Jump to content

Kan Jâmter virkelig få FINT i bånd i sentrum av en by?


ElgjaktensKiri

Recommended Posts

Hei!

Nå kjenner jeg at tålmodigheta mi er borte snart.. Jamtvalpen på snart 8 mnd går som en TOSK i bånd når vi ferdes i sentrum. Det ene er at hun er veldig sosial og skal hilse på ALT og ALLE, men det går jo ikke i lengden. Hun drar så det jomer etter, og siste "Hundeekspert" jeg snakket med sa jeg skulle bare stoppe opp når hunden dro, og vente til hun var roet seg. Ikke snakke til hunden, men bare få den tl å erfare at det bærer ikke framover så lenge hun drar. Dette rådet syns jeg ikke var noen suksess...

Vi har gått mye turer i skogen og da holder hun seg alltid i nærheten(er gjerne løs da), men jeg kan jo ikke ha henne løs i sentrum. Det går ikke. Noen tips? erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

haha....Nå måtte jeg le! Nei det er ikke så nøye at hun går i sentrum:) Men hun elsker jo å være sammen med flokken, og vi går jo av og til til sentrum for å spise is osv.. så da kunne det jo vært kos å få være med. Men i sentrum er det mye folk, og mange hunder(en del løse hunder til og med), og jeg føler liksom ikke at jeg kan slappe av på en slik tur med hunden. Men JA- vi går mye i skogen. I fjellet. Det er der vi oppholder oss mest på tur, og DER får hun enten gå løs, eller i line. Og det funker bra:) Da slapper vi nok best av begge to:)

Vi "lufter" ikke bikkja langs asfalten spesielt mye heller. Vi bor rett ved skogen og fjellet, og dermed blir det fort turer på en sti istedet for 45 min på asfalten. Tror jo absolutt skogsstier er bedre trening både for hund og fører...

Så kanskje jeg bare skal gi f.........

men har noen erfaring med jamter og gå pent i bånd trening?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale deg å ikke slippe hunden løs i skogen når dere bare går tur. Dette bør vær godbiten som hun får lov til når det skal jaktes etter elg og hun skal "på jobb". Min unghund er også som din på byturer. Vi har nå startet Nazitrening, dvs han blir komandert ligg og sitt i ro og gå fot når vi er på bytur. Han må sosialiseres. Han har blitt mye bedre etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Ja, meld på dressurkurs. Å drive og kjone og streve på egenhånd uten å oppnå resultater er berre til frustrasjon for både deg og bikkja.

Kanskje eieren føler litt prestasjonsangst også når det er mange som kan se hvor "umulig" bikkja er? Det vil ihvertfall føre til at spenningsnivået mellom fører og hund økes og ting blir minst dobbelt så vanskelig å få til. Viss du har tenkt å benytte hunden som løshund(finnes det andre måter å jakte med jämthund på? :D ) så bør du slutte å ha henne løs når du går tur, ellers så får du en hund som bare er opptatt av deg og hvor du er. Er som sendero sier å komme løs skal være rosinen i pølsa :D Da er det når du er på jakt/jakttrening finn et fint sted sett deg les avis, drikk kaffe og la hunden søke ut. Flytt deg bare når hunden har kontakt med deg slik at den ikke trenger å lete etter deg. Det er ihvertfall noe jeg syns har funket på mine jämter.

Men tilbake til problemet, går hun pent når dere er aleine da? Viss ikke så må du jo starte der. Det med å stå i ro i et bymiljø vil aldri fungere da det hele tiden vil være nye lukter, personer og hunder som kommer innen rekkevidde og dermed får hunden "belønningen" selv om den drar som en okse i båndet. Jeg var på dressurkurs i vår(etter 19 år som hundeeier) og det var vel anvendt tid og penger. Der skiftet vi rettning så snart hunden ikke fokuserte på fører, dette medførte etterhvert at hunden fokuserte på fører for å slippe ubehaget med rykket i kobbelet hver gang det ble skiftet retning.Samt belønning når det gikk bra selvfølgelig.

Men vær forsiktig med å stresse mye med dette viss du ikke får det til, det er bare ødeleggende på båndet mellom deg og hunden. Da gir du enten F... eller melder på et dressurkurs :D

 

mvh tulling

Link to comment
Share on other sites

He he, jeg har ikke Jämt, men kjenner meg godt igjen! :lol:

Jeg hadde nær gitt opp min hund, trena ikke "gå pent" på et år, nesten. Men begynte igjen i vinter, og nå er Krapylet™ faktisk i stand til å gå pent ved min venstre side! :shock:

 

Du har fått mange gode råd her, vil slutte meg til de, bortsett fra de som sier du skal gi f... i byturer! Det er viktig å sosialisere bikkja, også i byen med andre folk og hunder. Jeg har ikke vært på dressurkurs med min, men ringtrening sammen med andre bikkjer og folk har vært verdifullt.

 

Og; du har en 8 mnd valp!!! Da er det altfor tidlig å gi opp! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vi har gått mye turer i skogen og da holder hun seg alltid i nærheten(er gjerne løs da),

 

Hvis du skal bruke bikkja som løshund, ville jeg ikke hatt en 8 mnd valp løs i skogen. Med mindre jeg var ute for å trene søk og jakt. Og ha en løshund løs i skogen på tur er oppskriften på og få en skopusser.

 

Et triks for å få bikkjene til og gå pent i bånd er å bruke en 2 meter lang line. Feste lina i halsbåndet og la den ligge opp på ryggen til den er på høyde med magen. Slå så en halvstikk rundt magen og opp på ryggen igjen. Da får bikkja belastningen på et annet sted enn det hun er vant til og drar mye mindre i båndet.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Et triks for å få bikkjene til og gå pent i bånd er å bruke en 2 meter lang line. Feste lina i halsbåndet og la den ligge opp på ryggen til den er på høyde med magen. Slå så en halvstikk rundt magen og opp på ryggen igjen. Da får bikkja belastningen på et annet sted enn det hun er vant til og drar mye mindre i båndet.

 

 

Også omtalt som "Natoknute", er ikke alle hunder dette virker på da...

Link to comment
Share on other sites

Bruk av natoløkka lærer vel bare hunden dra mindre fordi det gjør vondt, min erfaring er at det har liten effekt så snart du tar den av igjenn.

Jeg bruker den av og til ved transportetapper i tett skog, steinurer eller bratte bakker, når jeg skal forsere terreng for å komme frem til f.eks terrenggrense skuddsted ved ettersøk eller lignende. Da kan det av og til være greit for å kunne holde seg på beina da hunden merker at noe ekstra er på gang og drar mer enn normalt i båndet. Men å bruke det som dressurmetode stiller jeg meg tvilende til. Men klart det kan virke for noen. Har likevel bedre tro på å starte dressur i mindre traffikerte områder, for å øke progresjonen etterhvert som man blir flinkere.

 

tulling

Link to comment
Share on other sites

Medtoden som trådstarter nevner- med å stoppe når hunden trekker har virket for meg, men det krever veldigt mye tålmodighet og man må ikke ha det travelt.

Det er på det nivået at man må ha med matpakke og termos for å gå til postkassen. men de fleste hunder pleier å ta poenget etter noen ekspedisjoner til postkassen.

Link to comment
Share on other sites

Medtoden som trådstarter nevner- med å stoppe når hunden trekker har virket for meg, men det krever veldigt mye tålmodighet og man må ikke ha det travelt.

Det er på det nivået at man må ha med matpakke og termos for å gå til postkassen. men de fleste hunder pleier å ta poenget etter noen ekspedisjoner til postkassen.

 

Kan skrive under på det der. Når jeg begynte for alvor med gå fint treningen tok en 10 minutters tid ned til butikken nesten 2 timer. Og det er ikke innlært med bare det!

 

Men nå noen måneder senere har jeg ei bikkje som stort sett går fint. Fortsatt bare 6 måneder gammel da, så blir jo litt trekking om den ser folk den kjenner godt eller andre bikkjer, men det får heller gå! Har og lært han til at om han trekker for mye, må han sitte før vi får gå videre.

 

Det ble jo rimelig morsomt første gangen han fikk sele på. Først fant han ut at den ikke var vond å trekke i, og så kom den store overaskelsen når han faktisk fant ut at det var lov ;) Aldri trodd ei bikkje på 13kg hadde så mye trekkraft!

Link to comment
Share on other sites

Tynt halsbånd og noen godbiter burde være en god begynnelse, kontakten mellom dere er viktigst, hver gang hunden legger seg i i pesemodus kan du korrigere den tilbake og gi en godbit når den er rolig og ser etter øyekontakt.

 

Unghunden min (NEG) hadde en tendens til å trekke og virkelig legge seg frampå , men etter å ha vært på utstilling i helgen, og gjort dette konsekvent har ho roet seg betraktelig, og ho brydde seg ikke så voldsomt om de munnrappe hundene vi gikk forbi på vei til ringen. Noe interesse var det, men veldig lite sammenlignet med fredagens ringtrening.

 

premiehund.jpg

Legg merke til det slakke bandet, bak fotografen vrimlet det av svarthunder som klynket, bjeffa og knurra.

Jeg blei positivt overraska over at hunde var såpass rolig og holdt helt kjeft.

 

 

Men som erfarne hundefolk alltid sier: det finnes ingen fasit...

Link to comment
Share on other sites

takk for mange gode tips:) Skal prøve å få meg en tur på hundeklubben på onsdag og spørre om råd og veiledning der. Der er ei dame der som virkelig er god på slike ting... At jeg ikke tenkte på henne før. Hun hjalp meg i ti minutter før vi skulle på vår første utstilling. Og takket være henne, og hunden selvsagt endte det opp med 1. plass og Bir... Kun valp ennå, men det var jo gøy:)

Men nå er det visst løpetider her... Noe rødbrun baki stompen. Har sovet mye de siste dagene, og virker litt "mutt"... ? så da bør vi kanskje ta det rolig de nærmeste dagene...

Og til dere som lurer---ja hun blir nok brukt som løshund så da skal vi slutte å ha henne løs i skogen:) Har heldigvis ikke hatt henne løs helt fra hun var liten. Kun de to siste mnd kanskje. Så da "berger" vi oss kanskje. At jeg ikke tenkte på det før.. det med å ha henne løs nå, kontra løs under jakta.. Uff.. ja det er mye man skal lære som førstegangs hundeeier..

Men jeg skal ikke gi opp ennå... Det er sikkert..

Link to comment
Share on other sites

Ja det er viktig å ikke ha en løs(på drevet halsende)hund (også) løs på tur... Det er oppskriften på trangt søk og blanke sko...

 

Som sagt; du har bare valpen ennå, innen ett år så har du nok ei veldig grei bikkje til de fleste sammenhenger. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...