Jump to content

Jakt med bue


444marlin

Recommended Posts

Om ikke mange åra er det lov og jakte med bue i Norge, og det er rett rundt hjørne i Sverige.

Har kjøpt meg en jaktbue for og begyne så smått og lære meg om ossen dette er, er det noen her inne som har peil på dette?

Min bue går fra 55-75pund og jeg har fått med noen jaktpiler, det jeg lurer mest på nå, er vektforskjellen på jakt og treningspil, for og oprettholde vekta på treningspila må den vere noen cm lengere, har lengden mye og si på treffpunktet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Om ikke mange åra er det lov og jakte med bue i Norge, og det er rett rundt hjørne i Sverige.

Har kjøpt meg en jaktbue for og begyne så smått og lære meg om ossen dette er, er det noen her inne som har peil på dette?

Min bue går fra 55-75pund og jeg har fått med noen jaktpiler, det jeg lurer mest på nå, er vektforskjellen på jakt og treningspil, for og oprettholde vekta på treningspila må den vere noen cm lengere, har lengden mye og si på treffpunktet?

 

Hei,

Jeg er aktiv bueskytter, og det jeg kan si aller først, er at det vil nok ta litt mer en "ikke mange åra" før vi ser buejakt tillatt i norge, og om det skjer, så vil kravene til buejegeren være så strenge, at det nok kun blir for de aller ivrigste, som har tid og ork på å trene gjevnlig hele året, både med bue og på avstandsbedømmelse.

 

Så til spørsmålene dine.

Kort og greit er det rett og slett umulig å svare på spørsmålene dine uten å vite nøyaktig hvilket utstyr det er snakk om.

Piler kommer i svært mange forskjellige "Spine" (stivheten på pilen), og spine påvirkes av både pillengde, spissvekt, og fjærvekt. I tillegg så på pilens spine tilpasses dravekten i buen, og dralengden din.

 

Det aller beste du kan gjøre, er å oppsøke en bueklubb der du bor, og få instruksjon. Det er større sannsynlighet for at du går på leirduebanen og skyter 25 av 25 duer første gangen du tar i ei hagle, enn at du klarer å lære deg riktig skyteteknikk på egen hånd. Og i tillegg trenger du hjelp til å sette opp buen riktig, og pilene riktig, for akkurat deg.

har du feil dralengde, får du feil teknikk og stor sannsynlighet for skader.

har du for høy dravekt i forhold til det du klarer, blir teknikken rævva, og skaden kommer fort.

 

Så enten må du finne en bueklubb der du bor (du finner link til flere på www.bueskyting.no) (vi skyter ikke bare på skive, men også på 3D (figurer i skogen) og felt (samme som 3D, men med skiveblink), eller ta kontakt med buejegerforbundet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Buejakt er gøy, veldig lite effektivt og krever en uvanlig dyktig post/smygjeger. Har jaktet noe med pil og bue men ikke felt stort vilt ennå, jeg holder meg til tradisjonelle buer (ikke compound) det gjør det ikke enklere - men det er befriende enkelt utstyr.

 

 

Råd herfra:

 

Ang. Jakt

- du må bli en "perfekt" smygjeger før du kan tenke på å jakte med bue. Selv er jeg nærmest håpløs. Om du ikke regelmessig kan komme deg innpå 5-6m fra dyret du skal jakte på og kan observere det rolig fra 5m så kan du glemme buejakt.

 

Ang. Bueskyting

Les så mye du kan, spør så mye du kan, skyt så mye du kan... Begynn gjerne med en tradbue selv om du vil skyte compound, de gode compoundbuene er dyre og de billige er dårlige.

Du må også ha skutt endel (mest mulig) før du vet f.eks. dralengde og dravekt på buen du skal ha. De aller aller fleste kjøper seg for tung bue, jeg slet lenge med en skulderskade etter en slik 60-70 punder - ikke for tung å dra opp syntes jeg, men etter 100 piler om dagen i noen uker så var det noen sener som var ordentlig leie. Jeg har sett på at en 55 punds recurvebue sendte ei pil gjennom et middelsstort villsvin, pila "eksploderte" mot bakken 10-15 etter passering, og svinet la seg pent ned etter 30-40m spurt. Men det er klart at MINST må ha 9.3 for å skyte villsvin. Selv turte jeg ikke skyte på 3m...

Oppsøk en bueskytterklubb, kjøp gjerne en innstegs konkurranse-recurvebue, så kan du trene i en klubb uten at de ser rart på deg, de fleste klubbene har gode instruktører, bare de ikke blir forstyrret av for dem "uvanlig utstyr".

Kjøp ALDRI bueutstyr på XXL eller noen vanlig våpen eller sportsbutikk, om du ikke vet hva du gjør eller ekspeditøren er buejeger selv.

Søk her på forumet, jeg og andre har skrevet endel ifbm. for/imot buejakt-tråder, se på nbjf.net og bueforum.no og ikke minst tradgang.com.

Prøv mest mulig utstyr før du kjøper, gode butikker her hjemme er Catos Buesport, og Tradbow. pilogbue.com og tradbow.no, de hjelper deg og vet hva de selger - mange skal bare selge...

 

Bor du i nærheten av Kristiansand så send PM.

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvis det stemmer at du holde rtil i østfold, er det bare en butikk som gjelder. Humlekjær Archery ( www.bueutstyr.no).

De har drevet med bueskyting i flere 10år, og Lars Erik var senest for et par uker siden i afrika på buejakt.

 

E du nærmere trøndelag/møre, kan jeg varmt anbefale www.buesport.no

 

At du må skyte mye før du vet rett dravekt og dralengde er strengt tatt ikke 100% sant.

Dralengde bestemmes ut ifra din anatomi, dvs lengde på armer/overkropp, og beregnes helt ned på cm-nivå med bruk av rett formel. Kan du ikke dette selv, får du veldig god hjelp til å finne ut av det hos Lars Erik og Jan Erik Humlekjær.

Dravekt er noe man må bygge opp gradvis for å unngå skader, og for å klare å trekke opp og bruke riktig teknikk samtidig, slik at man er i stand til å utføre et korrekt bueskudd.

 

Holder du til i Østfold, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å kontakte en av bueskytterklubbene i fylket, feks Fredrikstad Bueskyttere, og komme igang med trening. Joda, de driver med "vanlig" blinkskyting, men det er nøyaktig samme teknikk, og du trenger trening. Gode instruktører har jeg hørt at de har også.

 

Og sist men ikke minst, ikke gå i "penisforlenger"fella ved å kjøpe 60-70pundsbue. Selv for oss som har skutt bue i mange år, er det en bue som kun brukes til jakt, ikke trening. Den blir for tung å trekke opp 70-140ganger pr trening, og du kommer til å slite på deg skader, og ikke minst blir det helt håpløst å få inn riktig grunnteknikk. OG, du trenger ikke mer enn 60pund for å felle vilt heller, om du noen gang skal komme deg ut på buejaktturer i utlandet.

 

Selv har jeg brukt Alpine Archery Silverado Sabre både til trening, blinkkonkurranser, 3D og feltskyting, og kan trykt anbefale en slik. bare gjør deg selv en tjeneste og kjøp 50-60punds varianten, pga det jeg skrev rett over her, og at du da også kan bruke samme bue i bueskytterkonkurranser i Norge, om du skulle få lyst til å prøve.

 

mer info finner du på nettsidene til Norges Bueskytter Forbund ( www.bueskyting.no ), og hos Buejegerforbundet ( www.nbjf.net ).

Link to comment
Share on other sites

Min egen "eventyrtur" i år, ble ingen bjørn men mange flotte opplevelser

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=14629&p=235019&hilit=idaho#p235019

 

det hos Lars Erik og Jan Erik Humlekjær.

De er uten tvil meget flinke på dette, og jan erik er ikke landsalgstrener uten grunn. Jeg har også gode erfaringer med å handle med Lars Erik. Men vi har sett tilfeller hvor nybegynnere kommer derfra med mindre enn optimalt utstyr. Om det er fordi man skal selge, eller fordi de ikke har hatt tid til å gjøre en ordentlig jobb vet jeg ikke.

Det er uansett veldig dyrt å kjøpe bueutstyr i Norge

 

Om en tar seg tid til å lære seg endel ting, gjerne i en klubb og med ultra billig utstyr, så blir en rask kompetent til å handle på nettet eller brukt, noe som er veldig mye billigere - og jeg tør hevde at det er mye flaks som skal til for få en optimal bue på 1. kjøp.

 

Den blir for tung å trekke opp 70-140ganger pr trening, og du kommer til å slite på deg skader, og ikke minst blir det helt håpløst å få inn riktig grunnteknikk.

Dette KAN ikke gjentas for mange ganger. En bue du skal skyte godt med skal være LETT å dra opp. Fokus må kunne være på alt annet en å dra opp buen.

Du må også kunne slippe den ned langsomt og lydløst uten å ha skutt, eller stoppe på halvt trekk og holde der, fordi dyret finner det for godt å snu seg mot deg og se deg rett inn i øynene mens du drar opp buen, om du da ikke kan holde rolig, så er du lang i maska og må vente på neste. Jeg vet...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Min egen "eventyrtur" i år, ble ingen bjørn men mange flotte opplevelser

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=14629&p=235019&hilit=idaho#p235019

 

det hos Lars Erik og Jan Erik Humlekjær.

De er uten tvil meget flinke på dette, og jan erik er ikke landsalgstrener uten grunn. Jeg har også gode erfaringer med å handle med Lars Erik. Men vi har sett tilfeller hvor nybegynnere kommer derfra med mindre enn optimalt utstyr. Om det er fordi man skal selge, eller fordi de ikke har hatt tid til å gjøre en ordentlig jobb vet jeg ikke.

Det er uansett veldig dyrt å kjøpe bueutstyr i Norge

 

Om en tar seg tid til å lære seg endel ting, gjerne i en klubb og med ultra billig utstyr, så blir en rask kompetent til å handle på nettet eller brukt, noe som er veldig mye billigere - og jeg tør hevde at det er mye flaks som skal til for få en optimal bue på 1. kjøp.

K

 

Jeg kjenner gutta, og det er ikke så rent sjelden at frustrasjonen lyser av de, fordi folk ikke tar krystallklare anbefalinger på hva som passer, fordi nybegynnere blir blendet av farger, design og reklame, istedet for å tenke på de viktige tingene.

 

Ellers er vi vel strengt tatt veldig enig :D

Link to comment
Share on other sites

En lett bue og kyndig instruksjon er absolutt veien å gå. Har en gammel compounder liggende, sikkert 20 år gammel. Fikk aldri noe skikk på den før jeg fikk noen leksjoner av en erfaren bueskytter i toppklasse. Én time der lærte meg mer enn flere år med fumling på egenhånd, jeg hadde vel gjort absolutt alt feil :lol:

Link to comment
Share on other sites

Bare lurte på en ting.. Hvordan er det med blodutredelser på f. eks rådyr som er skutt med bue i forhold til rådyr skutt med rifle??

 

mener du i kjøttet? en jaktpil består av 3 eller 4 barberbladskarpe kniver, som lager en så stor sårflate, at dyret omtrent tømmes for blod. Blodtrykksfallet er så stort at det er sjelden dyrene merker at de er truffet en gang v pila, og går sjelden mange meterne før de faller.

 

kjøttkvalitetsmessig er det faktisk en fordel å skyte med bue, da en kule river et hull, mens en pil snitter rene sårflater.

Link to comment
Share on other sites

v 3 eller 4 barberbladskarpe

Eller to - single blade. JAktspisser må være svært skarpe, og kuttflatene i kjøttet ser ut som om når du har skjært med skarp kniv.

 

Leste forresten nettopp en test som slaktet mekaniske jaktspisser. Nesten alle ble ødelagt i treff i bein, særlig ved skråtreff, mens de beste "fixed blade"/single blade så og si aldri ble ødelagt, og hadde dramatisk bedre inntrengning og andel gjennomskytinger.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bare lurte på en ting.. Hvordan er det med blodutredelser på f. eks rådyr som er skutt med bue i forhold til rådyr skutt med rifle??

 

mener du i kjøttet? en jaktpil består av 3 eller 4 barberbladskarpe kniver, som lager en så stor sårflate, at dyret omtrent tømmes for blod. Blodtrykksfallet er så stort at det er sjelden dyrene merker at de er truffet en gang v pila, og går sjelden mange meterne før de faller.

 

kjøttkvalitetsmessig er det faktisk en fordel å skyte med bue, da en kule river et hull, mens en pil snitter rene sårflater.

 

Ja mente i kjøttet å mellom beinet å bogen. For når man parterer et rådyr med bogskudd med rifle så ligger det masse blod mellom frambeinet å bogen. Hender jo noen ganger at det er bare å kaste hele beinet nesten.

Link to comment
Share on other sites

Om ikke mange åra er det lov og jakte med bue i Norge, og det er rett rundt hjørne i Sverige.

Min bue går fra 55-75pund og jeg har fått med noen jaktpiler, det jeg lurer mest på nå, er vektforskjellen på jakt og treningspil, for og oprettholde vekta på treningspila må den vere noen cm lengere, har lengden mye og si på treffpunktet?

Eg trur og at buejakt blir lov i Norge innen få år :D . Me kjem i alle fall ikkje til å gje opp kampen før da er lov.

Eg anbefaler deg å trene med samme pila som du skal jakte med. Da einaste du treng å gjera då når du skal på jakt, er å skru inn jaktspissen (som naturlig vis har samme vekta som trenigs spissen) sjekke tuninga og treffpunktet, så er du klar til jakt. I Danmark og på Åland er kravet til pil vekt 25g (ca 388grs) for storvilt jakt, eg antar at da kjem til å bli samme kravet i Sverige (og Norge).

Ser for meg at ein skyteprøve i Norge kjem til å bestå av : 6 dyrefigurer på ukjent avstand (0-35M), du skal skyte ei pil i kvar figur. 6 treff i hjerte lunge regionen = bestått prøve. Dei som virkelig vill og trener for dette, kjem til å bestå med glans. Me hadde 17 buejegrer i Ulvik på IBEP kurs i april, 16 av dei besto skyteprøven (alle klarte teorien).

Da er heilt klart ein kjempe fordel å få instruksjon i begynnelsen, både for skyteteknikk og bue oppsett.

Alle som er interessert i å komme til Ulvik for å prøve, er hjertelig velkomne. Me skal ha eit 3D stevne der 3-4 oktober

http://www.hostmybb.com/phpbb/viewtopic ... rum=buster

Her er da bare til å møte opp hvis de er interessert i å prøve utstyr eller lære litt om buejakt.

Ta kontakt på: aevik@hotmail.com

Mvh Aun Egil Vikør

Link to comment
Share on other sites

- du må bli en "perfekt" smygjeger før du kan tenke på å jakte med bue. Selv er jeg nærmest håpløs. Om du ikke regelmessig kan komme deg innpå 5-6m fra dyret du skal jakte på og kan observere det rolig fra 5m så kan du glemme buejakt.

Eg klarer ikkje disse kravene Krister, men har no skutt nokken dyr med både compound og langbue på snik jakt. Du må klare å snike deg inn på din skudd avstand, dra opp buen og skyte, uten at dyret ser deg. Sleit litt i begynnelsen, men når eg lærte at ein må bevege seg veeeeldig langsomt, så går da betre.

 

 

Ang. Bueskyting

Les så mye du kan, spør så mye du kan, skyt så mye du kan... Begynn gjerne med en trad bue selv om du vil skyte compound, de gode compound buene er dyre og de billige er dårlige.

Er nok ikkje enig her heller. Eg anbefaler at ein starter med ein compound bue, da finest rimelige compound buer som fungerer heilt fint. Denne http://www.bueutstyr.no/site/maler/stan ... el&HKatID= Fungerer heilt fint og er lett å justere dra lengden på. Å skyte presist med ein trad bue krever lang og dedikert trening og som jakt våpen fungerer den kun for dei som har muligheten og tid til å trene stort sett kvar dag.K

Katharina 11år, demonstrerer presisjons skyting med compound bue. Skyte avstand 20m

IMG_8564.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vi må ha lov å være uenige X-force. Når det gjelder smyging så overdrev jeg muligens litt, men tror nå framdeles at den jevne støveltrampende elgjeger sliter litt med å få elgen på buehold...

JEg er ikke helt borte til å skyte med langbue/recurve (ibep prøven uten problem), men noe mye over 10m synes jeg vil være veldig langt på f.eks.et rådyr - og jeg holdt igjen pila på svartbjørn @12m, Alle der var enige om at 10yards var omtrent maks fornuftig hold på den.

Mitt store problem er å få dratt buen når det er nært, enten høres det, eller så synes det.

Mulig Afrika er anderledes?

 

Ang. nybegynner bue så ser vi det jo fra hver vår side, og personlig må jeg si at en compoundbue ikke gir meg noe særlig som ikke en rifle gir. Presis skyting med compoundbue dreier seg veldig mye om utstyr og remedier som skal tunes og stilles og gud vet ikke hva. Det er akkurat som å utvikle ladninger. Med trad-bue er det mye mindre "gadgets", helt ned til "stick and string" - alt dreier seg om jegeren og nesten ingenting om utstyret. At en må skyte hver dag er jo helt OK, det er jo gøy.

Det er jo en helt personlig sak, noen liker Blaser og noen liker Mauser, og noen vil ha begge deler.

 

Men, hvert år (Kristiansand Bueskyttere) så kommer der en del personer med steindyre compoundbuer og skal begynne med buejakt.

- Buene er alltid alt for tunge

- Sjelden justerbare for dralengde

- superlette avtrekkere

- 18 pins i siktet...

- maksimal pilfart med lette piler, Drenalin, X-force.. Ikke noen Martin Begynnerbue her nei

- Piler ubrukelige til trening,

- siden en skyter 10er på FITA sin 60skive @18m nesten uansett hva man gjør med compoundbue så er det ingen vits i bruke riktig teknikk, en treffer jo

- så må de justere et eller annet og så er de lost, eller knekker lemmene fordi de bruker jekkestropp istf buepresse

- borte før jul...

 

Jeg mener framdeles at en mye bedre kan kjøpe en tradbue til 1500,- eller en recurve, til samme - jeg har et nybegynner-midtstykke som veldig mange bruker som jakt-midtstykke.

Og så skyte en liten stund da ser en om en liker det, en lærer mye bedre teknikk - for en MÅ bruke riktig teknikk.

Og om lesinga, hvordan skal en kunne vedlikeholde en compoundbue uten å lese seg opp. Kjøpe riktige piler, riktige spisser, alt mulig?

 

Men alle veier fører jo til Rom.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klart at me har lov å være uenige.

Men på nokken punkt er me veldig enige. Lesing er svert viktig, da finest tonnevis med bra informasjon på i-nettet.

Å jakte med trad bue er vel nokke av da mest spennende eg har opplevd. Men sjøl om eg no nesten bare skyt med langbuen, så er compound buen like gøy. Eg kjem til å jakt både med compound og langbue i framtida og.

At folk kjøper buer med feil dra lengde og som er for kraftige, er ikkje bua sin feil. Å kjøpe, sette opp, tune og skyte inn ein compound bue, er ikkje vanskelig hvis du får litt hjelp. Uansett ka folk velger å kjøpe, er da viktigst at dei får den hjelpen dei treng, av oss som har drevet på ei stund.

Om ein velger compound eller trad så er da viktigste at ein har da moro.

Aun Egil

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Finnes det buer som kan stilles fra ca 50-70 pund??

 

Evt hvilke merker som fører de??

 

Jeg har ikke vært borti compoundbuer med så stort vektspenn som 20# til voksne

Normalen er 50-60# og 60-70#.

 

Vekthysteriet har jeg aldri skjønt.

Alpine Archery har bla et par kvinner i sin Pro Staff Shooter Staff (fabrikksponsede skyttere), som har felt både Nordamerikansk elg og bjørn med buer med dravekt på 45#.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...