Jump to content

Kaldpressing av kuler.


Morten Vinje

Recommended Posts

Har vurdert å begynne å presse kuler selv, men mangler en del info på hvilke muligheter som finnes, og hvem som leverer utstyr til dette. Jeg har hørt om Corbin og sett ei presse derfra, og det ser bra ut - men finnes det noe annet? Kan man bruke ei vanlig, kraftig enkeltstasjons ladepresse - og i såfall; hvor stort kaliber kan presses? Hvordan er det med hulspiss - finnes det løsninger for dette?

 

Hvordan er det med mantling av hjemmepressede kuler? Jeg har hørt at .22lr-hylser kan brukes til mantler på kuler opp til 6mm - stemmer dette?

 

Noen informative linker ville vært supert :-)

Link to comment
Share on other sites

Corbin har veldig laaaang vente tid på dier, har ventet på 3 dier i 6mån nå.

Mantel kan du få ifra corbin/berger/bruno og noen til.

Bly er biligst fra solna bly fabrik Sverige og av topp kvalitet.

Dier kan du få ifra 3-4 stk i Usa men de tar tid.

22 lr brukte hylser selger Corbin ferdig die sett som du kan kjøpe - men de blir ikke topp kuler til bane men til jakt kule helt ok.

Presse er Redding/rcbs mest brukt som vanlig gjenger og noen av di har bussing til og ta av så du for di store diene.

Du kan lage ifra 22 lr til 12,7 i kuler fra baltip jakt hulspis osv.

Mange har sider om kule prod, Corbin kan du laste ned mye info + noen sider fra www til di i Usa er de mye info.

Link to comment
Share on other sites

Joda - den faglige forståelsen av hva som skjer er på plass. Det jeg egentlig etterlyser er den praktiske tilnærmingen - erfaringene om hva som virker og ikke vil jeg tro har kostet noen år med prøving og feiling. Det er akkurat dette hjulet jeg ikke har lyst til å finne opp på nytt. Meeeneeh - når jeg først har et komplett sett, blir det ikke allverden å lage saker og ting for andre kalibre.

 

Men akkurat nå er de fleste praktiske detaljene rundt dette med kulepressing uklare og en del sikkert fraværende, derfor håper jeg på en rekke oppklarende postinger i denne tråden. Får jeg bra resultater med hjemmepressede, mantlede kuler, kommer jeg til å skaffe meg en eller annen 6mm riflepatron for mengdetrening.

Link to comment
Share on other sites

jeg har lest og spurt mange i Usa og GB om de her og fått mye info og lest de meste på www og forum + jeg har kjøpt bok og de meste om kule prod.

Så den beste måte er og lese de du ser av artikler osv.

Og de er såm de meste alle gjør de på sin måte, da går de på 6ppc og presison.

De her går på vitenskap for mange.

Men når du kan de så er de lett.

Noen sier mantel er viktdig andre sier bly og så man ha en topp die.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har noen begynnt på dette?

Jeg har tenkt å starte i det små etter å ha tenkt i 10 år. Er interessert i å snakke på tlf. med noen som presser kuler, fra nybegynnere til de som har drevet med dette en stund for å ikke gå i noen nybegynnerfeller.

 

Da er 6mm kuler fra 22LR mantel et greit sted å begynne. Kan alltid kjøpe sett til RCBS pressa, men da kan en ikke mulighet til videre satsing. Da må det naturlige valget bli ei cps-1 fra corbin til 500 dollar. Kan også brukes i vanlig lading.

 

Jeg har noen ideeer om ei ordentlig langholdskule som stabiliseres i 1-10" i 6mm. Eks. ei 140 grains torpedo. Da må den lages med bly og wolframpulver og ekstreme toleranser. Det er min ide.

Link to comment
Share on other sites

Corbin har veldig laaaang vente tid på dier, har ventet på 3 dier i 6mån nå.

'

Det stemmer nok det...Snakket med Dave Corbin, og han sa det kunne ta opptil et år. Med ordremengden de hadde nå var de etter med ca. det. De KUNNE ta mye kortere tid, men det kom an på hva du bestillte. Mao; NÅR de hadde nok bestillinger til den og den dia til å kjøre en produksjon.

Hva betydde dette? Svar; Hvis de hadde satt opp utstyret for en serie, der gjerne eldste bestilling var 1 år i noen tilfeller, og en bestilling dukket opp på morgenen, tok det en dag å få denne med, eller 50 slike...Når først utstyret var klart til å lage noe tok det kort tid å lage flere.

 

For de som skulle ha en presse CPS-1; Denne skulle snart settes sammen en serie av. 6mm av 22LR hylser kunne ta opptil et år, alt etter når det var nok ordrer til å kjøre igang.

 

Ærlige svar på ærlige spørsmål.

 

Får se på andre kilder...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei , jeg heter Olav Johan Heidenstrøm og har kaldpresset kuler i 30 år nå . En kan begynne enkelt med dier til ladepresse da helst O presse , jeg brukte i min tid til å begynne med en presse fra CH Die i USA inntil jeg begynte med presser bare for kaldpressing . En får dier til 224 og 6mm der en kan bruke mantler trukket fra 22lr hylser , det krever en prosess med gløding i riktig rekkefølge og en får kuler presise nok til skadedyrjakt , av 22lr får en og 6mm mantler . Hvis du ikke skal presse de store kalibrene er en S presse OK og med forholdsvis billige dier , det er en tilbudside noen ganger hos Corbin der han tilbyr billigere dier .

Blytråd får en fra Sala bly og der lønner det seg å gå sammen med andre inntresserte for å kjøpe inn . Corbin har også hefter og bøker om emnet og jeg anbefaler å lese disse . RCECO lager også gode presser , jeg bruker en Walnut HIll presse selv nå blandt annet og han er rimeligere enn broren Dave Corbin , RCECO lager også dier på bestilling som går til S pressene . Ellers går det an å støpe blykjerner selv , der har begge Corbinene løsninger med RCECO med den enkleste . Mantler fåes hos Berger , begge Corbinene og du kan evt lage mantlene selv , mye arbeid .En må ha spesialfett for å presse kuler , fåes hos Corbins , en får også fett til å smøre blykuler med som tørker på kula . Det lages versjoner med blykuler med bunnkopp laget selv som en kan skyte i eks 44 magnum med dette spesialfettet på .

Olav.

Link to comment
Share on other sites

Dette er et evne som jeg ikke kan noe om. Trenger en innføring fra grunn med bilder og forklaringer. Hvorfor lage egne kuler? Presisjon? Jakt/treningskuler? Tidsbruk? Pris? Utstyr? osv. Husk bilder :)

Hei, gå til Corbin Swaging side på nettet og du finner bilder der av det meste samt innføring . Jeg begynte med kaldpressing av kuler på grunn av mangel på dengang 357" kuler til revolver og magnum bruk samt for noen gamle kalibere og selvsagt min 7x33 . Lette kuler for dem fantes nesten ikke . Hvis du arbeider med kulene slik en skal med rett vekt på kjernene og lik vekt på mantlene får en presise kuler . Jeg har skutt fem elger og tre rådyr med mine pressede 6,5 kuler og ett rådyr med en 22lr mantlet kule . Jeg er nå i besittelse av tre gamle rifler i meget god stand , en 9,3x57R/360 og en 8x58 R Sauer som jeg må lage kuler til bare jeg får diesettene i hus . Det blir da lette 3660"kuler for 9,3eren og samme for 8x58RSauer . Jeg har også en 32-20 som jeg må lage kuler til .

Olav

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg lest litt på Corbins side, å forstått det slik at dien er som en kuleform men i steden for å helle flytende bly oppi så presser man inn blyet? har jeg forstått det riktig?

 

Men hva er det jeg trenger for å komme igang med å presse wc kuler i 32?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket og testet utstyret litt, og funnet ut at jeg har utstyr til å presse 10,15 Jarmann, 45-kuler (altså 452 i en rekke utførelser mhp spiss og base), 500-kuler med flere løsninger, og .314-kuler med mange muligheter - blant annet WC og SWC. Jeg må med andre ord handle dier i 358 og 458 for å føle meg nogenlunde komplett - ja, og selvfølgelig .30. Spørsmålet er om jeg skal gå for .308 eller .309 - føler vel at det kan være greit med .309 og heller size ned om det skulle bli nødvendig...

 

Altså; så lenge man kun pusler med umantlede kuler, er dette så rett frem som det får blitt. Det som kalles die, er selve kroppen blyet presses ut og formes i. Denne bestilles i (nøyaktig) ønsket kaliber, og vanligvis følger det med topp- og bunnpunch. Punchene avgjør hva slags form kulene får i topp og bunn og kan kombineres i et utall forskjellige utforminger. I bunnen kan man ha flat base, hul base, boat tail osv, mens man i spissen kan ha ulike ogivaler (runde neser), wadcuttere, semi-wadcuttere, hulspiss osv osv. Slik det nå ser ut, er det vel egentlig kun fantasien som begrenser mulighetene.

 

Fremgangsmåten er veldig enkel; kapp opp blytråd i det antallet du ønsker ferdige kuler. Dette skjer på en egen liten kutter som produserer like lengder blytråd (justerbar) - disse skal veie litt mer enn den ferdige kula ettersom overskuddet av bly presses ut av dien gjennom små hull. Så smøres plypluggene med et meget tynt lage pressefett (swage lube). Ha litt fett i en iskremboks og rull dem frem og tilbake noen sekunder, så er de ferdige. Deretter er det bare å putte pluggene oppi og presse - hele kula blir ferdig i en smell, ferdig smurt og kalibrert og klar for bruk.

 

Du trenger:

* Presse (ladepresse kan brukes til S-dier. Bruk i så fall i skikkelig presse - eksempelvis LEE Classic Cast)

* Die i ønsket kaliber

* Topp-punch som er tilpasset diens indre diameter

* Bunn-punch som er tilpasset diens indre diameter

* Pressefett

* Bly(tråd)

 

That's it - så er det bare å sette i gang. Etterhvert skal jeg begynne å se litt på mantlede kuler. Tror ikke det er vanskelig, men et par ekstra operasjoner blir det jo. Først presses en plugg som passer i mantelen, deretter settes den i mantelen og presses i vanlig die med ønsket spiss og bunn.

Link to comment
Share on other sites

Kutt en lengde(er) av blytråd og press den til rett vekt , denne sammen med mantelen skal vise rett vekt . Så presses blyet på plass i mantelen . Det vanligeste er å ha en flat base men en kan også lage torpedobase , ekstra die . Så formes dette i en point forming die , som regel en 6S spitzer . Hele tiden må en bruke et tynt lag med swage lube , fett , blykjernen må være avfettet før den presses på plass i forme dien i mantelen. En blykule til 32 eks wc presses i en operasjon der bunn punchen lager hulbasen , som regel er den på 6 mm dyp . Når en har presset wcen dyppes den i Dip lube som fåes fra Corbin og tørkes . Når dette er tørt kan en skyte blykulen as is .

Jeg skal nå til å lage 9,3 kuler slik at jeg får en slags swc kule i rett vekt med mantel, jeg vil lage lette kuler både til 9,3 og 8mm samt at jeg vil lage kuler i bly til 32-20 .

En kan få en die som passer til O presse til å presse 32 kuler på, det er enkelt og lett . Blytråd kan en støpe selv med redskap fra RCECO og Dip Lube fettet er billig .

Olav

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg kjøper en slikt sett (følg link) http://www.swagedies.com/mm5/merchant.m ... e=PROSWAGE

så er jeg klar til å kaldpresse kuler?

 

Men tyngden på kulene bestemmes når du kutter tråden? og mater du tråden in i dien på samme måte som når man setter i ei kule, men istedenfor å presse kula fast i hylsa så presser du tråden opp i dien og når man skyver spaken tilbake detter det ut ei kule?

Da burde jo denne måten å lage kuler på være raskere og enklere en støpe?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Du kutter av en lengde fra blytråden eller tar et ferdigstøpt emne fra støpeform , den er med innstillinger til noenunde rett vekt . Så smører du lett på med Swage Lube , presser kjernen opp i dien der den blir formet til rett vekt og form og drar i spaken og en ferdig formet kule kommer ut . Du må bare smøre den med Dip Lube ,tynt, og så kan den lades og skytes når den er tørr , den tørker i løpet av en dag eller mindre .

Olav

Link to comment
Share on other sites

Får vel kontakte deg når jeg skal begynne med mantlede saker, skjønner jeg ;-)

 

Har du prøvd å bruke LEE Liquid Alox kulefett til å smøre pressede kuler med?

 

Ja , det er meget bra men må påføres tynt fo ikke å øke i kaliber . Har prøvet mange slags fett og bruker nå Corbins Dip Lube som også er meget bra .

Olav

Link to comment
Share on other sites

Godt mulig at dette er et dumt spml, men skitt au: er kaldpressing et alternativ til støping av kuler? Med et relativt sært kaliber (.425 westley richards) så er det ikke mange valgene når det gjelder å kjøpe kuler (og så er det grisedyrt og da...). Et annet alternativ er å støpe de - det er jeg klar over.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vet det er en stund siden det er blitt postet noe i denne tråden, men dette med kaldpressing av kuler virker interessant. Jeg har fortsatt noen spørsmål ang. dette. Etter slik jeg har forstått det er det anbefalt å bruke så mykt bly som mulig til disse kjernene, så vanlige hjulvekter, mono-/linotype etc. blir da utelukket. Hvordan blir hardheten på kaldpressede kuler av rent bly? Får man kuler med smøre-/krymperiller, eller må man kjøpe dyrt ekstrautstyr til dette? Hvor store kostnader snakker man om for å komme i gang? Det blir kun pressing av umantlede blykuler til privat bruk i første omgang.

Link to comment
Share on other sites

Kaldpressede kuler blir akkurat like harde som legeringen tilsier, altså svært bløte. Regner med at vi skal prøve kaldpressing av 2%tinn, men noe vesentlig mer enn det tror jeg ikke man klarer med håndpresse. Fett/krymperille må lages i en egen operasjon, da snakker men om en form for serratering. Dype fettriller tror jeg ikke man kan få til med enkle midler.

 

Og nå klør jeg etter å presse noen .50-kuler Morten. Må forske på papirvikling vettu...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fant fram det "nye sluttstykke" i dag, og ser at de gamle inleggene desværre ikke er her lenger.

Kaldpressing av kuler har jeg drevet med siden slutten av 70 tallet, og har mange tips om mye der.

Denne gangen må jeg berette om den geniale forandringen av hardstøpte 110 grains US carbine kuler jeg utførte . Jeg hadde med min 4 hulls tang produsert 1000 knallharde med lang ogival og kort bæreflate temmlig lik orgialen.

Disse prøvde jeg bl.a i min S&W 32 Mag med skral presisjon pga dameteren på 0,310 tommer.

Da kom jeg i hug min gamle 9 Tonns presse fra HERTER. ( noen som husker dem?)

For uinvidde var det et postordrefirma i statene med 5cm tjukk katalog med all verden skytterutstyr osv. Pressa jeg bestilte var en solid sak med dier i alle kaliber fra 22 til 45. Jeg bestilte alle, og ha pesset tusenvis av kuler med forskjellig utseende fra Wadcutter HB i rent bly til tunge halvmantlede på 325 grains. Prisen var så lav at jeg ikke tør fortelle det når jeg ser prisene i dag hos Corbin!!

Tilbake til saken, jeg hadde på forhånd tumblesmurt kulene med Lee kulefett, så det var bare å sette inn die med caliber 0,312 og skru inn en punch ( 1 minutts arbeid)

Deretter prøvepresset jeg til førstemann var fovandlet til en lekker skapning med laaang bæreflate, en perfekt flat bunn OG en fylt smørerille som ikke ble utradert.

Pressa som er horisontal, er self ejecting og ved rolig tempo og liten kraft produsere linotype kuler i et antall på3-400 pr time.

 

Så til skytebanen. Med en ladning på 7,4 grain med 3N37 og godt anlegg og rødpunktsikte, satt de alle i 10ern med spredning 15 til 30 mm pr serie. :D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis jeg kjøper en slikt sett (følg link) http://www.swagedies.com/mm5/merchant.m ... e=PROSWAGE

så er jeg klar til å kaldpresse kuler?

 

Men tyngden på kulene bestemmes når du kutter tråden? og mater du tråden in i dien på samme måte som når man setter i ei kule, men istedenfor å presse kula fast i hylsa så presser du tråden opp i dien og når man skyver spaken tilbake detter det ut ei kule?

Da burde jo denne måten å lage kuler på være raskere og enklere en støpe?

 

:D

:D Hei, ta kontakt med Schølin våpenrekvisita og børsemaker i Bodø, han lager slikt utstyr.

Jeg har i over ti år bruk en slik die i cal.32 S&W long med hulbase, og den fungerer perfekt.

Han lager også emnetenger for å støpe emner til den aktuelle kula.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket og testet utstyret litt, og funnet ut at jeg har utstyr til å presse 10,15 Jarmann, 45-kuler (altså 452 i en rekke utførelser mhp spiss og base), 500-kuler med flere løsninger....

Både off og on topic:

Aha! Så det er kanskje derfor Trond ikke kan levere kaldpressede til 500/450 BP Express og 10,15 Jarmann lengre?

Har du eventuelt planer om å presse for salg?

 

Vyrde helsningar fra JJ

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg akkurat presset 60 stk 32 wc med hollow base og ladet dem ferdig. Får teste dem til mandagen.

Slik gjorde jeg det.

Støpte først slike kuler,

311931r.gif

deretter presset jeg dem i dien jeg kjøpte fra Schølin.

Verre var det ikke

 

Jeg brukte Lee kulefett før jeg presset dem, trenger jeg da å smøre dem etter pressing?

 

:D

Link to comment
Share on other sites

:D:D:D yepp !

Meget bra og informative bilder :D

Selv om jeg syntes det var noen ynkelig små fettriller, men det er jo bare å rulle dem i Lee-fett så er det ordnet :D

 

 

Har en stund gått svanger med ideen om å presse kuler selv, men ikke kaldpressing...

 

Pressing ved ca 250 grader og kuler som ligner mye på Laphua sine i utforming.

Var på besøk hos en bekjent i Danmark som drev med dette.

Det var å støpe emner og så rett over i presseverktøyet som var ganske lett å manøvrere pga temperaturen.

Dermed var produlsjonstakten høy.

Det er noe jeg liker, for da er en kortere tid eksponert for blydampen osv osv

Link to comment
Share on other sites

Fikk testa kulene i går, å de går veldigt godt. Jeg samenlignet dem med noen Lapua kuler som jeg hadde ladet opp og kunne ikke se noen forskjell på samlingene. Nå har jeg kun testa dem i håndholt våpen.

 

Så nå må jeg bare få tak i noe blytråd, så jeg får testet det også.

Hadde vært deiligt å slippe støpinga.

Er Lee kulefett det samme som tektyl? lukter likt iallefall.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

Til alle som er bekymra for blydamp, denne oppstår ikkje før blyet når nærmare 500 grader, som er langt over smeltepunktet. Ved vanleg støypetemperatur (350-420 grader) blir det ikkje avgjeve blydamp. Eg støyper alltid på så låg temperatur som mogleg.

Link to comment
Share on other sites

Dette vil jeg gjerne du skal være HELT sikker på før vi lar den bli stående. Med fare for å virke overkjørende nå, må jeg be deg dokumentere påstanden eller eventuelt dementere den.

 

Dette er ting eg har lest frå mange pålitelege kjelder, f.eks. http://www.labour.gov.sk.ca/Default.asp ... b7e3655ad7 og http://www.admin.ox.ac.uk/safety/9804.shtml

 

Blydamp oppstår ved rundt 900 grader Fahrenheit, som tilsvarar 482 grader Celcius.

Link to comment
Share on other sites

Til alle som er bekymra for blydamp, denne oppstår ikkje før blyet når nærmare 500 grader, som er langt over smeltepunktet. Ved vanleg støypetemperatur (350-420 grader) blir det ikkje avgjeve blydamp.

Dette er feil, en viss mengde blydamp vill alltid avgis. At mengden blydamp som avgis kan øke kraftig når man når over en gitt temperatur er sikkert riktig, men det er feil å påstå at det ikke avgis blydamp i det hele tatt. Jeg kan strekke meg til å gå med på at det avgis "lite" eller "veldig lite".

 

En væske har alltid et visst damptrykk. Det er elementær kjemi

 

EDIT: Jeg sjekket lenkene dine. Her er fra en av dem:

Types of lead work where there is not likely to be significant exposure to lead. Examples of activities where such work could be carried out

 

• Low temperature melting of lead (below 500°C).

Legg merke til at det står "ikke sannsynlig med signifikant eksponering", ikke "ingen eksponering" Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til alle som er bekymra for blydamp, denne oppstår ikkje før blyet når nærmare 500 grader, som er langt over smeltepunktet. Ved vanleg støypetemperatur (350-420 grader) blir det ikkje avgjeve blydamp.

Dette er feil, en viss mengde blydamp vill alltid avgis. At mengden blydamp som avgis kan øke kraftig når man når over en gitt temperatur er sikkert riktig, men det er feil å påstå at det ikke avgis blydamp i det hele tatt. Jeg kan strekke meg til å gå med på at det avgis "lite" eller "veldig lite".

 

En væske har alltid et visst damptrykk. Det er elementær kjemi

 

Har du kjelder som evt. kan understøtte dette?

Link to comment
Share on other sites

Til alle som er bekymra for blydamp, denne oppstår ikkje før blyet når nærmare 500 grader, som er langt over smeltepunktet. Ved vanleg støypetemperatur (350-420 grader) blir det ikkje avgjeve blydamp.

Dette er feil, en viss mengde blydamp vill alltid avgis. At mengden blydamp som avgis kan øke kraftig når man når over en gitt temperatur er sikkert riktig, men det er feil å påstå at det ikke avgis blydamp i det hele tatt. Jeg kan strekke meg til å gå med på at det avgis "lite" eller "veldig lite".

 

En væske har alltid et visst damptrykk. Det er elementær kjemi

 

EDIT: Jeg sjekket lenkene dine. Her er fra en av dem:

Types of lead work where there is not likely to be significant exposure to lead. Examples of activities where such work could be carried out

 

• Low temperature melting of lead (below 500°C).

Legg merke til at det står "ikke sannsynlig med signifikant eksponering", ikke "ingen eksponering"

 

Ein blir også eksponert for bly på mange andre måtar, som f.eks handtering. Utifrå kjeldene eg har erfaring med, er det større sjanse for å bli eksponert gjennom berøring etc. enn det er ved støyping på låge temperaturar. Eg seier ikkje at folk skal stå rett over gryta og ta magadrag, men eg meiner at dette med blyeksponering gjennom støyping er litt for masse oppblese.

Link to comment
Share on other sites

Har du kjelder som evt. kan understøtte dette?
Spør enhver realfaglærer. Du vet sikkert at vanndamp avgis fra is, kaldt vann og fra varmt vann. Det er ingen grunnleggende, prinsipiell forskjell på vann og bly i så henseende. Selv fast bly avgir i prinsipp en ørliten mengde blydamp, men den mengden er så lav at den ikke er målbar med noe normalt instrument. Hvis du finleser tabellverk over fysikk- og kjemidata, vil det sikkert gå an å finne konkrete tall for blyets damptrykk ved ulike temperaturer, men slik litteratur har jeg ikke hjemme i stua.

 

Det at enhver væske har et visst damptrykk som øker med økende temperatur er så velkjent at de færreste lærebøker tar seg bryet med å nevne det.

 

Nå hevder Oxford University at faren er liten så lenge smelta er under 500 grader, og det ser jeg ingen grunn til å betvile, men som sagt: Å påstå at det ikke oppstår blydamp under 500 grader er feil. Det er en grunnleggende forskjell på "ingenting" og "så lite at det ikke har noe å si", selv om det for praktiske formål er ett fett. Personlig ville jeg uansett ikke smeltet bly uten god utlufting, for du skal ha pokker så godt utstyr for å garantere at ikke deler av blyet, i deler av tida, får en temp nær eller over kritisk grense.

Link to comment
Share on other sites

Har du kjelder som evt. kan understøtte dette?
Spør enhver realfaglærer. Du vet sikkert at vanndamp avgis fra is, kaldt vann og fra varmt vann. Det er ingen grunnleggende, prinsipiell forskjell på vann og bly i så henseende. Selv fast bly avgir i prinsipp en ørliten mengde blydamp, men den mengden er så lav at den ikke er målbar med noe normalt instrument. Hvis du finleser tabellverk over fysikk- og kjemidata, vil det sikkert gå an å finne konkrete tall for blyets damptrykk ved ulike temperaturer, men slik litteratur har jeg ikke hjemme i stua.

 

Det at enhver væske har et visst damptrykk som øker med økende temperatur er så velkjent at de færreste lærebøker tar seg bryet med å nevne det.

 

Nå hevder Oxford University at faren er liten så lenge smelta er under 500 grader, og det ser jeg ingen grunn til å betvile, men som sagt: Å påstå at det ikke oppstår blydamp under 500 grader er feil. Det er en grunnleggende forskjell på "ingenting" og "så lite at det ikke har noe å si", selv om det for praktiske formål er ett fett. Personlig ville jeg uansett ikke smeltet bly uten god utlufting, for du skal ha pokker så godt utstyr for å garantere at ikke deler av blyet, i deler av tida, får en temp nær eller over kritisk grense.

 

Skal ein gå utifrå lærebokdefinisjonane kan vel ikkje bly definerast som ei væske heller, sjølv i flytande form. Ein kan bli eksponert for bly gjennom kulestøyping ja, gjennom støv, håndtering og deretter røyking, pilling i nasa, matinntak etc. Blydamp derimot, er slik eg har forstått det, nesten umulig å bli utsett for ved så låge temperaturar som 350-400 grader. Bly er trass alt bly, og har veldig vanskelig for å holde seg luftbåren. Nærmar ein seg kokepunktet, som ligg på langt over det vanlege blygryter klarar å oppnå, kan ein snakke.

Bly kan takast opp transdermisk, altså gjennom huda, gjennom luftvegane om partiklane er små nok, og gjennom fordøyingssystemet. Folk har en dendens til å gløyme to av dei, og bere konsentrere seg om å unngå blydamp, som i bunn og grunn ikkje er på langt nær like risikofyllt som anna eksponering ved støyping av kuler.

Link to comment
Share on other sites

Sako har helt rett i sine betraktninger, men siden damptrykket øker eksponentielt er det nok riktig at det er mye å vinne på litt lavere temperatur. Om det er godt nok er en vurdering jeg ikke kan gjøre uten laaaangt mer data.

 

Jeg har selv vært godt eksponert for bly, men da støpte vi innendørs (garasje med lukket dør) og slurvet fælt med både ånderettsvern og renhold. Blodprøvene var på grensen til arbeidsforbud om det hadde vært i jobbsammenheng, og fikk meg til å revurdere det meste ved praksisen. Men siden jeg ikke har data for blynivå hverken før eller etter kan jeg ikke si med sikkerhet at det var støpingen som var den store synderen, man blir jo eksponert både ved pressa og på banen.

 

Likevel, etter at jeg begynte å bruke støvmaske med P3-filter var den gufne søtsmaken i munnen helt borte. Og tar jeg av maska foran gryta kjenner jeg den særegne lukta av varmt bly med en gang. Det er nok til at jeg beholder Sundström-maska på selv om jeg nå bare jobber utendørs.

Link to comment
Share on other sites

Er Lee kulefett det samme som tektyl? lukter likt iallefall.

Tectyl 506 fungerer kjempefint som smurning.

 

Så at bly damp ikke er skadelig,det er vel om trent som å si at tobakk er helse frembringende.....

Har noen i denne tråden har sagt at blydamp ikke er skadelig?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok Kulegrosisten er et godt eksempel på at bly damp er skadelig....Det at bly ikke er skadelig i lave temraturer er bare surr.Bly damp er skadelig uansett,men at den ikke fordamper like fort er nok mulig.Har hatt folk i pistolklubben som har skutt inne med bly og ingen ventilasjon.Disse har fått skyte forbud pga svimmelhet,kvalme,hukomelses svikt,rapido avføring osv.Så at bly damp ikke er skadelig,det er vel om trent som å si at tobakk er helse frembringende.....

 

Men ein må ikkje blande saman blydamp og blystøv. Blydamp er damp, som dannast av at bly oppnår høg temperatur, som ja, er svært helseskadeleg. Støv/småpartiklar som blir danna ved skyting, lading, i det heile teke handtering av bly, er noko heilt anna, men ikkje mindre skadeleg. Virkar som at folk har problem å skille desse. Eg vil gjerne sjå konkrete fakta på at blydamp (les; ikkje blystøv) blir danna over ei støypegryte, og ikkje berre påstandar om at slik er det, basta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...