Jump to content

Kaldpressing av kuler.


Morten Vinje

Recommended Posts

Æh - den ene linken du sendte bekrefter i hvert fall at det er tilfelle. At de hevder det er insignifikante verdier er en sak, men at de ikke forekommer er absurd. De sier heller ikke, så vidt jeg kan se, noe om i hvilket miljø dette er målt. I rom med dårlig ventilasjon, vil de insignifikante mengdene blydamp konsentrere seg inntil mengdene ikke lenger er insignifikante, og da er saken en helt annen. Du må i det minste være mye, mye mer spesifikk i uttalelsene dine, for dette er potensielt farlig. Svært farlig.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil gjerne sjå konkrete fakta på at blydamp (les; ikkje blystøv) blir danna over ei støypegryte

 

http://environmentalchemistry.com/yogi/periodic/Pb.html

Vapor Pressure = 4.21E-07Pa@327.6°C (smeltepunkt)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Lead

P(Pa) 1 10 100 1 k 10 k 100 k

at T(K) 978 1088 1229 1412 1660 2027

 

OK så er det lavt ved smeltepunktet, men så lenge man har et damptrykk MÅ man også ha damp. Så enkelt er det.

Link to comment
Share on other sites

[ Eg seier ikkje at folk skal stå rett over gryta og ta magadrag, men eg meiner at dette med blyeksponering gjennom støyping er litt for masse oppblese.

 

Hmm jeg vet ikke om det er sagt at blydamp ikke er skadelig.

Men det er en utrolig interesant tråd likevel :D ,utrolig for oppfinnsomhet det finnes her inne.

 

Eg seier alldeles ikkje at blydamp ikkje er skadelig. Det eg seier er at det ikkje blir danna blydamp, iallfall ikkje målbart, ved normal støypetemperatur. Det må vel vere nokon som har tilgang til utstyr for å kunne sjekke dette?

Link to comment
Share on other sites

Det eg seier er at det ikkje blir danna blydamp, iallfall ikkje målbart, ved normal støypetemperatur. Det må vel vere nokon som har tilgang til utstyr for å kunne sjekke dette?

Ja, det har vi fått med oss. Og det du påstår er beviselig feil:

http://environmentalchemistry.com/yogi/periodic/Pb.html

Vapor Pressure = 4.21E-07Pa@327.6°C (smeltepunkt)

 

Det dannes blydamp, og damptrykket er målbart med riktig utstyr. Om 4*10^(-7) Pa blydamptrykk er helseskadelig og under hvilke forhold det eventuelt er helseskadelig er en annen diskusjon. Men at blydamp eksisterer ved smeltepunktet for bly er ubestridelig.

Link to comment
Share on other sites

La oss ta ei litt anna vinkling på det. La oss seie ein støyper kuler på litt over smeltepunktet til bly, som dei fleste erfarne kan bekrefte er det vanlege og kanskje beste. OM det skulle bli danna blydamp, vil denne bli så raskt avkjølt og dette ned til underlaget lenge før den er målbar i det luftrommet ein normalt pustar i. Om ein ikkje likar å halde ansiktet 2 cm over smelten då.

 

Eg vil at folket her gjerne tar en prat med Veral Smith, som kjennarane veit står bak LBT. Han er kanskje den framste eksperten på nettopp dette med kulestøyping, og sit på informasjon som dei mest erfarne her på forumet aldri kunne tenke seg til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Uten å ha noe peiling på dette mener jeg å ha hørt at bly i ren for ikke er så giftig men blyforbindelser er meget giftig. Var noe med hvor lett det blir tatt opp i kroppen. Danner bly i dampform blyoksider? Blyoksider er vel det som er farlig ved innendørskyting.

Link to comment
Share on other sites

OM det skulle bli danna blydamp, vil denne bli så raskt avkjølt og dette ned til underlaget lenge før den er målbar i det luftrommet ein normalt pustar i.

Er dette noe du vet eller noe du tror (jeg regner med at det er det siste). Dessuten, hva får du når blygasser kondenserer slik? jo, svært fint støv som potensielt kan bæres i den varme lufta som strømmer rundt gryta.

 

Eg vil at folket her gjerne tar en prat med Veral Smith, som kjennarane veit står bak LBT. Han er kanskje den framste eksperten på nettopp dette med kulestøyping, og set på informasjon som dei mest erfarne her på forumet aldri kunne tenke seg til.

Hvilken kompetanse har han når det kommer til yrkeshygiene/arbeidsmiljø? Om han kan støpe kuler eller ikke er helt uvesentlig, her kreves det spesialkompetanse som man ikke får ved å støpe.

 

Om 4*10^(-7) Pa blydamptrykk er helseskadelig og under hvilke forhold det eventuelt er helseskadelig er en annen diskusjon.

Og der er vi inne på sakens virkelige kjerne. Hvorvidt dette er skadelig avhenger av mange faktorer som ventilasjon og eksponeringstid. Jeg er ikke kompetent til å komme med noen sikker konklusjon, og jeg kan heller ikke se at noen andre her innehar den nødvendige kompetansen.

 

Dermed må vi basere oss på det vi vet:

1. Flytende bly vil avgi blydamper (dette er et vitenskapelig faktum man ikke kan kverulere på).

2. Innånding av blydamper kan medføre reelle helseskader.

3. Man kan minimere eksponeringen ved hjelp av enkle midler som ventilasjon, renhold og ånderettsvern (P2 partikkelfilter eller bedre).

 

Konklusjonen er ikke så vanskelig når man setter det opp slik.

Link to comment
Share on other sites

Hva da med blystøv på innendørsbaner? Dette er ennå større partikler som dermed vil falle mye mye raskere. Skulle ikke være mulig å bli blyforgiftet på innendørsbaner da?

 

Å dra inn Veral Smith i denne diskusjonen er meningsløs. Fyren er en ekte redneck som har funnet en av måtene å få til blykuler som han prediker som den eneste saliggjørende. Han lager noen helt greie kuletenger igjen nå som han er ute av buret igjen og selger på gammelt rykte skapt ene og alene av hans venn ross seyfried i guns and ammo. Etter å ha lest boka hans er det ingen tvil om at han sitter på litt empiri, men han kan knapt understøtte noen av sine teorier.

 

At fleire av dei største og mest lovprisa blykuleprodusentane (f.eks. Cast Performance, Beartooth) svergar til blokkene til LBT, er ei stadfesting på at Smith veit kva han styrer med. Greit at han har teoriar om det meste innan skyting med blykuler, og kanskje ikkje alt er like enkelt å understøtte teoretisk. Men når ein ser kva presisjon ein oppnår ved metodane hans, så må det vere noko i det. Men nok om det. Grunnen til at eg nemnde Smith var at han samlar fleire av dei største entusiastane i eit land der skyting er ein folkeaktiviet, på forumet http://www.go2gbo.com, og der blyspørsmålet har vore oppe fleire gongar. Då snakkar ein ikkje om folk som støyper etpar tusen kuler i løpet av året, men folk som har dette som levebrød, eller einaste interesse.

 

Mogleg norske blykuleprodusentar frekventerar kammeret.no og kan kaste litt lys over spørsmålet?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva da med blystøv på innendørsbaner? Dette er ennå større partikler som dermed vil falle mye mye raskere. Skulle ikke være mulig å bli blyforgiftet på innendørsbaner da?

 

På innendørsbaner gjelder det samme, mesteparten av blyet man får i seg er gjennom dårleg hygiene etter handtering av gjenstandar eksponert for blyrestar. Ved kontinuerlig skyting vil det óg sjølvsagt vere bly i lufta.

Link to comment
Share on other sites

Går det ikke an å måle hvilke, og evt. hvor mye avgasser som blir avgitt ved de forskjellige temperaturene på smeltet bly? Og i hvilken høyde over gryten de evt. forekommer? Kansje ta med blygryten på eu-kontroll? Virker som det er mye synsing m.h.t til dette med kulestøping..... Jeg bare spør!

Link to comment
Share on other sites

Eg trur nok dei fleste vil ha avtrekk og gjerne maska og, uansett kor ufarleg somme får det til å høyrast ut. Farleg eller ikkje, den karakteristiske, metalliske søtsmaken i halsen er ikkje til å ta feil av og kan aldri bli like helsebringande som tran.

 

Men skulle ikkje denne tråden eigentleg handla om kaldpressing?

Link to comment
Share on other sites

Så nå må jeg bare få tak i noe blytråd, så jeg får testet det også.

Hadde vært deiligt å slippe støpinga.

Er Lee kulefett det samme som tektyl? lukter likt iallefall.

 

:D

 

Hei Pilt!

 

Hvilken legering brukte du? Jeg har bestilt 50 kg med rent bly hos Metallvarehuset og lurer på om jeg må legere det med litt hjulvekt-bly? Schölin mente jeg burde prøve med rent bly først, så det blir vel til det i første omgang. Venter i spenning på verktøy og bly.

 

MVH 700 ADL

Link to comment
Share on other sites

Angående bly i kroppen ved skyting på innendørs bane så er det eit reelt problem sjølv om det i våre lokaler er skikkeligt dimensjonert ventilasjonsanlegg ,hvis ein skyt tilstrekkeligt mye.

I vår klubb var det eit medlem som fekk beskjed om ikkje å bli gravid med det heilt første fordi ho hadde for høge bly verdier i kroppen og ho var ikkje den einaste som fekk beskjed om for høge verdier.

Trur nok eindel ville fått seg ein real tanke vekker hvis dei hadde målt seg.

Link to comment
Share on other sites

Angående bly i kroppen ved skyting på innendørs bane så er det eit reelt problem sjølv om det i våre lokaler er skikkeligt dimensjonert ventilasjonsanlegg ,hvis ein skyt tilstrekkeligt mye.

I vår klubb var det eit medlem som fekk beskjed om ikkje å bli gravid med det heilt første fordi ho hadde for høge bly verdier i kroppen og ho var ikkje den einaste som fekk beskjed om for høge verdier.

Trur nok eindel ville fått seg ein real tanke vekker hvis dei hadde målt seg.

 

Det kan nok stemme. Ved mykje innendørsskyting burde ein kanskje vurdere å gå over til blyfrie tennhetter, uansett kapasitet på ventilasjonsanlegget.

Link to comment
Share on other sites

Så nå må jeg bare få tak i noe blytråd, så jeg får testet det også.

Hadde vært deiligt å slippe støpinga.

Er Lee kulefett det samme som tektyl? lukter likt iallefall.

 

:D

 

Hei Pilt!

 

Hvilken legering brukte du? Jeg har bestilt 50 kg med rent bly hos Metallvarehuset og lurer på om jeg må legere det med litt hjulvekt-bly? Schölin mente jeg burde prøve med rent bly først, så det blir vel til det i første omgang. Venter i spenning på verktøy og bly.

 

MVH 700 ADL

 

Jeg er ikke sikker på legeringa, tok bare noe bly fra kulefangeren på banen. Men når jeg kjenner på hardheten på de jeg har laget og dem jeg har kjøpt, så er mine litt hardere. Så jeg trur nok det er greit med så reint bly som muligt.

Har skutt ca 150 skudd til nå, og de går veldigt godt.

Bare julestria er over, så skal jeg få bestillt meg et sett til 38 også.

Hva er prisen for 50 kg bly? det blir endel skudd ut av det.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

[quote name="Pilt

Jeg er ikke sikker på legeringa' date=' tok bare noe bly fra kulefangeren på banen. Men når jeg kjenner på hardheten på de jeg har laget og dem jeg har kjøpt, så er mine litt hardere. Så jeg trur nok det er greit med så reint bly som muligt.

Har skutt ca 150 skudd til nå, og de går veldigt godt.

Bare julestria er over, så skal jeg få bestillt meg et sett til 38 også.

Hva er prisen for 50 kg bly? det blir endel skudd ut av det.

 

:D[/quote]

 

På Metallhuset tar de 22,50/kg. Det er sikkert billigere hvis du kjøper i større kvanta, men 50 kg holder til nesten 9000 kuler (86 gr), så uansett blir blyprisen rundt 12 øre pr kule (+ verktøyet fra Schölin).

Link to comment
Share on other sites

Jeg betalte 1500,- for die og støpeblokk (6skuds) og leverings tiden ca 2 uker.

 

Humbo, finn belonan i deg å gå og plukk opp det blyet som ligger å forurenser og send det til meg for gjenbruk :D

 

Hehe, blyet ikkje noko problem å få tak i, sending blir det verre med. Har sjølv meir reint bly enn eg klarar å bruke, så om nokon veit en lur måte å sende på, så kan dei få billig bly.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
hva koster pressingsutstyr for et kaliber?

Jeg tror Olav her på forumet har et sett (nesten nytt) til salgs for 2500,- Det er basert på Walnut Hill-pressa.

Har ikke den Walnut <

Hill pressa for jeg har bestilt ny med custom ejection punch og adaptere til S dier , får også dier til 9,3 -3660 og 8 mm 323 samt for 312 kuler . Har diesett i 224 også med mulighet for 22lr hylser til riflekuler, 308 og 6,5 og 7mm samt 257 samt alt i 38-357 både i bly og mantlet. Mangler mantler til alt som jeg skal produsere så snart jeg får den nye pressa i hus , har riktignok en til men som sagt ingen mantler annet enn for 224. Jeg har vanligvis brukt legering 1-4o i mine kuler men har også prøvd setteribly støpt i form og presset til kuler , både pressa , Walnut Hill, og diesettet holdt fint . Men om en smører blykulene med

Olav

Olav

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg få være med

 

Litt på sidelinjen

 

Er lenge siden jeg droppet tanken på å kunne lage presise mantlede matchkuler. Min konklusjon, og gudene skal vite at jeg har spekulert, var at de store produsentene ville slå meg på pris og presisjon med ei hand på ryggen. Selvfølgelig om man ser det hele som en hobby og ser bort fra den tid man bruker blant verktøy og duppeditter så går det enda an, men jeg bruker allerede for mye av min tid til slikt. Jeg finner det temmelig formålsløst å føre en spak opp og ned mens man veksler mellom å putte noe inn og ta noe ut. (Selv sex i sådanne former blir kjedelig i lengden.)

 

”HS Pres…” kom med et for forslag som umiddelbart fattet min interesse (hvor jeg kun er uenig vedrørende noen bagateller – som vi kan rydde i senere) og som gjør at jeg er villig til å kompromisse på tidligere avgjørelser.

 

Forslaget var bly og pulver, rettere sagt wolframpulver. Kunne jeg få noen tanker om hvordan det var tenkt.

 

Selv har jeg vært inne på en liknende tanke – wolframpulver og ”Lim” , det vil si en kompositt av wolframpulver i en polymermatrix.

 

Ka dokker tenker dokker?

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg få være med

 

Litt på sidelinjen

 

Er lenge siden jeg droppet tanken på å kunne lage presise mantlede matchkuler. Min konklusjon, og gudene skal vite at jeg har spekulert, var at de store produsentene ville slå meg på pris og presisjon med ei hand på ryggen. Selvfølgelig om man ser det hele som en hobby og ser bort fra den tid man bruker blant verktøy og duppeditter så går det enda an, men jeg bruker allerede for mye av min tid til slikt. Jeg finner det temmelig formålsløst å føre en spak opp og ned mens man veksler mellom å putte noe inn og ta noe ut. (Selv sex i sådanne former blir kjedelig i lengden.)

 

”HS Pres…” kom med et for forslag som umiddelbart fattet min interesse (hvor jeg kun er uenig vedrørende noen bagateller – som vi kan rydde i senere) og som gjør at jeg er villig til å kompromisse på tidligere avgjørelser.

 

Forslaget var bly og pulver, rettere sagt wolframpulver. Kunne jeg få noen tanker om hvordan det var tenkt.

 

Selv har jeg vært inne på en liknende tanke – wolframpulver og ”Lim” , det vil si en kompositt av wolframpulver i en polymermatrix.

 

Ka dokker tenker dokker?

 

Jeg har selv wolframpulver og kobberpulver , wolframpulveret blir overført til mantelen via en spesialfunnel og korket med en blykjerne , dette kan føre to veier enten en ultrakort kule eller en kule med wolframspiss . Kobberpulveret blandet med wolfram gir en såklat miljøkule . Disse kulene er ikke lette å fremstille og jeg har ikke prøvd dem ennå i mangel på skytebane og alvorlig sykdom etter skade .Men jeg kan lage en kule av nevnte stoffer om du bare sier meg hvilken konfirasjon du vil ha den i og akkurat nå har jeg bare halvlange 308 mantler og 224 mantler inne mens et større parti 9,3 og 357 mantler snart kommer inn .

Olav

Link to comment
Share on other sites

får du tyngre kuler med tungsten enn med bly olav?

maila endel med richard om det og han mente det ikke var noe særlig å vinne på å bruke tungstenpulveret da de som oftest er coata med paraffin voks(husker ikke akkurat hva det var i farten).

Mitt pulver er ikke coata med noe som helst og ja jeg får skikkelig tunge kuler av det , om det er miljøfarlig hva med alt blyet vi spruter ut da? Jeg har selv vært blyforgift Tungsten kan også formes i spiss på kula og derav trenge igjennom hva det skal være .

Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Hei Pilt!

 

Takket være dette innlegget har jeg også kjøpt verktøy fra Schölin. Men mine tupper blir mye finere enn dine, så jeg lurte på om du presser kulene litt lite, eller er det et gammelt verktøy?

 

Jeg smører også med Lee flytende alox før pressing og det holder fint i GSP'n og snub'en. Ingen blying.

 

Fra 32 round til 32wc

 

32wc1web.jpg

 

32wc4web.jpg

 

Hmmmmm, fornøyd nå happytrigger?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Vis man buker tungstenpulver å lage kjærne til kula av, da får man jo kansje AP kuler da.. Disse er jo som kjent ikke lovlig for sivile..

 

Er det ikke lov å bruke tungsten eller er det bare tungsten pulver dette gjelder?

Hvordan deffineres pulver?

Forsker på hvordan jeg skal få opp kulevekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Har kikket litt på Google, men virker ikke som det er noe som blir gjort/jeg sliter med å finne noe på Google.

Vet rett og slett ikke hva slags hylse som vil funke. Kanskje en kappet og preppet rifle hylse?

Får fortsette å søke, kanskje jeg treffer riktig søkeparameter til slutt.

Ideelt så hadde jeg kjøpt utstyr og materiell og bare presset helt nytt lagd helt fra grunnen av... Men foreløpig er dette tankeeksperiment... Så må vi se da... :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg drev og rotet litt med pressing av .458 kuler. Gikk sågar så langt at jeg testbrotsjet meg en die for å presse om 308-hylser til bruk som mantel. Planen var å lodde inn blykjerne og pointe hele greia sånn at jeg kunne lage tunge kuler til 460 wby. Ble litt sådär, sikkert mye fordi jeg brotsja dien med en justerbar håndbrotsj fra Kina (jeg ønsker meg så inderlig en dreiebenk). Min RCBS rock chucker var aaaakkurat sterk nok til at jeg kunne presse om hylsene, hvis jeg hang som en ape i ladearmen. Lagt på hylla nå, men absolutt noe jeg kunne dratt frem igjen hvis jeg noen gang får utstyr og tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
På ‎17‎.‎08‎.‎2008 den 13.37, Morten Vinje skrev:

Får vel kontakte deg når jeg skal begynne med mantlede saker, skjønner jeg ;-)

 

Har du prøvd å bruke LEE Liquid Alox kulefett til å smøre pressede kuler med?

Holder på med 357 mantler og trekker de ned til 308 som skal bli lange nok til mantlet enten med blyspiss eller FMJ i vekt på 250 gr til spesielt lydedmpet gevæ . Så snart du har mantlen og presset blykjerne går det greit huske på at du har rett formmingdie til den spissen du vil ha  .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...