Jump to content

Forsikring av våpen


Wadcutter

Recommended Posts

De økte prisene på våpen har fått meg til å tenke på å forsikre de våpenen jeg har. Innboforsikringen dekker jo tyveri fra hjemmet, men på stevner og slikt er våpnene uforsikret. Bilforsikringen dekker løsøre opp til 10 000 kroner vis det blir stjålet fra bilen, men det er ikke mye våpen du får for den summen i dag. Bare jaktbørsa er verdt 3 ganger den summen med optikken på.

 

Ringte IF, og de skulle ha ca 1200 kroner i året for egen våpenforsikring til en verdi av 150 000 kroner. Syns dette var litt dyrt....

 

Lurte på hvilke forsikringer dere kammerater bruker, og hva dere betaler for den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har verdisak forsikring på børsa mi. Det skulle dekke alt fra at jeg mister den i sjøen til at den blir stjålet.

Det kostet 400 kr i Terra forsikring(Bamble og Langesund sparebank). Det eneste var at jeg også måtte ha innboforsikring der også.

Siden de var billigst for meg på bil og innbo var det ikke noe problem.

Link to comment
Share on other sites

de fleste reiseforsikringer dekker vel det meste du klarer å drasse med deg ut av døra hjemme, fikk fortalt på "if" for noen år siden at dersom jeg mistet telefonen på tur til butikken skulle forsikringen dekke det. samme hvis jeg dro på fisketur og mistet sekken med alt utstyret i skauen.

det som altid er en fordel er å ha kviteringer eller bilder av nærmest alt man vil forsikringen skal dekke, så slipper man krangling.

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det bare tull å forsikre verdigjenstander som våpen. De pengene er det mye viktigere å bruke på personforsikringer som barneforsikring, uføreforsikring, livsforsikring eller ulykkesforsikring. Et våpen kan du leve med at blir ødelagt, men personforsikringer har en helt annen verdi om uhellet er ute eller sykdom rammer familien.....

Link to comment
Share on other sites

har verdissak forsikret alle våpnene m/ kikkertsiktene mine+håndkikkerten. Forskringen dekker alt, uforutsette ytre påvirkinger bl.a! knall, koster meg bare noen få 100 lapper i året, slipper tenke på det om jeg tryner på hjortjakta.

Link to comment
Share on other sites

de fleste reiseforsikringer dekker vel det meste du klarer å drasse med deg ut av døra hjemme, fikk fortalt på "if" for noen år siden at dersom jeg mistet telefonen på tur til butikken skulle forsikringen dekke det. samme hvis jeg dro på fisketur og mistet sekken med alt utstyret i skauen.

det som altid er en fordel er å ha kviteringer eller bilder av nærmest alt man vil forsikringen skal dekke, så slipper man krangling.

 

Det hørtes for godt ut til å være sant. Reiseforsikringen dekker visst objektet blir stjelt, eventuelt ødelagt av en ulykke etc. Men at du kan ta en telefon til IF å si at du desverre mista rifla di til 60000,- på heia og få den erstattet, det tror jeg ikke før jeg får sett det :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde få tilbake på reiseforsikringa mi når jeg mistet ned og ødela håndkikkerten i en bekk på jakt 2 år siden, dette var hos if. Det gikk IKKE, for jeg var selv skyld i skaden så da var det ikke sjans å få tilbake en krone på den. Etter dette skaffet jeg med verdisakforsikring på alle våpen og kikkerter jeg har, da er jeg dekket om jeg faller og ødelegger noe av utstyret:) anbefales hvertfall.

 

Jeg hadde også hele tiden hørt at så fort du forlater hjemmet så gjelder reise forsikringa, men det bør du ikke stole på! Gikk hvertfall ikke hos meg.

Hvertfall godt slippe bekymre seg lenger hvertfall for dette!

Link to comment
Share on other sites

Småverdifulle ting som f.eks. armbåndsur som mistes i fjellet dekkes ikkje av vanleg reiseforsikring, i alle fall ikkje hos Gjensidige. Dette veit eg av erfaring... og tviler på at våpen etc stiller bedre der. Generelt: ting som mistes mens ein sjølv er ansvarleg, ting som blir stolne eller mista av andre (f.eks. innsjekka bagasje på flyet) erstattes.

Link to comment
Share on other sites

hos IF dekkes ikke det som andre har lånt av deg og mistet, prøvde det med overnevnte håndkikkert. fikk grei beskjed om at det ikke gikk. Så etter den episoden der har jeg plutselig fått et veldig svakt forhold til reise forsikringen....

Link to comment
Share on other sites

For de som har kollektiv hjemforsikring gjennom LO så er enkeltgjenstander dekket til 200.000kr.

Er det flere i hustanden som har den samme forsikringa bortfaller egenandelen på 3000.

 

 

Det er det flere som bør sjekke, innboforsikring dekker mer enn man tror. Man få det presisert HVA som faktisk dekkes, så det ikke er et unntak man ikke sjekket....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alt jeg eier forsikra i IF. For 1 mnd. siden ble bilen min stjålet fra et P-hus. Den var låst og alt ok så langt. Det jeg fikk dekka var alle skader dem hadde påført bilen med låser i dørene, rattlås, tenningslås, div. deksler og lakkering pga. herjing med dørlåsene. Dem dekka også barnesetet og stereoanlegget. Men verktøyet mitt til 4500,- ble ikke dekka pga. at det ikke var montert fast i bilen :shock:

 

Verdien av barnesetet og stereoanlegg ble satt til 5389,- Egenandelen på forsikringa var 4000,- Da sitter jeg igjen med 1389,- og mangler ca. 2000,- til å få kjøpt nytt barnesete til guttungen, ca. 2000,- til stereoanlegg, og ca. 4500,- til nytt verktøy. Hva var egentlig vitsen med å ha forsikring når man blir behandla sånn tru......?????????

 

Jeg har forresten delkasko med brann og tyveri.

 

Skal man få dekka løsøre inni bilen må man enten ha full kasko....noe jeg mener en 20 år gammel bil ikke er verdt....siden jeg uansett aldri vil få nye deler hvis noe blir ramponert pga. at det ikke finnes reservedeler til den lenger. Da blir jo alt kjøpt fra hoggeri, og jeg betaler ikke så mange tusen ekstra i året for å få brukte/oppbrukte deler på bilen min som kjeltringpakk har ramponert. Eller man kan ha en egen løsøreforsikring. Da kan jeg like godt sette inn 500-1000,- på en egen konto 1 gang hver mnd. og ta av den hvis jeg skulle få innbrudd igjen da. Fy faen, jeg blir så oppgitt over dette rettssystemet her, og at vi alltid blir tråkka ned i møkka, hver eneste jævla gang :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Prøvde meg på en verdigjenstandsforsikring hos Gjensidige i dag, iom at jeg reiser til Skottland om en ukes tid. Prøvde Gjensidige først, da de har en avtale med NJFF (If hadde denne før).

 

"Hei

 

For å tilby verdigjenstandsforsikringer krever vi at du har et øvrig kundeforhold med oss fra før.

 

God helg."

 

Dårlige greier. Der tapte de hvertfall en potensiell kunde i meg, ikke er de konkurransedyktige med de selskapene jeg har fra før på andre forsikringer heller... Blir å holde seg hos If, gode priser og god service om uhellet er ute.

 

Eide

Link to comment
Share on other sites

Er det så rart da, Eide? Trodde det var helt vanlig å måtte ha minst en hovedforsikring for å kunne tegne sånne spesiellforsikringer. Er ihvertfall det hos Dnb og Storebrand også. Mener å huske at If også hadde det sånn før, men mulig jeg tar feil.

 

Jeg har Storebrand nå, og betaler ca 200 kr årlig for våpenforsikring inntil 25000 kr.

 

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har verdigjenstands forsikring på 2 våpen med tilhørende optikk og annet tilleggsutstyr. En rifle som er forsikret inntil 40000 og en drilling forsikret inntil 90000. Forsikringene er hos Gjensidige og jeg betaler 410,- for rifla og 820,- for drillingen i året. Dette var før den nye avtalen mellom Gjensidige og NJFF som trådde i kraft 1.1.2014. Regner med det blir noe billigere i år da jeg er medlem av NJFF. Kan si ifra når den nye oversikten kommer iløpet av et par uker for å sammenligne pris før og etter den nye avtalen med Gjensidige.

Link to comment
Share on other sites

Gjensidige kommer desidert best ut på pris for vår del, men har måtte bruke de ett par ganger og ikke fått dekket en dritt!Anbefaler alle å virkelig lese betingelsene, og spesielt reiseforsikring, tror mange får ett sjokk! Er drittlei av å betale 20-30 tusen i året i premie og når en virkelig trenger det blir det avslag! Skal ha en ny ringerunde snarest. Gjensidige har mistet en kunde.

Link to comment
Share on other sites

Gjensidige kommer desidert best ut på pris for vår del, men har måtte bruke de ett par ganger og ikke fått dekket en dritt!Anbefaler alle å virkelig lese betingelsene, og spesielt reiseforsikring, tror mange får ett sjokk! Er drittlei av å betale 20-30 tusen i året i premie og når en virkelig trenger det blir det avslag! Skal ha en ny ringerunde snarest. Gjensidige har mistet en kunde.

 

 

Jepp!!!

 

Les vilkårene nøye. Mange tror at så lenge man har reiseforsikring så dekker denne det meste som skjer så fort man forlater hjemmet. Dette stemmer ikke. Ikke i nærheten engang! Reiseforsikring dekker tyveri, ulykker, sykdom etc. Den dekker ikke hvis du selv roter bort rifla di på tur. Ved tyveri MÅ det politianmeldes!

 

Selskapene kan ha forskjellige vilkår på reiseforsikringene så her er ingen fasit. Les nøye :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Reiseforsikring og avbestilling av reise pga sykdom. :shock: Tipper flesteparten av oss som ikke har brukt reiseforsikringen før tror den dekker avbestilling. Det gjør den sikkert i de flesteparten av tilfellene.

 

Vi bestilte en reise hos KLM sammen med ett vennepar for å besøke faren til jenta i reisefølget vårt i Portugal da han bodde der nede.

Når reisen nærmer seg blir tilfeldigvis faren hennes syk og blir innlagt på sykehus i statene da han var på reise der.Dette var ca 2 uker før vår avgang. Nå utvikler sykdommen seg og faren dør på sykehuset i Usa.Selvsagt tragisk og reisefølget vil selvsagt kansellere vår planlagte tur til Portugal og de fikk selvsagt flybilletten igjen på forsikringen. Vi ville ikke reise til Portugal for å ta inn på hotell alene for formålet med reisen falt helt bort. Ble kontant avvist av Gjensidige da forsikringen ikke dekker sykdom hos tredjepart.Gjelder kun hvis nærmeste reisefølge sin familie blir syk.

 

Flybilletter for 6-7 tusen rett i dass. Fikk igjen ett par hundrelapper hos KLM som flyplassavgift og småtteri. Ikke selve billetten.

Har ett annet tilfelle med Gjensidige på en leiebilforsikring som saksbehandler bløffet meg bigtime. Tar den en annen gang.

 

Les og forstå betingelsene. Forsikringsselskapene regjerer på folks uvitenhet.

 

Sorry for off tåpic trådstarter.

Link to comment
Share on other sites

Er det så rart da, Eide? Trodde det var helt vanlig å måtte ha minst en hovedforsikring for å kunne tegne sånne spesiellforsikringer. Er ihvertfall det hos Dnb og Storebrand også. Mener å huske at If også hadde det sånn før, men mulig jeg tar feil.

 

Ja jeg synes det er rart når dette skal være et spesialtilbud til oss som er medlem i NJFF. https://www.gjensidige.no/privat/kundefordeler/njff" target="_blank

 

Nå har jeg riktignok en bil hos If fra før av, men tilbake i 2009 når jeg sist hadde behov for verdiforsikring av våpen og utstyr brukte jeg også IF - uten at jeg hadde forsikringer der fra før.

 

Eide

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke uten grunn at Gjensidige også kalles Gjenstridige...... Jeg satt og krangla med dem i noen uker mens faren min lå på sykhus i USA med hjertetrøbbel. Legene der borte ville opperere, men det mente legen til Gjenstridige at ikke var nødvendig. Bedre å få han hjem med rutefly via 7 timer mellomlanding i London, slik at han kunne bli opperert i Norge, da uten kostnad for Gjenstridige. Trenger jeg si at hverken faren min eller jeg er kunde hos dem nå..... Vi må nok bare innse at selskapene begynner å bli mer kyniske her hjemme også nå!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...