Jump to content

Spørsmål angående minkjakt med feller.


magnkarl

Recommended Posts

Hei, familien min og jeg har et sommerhus/bruk på en øy i Helgaland (nære Sandnessjøen) hvor vi gjerne drar opp hver sommer. De siste årene har jeg merket mer og mer mink og minde og mindre sjøfugl/måker. Jeg leste i går at minken er svartelistet og burde jaktes bort fra holmer og skjær. Så da lurte jeg på hvilken måte som er best for å ta knekken på så mange mink som mulig over en sommermånde i året.

 

Vi har ikke hund og det eneste våpenet jeg kan få tak i på så kort tid er et luftgevær.

 

Hvilke feller er best, kan jeg evt. lage de selv? Jeg tar gjerne imot byggeplaner, tips og erfaringer!

Link to comment
Share on other sites

[...]ta knekken på så mange mink som mulig over en sommermånde i året[...]

 

Nå blir du jo ganske begrenset uansett med bare en sommermåned til rådighet... Men husk på at mink er som alle andre dyr, for hver voksne mink du tar går det sikkert 4-5 "valper". I jakten på nyttevilt (rype f.eks) utnyttes dette ved at det jaktes mest intenst i den delen av året hvor det er mest ungfugl (høsten) sånn at man kan skute flest mulig uten at det går (for mye) utover bestanden. Du skal jakte "skadedyr"/uønsket dyr og må (bør) da tenke motsatt, altså hvordan du kan skade bestanden mest mulig pr. døde mink. Så om du ikke har en spesiell nytte av døde mink (pels f.eks) bør du prøve å finne en måte å beskatte den voksne bestanden på, dvs. at du må sette fellene sånn at også de "gamle og smarte" minkene går i fella. Setter du fellene sånn at bare "unge og dumme" mink går i, har hver døde mink mye mindre effekt på bestanden. Siden du ikke har tilgang på skytevåpen begrenser du deg også til drepende feller (er få gode og/eller lovlige måter å avlive levendefanget mink på uten skytevåpen) og det mest egnede jeg kan tenke meg da blir en slagfelle bygget inn i en boks (sånn at ikke fugler katter eller hundelabber kan komme borti) og plassert i sammenheng med åte (gjerne fisk) og steinur. Akkurat hvor fellene skal settes må du nesten finne ut på egenhånd :) Husk også på at selv om mink er noe dritt er det ikke så veeeldig artig å vite at 4-5-6 minkvalper sulter ihjel fordi du drepte mora....

Link to comment
Share on other sites

Takk for tipsene hittill, hvor kan jeg kjøpe en slik felle?[...]

 

En slik (da den varianten i midten på bildet med ett dreneringsrør som inngang) vil fungere utmerket. Det finnes også diverse utgaver du kan bygge selv, men vil anbefale at du begynner med en "kjøpefelle". Så får heller hjemmesnekringen begynne når erfaringsgrunnlaget er på plass.

Link to comment
Share on other sites

Må jeg dra til Sarpsborg for å kjøpe denne? [...]

 

Er hvertfall 10 år siden jeg brukte feller sist og da lånte jeg en slik som i linken av en kompis... Men har da sett slike rundt om kring, skulle tro de fleste velutstyrete jakt/våpen forhandlere har slike (eller tilsvarende fra konkurerende produsent). Om ikke kan sikkert de som lager fella fortelle deg hvor nærmeste forhandler er (evt. selge deg en direkte).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Av våpen er det stort sett hagle som kan sies har noe for seg på Mink.

.22lr går også, men du er da avhengig av at Minken er noenlunde i ro.

 

Syns du bør bruke slagfeller, disse dreper momentant og du trenger ikke å etterse dem 1-2 ganger daglig.

 

Du har da Synningsfella, sden er grei og fåes med tut slik at katter og hunder går klar ( og ikke minst Oter.

 

Link:

 

http://www.syningfella.no/slag.htm

 

Fellene med tut kostet noe over 400,- kr stk i 2008

 

Prisliste får du her:

 

post@syningfella.no

 

Ellers er det en fra Trondheim som selger billige Conibear feller, du trenger da Conibear 120

Disse koster vel litt over 100,- kr

 

Denne person selger via Finn.no

Han har ikke annonse ute nå men du kan sende meg PM da jeg har mobilnummeret til ham, men kan ikke garantere at han har feller inne.

 

Disse fellene fungerer også fint, har en bråte av dem.

Men du trenger å bygge deg kasser for å plassere de i.

 

Du har også disse:

 

http://www.fangstutstyr.no/verdt-a-vite ... e_2005.pdf

 

Her får du kjøpt sikkerhetskrok for Conibear for 140,- kr

Har en slik og den funker fint.

De selger spennjern for Conibear også, har greid meg uten hittil, muligens jeg kjøper ett spennjern.

Kan være litt vriene å spenne med bare hendene disse Conibearfeller.

 

Til åte / agn bruker du fersk fisk og atter fersk fisk.

Gammelt agn som fluemakken ikke har spist kan de bare la ligge sammens med ny fersk fisk, til mere fiskelukt jo bedre.

 

Mink kan du jakte på hele året.

 

Ett hvert tidspunkt du får til å felle en Mink på skikkelig måte er det beste, har ingenting for seg å vente, det er ikke sikkert du møter den samme røver igjen.

Og den gjør vannvittig mye ugagn i en fuglekoloni.

 

Når det gjelder eventuelle Minkunger så begynner de å bli såpass store nå at de tar til seg fast føde, og hensikten er å minke bestanden.

Får du fatt i dem kan du avlive disse også med god samvittighet.

 

Hund nå i hekketiden for fugl er jeg mere tvilsom til, den bør i såfall ikke estimere fugleunger og rugende fugl som Ærfugl.

Uansett vil den kunne skremme opp rugende fugl som andefugler som trykker når de ruger.

 

Har selv bodd i Sandnessjøen for mange 10-år siden.

Problemet med Mink er velkjent i skjærgården, og også lengre inn på Helgeland.

Har observert Mink i vassdrag på høyfjellet.

 

Her i området er Ærfuglbestanden nærmest utryddet grunnet Mink, Havørn, Oter og mennesker.

Mennesker som har flyttet fra øyene og ikke lengre har oppsyn, og mennesker som plukker egg ulovlig.

 

I mitt nærområde er det mindre enn 10% igjen av Ærfuglbestanden i forhold til hva det var først på 70-tallet for ikke å snakke om 60 og 50-tallet.

Faktisk tror jeg bestanden er under 5% av hva den var på den tiden.

Øyer og holmer hvor 200 - 300 par Ærfugl hekket før har ikke på årevis hatt en eneste hekkende Ærfugl.

Bestanden av Måker er også gått drastisk ned, og Terner er helt forsvunnet nesten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålene dine gjør at jeg lurer på om du har jegerprøve?

 

Det er obligatorisk med bestått jegerprøve for å drive med fellefangst av mink.

 

 

Dette er feil, har betalt jegeravgift siden 70-tallet og har aldri vært gjennom noe jegerprøve.

De som betalte jegeravgift lenge før denne prøve kom slipper dette.

 

Derfor er den nødvendigvis ikke obligatorisk.

Kan man dokumentere at man har betalt jegeravgift før denne ordning kom så ordner det seg selv om man ikke har betalt jegeravgift de siste åra.

Dette var en overgangsordning som jeg mener fungerer ennå.

 

Er heller ikke nødvendigvis slik at trådstarter spør kun for seg selv, han nevner familie og vi..., dermed kan saken være annerledes hvis de er flere om fellene, hvis trådsstarter skulle være såpass ung, eventuelt ikke ha de nødvendige kvalifikasjoner til noe fellefangst.

Link to comment
Share on other sites

Takk for fint svar Celcius, jeg har ikke jegerprøve personlig, men faren og bestefaren min har det så jeg bare prøver å finne ut hvor de kan kjøpe dette i og med de ikke er racere på nettet. Jeg og familien synes det er uhorvelig trist at denne intrengeren som egentlig ikke hører hjemme her ødelegger for de andre artene som pleide å være signaturen av Nord-Norge og Helgeland.

Link to comment
Share on other sites

Jo, det er i tankene. Må bare få klarsignal fra resten av familien og den andre beboeren på øya. Også er jo ikke øya liten da, godt over 200 mål så det kommer til å ta litt tid.. Hvis det blir tillatelse så blir det nok en del bilder og rapporter her :)

Link to comment
Share on other sites

hei

 

du kan jo få de til å ringe

Rana Jakt og Villmark AS,

Selforsveien 46,8613 Mo I Rana

 

Telefon: + 47 75 15 33 33

 

Telefax: + 47 75 15 35 55

 

eller få de til å gå inn på http://www.jaktogvillmark.no/

 

ser fellene er gått opp i pris men kan anbefale

http://www.jaktogvillmark.no/slagfeller.htm

 

har i bruk slike

 

på en holme sør om hestøysund og de fungerer :wink:

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Disse feller som Rana jakt og villmark tar 635,- for får du for i overkant av 400,- kr direkte fra produsent.

Dette er Synningsfella som jeg linket til ovenfor.

De sendte 3 stk i en kasse til meg, det var det de fikk plass for for til en viss porto.

 

Du sparer med dette nærmere 200,- kr pr felle hvis du kjøper 3 stk, regner du med porto så vil du spare ca 400,- kr ved kjøp av 3 feller, dvs den ene blir "gratis" i forhold til å kjøpe i Mo i Rana.

 

 

Eller hadde http://www.fangstutstyr.no/verdt-a-vite ... e_2005.pdf

 

Disse feller men prisen er fra 2005:

 

Conibear 120 217,00

Haugen slagfelle for mink (ubehandlet tre) 348,00

Levendefelle for mink / tre 394,00

levendefelle for mink / netting 343,00

Syningfella for mink 475,00

Åsebøfella 424,00

Spennjern for Conibear feller 182,00

Sikkerhetskrok for Conibearfeller 140,00

 

Det beste er å sende en mail til dem, sikkerhetskroken kjøpte jeg i fjor, mener å huske den kom på ca. 180,- kr totalt med frakt.

 

Forholdsvis dyre disse slagfeller og spriker endel i pris, men synningsfella knerter Minken momentant.

Slagjernet har alltid truffet over nakken i disse feller, og Minken var så flatslått at jeg måtte ta kraftig i for å få den ut.

Selvfølgelig måtte jeg spenne opp slagjernet først.

 

Også Conibear 120 funker greit, får du tak i disse til ca 125,- kr stk i Trondheim så er de verdt det.

De ruster fort, du får bare pusse de litt etter hvert med fint smergel og kline de inn med noe.

Men de bør bygges inn, ellers har du kråke og stormåke i fella.

Link to comment
Share on other sites

Men de bør bygges inn, ellers har du kråke og stormåke i fella.

 

Dette er viktig, tør ikke tenke på hvordan dette hadde utartet seg, hvis det gikk en god minketerrier eller dachs i en slik felle. Stakkars felle eier.

 

Ellers så tror jeg at tran/fiskeolje må være fint å gni Conibear fella inn med, med tanke på rust.

Link to comment
Share on other sites

Ja tran funker sikkert greit til å smøre Conibear inn med, eventuelt noe matolje.

Men da trenger han muligens ett spennjern og denne sikkerhetskrok.

Fella blir skikkelig sleip og vrien å spenne med hendene når den har blitt smurt inn med dette.

Vurderer noe slikt selv, i alle fall fremfor rusthindrende oljer og smøremidler som jeg tror Minken ikke liker lukten på.

Har prøvd Arcanol og grunning på sprayboks, det hjalp ikke mye, ruster like godt allikevel.

Men Minken gikk i ei felle behandlet med Arcanol så der brydde den seg ikke om lukta.

 

Ser de foreslår å bruke tau også til å spenne fella, dette funker ikke helt hos meg.

Tauet glipper ut av ringene der tauet trees igjennom.

Tauet blir da for tynt, men har bare prøvd med 10-12mm nylon.

Link to comment
Share on other sites

Ser de foreslår å bruke tau også til å spenne fella, dette funker ikke helt hos meg.

Tauet glipper ut av ringene der tauet trees igjennom.

Tauet blir da for tynt, men har bare prøvd med 10-12mm nylon.

 

tips bruk flettet nylon (startsnor/flaggline )

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...