Jump to content

Utstilling - hvilken klasse?


jenssen

Recommended Posts

Jeg har planer om å delta på en hundeutstilling med dachstispa mi, og satt meg ned for å fylle ut skjema for anmeldelse til utstilling. Jeg er jo temmelig grønn på dette, og ble fryktelig i tvil om i hvilken klasse hunden burde meldes på.

 

Dachsen er 18 mnd når utstillingen går av stabelen, noe som gjør at det er tre klasser hun kan meldes opp i - Junior 9-18 mnd, Unghund 15-24 mnd og åpen klasse 15+ mnd.

 

Hvilken klasse burde hun stille i? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kanskje valgt Unghundklasse også. Er dere uerfarne i ringen begge to, så tilgir dommerne litt mer sprell i denne klassen, i forhold til AK. Men hvis hunden er flott i ringen og godt utvokst, så er AK OK.

 

Bruk tida godt framover på å øve pent trav ved din venstre side, og lær bikkja å bli stilt opp.

Et tilfeldig tyveri på nettet som eksempel:

lamarkdalton_8x6.preview.jpg

 

Kjøp utstillingsbånd og tren, sammen med andre hunder og folk! Lykke til. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen vits å stille en ung og uferdig hund i åpen klasse der han vil treffe på topptrente og voksne hunder for da faller han gjennom.

Du må altså velge klasse etter hvor utviklet hunden din er. Er hunden uferdig lavest mulig klasse, er han nokså ferdig ville jeg gått for den mellomste og er han godt utviklet ville jeg stilt i åpen klasse.

 

Husk at dersom du stiller i junior eller unghundklasse så konkurrerer du heller ikke om CACIB.

Link to comment
Share on other sites

...Husk at dersom du stiller i junior eller unghundklasse så konkurrerer du heller ikke om CACIB.

Sorry, men

NKKs utstillingsregler punkt 11.3 sier bl.a. :

CACIB kan tildeles best plasserte hund fra klassene UK(egen markering), AK, BK, CHK. ResCACIB kan tildeles nest best plasserte hund fra samme klasser (også INT CH).

dvs. at en hund meldt i unghundklasse konkurrerer om CACIB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...