Jump to content

Unique halvautomat.


LeifR

Recommended Posts

For litt siden slengte jeg meg på en tråd om halvautomater og fortalte litt om min. Jeg spurte om noen "der ute" hadde maken, men det har vært helt stille om den saken. Nå er jeg ganske sikker på at det finnes flere Unique-eiere enn meg, men mange er det nok ikke.

Jeg har grunna litt på en idè, å skrive litt om denne børsa, og det jeg vet om den. Så jeg prøver meg på det. Kom med innspill, folkens.

 

Den heter altså Unique x51 bis og er laget i Frankrike i en liten by ved Biscayabukta, helt nede ved Spanskegrensa.Byen heter Hendaye. Firmaet som ble startet i 1923 ble etterhvert hetende Manufacture d,Armes des Pyrenees Francaise. her skal vi ikke ta hele historikken, men kort nevne at det ble nedlagt i 2003. Unique er kanskje mest kjent for pistoler.

En svensk pistolskytter har skrevet et sammendrag av historien:

http://arne.nohlberg.com/artikel_unique_historia.htm

 

Men det var altså denne børsa.

20it35s.jpg

Jeg kjøpte den for minst 20 år siden, og i den grad vi kan snakke om kjærlighetsforhold til smellsaker, så må det være noe slikt jeg føler om denne. På franske nettsider for skyttere sier de det samme: Denne selger jeg aldri. Jeg har inntrykk av at børsa nærmest har fått en slags kultstatus, skal en dømme etter det som skrives om den.

Børsa kan deles, er ferdig gjenget for demper, og har flere spesielle finesser. Typisk fransk.

Det er f.eks. umulig å fyre av skudd uten magasin i. Mister en magasinet, da har en fått et problem.

En annen finurlighet er at det kommer ut en liten tapp foran avtrekkeren som varsel dersom hanen ikke er spent.

En detalj som jeg oppfatter som helt avgjørende på en halvautomat er at en kan velge enkeltskudd eller halvauto. mange rifler mangler denne. Da blir det automatisk kjørt ei ny patron inn enten en trenger det eller ikke. Særlig i jaktsituasjoner er dette lett å glemme. For meg føles dette veldig utrygt. På Uniquen kan en altså velge.

 

På bildet her er kammeret åpent. Velgeren er den runde knotten foran avtrekkeren. Kikkerten sitter ikke optimalt plassert. Den skulle vært lenger bak, og montasjene på hver side av stillskruene. Årsaken er at kufferten ble skreddersydd til børsa mens det sto på en kortere kikkert. Da denne streika, måtte jeg velge: Lage ny kuffert, eller forsøke med denne monteringa. Det funker, men er ikke helt 100. Stabiliteten i kikkerten ser derimot ut for å være brukbar.

5fn9ef.jpg

 

14ngxsn.jpg

 

Presisjonen er ikke så verst, det kommer jo veldig an på hvilke krav en stiller. Nå er jo ikke dette noen BS rifle, men til praktisk bruk synes jeg den er bra. Atskillige kråker har måttet forlate dette liv på grunn av Uniquen. All ammo jeg har forsøkt funker, ingen klikk whatsoever.

 

Her har Kongens mynt sluppet med skrekken, men det ville vel ha vært 3x knall og fall på kråka? 70 m, litt vind på skrå bakfra. RWS sub. Nåja, jeg juger vel fælt hvis jeg påstår at alle samlinger blir slik. Det blir de nok ikke. Men om det er skytter eller børse, det sier soga ingenting om.

192s1w.jpg

 

Litt linker for den som leser fremmedlandsk: Fransk skytterside med eget Unique forum.

http://www.tirmaillyforum.com/mildot/viewforum.php?f=31&topicdays=0&start=50

 

Test av børsa, på fransk:

http://www.littlegun.be/arme%20francaise/artisans%20m%20n%20o/a%20mapf%20carabine%20x51%20fr.htm

 

Link til noe som må være et firma som forhandler Unique deler, men så langt jeg forstår diskusjonene, så er de visst ikke så lette å få kontakt med. Bilder fra fabrikken ligger under

A l'epoque d'Unique.

http://www.unique-fmr.com/

 

I vinter var det ei slik børse tilsalgs på Finn, men jeg vet ikke om den ble solgt. Har du sjansen, løp & kjøp.

Så var det bare å håpe at linker og bilder funker....

 

Med Unique hilsen, LeifR

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var NOSTALGI.

:P:P:P

Kjøpte inn 4 slike UNIKER til Sjøforsvaret for en mannsalder siden.

Våpnene var driftsikre, og hadde en akseptabel presisjon. Vi fikk en dyktig høvelopperatør til å lage litt fyldigere for skjefter på de. Dette gjorde at våpnene ble litt lettere å få enn god skytestilling med.

Hvor det ble av disse våpnene vet jeg ikke. Skulle hatt klørne i et, så hadde det havnet hos ALM for å bli fulldempet.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir litt nostalgisk, det kan vi godt si.

Unique leverte våpen både til de franske styrker og gendarmeriet. Men at det norske sjøforsvaret hadde noen, var mildest talt en overraskelse. Hva var filosofien bak at at marinen skulle skyte med salong?

Vet du hvem som importerte våpnene? Kanskje en eller annen skulle ha et magasin liggende igjen i en eller annen støvete skuff. Franskmennene spør stadig etter magasiner, så det er visst blitt hard valuta i de kretser.

LeifR

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...