Jump to content

Jakt på grevling


kjella

Recommended Posts

Politiet har nok ingen myndighet til å sette seg over loven, de skal bare håndheve den.

Jakter du grevling med 22lr, og blir tatt, så hjelper det nok ingen ting å si at du har fått lov.

Eneste måten å gjøre dette lovelig, er sansynligvis å søke DN om tillatelse, og det er vel liten eller ingen sjangs for å få et positivt svar.

De fleste viltnemder i de fleste kommuner har, eller vet hvem som har grevlingbåser/feller, og de kan gjøre jobben også.

 

99,99% av alt politi kan ingenting eller mindre enn det om jakt og jaktlover.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett hvor mye en grevling tåler... Traff en i 70 kmt..Resultat, knust frontfanger, radiator og div. Grevling freste fremdels og stakk til skogs før jeg fikk avlivet den :shock:

 

Regn litt på anslagsenergi så skjønner du fort at .577 T-Rex er absolutt minimum :mrgreen:

 

Spøk til side, jeg ville valgt hagle eller en varmintkule i .223 eller opp.

 

Hvorfor .22LR? Rikosjettfaren er mye større enn med hagle eller varmint varianten.

 

Eller kontakt viltnemnd og lån feller.

Link to comment
Share on other sites

En annen ting å tenke på, er at grevlingen IKKE har anatomi som på jaktfeltfiguren. Man kan bli skammelig lurt av den lurvete pelsen, resultatet er dårlig skuddplasering, med et for svakt kaliber. Spesielt på skrå ovenfra, som er vanlig ved denne typer jakt. Med pinsel som følge.

Bruk felle, hagle eller kraftigere kaliber (223+) er min anbefaling.

Link to comment
Share on other sites

"Har fått politiets tillatelse til å felle dyrene"

 

Hverken viltnemd, politi eller hvem det nå skulle være - kan gi dispensjon ang. krav til kaliber/prosjektiler/krutt/tennhetter etc. :wink:

 

22 LR er ikke tillatt å jakte/skyte grevling med!

 

Det er brukeren som har ansvaret for å bruke godkjent våpen/kaliber.

Link to comment
Share on other sites

En venn hadde noen grevlinger som hadde bosatt seg under stabburet på gården.

Jeg fikk låne felle av viltnemda som jeg la inn en brødskive med honning til åte.

Morgenen etter var det gått en grevling i fella som jeg avlivet med ett skudd i panna med 6.5x55. Med ett stort hull i nettingen i fella som resultat, og selvfølgelig en død grevling.

Lappet sammen hullet og la inn ny brødblings med honning til åte.

2 dager etter var det ny grevling i fella som ble avlivet med ett skudd i panna med 22LR. Det gikk bra med fella denne gangen, men grevlingen var like død.:mrgreen:

Ta en tlf. til viltnemda i din kommune å spør om de har en felle som du kan låne blir mitt råd også.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Takk for alle innspill, da blir valget 100 grain Sierra i 240 WBY.

Det eneste som bekymrer meg er rikosjetter. Har egentlig ikke lyst på jobben i det hele tatt.

 

 

Da skjønner jeg vitterlig ikke hvorfor du på død og liv skal gjøre det.

Er det tvil, så er det ikke tvil.

 

Du sier du er bekymret for rikosjetter, så logisk tankegang stopper deg allerede der.

Skaff deg ei felle. Da har du full kontroll hele tiden, og trenger ikke ha vondt i magen for tjenesten...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev dette 20 mai, og har avsluttet prosjektet.

Jeg skyter ingen grevling på naboens tomt.

Takk for alle innspill, da blir valget 100 grain Sierra i 240 WBY.

Det eneste som bekymrer meg er rikosjetter. Har egentlig ikke lyst på jobben i det hele tatt.

 

 

Da skjønner jeg vitterlig ikke hvorfor du på død og liv skal gjøre det.

Er det tvil, så er det ikke tvil.

 

Du sier du er bekymret for rikosjetter, så logisk tankegang stopper deg allerede der.

Skaff deg ei felle. Da har du full kontroll hele tiden, og trenger ikke ha vondt i magen for tjenesten...

Link to comment
Share on other sites

bruker dere alle foxene i tur og orden, eller var det en som stod for hele jobben?

Ettersom det var så varmt ble vi nødt til å bytte på litt hunder etter hvert.. Ganske vanlig at vi bytter på to hunder om gravingen tar lang tid, ikke noe som er mere dritt enn å grave 3m og grevlingen flytter på seg for at hunden er for sliten for å holde den på plass..

 

Åssen gikk det selv da "Echo", skulle ikke du ut selv en tur med hundene?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...