Jump to content

6,5-284 varmskytingsproblematikk


THS

Recommended Posts

Har en 6,5-284 som går veldig godt med både MRP og MRP2. Jeg har funnet et par gode ladninger et par grains under det Ladeboken oppgir som maks, men løpet blir utrolig fort varmt. Dette er i første rekke et jaktvåpen, så det spiller egentlig ikke så stor rolle, men det hadde jo vært greit med et par ladninger som går godt uten at pipa blir like varm. Tenker da på bruk i jaktfelt for eksempel.

 

Regner med at dette skyldes en god porsjon saktebrennende krutt og lurte på om man kan unngå dette ved å bruke eks 47grs. N-160 som egentlig er en litt dristig 6,5x55 ladning?

 

Videre lurte jeg på om man ved å bruke magnumhetter isteden for standard, med redusert kruttladning som naturlig konsekvens, også vil være med på å gjøre varmgangen i løpet akseptabel til jaktfeltbruk. Eller vil en magnumhette som jo er heitere også bidra til varmgang i pipa?

 

Om disse hypotesene holder og presisjonen med N-160/magnumhetter er god, har man jo plutselig en veldig kjekk og anvendelig patron til både jakt og konkuranse:)

Link to comment
Share on other sites

Magnumhettene vil antenne kruttet mer aggresivt slik at du får en litt annen trykkoppbygning. Trykket vil stige til maks raskere. Jeg vil nok tro den totale mengden krutt som brennes har det vesentlige utslaget på varmegang, ikke hvilken hette som brukes.

 

Energi går over til varme - så like mye energi i form av ulikt krutt bør i teorien også gi like mye varme.

Tror nok du må redusere ladningen for å minske varmegang i løpet. Dette er bare litt synsing fra min side..kan hende jeg tar feil :)

 

Du skal jo skyte på papp, så lite vits med store mengder krutt så lenge presisjonen er bra.

Link to comment
Share on other sites

Tror du i teorien vil få litt mindre varme ved å bruke n160. Mindre krutt gir mindre varme, samt at enkeltbasert krutt som i n160 gir vel også i teorien mindre varme enn dobbeltbasert krutt slik som normakruttet...eller tar jeg feil? Når du alikevel brenner såpass mye krutt som du gjør i denne patronen er det ikke sikkert du merker noe forskjell i praksis. Hadde jeg hatt en 6.5-284 så hadde jeg sett på løpsslitasje og varmgang som "prisen å betale" for den ekstra hastigheta, kontra å skyte 6.5x55, men det er meg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er bare til å redusere hastigheten. Til jaktfelt trenger du jo ikke noen høy hastighet, der er jo holdet oppgitt. De siste årene ha jeg skutt med 6,5x55, 130 grs Vo=770 m/s. Som nevnt over ville jeg brukt så hurtig krutt som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...