Jump to content

Råd vedr. kjøp av 6,5x55


Fersking

Recommended Posts

Hei, skal kjøpe en 6,5x55, men klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal ha. Føler jeg er ganske besluttsom til vanlig, men her føler jeg meg ganske parkert. Tenker i baner av Sauer, Sako og Tikka. På sikt er det muligens tanker om langholdsskyting. Spørsmålet er: er det fare for at jeg kommer til å angre på en Tikka mtp. presisjon, funksjon etc?

Link to comment
Share on other sites

Har du pengene til Sauer så er valget lett, kjøp Sauer! :) Husk også at du bør bruke en del penger på god optikk.

Alle disse børsene fungerer, det er smak og lommebok som avgjør valget.

 

Det er flere tråder som har dette som tema, så jeg ville prøvd å bruke søkefunksjonen. Er nok mange som er lei av å svare på akuratt dette tema.

 

Personlig ville jeg ha valgt en ren jaktbørse vis du skal bruke den til jakt. Så kjøper du en egen børse til langholdet vis du får sansen for det. Inntil videre kan du bruke jaktbørsa til langholdet også. Det blir liksom ikke riktig å sette en super langholdskikkert på en "skranglete" jaktbørse :)

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Eg anbefaler at du tar turen til en våpenforetning og klår litt på alle tre. Saueren vil nok skille seg ut en del fra tikka`en og sako`en både i utseende og ikkje minst pistolgrepet. Dessuten er Sako 85 alt for dyr i forhold den en gang var. Er ikkje lenger stor forkjell opp til Sauer i pris, og da er valget enkelt ;) Tikka og Sako er så like kvarandre som det går ann å bli.

 

Når det gjelder presisjon, er det etter mi meining hipp som happ kva du kjøper med tanke på at ddu skal bruke den i jaktsammenheng.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderte disse tre selv før jeg kjøpte ny for noen uker siden. Tikka syntes jeg virket litt for billig mhp plast og slark og da endte jeg opp med en Sako 75 som jeg fikk betydelig billigere enn dagens 85 modeller. Men hadde jeg hatt pengene hadde jeg GARANTERT kjøpt Sauer isteden. Det er et helt annet produkt enn de to førstnevnte. En rifle for livet som du garantert ikke vil angre på.

Link to comment
Share on other sites

Er Sauer i en høyere klassen enn Sako 75 sier du? De fleste rangerer vel disse omvendt?

Har selv både Sauer, Tikka og Sako så jeg er ikke partisk...

 

Må si jeg er glad jeg har gjort med ferdig med slike innkjøp for min del, når man ser på hva de tar for nye rifler i dag. Nesten 20 000,- for en rifle som de tok 8000,- for på nittitallet, i en bedre utgave attpåtil. Prisene på feks Blaser med tilbehør er jo direkte perverse, man får en demorifle i et annet merke for prisen det koster å feste kikkerten til blaseren :shock:

 

Nuvel. det var dagens hjertesukk..

Lykke til med handelen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...