Jump to content

Espresso og andre espreso baserte drikker


Mullins

Recommended Posts

En god middagfortjener godt drikke og som komplement av godt drikke, fortjener en god kaffe. Espresso er basisen for mye snadder, og jeg driver nå og esperimenterer med espresso koker, den kannen som bruker på komfyren. Trikset er å koke med lav varme slik at vannet presser gjennom kaffen og bruker tid på å få til en god kaffe for videre bruk.

 

Hva synes dere kjennetegner en god espressobasert kaffedrikk?

 

Jeg synes at espressoen skal være kraftig og konsentret med god creme som det laget på toppen kalles og at andre tilsetninger ikke skal vanne ut den kaffesmaken, det er en balanse gang som det går på og det gjelder bare å finne det .

 

Ja jeg ønsker meg kaffe maskin så jeg kan slappe av med en god kopp Capppucino eller Latte når jeg leser på Kammeret ..

Link to comment
Share on other sites

For meg er espresso sommerkaffen over alle. Det smaker ikke like godt om vinteren av en eller annen grunn. Jeg liker espresso uten nor mer i. Alternative kaffedrikker med espresso som basis fungerer ikke på samme måte. Når en blander melk i en eller annen form med god kaffe så blir det ikke lenger god kaffe. Sukker i kaffen er jeg heller ingen tilhenger av. Hender at det er godt med en bit mørk sjokolade til en gang i blandt.

 

Her jeg bor er det ikke alltid like lett å få tak i kaffebønner. Hamstrer når jeg er på tur og legger i fryseren. Da har jeg alltid god kaffe. Det er stor forskjell i hvordan kaffen er brent. Etter min smak må kaffen må kraftig, men ikke for bitter.

 

Denne tråden minnet meg egentlig på at jeg skal skru opp maskina og ta vårrengjøringa i dag. Jeg har en elektrisk sak som ikke er for stor og dyr. Synes den gir god kaffe. Skulle gjerne hatt en jeg kunne brukt på gassovnen på hytta også. Hadde en før, men den var alt for stor. Trenger en av de mindre utgavene der.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Gaggia Classic +kværn et års tid nå og blir mer og mer glad i espressoen. Men det er viktig å være klar over at det er ekstreme forskjeller i smak på hvordan type og brenning det er på kaffibønnene. Vi har endt opp med å bruke "Dromedar Espresso" (kjøpes på Dromedar kaffibar) som allrounder både med og uten melk. Da er både jeg og kona fornøyd :)

 

edit: Fikk tak i maskina og kværn for totalt 2500,- på finn. Så det koster ikke skjorta om en leter etter noe brukt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Godt å se at det er flere espresso entusiaster der ute. Bestilte meg akkurat en 1-kopps Bialetti tenkt til primusbruk nå. Tenkte jeg skulle tipse om at den lille mannen med barten faktisk sender 3-4 av de minste moka express kokerne til Norge under tollgrensen. De har mange fjonge kokere for de som ikke er like konservative.

 

Hei noen som vet om espressokanner som funker på induksjons topp?

 

Den lille mannen med barten har. Sender til Norge gjør han og.

Link to comment
Share on other sites

Espresso er basisen for mye snadder, og jeg driver nå og esperimenterer med espresso koker, den kannen som bruker på komfyren.

 

Er du klar over at den vanen er ekskluderende for enhver rovdyrdebatt? Hvis du driver eksperimenteringen så lang som til å sippe cafe latte er du ikke meningsberettiget lenger. En vennlig advarsel i tilfelle folk ikke vet hva dekadent adferd kan føre til :!:

Link to comment
Share on other sites

Espresso er basisen for mye snadder, og jeg driver nå og esperimenterer med espresso koker, den kannen som bruker på komfyren.

 

Er du klar over at den vanen er ekskluderende for enhver rovdyrdebatt? Hvis du driver eksperimenteringen så lang som til å sippe cafe latte er du ikke meningsberettiget lenger. En vennlig advarsel i tilfelle folk ikke vet hva dekadent adferd kan føre til :!:

 

Det er ikke så mange måter å lage god kaffe på egentlig, typisk norsk ihjelkokt kokekaffe er definitivt ikke en av dem, på den annen side kan man jo bare lage enkel og grei svart kaffe i en mokakanne, den vanlige Bialettikannen man har på komfyren lager egentlig ikke ordentlig espresso siden den mangler crema, men Bialetti har en egen model som lager kaffen under høyere trykk, og på den måten produserer ordentlig espresso for de som ikke er interessert i å bruke tusenvis av kroner på en espressomaskin.

 

Og sist men ikke minst, det er alltid bedre å utvide horisonten litt og prøve nye ting istedenfor å bare sitte hjemme på en stubbe og drikke sur evergood ;)

og som det ble nevnt over her, Bialettikannene er helt geniale for turbruk, på primus så lager man en kopp nydelig kaffe på et par minutter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

espresso [...] automatiske maskiner
Unnskyld at jeg sier det på den måten, men du har akkurat banna i kjerka. En skikkelig espresso lages for hånd, med ei årntli' espressomaskin. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har snudd i døra på en kaffebar fordi jeg har sett at de bak disken bare setter en kopp under maskina og trykker på en knapp. Så har jeg gått videre til en annen kaffebar der jeg hører fresinga fra ei skikkelig espressomaskin og hører dunkinga når de slår den brukte gruten ut av silen.

 

Strengt tatt får man heller ikke espresso fra ei sånn komfyrkanne. Det ligner, javel, men man får ikke trykk på vannet. En skikkelig espresso med en god crema krever høyt trykk på vannet som presses gjennom kaffen. Er ikke trykket høyt nok, er det kul umulig å få den gode, sjokoladebrune, litt tykke cremaen på toppen av kaffen. Siden den gamle espressomaskina mi døde for mange år siden og jeg ikke har sett meg råd til å erstatte den med noe som holder mål, bruker jeg ei sånn toetasjers mokkakanne sjøl, men det er ikke espresso som kommer ut av den. Selv om det ligner en del. Ei god espressomaskin koster fort en 4-5 lapper for ei manuell ei, og det har jeg ikke sett meg råd til å prioritere over andre nødvendige innkjøp. Automatikk finner man egentlig bare på posørmaskiner som selges for å være kule, ikke på maskiner som er laget for å lage topp espresso 8) Stikk innom en spesialbutikk for kaffe, der bør de ha peiling. Å kjøpe espressomaskin på Elkjøp er ikke å anbefale. Du kan ha flaks, men som regel er folka bare ansatt for å pushe det dyreste alternativet på deg uten hensyn til ekte bruksegenskaper.

 

Hvis man mener alvor, bør man egentlig investere i ei kaffekvern sammen med espressomaskina. Ingenting slår aromaen dra nymalt kaffe, og bønnene holder på aromaen mye lenger enn ferdigmalt kaffe. Men så var det den benkplassen, da...

 

PS: Jeg pleier å kjøpe franskbrent på kaffebutikken. Den er fyldig, kraftig og aromatisk og har ikke den litt svidde smaken som endel av den italienske man finner her til lands og som jeg ikke er så glad i

Link to comment
Share on other sites

espresso [...] automatiske maskiner
Unnskyld at jeg sier det på den måten, men du har akkurat banna i kjerka. En skikkelig espresso lages for hånd, med ei årntli' espressomaskin. Jeg har ikke tall på alle gangene jeg har snudd i døra på en kaffebar fordi jeg har sett at de bak disken bare setter en kopp under maskina og trykker på en knapp. Så har jeg gått videre til en annen kaffebar der jeg hører fresinga fra ei skikkelig espressomaskin og hører dunkinga når de slår den brukte gruten ut av silen.

 

Strengt tatt får man heller ikke espresso fra ei sånn komfyrkanne. Det ligner, javel, men man får ikke trykk på vannet. En skikkelig espresso med en god crema krever høyt trykk på vannet som presses gjennom kaffen. Er ikke trykket høyt nok, er det kul umulig å få den gode, sjokoladebrune, litt tykke cremaen på toppen av kaffen.

 

 

Jeg har ikke prøvd den selv, men det ser ikke så halvgæærnt ut.

Link to comment
Share on other sites

Interessant, mulig jeg prøver meg på en sånn en. Men det ser ut til at det er delte meninger om den: http://coffeegeek.com/reviews/vacpots/bialettibrikka

 

Men å dra med ei Bialettikanne ut i skauen blir liksom litt feil for meg. Skaukaffen nesten være kokekaffe fra svartkjel.

 

EDIT: Siden det nærmer seg sommeren, kan jeg komme med oppskrifta på min sommerkaffe:

 

En til to porsjoner (espressokopper) med espresso eller mokka fra mokkakanne tømmes i en halvliters shaker. Tilsett to-tre ts brunt sukker og annen smakstilsetning (lønnesirup, vanilje, sjokoladesaus) etter smak og rør til sukkeret er oppløst. Tilsett ca. 2dl kald helmelk og en god neve isbiter. Ristes godt til det skummer skikkelig og kaffen er blitt iskald. Tømmes i et stort kaffeglass og utstyres med sugerør. Drinkparaply eller annet tilbehør som passer til rosa skjorte og vokset p***sveis er valgfritt 8) Smaker aldeles fortreffelig i sommervarmen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg holdt på å få cremaen i dag i kjelen , men det kokte litt over plutselig og da forsvant den fra Bialettien.

 

Jeg har blitt skjemt bort her nede med gode kaffe butikker, som Cuba Life og teogkaffe.no tror jeg den het, den ligger i et Kjøpesenter som heter LilleMarkens her. Begge stedene importerrer selv, Cuba life tar det fra Cuba og både kaffe sukker, te , sjokolade, kakoa og Sigarer tar de inn selv uten mellomenn og det blir god rabatt og gode priser på ting .

 

Teogkaffe har mest fra Italia og England, du dufter kaffeduften fra butikken og kaffesekkene de har over hele kjøpesenetret og de har pasta, kjeks, småkaker, sjokolade av forskjellig forslag, engelsk syltetøy og te og mye annet snadder.

 

Kjøpte Bialetti kanna der for 6 kopper og kommer snart til å kjøpe meg ei maskin , men jeg lurer på hvaslags maskin burde jeg velge, og er det best å ha ei maskin som har kvern innebygd eller som ekstra fra maskina ?

 

 

Og Sako, du kommer til å digge Cubalife. han ene som jobber der kan maskina bra og lager den manuelt , er premiert Barista med flere plasser på store mesterskap .

 

Og Laura`S har også god kaffe, en liten cafe i sentrum drevet av ei amerikansk dame og de har god service og kaffe, og på sommeren har de en bra iskaffe,

 

Det fins mye bra kaffe og mye dårlig, heldigvis har jeg begynt å styre unna den dårlige.

 

Etter den slankeoperasjonen jeg hadde for 3 år siden så tåler jeg ikke filterkaffe lenger så godt så jeg går på ren og god kaffe , samt kaffe med melkebaserte produkter .

Link to comment
Share on other sites

Interessant, mulig jeg prøver meg på en sånn en. Men det ser ut til at det er delte meninger om den: http://coffeegeek.com/reviews/vacpots/bialettibrikka

 

Men å dra med ei Bialettikanne ut i skauen blir liksom litt feil for meg. Skaukaffen nesten være kokekaffe fra svartkjel.

 

Ja, men jeg bor jo tross alt i Oslo, jeg kunne drukket bialettipresset latte ute i skauen til det tøyt ut av ørene uten noe som helst aversjoner, så jeg har faktisk tenkt å skaffe en sånn miniversjon til akkurat det selv, koke kaffe på kjele tror jeg ikke jeg har gjort en eneste gang i hele mitt liv når jeg tenker meg om. Hjemme er det enten moka, kaffetrakter eller pulverkaffe.

Link to comment
Share on other sites

men jeg bor jo tross alt i Oslo, jeg kunne drukket bialettipresset latte ute i skauen til det tøyt ut av ørene uten noe som helst aversjoner
:lol: :lol: :lol:

 

Sjøl foretrekker jeg god kokekaffe eller presskannekaffe (eller en av de rosa-skjorte-bygutt-kaffelattevariantene ;) ) framfor traktekaffe. Men kokekaffen skal være fersk og helt nykokt, skal ikke koke etter at kaffen er tilsatt (til nød et kort nesten-oppkok) og skal ikke stå på gruten. Da synes jeg den smaker bedre enn minst 50% av filterkaffen jeg har drukket i min tid. Hjemme bruker jeg presskanne, det er ikke noe mer arbeid med den enn med en trakter.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig enig med Sako ja. Ute i skogen er det bålkaffen fra svartkjelen som gjelder.

 

Jeg har ei ganske lita kaffekvern jeg. Nå tar ikke den noe benkplass i det hele tatt siden den langt ifra er noe benkpryd. Den har fast plass i skapet. Har en forholdsvis liten maskin fra Krups som begynner å dra på åra. Den var ikke spesielt dyr da den ble kjøpt inn heller, men lager en utmerket espresso. Er ikke kjempefornøyd med steameren på den, men det er ikke så stor fare siden jeg ike er veldig glad i melkekaffen.

Link to comment
Share on other sites

men jeg bor jo tross alt i Oslo, jeg kunne drukket bialettipresset latte ute i skauen til det tøyt ut av ørene uten noe som helst aversjoner
:lol: :lol: :lol:

 

Sjøl foretrekker jeg god kokekaffe eller presskannekaffe (eller en av de rosa-skjorte-bygutt-kaffelattevariantene ;) ) framfor traktekaffe. Men kokekaffen skal være fersk og helt nykokt, skal ikke koke etter at kaffen er tilsatt (til nød et kort nesten-oppkok) og skal ikke stå på gruten. Da synes jeg den smaker bedre enn minst 50% av filterkaffen jeg har drukket i min tid. Hjemme bruker jeg presskanne, det er ikke noe mer arbeid med den enn med en trakter.

 

Jeg glemte å nevne presskanne, presskanne må man selvsagt ha. Man får jo noen fine turvarianter av de også forsåvidt.

Link to comment
Share on other sites

Jaja eg får no berre banne i kjerka og ærbødigste (med all respekt :lol: )Sako får ha meg unnskyldt men eg føler at eg treng ei så automatisk maskin som eg føler eg kan fiansiere etterkvert og då hadde vert kjekt med nokre velvalgte tips

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Nespresso maskin. Dette er en halvautomatisk maskin som benytter kapsler. Er kjempefornøyd, tror jeg har hatt den i tre år snart og aldri noe tull. Espressoen blir knallbra, når jeg drikker espresso på kaffebar og resturant får jeg oftest dårligere kaffe enn det jeg klarer å lage selv hjemme. Den er og helt ok til å skumme melk og lage latte og capucino. Det er svært lett å få tak i kapsler, bestill på nett eller døgnbemannet telefon. (Ja, jeg har prøvd å ringe mitt på natten for å bestille :-) ) De som sier at automatiske maskiner ikke er bra sier det bare fordi de ikke har prøvd Nespresso!

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Etter nærmere 10 år som kaffefetisjist, har jeg 2 gode råd til alle som vurderer å gå til anskaffelse av utstyr for brygging av espresso i heimen:

 

1. Råvarer: få tak i ferske kaffebønner, har god erfaring med Ottolina, ikke akkurat nybrent men gudbedre for en smak. Jeg er litt "sær" i kaffesmaken min, litt robusta gjør underverker i espressoen, spesielt om du skal drive med melk. Jeg tenker da på Cortado og Cappucino, skal du hovedsakelig drikke Caffe Latte kan du like gjerne kjøpe deg espresso som pulverkaffe og varme melk i mikrobølgeovnen.

 

2. Kvern: Her bør du ikke spare på kronene. En billig kvern som maler ujevnt, vil gi deg forskjellig resultat fra gang til gang, vannet som blir satt under trykk i maskinen vil velge letteste veil gjennom den tettpakkede kaffen. Du vil oppleve forskjellig ekstraheringstid fra gang til gang med samme vannmengde, og uten tvil varierende smak. Dersom du allerede har en maskin fra Elkjøp vil en god kvern framdeles kunne gi deg grei nok espresso, framfor ferdigmalt på boks eller fra butikk/kaffebar. Jeg har ikke mindre enn 3 kaffekverner i hus pr i dag, kvernen jeg bruker til espresso er en Innova IL2, har hatt en Gaggia MDF og lekt vel og lenge med en Rancilio Rocky. Grunnen til at jeg framdeles bruker Innovaen, er rett og slett den trinnløse justeringen på malingsgraden, jeg kan fintune malingsgraden etter alder på kaffebønnene, vær, luftfuktighet, hvilken vei katta ruller på stuegulvet og humøret på kjærringa :D

 

Maskinen jeg bruker er en tilårskommen Gaggia Classic, men har vært innom godsaker fra Rancilio og ECM, diverse jallamaskiner fra Krups, automagiske maskiner fra Saeco og Nepresso. Dersom du bare vil ha espresso med mulighet til varm melk kan du godt stikke innom Elkjøp og ta med deg en manuell eller automatisk maskin med cremaforsterker fra Krups/Nepresso/Siemens/Jura/Saeco (stryk den drittmaskinen som ikke passer.)

 

Skulle du derimot vil ha muligheten til å lage en kopp espresso på høyde med og bedre enn den lokale kaffebaren (kommer helt an på kaffebaren) bør du ikke slå deg til ro med noe dårligere enn Gaggia Classic. En av nettbutikkene som er nevnt tidligere i tråden, har Rancilio Silvia på tilbud: http://www.teaandcoffee.no/presenter.asp?idKategori=31&idProdukt=286&idRotKategori=17 (Der røyk det nye kikkersiktet mitt, sukk..........)

 

Min siste tilvekst på kaffegalskapen er en Ibik, en liten tyrkisk kaffekjele. Konemor godtok den under tvil, men har mange plusspoeng å gå på kaffemessig etter at jeg heiv ut kaffebrenneren :D

Link to comment
Share on other sites

Støtter Are og slemmo! Personlig er jeg forresten meget fornøyd med min gamle FrancisFrancis:

 

francis-francis_x1-ground-black-165956.jpg

 

Selv om det alltid er artig å diskutere hardware, har jeg egentlig mest fokus på software. Samme hvor fint utstyr man har, avhenger resultatet av operatøren og det hun/han fôrer hardwaren med. Her er mine råd, on the fly:

 

  • Bruk kvalitetskaffe. Illy er en grei standardkaffe. Solberg & Hansens kaffe - den burde være mulig å få tak i i de fleste byene her i landet (jeg har sett den i f.eks. Førde, Tønsberg, Harstad og Gjøvik!) - banker imidlertid Illy ned i støvlene. Personlig er jeg, siden jeg bor i Oslo, fast kunde hos Tim Wendelboe.
  • Kvern kaffen selv. Kjøp bønner, og kvern dem selv. Bruk ordentlig kvern - ikke en "kvern" som bare hakker kaffebønnene. Og husk riktig finhetsgrad.
  • Oppbevar kaffen riktig. Lufttett pose er best.
  • Bruk så fersk, nybrent kaffe som mulig. Gammel kaffe, eller kaffe som har ligget for lenge i åpnet forpakning, kastes pent i søpla.
  • Bruk nok kaffe! Et generelt råd er å stappe bajonetten mye mer enn hva bruksanvisninger vanligvis sier. Fordel kaffen godt, og stapp hardt: Vannet må ikke finne snarveier gjennom kaffeassen. En kvalitetsmaskin skal tåle slik overklokking.
  • Bruk varm kopp. Når du bruker tid og energi på å lage en espresso, ønsker du ikke å kaste bort mye av aromaen på å servere i kald kopp.
  • Lag kaffen direkte i koppen, og drikk den fort. Kaffen mister 50-70 % av aromaen på 2 minutter, og den mister enda mer av aromaen og cremaen hvis du først lager den i en kopp/glass og deretter heller den over i ny kopp.

 

Det er forresten en kafe i Roma, jeg mener å huske det er Tasse d'Oro, der kaffen har en så ekstrem crema at skjeene står i cremaen. Morsom gimmick. :) Hemmeligheten bak denne cremastruturen er visst nok tilsetting av spesielle proteiner i kaffen.

Link to comment
Share on other sites

omega oppsummerer greit, men ikke helt korrekt på ette punkt: nybrent kaffe. bønnene kan ofte ha godt av å hvile noen dager for de brukes, så sies det hos Solberg & Hansen når man kurses hos dem. (har stått bak disken og servert svart gift i over seks år)

Link to comment
Share on other sites

omega [er] ikke helt korrekt på ette punkt: nybrent kaffe. bønnene kan ofte ha godt av å hvile noen dager for de brukes, så sies det hos Solberg & Hansen når man kurses hos dem.

Hehe, det bestrides ikke; jeg ser jeg har uttrykt meg upresist her. Det jeg skrev, var basert på min erfaring om at Solberg & Hansens kaffebønner ikke havner i hyllene før de er klare til konsum.(?) Anyway, jeg er bare en glad amatør, og mine råd bør sees i lys av dét. :)

Link to comment
Share on other sites

omega oppsummerer greit, men ikke helt korrekt på ette punkt: nybrent kaffe. bønnene kan ofte ha godt av å hvile noen dager for de brukes, så sies det hos Solberg & Hansen når man kurses hos dem. (har stått bak disken og servert svart gift i over seks år)

 

Amen, nybrent kaffe skal ligge og "lufte" seg noen dager før man pakker den ned i fryseposer og deretter kjører den i kvernen. Som fersk kaffebrenner "brente" jeg meg (pun intended) på det før jeg tok til vettet og lot godsakene ligge og lufte seg. Nå for tiden går det kun i ferdigbrente bønner, ble litt for mye galskap å sitte foran brenneren en gang i uka og vente på "the second crack." Man skal da tross alt ha tid til lading og skyting. :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg ønsker meg kaffe maskin så jeg kan slappe av med en god kopp Capppucino eller Latte når jeg leser på Kammeret ..

 

Enkelte vil oppfatte dette som et meget stygt tilfelle av trolling... :mrgreen:

 

Kanskje det men det var en god kopp kaffe som fikk meg på andre tanker enn å være på trolletur om et visst kaliber ...... :mrgreen::mrgreen:

 

Og det belyser fakta at å åpne horisonten for andre kulturer og deres mat og drikke produkter gjør at en blir mer tolerant og forstår foreks rovdyr problemene og andre ting og kan debattere på en fornuftig og reflektert måte .

Link to comment
Share on other sites

Som en motvekt til all prat om finkaffe skal jeg fortelle om sjarkkaffe. Når man drar ut tidlig om morran(7 er ikke tidlig for en sjarkfisker, ikke 6 heller) koker man kjelekaffe på vanlig måte, bortsett fra at vannet ofte kommer fra en plastkanne som har stått i båten siden mandag og kaffen har stått i åpen pose en stund. Kok opp vannet, hell på kaffe og la kaffen trekke. De første koppene smaker egentlig helt greit. Som regel er det maks to fiskere på en fjordsjark og man klarer som regel ikke å tømme første kjele før man må jobbe, men det er nesten alltid for lite til neste kaffepause. Da heller man bare mer kaffe og vann på og koker opp kaffen. Slik fortsetter det ut over dagen, og på kvelden når man har levert fisken har man ofte 4-5 oppkok uten å ha tømt ut gruten. Legger man til at det ofte er dårlig vær på kysten så kan jeg skrive under på at man har litt urolig mage på sesongens første turer.

Link to comment
Share on other sites

Er kronisk koffeinvrak og drikker sikkert alt for mye. Har en billig-billig maskin, husker ikke hva den heter engang. Gir grei nok smak, men for dårlig crema. Så ny maskin er på ønskelista. (sammen med så mye annet)

 

Sjøl foretrekker jeg god kokekaffe eller presskannekaffe (eller en av de rosa-skjorte-bygutt-kaffelattevariantene ;) ) framfor traktekaffe.

 

Enig, aldri vært spesielt glad i traktekaffe. Pulverkaffe går til nød, hvis det ikke er annet å oppdrive. Men maks en kopp ellers sier magan ifra om at det er nok. Kokekaffe kan jeg drikke på litervis av.

 

Strengt tatt får man heller ikke espresso fra ei sånn komfyrkanne. Det ligner, javel, men man får ikke trykk på vannet. En skikkelig espresso med en god crema krever høyt trykk på vannet som presses gjennom kaffen. Er ikke trykket høyt nok, er det kul umulig å få den gode, sjokoladebrune, litt tykke cremaen på toppen av kaffen.

[...]

PS: Jeg pleier å kjøpe franskbrent på kaffebutikken. Den er fyldig, kraftig og aromatisk og har ikke den litt svidde smaken som endel av den italienske man finner her til lands og som jeg ikke er så glad i

Fra en mocca kanne får man mocca, ikke espresso (selv om det ligner...)

 

Syns den franskbrente kan bli litt tynn, mens den italienske som sagt over fort blir litt svidd.

Har da funnet en "half&halv" variant der man får det beste fra begge, den er min favoritt for tida. Også veldig glad i Malabar kaffe til espresso bruk.

 

Det værste er kaffen på jobb - bare slike "cafitesse"(?) maskiner med kaffekonsentrat. Ugh :!:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...