Jump to content

Kromatisk abbrasjon på Zeiss 10x40 BT*


9-fox

Recommended Posts

Til dere kunnskapsrike optikere her på forumet har jeg to spørsmål.

 

Har en Carl Zeiss 10x40 BT* håndkikkert. Den har tydelig kromatisk abbrasjon (lilla og gul rand) i siluettavtegninger mot lys bakgrunn slik som fjellhorisont og trær. Sendte den inn til reperasjon i januar. Det gikk litt fort i svingene, så jeg glemte å tørke av linsene :oops: . Fikk den tilbake med følgeskriv "Reparert kostnadsfritt ved fabrikk." Linsene hadde nøyaktig de samme flekkene (fra tørkede regndråper) som da jeg sendte den inn. De hadde for øvrig rotet bort festeklipsene til reima også, så den var iallefall tatt av på et visst tidspunkt.

 

Spørsmål:

- bør jeg forvente tydelig kromatisk abbrasjon på en Carl Zeiss 10x40 BT* (kjøpt i 2004)

- kan dette repareres?

- er det vanlig å reparere kikkerter uten å rengjøre linsene?

 

På forhånd takk for hjelp

 

-h

Link to comment
Share on other sites

Ingen kikkerter er helt uten kromatiske abberasjoner, så det er avhengig av hvor mye det er om man kan si at det er innenfor eller utenfor toleransene.

 

Fargefeil oppstår fordi det er dispersjon i glass. Dvs brytningsindeksen varierer med bølgelengdene. Måten dette blir korrigert på er å bruke flere linser med forskjellige glasstyper. Dette betyr at det er i veldig liten grad man kan justere en slik feil, men at den ligger i designet og i toleransene til linsene. Det er for å få mindre fargefeil, produsentene har begynt med fluorittglass.

 

Jeg har hatt kikkertsikter på service hos Zeiss, da har linsene vært rengjordt av de, da jeg fikk den i retur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...