Jump to content

HEYM SR 20 L


Bukkelukt

Recommended Posts

Hei. Har fått tilbud om å kjøpe dette våpenet til ca. 8000 ,- Våpenet er nytt.

 

Er det noen her som har erfaring med dette gæveret?

 

Var lite info å finne på nettet om nettopp dette våpenet, så hadde vært kjekt med et par tilbakemeldinger her inne.

Link to comment
Share on other sites

Heym er uten tvil brae våpen. Har en sr 21 selv. Fadern har en sr 20 helstokk i links. Meget god presisjon, meget gode avtrekk og fine våpen både når det gjelder utsene og i bruk. Heym er jo kjent for presisjonen i sine løp, det er en del dfs skyttere som setter heym løp i sine sauer 200 str pga. bedre presisjon. minuset er at de ikke tåler like mange skudd før løpet er utslitt på jakt våpen ca 2500-3000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok antallet skudd før løpet er slitt ut vil variere fra kaliber til kaliber. 308-løp slites vel mye senere enn 6,5x55-løp så vidt jeg vet.

 

For øvrig har jeg faktisk hørt det motsatte av det du sier, nemlig at dette er veldig holdbare løp. Ikke vet jeg hva som stemmer.

 

Til trådstarter; hvilket kaliber er våpenet i?

Link to comment
Share on other sites

Tror du gjør et greit kjøp. Det er i grunnen mye rifle for pengene. Hvis jeg skulle velge mellom en ny Tikka T3, som jo er omtrent i den prisklassen, og en "ny" Heym SR20 ville jeg absolutt hatt Heymen. Fin rifle. GLATT ladegrep og god presisjon. Fin stokk med god håndutfylling.

 

Har sansen for den, og skulle ønske jeg fortsatt hadde en selv.

 

Lykke til med nyrifla!

Link to comment
Share on other sites

Det med slitasje er det dfs skyttere som sier å de bruker jo 6,5. De sier at et heym løp holder ca 2000 skudd mindre enn org. sauer løp. Men uansett så hadde jeg kjøpt heymen, tror ikke du vil angre. Hvor får du kjøpt heym sr 20 til 8 lapper? Det må jo være billig. Sr 21 serien begynner på 23 lapper.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får du kjøpt heym sr 20 til 8 lapper? Det må jo være billig. Sr 21 serien begynner på 23 lapper.

 

SR20 er en helt annen børse enn SR21. Den er mer eller mindre som en Carl Gustaf 1900, mens SR21 er et systemvåpen med løpsskiftemulighet og andre store forskjeller til SR20.

 

Ser du på bruktsider i Sverige, hvor Heym er mye mer utbredt enn i Norge, ligger prisen på pent brukte ned rundt 5-6000kr. I utropspris altså. I praksis kan du nok der som her regne med et prutningsmonn..

 

Helstokkversjonen, som er den trådstarter skal kjøpe, er riktignok litt dyrere, så derfor er 8000 for en så godt som ny børse en god pris. Men noe særlig mer er den nok neppe verd. Men som sagt mener jeg du får mye mer børse for pengene enn ved å kjøpe f.eks en Tikka eller tilsvarende ny 8)

 

http://www.blocket.se/hela_sverige?q=heym&cg=6140&w=3&st=s&ca=8&md=th

 

Nå lå det riktignok uvanlig få ute på blocket, og noen av dem er priset ganske høyt, men trenden har vært slik jeg beskrev ovenfor. Hadde en stakket stund en slik, men måtte levere den tilbake til selger pga en feil(boltmuffa hadde faktisk sprukket på undersiden! Må ha slått eller mistet sluttstykket mot noe hardt), men ble så forelsket i børsa at jeg sterkt vurderte å kjøpe en maken. Fulgte da med i bruktmarkedet en stund.

 

Torsbo handel har til en hver tid en god del liggende inne til svært rimelige priser.. Svenskekrona er jo også ganske svak for tiden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Flotte våpen!Men utskutt løp etter 2500 skudd?Det tviler jeg sterkt på!

Jeg hadde en SR 20 N registrert på mitt kort, et links-våpen, som familiens links-skyttere ikke ville bruke. Monte Carlo-kolben så jo litt "60-talls"-ut, jeg ville nok foretrukket et virkelig "klassisk"-skjefte til et slikt våpen. Et flott våpen var det, ville nok valgt et slikt før T3'en.

 

Heym-pipene til 200 STR-ene, med riflestigning 1:220 (225 nå?), har holdt i mange år, men nå rusler kulene ut med ca 40 m/s mindre enn da pipene var nye. Presisjonen er imidlertid mer enn god nok (dvs. godt inne i inner-tier) til banebruk. Det blir nok nye piper til LS-felten.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha besøkt våpenbutikken, ble det til at jeg valgte meg en annen rifle. Delvis p.g.a at Heym rifla var litt i korteste laget, og at selger hadde hatt rifla i over et år uten å fått solgt den. Jeg fikk også endel nye opplysninger om våpenet som jeg ikke var klar over når jeg startet denne posten.

 

Rifla var kjøpt ny for 2 år siden, men bare gått 40 skudd. Han som hadde kjøpt den(en adm. dir i 50-årene), hadde rett å slett ikke brukt den annet en til å skyte opp med. Deretter hadde han levert den inn igjen, med et solid tap..

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...