Jump to content

Er Howa 1500 lightning et fornuftig kjøp ?


vegardap

Recommended Posts

JA, det er et godt kjøp. Står mye om Howa her på forumet. Søk og du vil finne. Har selv Howa Houge i 308win og den går som en stråle med det meste. Type 20 mm samling på 100 meter er nesten standard med det meste av kuler og ladninger. Har skutt hull i hull på både 100 og 200 meter med den. Broren min har en Howa Lightning i 308win og eneste forskjellen er jo stokken. Stokken på Hougen er bedre. Mye bedre grep på den enn Lightningstokken

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er tonnevis av info om denne børsa her hvis du søker litt.

 

Jeg har en i 308 selv og er meget fornøyd, rimelig børse som går meget bra med det aller meste som puttes i den.

 

Eneste negative er avtrekket men det fikser en børsemaker, evt monter aftermarket avtrekk som Timney eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Virker på meg som at avtrekkene er mye bedre polert/innstillt fra fabrikk nå enn de var for fem år siden? (Denne gjetningen er basert utelukkende på sammenligning mellom to børser, ei ny og ei som er fem år gammal..).

Har selv ei Lightning i .223, og er bare knusfornøyd :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg er enig i det. Jeg kjøpte ei Howa i 2005 og en til for en måndes tid siden. Begge har like dårlig avtrekk. Uansett så er Howa et godt kjøp. De er jo billige selv om man spanderer en bærumstier ekstra på nytt avtrekk.

Link to comment
Share on other sites

Låner tråden bittelitt...

Driver sjølv å lukta på ei Howa i 223. Forelska meg i Hogue-stokken. Men klarar ikkje å bestemme meg heilt om eg skal ha tjukk eller vanleg pipe (type blånert).

Er nok først og fremst eit bane-/treningsvåpen. Det taler for tjukt løp.

Men den må nok rekne med å vere med ein tur eller tre på rypejakt og anna småviltjakt frå kråke til rådyr. Det taler for vanleg løp.Med vanleg løp blir den vel og godt under 4,5 kg og kan dermed gå i jegerklasse dersom eg skulle finne på å skyte jaktfelt.

 

Kva trur kammeratane? Klarar eg meg med vanleg løp, eller skal eg gå for tung pipe???

Link to comment
Share on other sites

Forelska meg i Hogue-stokken.

 

Det gjorde jeg også, men dog til en Remington 700. Jeg kjøpte den fullbedda versjonen fra Midway og er meget fornøyd. Jeg ville kjøpt kasse med montert løp fra Jaktdepotet og bestilt en fullbeddet stokk fra Midway. Denne er meget stiv hele veien frem og gir fantastisk godt grep. Jeg ville videre ha kappet løpet til ca 50 cm. Da tror jeg du skal klare å snike en tjukkpipet versjon inn under jegerklassen. Foruttsatt en ikke alt for tung kikkert.

 

Jeg har gått å lurt på om jeg skal gjøre dette, men da i .308. Jeg har imidlertid fått lyst på en Thompson Center Icon. Den veier 3.7 kg (hvis jeg har regnet riktig), og skal derfor kunne gå å få ned under 4,5 kg med en vettug kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte også og kjøpe løp og kasse, men det var det lite og tjene på. Forstod det slik at jaktdepoet bare tar inn komplette rifler, så hvis man skulle ha kun løp og kasse så sitter de igjen med en stokk som er vanskelig og selge. De snakka om etpar hundrelapper billigere uten stokk. Jeg kjøpte bare med den rimelige lightning stokken, og satte på Bell & Carlson så fort jeg fikk rifla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...