Jump to content

RCBS Necksizerdie - Trenger man å smøre hylsene?


Olaf

Recommended Posts

Hei.

 

Har nå akkurat gått til innkjøp av ei necksizerdie fra rcbs, for å slippe styret med smurning og fjerningen av smurningen. Ble veldig usikker på om jeg har begått en tabbe? Trenger man å smøre hylsene i denne dia, eller holder det å smøre glideflatene i dia? Vet at du slipper å smøre hylsene i lee collet dia, men det er da slik for alle necksizerdier? :? Vil bare være på den sikre siden før jeg begynner å presse..

 

For å justere dia skrur jeg den ned til den treffer på arma, og så 1/4 runde til ned? Mener å ha lest at den skulle skrus opp igjen, men dette var kanskje på lee collet dia?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg smører halsen utvendig og innvendig. Og slenger de etterpå i hylsetrommelen. Liker å ha gullende rene hylser.

Skrur dia til den treffer hylseholder og en omdreining opp. Så prøves en hylse og justerer ned dia...

 

 

Nå kjøpte jeg necksizerdie kun for å slippe smurningsmarerittet :(

 

Har helpresset i lang tid, men syntes det er alt for mye slit, tumbleren er bare innom en gang i blant, vi har en tumbler som går rundt i skytterlaget..

 

 

Holder det altså ikke å smøre kontaktflatene på necksizerdia? :?

 

Ser jo at det "reklameres" for du slipper smurning av hylsene med lee collet necksizerdia? Men dette er altså ikke tilfellet for alle necksizerdier?

Link to comment
Share on other sites

Det er kun? Lee sin collet die som man slipper å smøre på da denne "klemmer" halsen uten at det blir friksjon.

Nå skal det sies at jeg vet om de som bruker Forester neck-sizer i Dillon-presse uten å smøre. Da tar de også vekk ekspanderer-ballen. Men jeg tok en kikk inni dien og det er ikke å anbefale!.

Du har også die-sett med hardmetall man slipper å smøre på vanlig måte. Disse har jeg ingen erfaring med.

 

Vil tippe du må smøre halsen ved bruk av RCBS neck-sizer da denne fungerer på samme måte som en full-sizer (frikson), men med litt rommere kammer.

Link to comment
Share on other sites

Det er kun? Lee sin collet die som man slipper å smøre på da denne "klemmer" halsen uten at det blir friksjon.
Det finnes SVJV én necksizerdie til som man kan bruke uten smurning: Redding. Hvis du kjøper bøssinger i TiN (titannitrid) istedenfor vanlig stål.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bonanza ns die og smører bare hver 5 hylse i og uttapå halsen.

Setter bare opp 10 smurte hylser og presser iveig til det blir litt tregt på ca hver 5.

Trumler alle hylsene før pressing.

 

Har ikke brydd meg om å gjøre ren hylsene heller etterpå, bruker så lite fett på dem at d merkes ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mye interessant lesning her.

 

Kan noen fortelle meg flere fordeler ved necksizer (lee, evt redding) enn:

 

- Smurningsfri (Lee sin), (Redding sin titan innvendig)

- Lengre levetid på hylsa (skulderen presses mindre)

 

Hvordan er det med presisjon? Per dags dato bruker jeg ei RCBS helpressedie, justert nøyaktig til kammeret på børsa mi. Hvordan vil presisjonen bli i forhold til denne? Merkbart bedre eller dårligere?

Link to comment
Share on other sites

Blir nevnt i endel fora og artikler at lee sin neck-sizer er en løsning som gir di retteste halsene, og da dertil bedre presisjon.

Om dette blir bedre enn din tilpassede helpresser er det vel ikke lett å svare på....., men lettere blir det vel, kunn smøring innvendig i halsen og helpresseren lager vel neppe en bedre tilpasning på hylsa en en engangsskutt og neck-sizet hylse , da selfølgelig skyteformet i ditt våpen.

Etter endel omladinger med neck-sizer er du vel likevell nødt til å ta en helpressing+trimming.

Kjenner flere som ikke helpresser i det hele tatt, bare neck-sizing og trimming 7-8 ganger for så å kaste hylsa, noe som sparer mange timers jobbing siden di skyter relativt MYE.

Link to comment
Share on other sites

Til vanlig NS-die bruker jeg en veldig beskjeden mengde Imperial-lube øverst på halsen. Innvendig bare et "stroke" med en ren plast-børste. (Ekspander-knapp i hardmetall reduserer friksjonen noe.) Eventuellt litt LEE-smurningen på tube som er enda lettere å fjerne, men litt mer grisete i bruk. Tar meg tid til et lite "gnukk" av halsen under siste innspeksjon før patronene havner i eska. Tar litt tid, men sizinga går da veldig lett og greit med minimalt strekk.

Hvor langt du skal skrue ned die'n avhenger om hvor mye av halsen du vil presse. (Setter du f.eks kuler med boat-tail langt ut trenger du vel ikke presse mer av halsen enn den som har kontakt med kula.)

Å redusere ekspander-diameter for å lette sizingen er jeg redd bare flytter problemene. Vesentlig for liten diameter på hylsemunning overstiger messingens naturlige spenst og vil gjøre at kula må "brøyte vei" ved isetting. Kan lett bli avskallinger og skjevheter av slikt. "The Bullet is a poor expander", skriver vel Richard Lee hvis jeg ikke husker feil.

Forster tilbyr nå en bushing-die som i tillegg til å neck-size også kan kontrollere head-space/sette skuldra tilbake, hvis ønskelig: Bushing Bump Die. Har inntrykk av at når kamring begynner å bli plagsomt tung ved mange ganger neck-sizing, er det som regel headspace-lengden som har "grodd litt"... Dette fikser bump-dien. Veldig godt fornøyd så langt med min, tørker av eventuellt sot og urenheter fra hylsa og presser uten smurning. Utfordringen er å finne rett diameter på bushingen og å holde seg til hylser med ens tykkelse. I utgangspunktet ingen ekspander montert,men om ønskelig skal det være mulig å bruke den med ekspander også, (hvis bunglete hylsemunninger?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...