Jump to content

Har et spørsmål om fiskespyd


Grimsbo

Recommended Posts

Det heter lyster eller lystergaffel på norsk. Er antagelig vis brukt så lenge det det har ferdes folk her i nord. Finnes masse oldtidsfunn av lyster laget av bein. De av tre er nok forsvunnet.....

 

 

Jeg har brukt dette i barndommer, dykkere bruker det i dag og jeg ser ikke ikke noen forskjell på fisk i norsk vann kontra i andre land.

 

Det krever litt trening pga lysbrytningen, men ellers er det ikke noe problem.

 

Det er heller ikke er det lov alle steder heller.

4 Lyster og ålesaks.

Det er forbudt på kyststrekningen Vest-Agder til grensen mot Sverige å bruke lyster og ålesaks (ålejern) med kunstig lys ved fangst av skalldyr.

 

Kilde:

http://www.marinbi.com/fangstforskrift.htm

Link to comment
Share on other sites

Finn deg en grunn bukt med sandbunn og du burde greie å spidde deg en flyndre.

Du skal ha litt flaks for å få noe men det funker.

Når jeg har sett en fin flyndre en uten at hawaii slynga har vært med har kniv ,åre og gaffa gjort susen.

 

Du kan nok få problemer med at fisken detter av spydet

Spidd mot bunnen og hold den nede til du får en hånd under.

 

Obs: Du skal ha en STOOR posjon flaks om det skal gå.

 

Fridykking med hawaii slynge om natta er kjempe greit.

En i mann båt ved siden av med sterk lyskaster i tilegg er en vinner.

Link to comment
Share on other sites

Fisket med spyd etter flyndre i min barndom (bl.a etter rødspette).

Dette fisket var fra flåte over sandbunn (0-3m dybde). Vi brukte en lang lekt, med tre spiker surret fast der fremme (i vinkel fra hverandre). Tolmodighet, ro og evne til å vurdere lysbrytningen, var viktigt for å få suksess (ofte mistet en fangsten av spissene om man var for rask).

Anbefaler å lage 3 spisser med mothaker, så fisken sitter bedre.

Link to comment
Share on other sites

Smidde meg et spyd engang som hadde en fastsurret pinne. Både pinnen og selve spydet hadde mothaker. Denne pinnen ble bøyd ut og holdt på plass med en tynn liten pinne som skulle knekke eller slås vekk når jeg traff fisken, slik at "mekanismen" lukket seg.

Med denne forunderlige indrætning prøvde jeg i min barndom å fange ørret i en grunn bekk. Jeg fikk ørret, men ikke på grunn av spydet. -Jeg jagde dem rett og slett inn på land.. :?

Link to comment
Share on other sites

[...]eller er terrenget/naturen her i Norge ugunstig for akkurat dette?[...]

 

Funker utmerket i norge også :) Men lovgivningen setter noen grenser for deg, dvs at i ferskvann er det kun gjedde du kan fange og i saltvann alt untatt laks/ørret/sjørøye. Både i ferskt og salt vann bår du være litt forsiktig med bruk av kunstig lys.

 

Fra gammelt av (når bestefar og jeg var unge) var det nærmest tradisjon å "lystre ørret" langs Vestfoldkysten (og sikkert resten av sør/østlandet også) det gjøres slik at man har en slik lyster som på bildet til "spelltiurn" og den kraftigste lykten du kan oppdrive i en liten robåt på stille netter. Lyset rigges opp under vann for elektrisk lys og over vann med en hette/reflektor ned til vannflaten for f.eks "Petromax"-lamper. Så er det bare å padle rundt i mørket å lete etter ørret i grunne bukter. Fisken blir da stående helt paralysert av lyset og er forholdsvis lett å fange, fangstene kunne derfor bli ganske betydelige på bare ett par timer og gjerne med grei bifangst av ål, torsk og flatfisk. Slikt "fiske" har vært forbudt i hvertfall 50 år, men fremdeles selges "redskapen" på lokale fiskeutstyrssjapper :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor sånn i lov verket står det at det er forbudt med lyster?

[...]

Forskrift om fiske i saltvann[...]

 

Feil forskrift :wink:

 

fra Lov om laksefisk og innlandsfisk

 

Tiltak av enhver art som ikke har annet formål enn å skremme fisken eller hindre dens frie gang er forbudt.

 

Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst, avliving eller skade av fisk forbudt å bruke:

1. Stoff med giftig, lammende eller kvelende virkning.

2. Sprengstoff.

3. Skytevåpen unntatt for fangst av gjedde.

4. Elektrisk strøm.

5. Kunstig endring av vannføringen.

6. Lyster eller liknende redskap med spiss eller krok som ikke er beregnet på å slukes av fisken. Det er likevel tillatt å bruke slikt redskap som hjelperedskap for å ta opp fisk som er fanget med annet lovlig redskap.

7. Kunstig lys, unntatt for åle- og krepsefangst.

Link to comment
Share on other sites

§ 2. Lovens virkeområde.

 

Loven gjelder for anadrome laksefisk og innlandsfisk på det norske fastland. Loven gjelder også for anadrome laksefisk i norsk indre farvann, norsk territorialfarvann og i Norges økonomiske sone utenfor det norske fastland. Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar § 4 tredje ledd får tilsvarende anvendelse.

 

Loven gjelder for fiske etter saltvannsfisk når dette går fram av bestemmelsene.

 

 

Det vil si at så lenge du holder deg unna laksefisk og skalldyr i saltvann er lys og lyster lov.

Hummer og skalldyr er det egne regler for igjen men de er det nok ikke aktuelt å ta med lyster uansett.

Link to comment
Share on other sites

[...]Det vil si at så lenge du holder deg unna laksefisk og skalldyr i saltvann er lys og lyster lov.

Hummer og skalldyr er det egne regler for igjen men de er det nok ikke aktuelt å ta med lyster uansett.

 

Det stemmer (er derfor dykkere kan drepe ting under vann): Kun gjedde i ferskvann (men litt begrensninger), og alt* untatt laks/sjøørret/sjørøye i sjøen.

 

 

*Selvsagt ikke eventuelle fredede arter....

Link to comment
Share on other sites

§ 2. Lovens virkeområde.

 

Loven gjelder for anadrome laksefisk og innlandsfisk på det norske fastland. Loven gjelder også for anadrome laksefisk i norsk indre farvann, norsk territorialfarvann og i Norges økonomiske sone utenfor det norske fastland. Lov om forvaltning av viltlevande marine ressursar § 4 tredje ledd får tilsvarende anvendelse.

 

Loven gjelder for fiske etter saltvannsfisk når dette går fram av bestemmelsene.

 

 

Det vil si at så lenge du holder deg unna laksefisk og skalldyr i saltvann er lys og lyster lov.

Hummer og skalldyr er det egne regler for igjen men de er det nok ikke aktuelt å ta med lyster uansett.

 

Det har visstnok tidligere eksistert lokal unntak fra denne lovbestemmelsen. Om disse fortsatt eksisterer vet jeg ikke noe om.

Blant annet har det vært lov å lystre ved utløpet av Eikesdalsvatnet der Eira munner ut. Hvilke forutsetninger/begrnsninger som heftet ved dette vet jeg ikke. Som et utgangspunkt er det nok best å betakte dette som strengt forbud i vassdrag med anadrom fisk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Ble fortalt av min bestefar at de brukte lys/lykter, vann-kikkert og en lystre/spyd med en ekstra vekt.

De rodde i båten inne på grunna, lokaliserte fisken, plasserte spydet over fisken og slapp det.

Han har snakket om to typer lystrer/spyd. Et med en ekstra vekt i skaftet og en "vanlig" med langt skaft og gaffel. Lyskilden må ha vært karbidlamper, husker det hang en slik lampe sammen med utstyret.

 

Tror det var torsk de primært var ute etter men flyndrer og ål  ble med i båten. Var en langgrunne med en bekk innerst så vil tro sjøørret også havnet i baljen. De fisket/jaktet for mat på bordet så kunne det spises ble det ganske sikkert tatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...