Jump to content

Hjelp! Sluttstykket sitter fast.LØST.


jeepthing

Recommended Posts

Skulle skyte noen skudd med min gamle Sako .308, men det ble bare ett...

Sluttstykket sitter bom fast. Klarer å løfte hevarmen ca en cm opp og ned.

Skjøt med S&B helmantel som alltid har funksjonert fint. Har tidligere opplevd "treg" hevarm med nato. Kan hylsesprekk gi slikt resultat? Har tidligere opplevd at S&B ammo har sprukket. ( i et annet våpen,.223)

Er det rå makt som må til eller kan sluttstykket "låses opp" på noe vis?

Tips mottas med takk.

 

Mvh

Bernt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ta i, og hvis du ikke får det opp får du ta en tur til børsemaker... Kan være at du har fått olje eller noe i kammeret. da kan hylsa klebe og lage problemer

Link to comment
Share on other sites

En kompis brukte også S&B helmantel .308 i sin Sako for noen år siden. En rar smell og sluttstykket måtte slåes opp med ett vedtre. Der kom hetta dettanes ut av hyls når vi fikk den ut. Så det kan skje at fabr.ammo kan være vel hardt ladd.

 

Bruk ett trestykke eller en plasthammer og dunk forsiktig på hevarmen så skal du se at den kommer. Om du ikke tar sjangsen på å ta i hardt nok, bør du levere den inn hos børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Dette er igjen beviset på at gamle Sakoer er ubrukelig på farlig vilt.

 

Bruk en tynn dor. Stikk den inn i det lille hullet på styreskinna på sluttstykket og trekk styreskinna bakover. Den tynne festeringen som fester styreskinna til sluttstykket har røket og styreskinna har glidd framover i rekylen og blokkerer høyre (nedre låsklakk i låst stilling ) fra å komme opp og ut av lås. Du ser ikke påutsiden at styreskinna har glidd framover.

 

Tipper dette er løsningen..

 

Mvh Torf

Link to comment
Share on other sites

er det problem på gamle sakoer?
Har aldri vært noe problem på mine, ihvertfall. Jeg har aldri hørt om dette før. Men det er interessant og nyttig å vite at dette kan forekomme hvis man har drittuflaks.

 

Ja, dette er et problem på gamle Sakoer.

 

Foresterkassa (308) er utsatt fordi den bare har en festering. Det er faktisk ikke lurt å sette inn kalibre med tyngre rekyl eller lage ultralette rifler på denne kassa.

 

Det finnes en dusteløsning på problemet. Fjærn hele styreskinna og festeringen. Fil ned kanten i sporet til festeringen der hvor ejektoren butter slik at ikke sluttstykket stopper der når sluttstykket trekkes bakover. Man får en litt mer funksjonssikker rifle og man sparer litt vekt. Pent er det ikke..

 

På de større kassene er det 2 festeringer men det holder alikevel ikke på tunge kalibre. Lettvekts 375 er mest utsatt.

 

Jeg har veddet til meg noen vinflasker når dette problemet har dukket opp i ny og ne :-)

Link to comment
Share on other sites

Aldrig hørt om dette problemet..Har hatt mange rifler,men ingen har funka så driftsikkert som mine gamle Sakoer!Har en i 338 og en 308.Jeg lader hardt!aldrig hatt en klikk eller funksjonsfeil etter ca 10000skudd!Remington derimot..uff

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk sett en Sako i 338 som var konvertert til "M98 mauser" ekstraktor. Det var en fantastisk utført jobb.

 

Når disse Sakoene var nye på 50-60-tallet fikk styreskinna mye pepper av ekspertisen som var vant til M98 og Win 70 pre64. Styreskinna ble sett på som juks og feilslått innsparing når det skulle så lite til for å lage en perfekt M98 ekstraktor. Når så noen av styreskinnene blokkerte mekanismen ble disse Sakoene avfeid som ubrukelig til jakt på farlig vilt.

 

Jeg har sett 3 eller 4 rifler og en metallsiluettpistol med slikt havari.

 

Torf

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd at denne styreskinna blokkerte mekanismen på min Sako AII i 308. Måtte selvfølgelig skje på jakt, men er glad det ikke var farligere vilt enn elg jeg skjøt på. Børsa ble parkert for all framtid som elgbørse. Mener det skyldes for lite spenn i den fjæra som holder styreskinna på plass og er etter min mening en klar svakhet hos disse riflene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har brukt tre Sakoer siden rundt 1980. Deriblandt en i .300 win mag og en i .375 H&H. Aldri hørt om dette problemet før, til tross for at disse to har fått sin dose av rekyl.

 

Googlet saken og fant fort ut at dette ikke er et ukjent fenomen, jfr bl.a denne tråden:

 

http://sakocollectors.lefora.com/2010/0 ... sue/#post6

 

Her nevnes et oppgraderingskit, som skal selges av Brownell. Får ikke opp noe info på det. Er det noen som kjenner til at lignende oppgraderinger har vært gjort her på berget?

 

Jeg har respekt for Murph´s law. Kan kanskje være like greit å ta denne "tyren" ved hornene, nå mens det er mer off season for disse Sakoene.

Link to comment
Share on other sites

Aldrig hørt om dette problemet..Har hatt mange rifler,men ingen har funka så driftsikkert som mine gamle Sakoer!Har en i 338 og en 308.Jeg lader hardt!aldrig hatt en klikk eller funksjonsfeil etter ca 10000skudd!Remington derimot..uff

 

 

hvilke funksjonsfeil er det på remington?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...