En skal være rimelig "hard i hodet" for å skyte slike grupper som han gjorde, under slike forhold.

Godt skutt, og en verdig vinner. Hipp hipp!

Skal få lastet opp noen bilder etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Ja dette ville gitt høye odds for noen uker siden, men ting har falt på plass litt etter litt. Det er ikke lett å komme i gang med benchrest, men jeg har sugd dere andre tomme og tørre for råd og veiledning, takk for hjelpa, nå kan dere angre. Men takk lell.

 

I fjor skjøt jeg grupper på rundt halvmetern, og syntes det var morro selv om sisteplass ikke er så veldig kult. Men det nytter ikke å vente med å delta til man har alt utstyret i hus, for en konkurranse på 500m med 3x10 skudd á 12 minutter er en temmelig spesiell situasjen, og det er rom for mange valg og taktikker med såpass lang skytetid. Og de fire fem stevnene har lært meg noen lekser. Så på lørdag gjorde jeg bare et par feil, og ingen av de virkelig store tabbene som å skru feil vei på kikkerten, treffe skiva med pusseskuddet som egentlig skulle i vollen eller skyte på feil skive. Eller skyte med magnumpatron. Gjorde alle disse tabbene i fjor, bortsett fra feil skive.

 

Jeg fikk en skrell forrige helg da en gruppe på 67mm dukka opp, så jeg gikk til NM med forhåpninger om å kunne skyte bra. Jeg kom ikke til Trondheim for å vinne, men på lørdag kjente jeg nervene gitt og fingrene var helt følelesløse. Men jeg kunne se at de rista.

 

Første serien åpne knallbra med 5-6 skudd inni sentrum, det var en liten jevn bris men mye turbulens etter 300m Denne brisen døde etter 6. skuddet, og da kom første feil, jeg holdt feil vei og åpnet gruppa et par cm. Resten av skudda satt bra og gruppa ble 76mm.

 

Andre serie medfører alltid litt stress, så da serien startet måtte jeg inn i ladebue å hente bolten.

Dermed var det lunsj, med god tid til både puss, lading og mat og prat.

 

Da siste serien starta var vinden økt på en del, og det så ut som ei byge kunne komme i løpet av serien. Da tok jeg ikke sjansen på å vente, peiste på og akkurat da siste skuddet var kamra kom byga. Holdt to ringer ut og litt ned, og gruppa ble 80mm. Da hadde jeg skutt fort og brukt ca 2 minutter. De neste 5-6 minuttene blåste det godt, mens det stilna helt av mot slutten. Der hadde jeg flaks.

 

Hadde jeg hatt nerver til å vente til vinden evt døde ut igjen? Neppe, for man får litt angst av vind. Men det er jo det samme om man ødelegger gruppa i ei vindbyge tidlig i serien, eller ødelegger den når det gjenstår 2 minutter. Allikevel er det få som klarer å vente ut skytetida.

 

Skal spare dere for takketalen, men den harde kjernen i klubben har jobba hardt og stille og fått til et stevne med et flott format og rom for alle. Synd at så få kom i år, det var en stor skuffelse og ikke til det beste for sporten vår. Men hold kruttet tørt, for det kan nok fort bli et stevne til i løpet av sesongen. Nybegynnern skal nok pirkes ned fra pallen i løpet av høsten :twisted:

 

Her er en video av John Flatby som skyter hele gruppa på 40 sekunder. Det er orntli fort og noe å studere for oss andre.

 

JohnFlatby.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...